Hyundai Ioniq - test och långkörning

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av joel80 »

Det vore faan rätt roligt! Dock heldagsprojekt.. och heldagar har jag lite halvdåligt med... :)

Det här fick jag som svar för en månad sen när jag både varit där i hallen (men då var det inte någon där som visste något) och sen mailat med säljaren.
tja

har luskat lite om premieren för nya Ioniq electric

kan inte få nått mer besked än att den ska lanseras i Mars månad

jag försöker hålla lite koll o meddelar dig närmare info om detta
Hm....
Dahlboms bil i Gävle som är auktoriserade Hyundaiåterförsäljare...

Verkar som att dom ev har en i Uppsala.. Ska se om jag kan låna den.. Passar bättre då jag åker rätt ofta mellan Gävle - Stockholm.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

joel80 skrev:
Det vore faan rätt roligt! Dock heldagsprojekt.. och heldagar har jag lite halvdåligt med... :)
Jag har planerat att låna bilen i Sundsvall en dag bara jag blir av med gipset och då skulle jag kunna ta en tur förbi Gävle...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Tomas_63
Teslaägare

Inlägg av Tomas_63 »

Stilbil i Upplands-Väsby lär ha en, den fick de i november, den var utlånad till Veddesta för några veckor sedan där jag provkörde :)

Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag har hittat en Ioniq i Skövde. På lördag blir det en provtur. :-) Men väntekön är lång, mer än 20 minuter fick jag inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

mati skrev:
Jag har hittat en Ioniq i Skövde. På lördag blir det en provtur. :-) Men väntekön är lång, mer än 20 minuter fick jag inte.
De har väl inte öppet på söndag??? Be att få låna över natten... De borde ju förstå att köpkraften finns.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

lator skrev:
mati skrev:
De har väl inte öppet på söndag??? Be att få låna över natten... De borde ju förstå att köpkraften finns.
Nä precis, det borde gå att ordna tycker man. Såvida de inte vill ha den själva. Som jag har förstått det så är det platschefen som kör bilen till vardags. Jag förstår ju varför...
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Den här stod utanför Bilia Segeltorp idag.
Segeltorp.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tomas4789

Inlägg av Lophornis »

mati skrev:
Kom precis hem efter en provkörning i Skövde. Vilken bil alltså. Bilen skulle varit lite mera utrustad. Den hade medel paketet. Annars inget och klaga på.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare

Inlägg av Lophornis »

Det enda negativa var att försäljaren sa att det inte var några problem att ladda 100% dagligen. Han visste inte heller om det gick begränsa laddning.
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Lophornis skrev:
Det enda negativa var att försäljaren sa att det inte var några problem att ladda 100% dagligen. Han visste inte heller om det gick begränsa laddning.
Det kanske stämmer? Förmodligen är 100% inte fullt.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare

Inlägg av Lophornis »

mati skrev:
Lophornis skrev:
Men han sa att de sista 20% tog lika lång tid att ladda som det tog att ladda från 0-80% med snabbladdning tog det 20-30min 0 till 80.
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare

Inlägg av carl-pedal »

Lophornis skrev:
mati skrev:
Lophornis skrev:
Men han sa att de sista 20% tog lika lång tid att ladda som det tog att ladda från 0-80% med snabbladdning tog det 20-30min 0 till 80.
Det går riktigt fort ända till 94% där snabbladdning stänger av. Jag tror det är ganska stor buffert kvar vid 100% så att ladda till full varje dag är nog inte värst illa.

