Eftersom erbjudandet om 0% ränta upphör vid månadsskiftet skulle det sätta en hel del kunder i smeten, med risk för avbeställda bilar som följd (om de inte förlänger erbjudandet såklart). Jag är fortsatt hoppfull att bilen kommer levereras i tid, men tiden börjar rinna ut.
Väntrum model Y Juniper
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum model Y Juniper
Model Y Juniper AWD, Stealth Grey - Beställd 17/7
Re: Väntrum model Y Juniper
Sverige är nog tyvärr en lågt prioriterad marknad och väntetiden blir därefter. Det man hoppas på är ju att det rasslar till och det händer något snart.kepprett skrev: ↑01 sep 2025 20:30Eftersom erbjudandet om 0% ränta upphör vid månadsskiftet skulle det sätta en hel del kunder i smeten, med risk för avbeställda bilar som följd (om de inte förlänger erbjudandet såklart). Jag är fortsatt hoppfull att bilen kommer levereras i tid, men tiden börjar rinna ut.
Re: Väntrum model Y Juniper
Det är uppenbart att vi blir prioriterade åt skogen om dom kan leverera 2400 bilar till Norge i Augusti. 

2025: MYLR AWD Juniper, Diamond Black - Beställd.
Re: Väntrum model Y Juniper
Jag ringde till Tesla för att kolla om det gick att få någon som helst uppdatering i och med att jag har svårt att ta emot leverans sent i september. Jag hade hoppats på något konkret men jag hade åtminstone förväntat mig att bli strykt medhårs litegrann. Det jag fick istället var att det finns ingen möjlighet att ge några besked och om det inte duger som svar kunde jag avbeställa bilen. Rätt otrevligt bemötande och ungefär motsatsen till vad man förväntar sig av försäljare/kundtjänst. Hade jag bemötts så vid de första kontakterna hade jag inte beställt bilen överhuvudtaget. Nu är jag så pass sent ute att jag inte hinner fixa med något annat så jag avvaktar veckan ut så kanske jag behåller min gamla bil till i vår istället.
Re: Väntrum model Y Juniper
Det som på något sätt är positivt är väl att dom fortsätter sälja bilar med uppskattat leveransfönster September. 
2025: MYLR AWD Juniper, Diamond Black - Beställd.
Re: Väntrum model Y Juniper
Det är min erfarenhet från Tesla också, hyfsat på och hjälpsamma tills man beställt, sen är man inte mycket värd som kund.SweMike skrev: ↑02 sep 2025 02:45Jag ringde till Tesla för att kolla om det gick att få någon som helst uppdatering i och med att jag har svårt att ta emot leverans sent i september. Jag hade hoppats på något konkret men jag hade åtminstone förväntat mig att bli strykt medhårs litegrann. Det jag fick istället var att det finns ingen möjlighet att ge några besked och om det inte duger som svar kunde jag avbeställa bilen. Rätt otrevligt bemötande och ungefär motsatsen till vad man förväntar sig av försäljare/kundtjänst. Hade jag bemötts så vid de första kontakterna hade jag inte beställt bilen överhuvudtaget. Nu är jag så pass sent ute att jag inte hinner fixa med något annat så jag avvaktar veckan ut så kanske jag behåller min gamla bil till i vår istället.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Väntrum model Y Juniper
Så har det alltid varit.
Bilarna levereras i slutet av kvartalet till de som kan ta leverans då. Kan man inte det så går bilen till någon annan.
Bilarna levereras i slutet av kvartalet till de som kan ta leverans då. Kan man inte det så går bilen till någon annan.
Re: Väntrum model Y Juniper
Men det är knappast unikt för Tesla. Efter varenda bilköp jag gjort (oavsett märke) har man bemött mig som ett problem man inte vill veta av. Framför allt hos Möller bil i Örebro.Maw skrev: ↑02 sep 2025 10:34Det är min erfarenhet från Tesla också, hyfsat på och hjälpsamma tills man beställt, sen är man inte mycket värd som kund.SweMike skrev: ↑02 sep 2025 02:45Jag ringde till Tesla för att kolla om det gick att få någon som helst uppdatering i och med att jag har svårt att ta emot leverans sent i september. Jag hade hoppats på något konkret men jag hade åtminstone förväntat mig att bli strykt medhårs litegrann. Det jag fick istället var att det finns ingen möjlighet att ge några besked och om det inte duger som svar kunde jag avbeställa bilen. Rätt otrevligt bemötande och ungefär motsatsen till vad man förväntar sig av försäljare/kundtjänst. Hade jag bemötts så vid de första kontakterna hade jag inte beställt bilen överhuvudtaget. Nu är jag så pass sent ute att jag inte hinner fixa med något annat så jag avvaktar veckan ut så kanske jag behåller min gamla bil till i vår istället.
