Jag laddade plaiden idag på en SuC v3.
Sen diskussionen om det med *kylning* av batterier har jag bara hamnat på v2 innan.
När bilen kopplades in, blev bilens rapporterade laddeffekt 254kW vilket stod blickstilla rätt länge.
Effekt in i batteriet blev samtidigt enligt SMT (= BMS?) 238kW. Kupevärme ~ 1kW och DC-DC-konvertern drog 530W, = tillsammans 0.5 kWh under 19 minuter laddning.
Bilen förvärmde i 7minuter med ungefär 14.5 kW vilket blir 1.7kWh.
Batteriets SOC ökade med 56.14%, vilket är 49.8kWh lagrad energi vi får ut (0.5614 x 92900 x 0.955).
Förlusten vid laddning* av att ladda med 2.5C är ~ 3-4% dvs ~8kW vid 250kW och 3-4kW vid 100kW laddning. Förlusten vid laddning på i snitt 6kW i sekvensen efter att batterivärmen stängts av stämmer väldigt bra med att batteritempen steg med knappt halva farten från det att batterivärmen stängdes tills laddningen var klar. Bilen började aldrig aktivt kyla batteriet innan det var dags att åka vidare med 68% SOC, men kupen fick gratis värme på slutet.
Snittförlusten till värme har vart ~ 5kW under denna laddsession, så 1.6kWh. Till det kommer förlusten vid urladdning på ~ 0.5% eller så*, dvs 0.25kWh.
Vi har fyllt på med 49.8kWh+ 0.25 + 1.6kWh förluster. Och använt 0.5 kWh för att hålla bilen igång och varm. + 1.7kWh i batterivärme.
Summerat blir det 54 kWh.
Energin ur SuC är 55.28kWh enligt teslas info i teslaappen. Det är över ~1.3kWh att placera på *övrigt* tex batterikylning om man skulle tro att det behövdes.
Det var 12 minuter kvar av laddningen när batterivärmen slogs av.
254kW in i bilen, 238kW in i batteriet.
Vid närmare 50% när batterivärmen vart off en stund så gick 156kW in i bilen och, i vart fall avrundat, lika mycket in i batteriet.
Någon effekt för att kyla batteriet behövdes inte.
*)Graf över förluster vid laddning/ urladdning:
Tabellen visar alltså förlust vid både laddning och urladdning separat. När man laddar med 250kW på min plaid har vi alltså ~ 3-4% förluster, dvs 7.5-10kW på ett 100kWh batteri.
Mitt i laddningen, vid 150kW är det 3%, så 4.5kW.
Dom som har kommit fram till att Teslor kämpar med att kyla batterierna under en laddnings-session på 3/Y och i vart fall nya S/X behöver göra om och göra rätt.