Model Y Juniper AWD, Stealth Grey - Beställd 17/7
Re: Väntrum model Y Juniper
Ännu värre skulle jag säga, eftersom köpeavtalen hos övriga oftast är bindande. Hos Tesla kan man ju alltid avbeställa om man är onöjd.kepprett skrev: ↑02 sep 2025 12:39Men det är knappast unikt för Tesla. Efter varenda bilköp jag gjort (oavsett märke) har man bemött mig som ett problem man inte vill veta av. Framför allt hos Möller bil i Örebro.Maw skrev: ↑02 sep 2025 10:34Det är min erfarenhet från Tesla också, hyfsat på och hjälpsamma tills man beställt, sen är man inte mycket värd som kund.SweMike skrev: ↑02 sep 2025 02:45Jag ringde till Tesla för att kolla om det gick att få någon som helst uppdatering i och med att jag har svårt att ta emot leverans sent i september. Jag hade hoppats på något konkret men jag hade åtminstone förväntat mig att bli strykt medhårs litegrann. Det jag fick istället var att det finns ingen möjlighet att ge några besked och om det inte duger som svar kunde jag avbeställa bilen. Rätt otrevligt bemötande och ungefär motsatsen till vad man förväntar sig av försäljare/kundtjänst. Hade jag bemötts så vid de första kontakterna hade jag inte beställt bilen överhuvudtaget. Nu är jag så pass sent ute att jag inte hinner fixa med något annat så jag avvaktar veckan ut så kanske jag behåller min gamla bil till i vår istället.
Re: Väntrum model Y Juniper
Jag har fått ett bättre bemötande efter beställning hos samtliga andra märken jag köpt ny bil från, Volvo, Skoda, Polestar och 3x VW.kepprett skrev: ↑02 sep 2025 12:39Men det är knappast unikt för Tesla. Efter varenda bilköp jag gjort (oavsett märke) har man bemött mig som ett problem man inte vill veta av. Framför allt hos Möller bil i Örebro.Maw skrev: ↑02 sep 2025 10:34Det är min erfarenhet från Tesla också, hyfsat på och hjälpsamma tills man beställt, sen är man inte mycket värd som kund.SweMike skrev: ↑02 sep 2025 02:45Jag ringde till Tesla för att kolla om det gick att få någon som helst uppdatering i och med att jag har svårt att ta emot leverans sent i september. Jag hade hoppats på något konkret men jag hade åtminstone förväntat mig att bli strykt medhårs litegrann. Det jag fick istället var att det finns ingen möjlighet att ge några besked och om det inte duger som svar kunde jag avbeställa bilen. Rätt otrevligt bemötande och ungefär motsatsen till vad man förväntar sig av försäljare/kundtjänst. Hade jag bemötts så vid de första kontakterna hade jag inte beställt bilen överhuvudtaget. Nu är jag så pass sent ute att jag inte hinner fixa med något annat så jag avvaktar veckan ut så kanske jag behåller min gamla bil till i vår istället.
Jag har beställt fyra nya Teslor varav jag hämtat ut två och avbeställt två och inte fått något bra bemötande efter beställningen vid något av de fyra tillfällena.
Jag har även avbeställt en VW id4 och en Polestar 3 och fick ett trevligt och tillmötesgående bemötande vid båda tillfällena. VW hade inga anspråk på mig vid avbeställningen och Polestar betalade tillbaka handpenningen utan att krångla.
Jag har även beställt och efter ett antal månader avbeställt en Honda S2000 utan att återförsäljaren krånglade något utan tvärt om var tillmötesgående och trevlig.
Vid ena avbeställningen hos Tesla av en M3P vägrade de betala tillbaka handpenningen trots påstötningar tills jag gav upp. Vid det andra tillfället av en MYP krävdes det massa jobb och hot om stämning innan de kröp till korset och betalade tillbaka handpenningen (drevs av min (ex)fru som skulle haft bilen och som är jurist).
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Twarkie
- Teslaägare
- Inlägg: 92
- Blev medlem: 25 feb 2020 16:23
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/mathias507926
Re: Väntrum model Y Juniper
Beställningsprocessen är helt klart bättre hos andra tillverkare. T. ex Volkswagen där man får uppdateringar längs vägen. Hos Tesla är det helt tyst fram till nån vecka eller två innan bilen levereras.Maw skrev: ↑02 sep 2025 13:10Jag har fått ett bättre bemötande efter beställning hos samtliga andra märken jag köpt ny bil från, Volvo, Skoda, Polestar och 3x VW.kepprett skrev: ↑02 sep 2025 12:39Men det är knappast unikt för Tesla. Efter varenda bilköp jag gjort (oavsett märke) har man bemött mig som ett problem man inte vill veta av. Framför allt hos Möller bil i Örebro.Maw skrev: ↑02 sep 2025 10:34Det är min erfarenhet från Tesla också, hyfsat på och hjälpsamma tills man beställt, sen är man inte mycket värd som kund.SweMike skrev: ↑02 sep 2025 02:45Jag ringde till Tesla för att kolla om det gick att få någon som helst uppdatering i och med att jag har svårt att ta emot leverans sent i september. Jag hade hoppats på något konkret men jag hade åtminstone förväntat mig att bli strykt medhårs litegrann. Det jag fick istället var att det finns ingen möjlighet att ge några besked och om det inte duger som svar kunde jag avbeställa bilen. Rätt otrevligt bemötande och ungefär motsatsen till vad man förväntar sig av försäljare/kundtjänst. Hade jag bemötts så vid de första kontakterna hade jag inte beställt bilen överhuvudtaget. Nu är jag så pass sent ute att jag inte hinner fixa med något annat så jag avvaktar veckan ut så kanske jag behåller min gamla bil till i vår istället.
Jag har beställt fyra nya Teslor varav jag hämtat ut två och avbeställt två och inte fått något bra bemötande efter beställningen vid något av de fyra tillfällena.
Jag har även avbeställt en VW id4 och en Polestar 3 och fick ett trevligt och tillmötesgående bemötande vid båda tillfällena. VW hade inga anspråk på mig vid avbeställningen och Polestar betalade tillbaka handpenningen utan att krångla.
Jag har även beställt och efter ett antal månader avbeställt en Honda S2000 utan att återförsäljaren krånglade något utan tvärt om var tillmötesgående och trevlig.
Vid ena avbeställningen hos Tesla av en M3P vägrade de betala tillbaka handpenningen trots påstötningar tills jag gav upp. Vid det andra tillfället av en MYP krävdes det massa jobb och hot om stämning innan de kröp till korset och betalade tillbaka handpenningen (drevs av min (ex)fru som skulle haft bilen och som är jurist).
Jag blev dock bränd av Volkswagen när jag avbokade en ID.5 pga för lång leveranstid. Valde en Tesla istället och fick som tack en faktura på 52.000 kr i "avbokningsavgift". Jag försökte länge att bli av med den med det var bara att betala

2020: Model 3 LR (såld)
2023: Model Y LR (såld)
2025: Model Y LR Juniper (beställd 9/7)
2023: Model Y LR (såld)
2025: Model Y LR Juniper (beställd 9/7)
Re: Väntrum model Y Juniper
Igår började man producera MYP i Berlin. Någon i kommentarsfältet har fått sin leverans av MYLR fördröjd till Oktober-Januari.
Edit: Bara text dock, så kan lika gärna hitta på.
Senast redigerad av PSMKA, redigerad totalt 1 gånger.
2025: MYLR AWD Juniper, Diamond Black - Beställd.
Re: Väntrum model Y Juniper
Dyker det upp en sån notering med leverans oktober-januari så lägger jag ner detta helt.
Re: Väntrum model Y Juniper
Samma här. Jobbar delvis med billogistik mot OEMs och ingen tillverkare jag haft kontakt med har så här urusel produktions- och leveransplanering. Svårt att förstå att något modernt bolag kan ha så här svårt att planera detta.
Re: Väntrum model Y Juniper
Jag har beställt nya bilar från flera olika märken och det kan vara långa leveranstider men då är det i alla fall vanligtvis tydligt kommunicerat från början. Något i stil med att det tar x månader alternativt att man får välja en lite annan variant för att få leverans direkt eller i vart fall snabbare. Jag tackar gud för att jag inte sålde min bil privat och därmed skulle stå utan just nu i väntan på Teslan.
Re: Väntrum model Y Juniper
Förutsättningar ändras dag för dag numera, pga Trump.
Pga hans tullar har bilar från Berlin på sistone gått till Kanada.
Ingen har kunnat planera detta i förväg.
Återigen, normalt levererar alltid Tesla bilar senast vid kvartalsslut. Man ska ha mycket otur för att inte få en bil då.
Re: Väntrum model Y Juniper
Tesla har ju själva bestämt hur de ska agera utifrån tullarna. Och om de bestämmer sig för att styra om 100 % av leveranserna från Berlin under X antal dagar/veckor/månader till annan marknad, så kan (bör) de ju givetvis beräkna utfallet från ett sånt beslut. Och därefter korrekt informera kunderna som tidigare varit tilltänkta att få allokering från Berlin under/efter denna period. Med all sannolikhet vet de hur många bilar av olika konfig de producerar per dag, och de vet garanterat sin orderstock och lagernivå på olika marknader. Sen är det nästan bara att leka lite i Excel, så får dom svart på vitt hur resultatet blir, vilka order som påverkas och hur. Jag förenklar lite, men det är inte så värst mycket svårare än så här egentligen, och kan omoderna jättar som VAG och BMW lyckas så borde även Teslamanneson skrev: ↑02 sep 2025 19:13Förutsättningar ändras dag för dag numera, pga Trump.
Pga hans tullar har bilar från Berlin på sistone gått till Kanada.
Ingen har kunnat planera detta i förväg.
Återigen, normalt levererar alltid Tesla bilar senast vid kvartalsslut. Man ska ha mycket otur för att inte få en bil då.

Re: Väntrum model Y Juniper
Risken är väl att en lågprioriterad marknad som Sverige får stå tillbaka när det är högt tryck. Sannolikt är målsättningen fortfarande att få ut bilarna innan kvartalet är slut men det är samma förutsättningar på flera andra, sannolikt högre prioriterade, marknader i Europa och nu även Kanada.
Re: Väntrum model Y Juniper
Det är ju väldigt svårt att förutspå hur många bilar som kommer beställas i Kanada inom tidsramen som krävs för att skeppa dit dem innan sista sept. Därav svårt att göra bedömningen hur många bilar som blir över för Europa, och på den listan är nog inte Sverige prioriterat heller... Men givetvis skulle de kunna vara mer transparenta i sin kommunikation.Heinrich skrev: ↑02 sep 2025 20:20Tesla har ju själva bestämt hur de ska agera utifrån tullarna. Och om de bestämmer sig för att styra om 100 % av leveranserna från Berlin under X antal dagar/veckor/månader till annan marknad, så kan (bör) de ju givetvis beräkna utfallet från ett sånt beslut. Och därefter korrekt informera kunderna som tidigare varit tilltänkta att få allokering från Berlin under/efter denna period. Med all sannolikhet vet de hur många bilar av olika konfig de producerar per dag, och de vet garanterat sin orderstock och lagernivå på olika marknader. Sen är det nästan bara att leka lite i Excel, så får dom svart på vitt hur resultatet blir, vilka order som påverkas och hur. Jag förenklar lite, men det är inte så värst mycket svårare än så här egentligen, och kan omoderna jättar som VAG och BMW lyckas så borde även Teslamanneson skrev: ↑02 sep 2025 19:13Förutsättningar ändras dag för dag numera, pga Trump.
Pga hans tullar har bilar från Berlin på sistone gått till Kanada.
Ingen har kunnat planera detta i förväg.
Återigen, normalt levererar alltid Tesla bilar senast vid kvartalsslut. Man ska ha mycket otur för att inte få en bil då.![]()
Model Y Juniper AWD, Stealth Grey - Beställd 17/7
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 28 jul 2025 09:17
- Referralkod: ts.la/andreas737353
Re: Väntrum model Y Juniper
De har nog slutat skeppa bilar till Kanada, uppskattad leverans där är Okt-Nov och har så varit ett litet tag.kepprett skrev: ↑02 sep 2025 21:28Det är ju väldigt svårt att förutspå hur många bilar som kommer beställas i Kanada inom tidsramen som krävs för att skeppa dit dem innan sista sept. Därav svårt att göra bedömningen hur många bilar som blir över för Europa, och på den listan är nog inte Sverige prioriterat heller... Men givetvis skulle de kunna vara mer transparenta i sin kommunikation.
Re: Väntrum model Y Juniper
Baserat på "aktiviteten" i denna tråd jämfört med när jag beställt mina tidigare Teslor så kommer inte Tesla att göra någon rekordförsäljning direkt.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Re: Väntrum model Y Juniper
Nej jag håller med. Tråden är ju väldigt lugn. Men snart borde det börja hända saker med VIN om de ska hinna leverera innan slutet av månaden.
Re: Väntrum model Y Juniper
Det är ju precis det de gör när de uppdaterar förväntat leveransfönster via mail/status på webbsida/app hos de som beställt.Heinrich skrev: ↑02 sep 2025 20:20Tesla har ju själva bestämt hur de ska agera utifrån tullarna. Och om de bestämmer sig för att styra om 100 % av leveranserna från Berlin under X antal dagar/veckor/månader till annan marknad, så kan (bör) de ju givetvis beräkna utfallet från ett sånt beslut. Och därefter korrekt informera kunderna som tidigare varit tilltänkta att få allokering från Berlin under/efter denna period. Med all sannolikhet vet de hur många bilar av olika konfig de producerar per dag, och de vet garanterat sin orderstock och lagernivå på olika marknader. Sen är det nästan bara att leka lite i Excel, så får dom svart på vitt hur resultatet blir, vilka order som påverkas och hur. Jag förenklar lite, men det är inte så värst mycket svårare än så här egentligen, och kan omoderna jättar som VAG och BMW lyckas så borde även Teslamanneson skrev: ↑02 sep 2025 19:13Förutsättningar ändras dag för dag numera, pga Trump.
Pga hans tullar har bilar från Berlin på sistone gått till Kanada.
Ingen har kunnat planera detta i förväg.
Återigen, normalt levererar alltid Tesla bilar senast vid kvartalsslut. Man ska ha mycket otur för att inte få en bil då.![]()
Re: Väntrum model Y Juniper
Så är det och idag har dom ingen aning när det kan tänkas komma bilar.manneson skrev: ↑03 sep 2025 14:20Det är ju precis det de gör när de uppdaterar förväntat leveransfönster via mail/status på webbsida/app hos de som beställt.Heinrich skrev: ↑02 sep 2025 20:20Tesla har ju själva bestämt hur de ska agera utifrån tullarna. Och om de bestämmer sig för att styra om 100 % av leveranserna från Berlin under X antal dagar/veckor/månader till annan marknad, så kan (bör) de ju givetvis beräkna utfallet från ett sånt beslut. Och därefter korrekt informera kunderna som tidigare varit tilltänkta att få allokering från Berlin under/efter denna period. Med all sannolikhet vet de hur många bilar av olika konfig de producerar per dag, och de vet garanterat sin orderstock och lagernivå på olika marknader. Sen är det nästan bara att leka lite i Excel, så får dom svart på vitt hur resultatet blir, vilka order som påverkas och hur. Jag förenklar lite, men det är inte så värst mycket svårare än så här egentligen, och kan omoderna jättar som VAG och BMW lyckas så borde även Teslamanneson skrev: ↑02 sep 2025 19:13Förutsättningar ändras dag för dag numera, pga Trump.
Pga hans tullar har bilar från Berlin på sistone gått till Kanada.
Ingen har kunnat planera detta i förväg.
Återigen, normalt levererar alltid Tesla bilar senast vid kvartalsslut. Man ska ha mycket otur för att inte få en bil då.![]()
2025: MYLR AWD Juniper, Diamond Black - Beställd.