Ska själv låna bilen lördag till måndag. Andra provturen... [THUMBS UP SIGN]

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Undrar vad oddsen är att få en till Bollnäs för provkörning? inte så bra antagligen, fast Hudik kanske går :)
Jag vill oxo testa den ju...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Undrar vad oddsen är att få en till Bollnäs för provkörning? inte så bra antagligen, fast Hudik kanske går :)
Ja det blir skoj. Risken finns att jag inte kan hålla mig och att jag går och beställer en på studs. Hoppas att förnuftet inte lämnar mig i stick. :roll: Fast samtidigt skulle det innebära dödsstöten för min Model3-reservation vilket kanske är en fördel. Just nu är jag lite obeslutsam liksom, men har man bara skaffat en fungerande andra elbil så finns liksom inget snack om saken längre. Då behöver man inte skaffa någon Model 3.
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare

Inlägg av strejf »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Ja det blir skoj. Risken finns att jag inte kan hålla mig och att jag går och beställer en på studs. Hoppas att förnuftet inte lämnar mig i stick. :roll: Fast samtidigt skulle det innebära dödsstöten för min Model3-reservation vilket kanske är en fördel. Just nu är jag lite obeslutsam liksom, men har man bara skaffat en fungerande andra elbil så finns liksom inget snack om saken längre. Då behöver man inte skaffa någon Model 3.
Jag tycker förstås att det är jättebra att det inte bara är Tesla som kommer med bra elbilar. Men tyvärr kan jag aldrig igen köpa något annat än en Tesla av den enkla anledningen att alla biltillverkare förutom Tesla har gått ihop och skickat flera brev till Donald Trump och lobbat för att slippa minska utsläppen på sina bilar i USA.
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

strejf skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Jag tycker förstås att det är jättebra att det inte bara är Tesla som kommer med bra elbilar. Men tyvärr kan jag aldrig igen köpa något annat än en Tesla av den enkla anledningen att alla biltillverkare förutom Tesla har gått ihop och skickat flera brev till Donald Trump och lobbat för att slippa minska utsläppen på sina bilar i USA.
Är det verkligen alla andra? Har du någon källa på det?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

strejf skrev:
Naturligtvis är det så. Men även ledningen hos biltillverkarna är inte en enhetlig grupp. De som jobbar med elbilsutvecklingen lär knappast dela den uppfattningen. Jag ser det där Trump-brevet snarare som ett sista försök - initierat av den bakåtsträvande delen - att bromsa den oundvikliga utvecklingen. De kommer inte att lyckas. Hur korkad Trump än är, och hur mycket de än önskar. Även de största fossilförespråkarna inom bilindustrin kommer i slutändan att inse att elbilar är en framtidsmarknad som man kan tjäna mycket pengar på. Och det är ju det som styr. Om vi kunder går och köper deras elbilar (som faktiskt är riktigt bra) och bojkottar bensinbilarna så kommer det lösa sig med automatik.
Jag håller med om att Tesla upplevs som "ärlig" medan alla andra känns lite som att de bara försöker att komma undan. Men å andra sidan tycker jag att om en tillverkare faktiskt lyckas att bygga en bra elbil till en tredjedel av priset för en Tesla så är det värt en funderare iaf.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Det stora hindret mot att köpa är Att man vet att det kommer bättre och billigare elbilar runt hörnet (finns tom branschföreträdare som sagt att elbilar med lång räckvidd kommer kostalika mycket som dieselbilar gör nu 2020)
Ioniq har i pincip nästan allt jag kan begära av en mellanklassbil, med lite små förändringar skulle den vara perfekt. En annan fördel är att det finns verkstäder i närheten samt den långa garantitiden hyndai har. Frågan är om man skall vänta eller ej.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Min Leaf går leasing ut på om lite drygt ett halvår så.... Får se hur jag gör, den rullar ju bara på lixom och det är mycket värt :) Känner jag mig själv rätt så blir det en tredje bil här då :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
Det stora hindret mot att köpa är Att man vet att det kommer bättre och billigare elbilar runt hörnet (finns tom branschföreträdare som sagt att elbilar med lång räckvidd kommer kostalika mycket som dieselbilar gör nu 2020)
Ioniq har i pincip nästan allt jag kan begära av en mellanklassbil, med lite små förändringar skulle den vara perfekt. En annan fördel är att det finns verkstäder i närheten samt den långa garantitiden hyndai har. Frågan är om man skall vänta eller ej.
Jag förde precis den diskussionen med sambon i morse. Närheten till verkstäderna är en oslagbar fördel som talar för Hyundai och mycket starkt emot Tesla. Det känns tryggare att veta att man kan lämna bilen när som helst ifall det är nåt, utan att behöva ta semester.
Visst är det så att det kommer fler och förmodligen bättre elbilar "snart". Men hur snart? Om de blir billigare återstår att se, men bättre blir de säkert på ett eller annat sätt. Fast utvecklingen kommer ju inte att stanna upp bara för att nästa generation elbilar är bättre än dagens. Det går i rasande fart och i övermorgon är även morgondagens elbilar hopplöst föråldrade. Visst kan man vänta och vänta, men resonemanget kommer alltid vara detsamma. Redan idag är en Ioniq billigare för mig än en fossilbil som kostar 100'SEK mindre. Men ska man vänta till 2020, det kanske blir billigare? Men då går kanske fossilbilen inte att sälja längre, det vet man inte heller.
Jag köpte en begagnad Tesla för ett år sedan. Den kostade multum och redan då var den "gammal". Visst hade jag kunnat köpa en modernare och billigare Tesla om jag hade väntat fem år till. Men då hade jag varit tvungen att köra dieselbil fem år till, och det var inget bra alternativ.
Bjelke skrev:
Min Leaf går leasing ut på om lite drygt ett halvår så.... Får se hur jag gör, den rullar ju bara på lixom och det är mycket värt :) Känner jag mig själv rätt så blir det en tredje bil här då :mrgreen:
Ja just det. Man får skaffa en massa elbilar bara för att. Det finns tre elbilar inom kommunen och jag ska äga två tredjedelar av dem. Typ. :)
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare

Inlägg av strejf »

lator skrev:
Virtually all automakers (except for Tesla) are currently lobbying to block EPA’s new fuel consumption standard:
https://electrek.co/2016/12/09/automake ... block-epa/

Automakers have asked the new science-denying head of the EPA not to protect the environment:
https://electrek.co/2017/02/22/automake ... vironment/

Biltillverkarna skriver nytt lobbybrev – hoppas på slappare utsläppsregler:
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... ppsregler/

Aston Martin
BMW
FCA
Chrysler
Fiat
Maserati
Ford
GM
Honda
Hyundai
Isuzu
Kia
Jaguar Land Rover
Mazda
Mercedes-Benz USA
Mitsubishi Motors
Nissan
Subaru
Suzuki
Toyota
Volkswagen
Audi
Porsche
VW
Volvo

Detta är anledningen till att jag och min familj aldrig någonsin kommer att köpa ens spolarvätska från dessa bilföretag.
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

strejf skrev:
lator skrev:
Virtually all automakers (except for Tesla) are currently lobbying to block EPA’s new fuel consumption standard:
https://electrek.co/2016/12/09/automake ... block-epa/

Automakers have asked the new science-denying head of the EPA not to protect the environment:
https://electrek.co/2017/02/22/automake ... vironment/

Biltillverkarna skriver nytt lobbybrev – hoppas på slappare utsläppsregler:
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... ppsregler/

Aston Martin
BMW
FCA
Chrysler
Fiat
Maserati
Ford
GM
Honda
Hyundai
Isuzu
Kia
Jaguar Land Rover
Mazda
Mercedes-Benz USA
Mitsubishi Motors
Nissan
Subaru
Suzuki
Toyota
Volkswagen
Audi
Porsche
VW
Volvo

Detta är anledningen till att jag och min familj aldrig någonsin kommer att köpa ens spolarvätska från dessa bilföretag.
Det är nog bra att bli påmind om det här ibland, jag hade nästan glömt bort det redan...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Det är nog bra att bli påmind om det här ibland, jag hade nästan glömt bort det redan...
Förvisso. Men innebär det nu att man är låst till Tesla forever? Känns som att valfriheten är lite begränsad, framförallt när man inte har råd med en Tesla. BYD är ju inte med på listan ser jag. ;-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Bentley, Rolls Royce och Alfa Romeo ser jag inte på listan... Och inte Koenigsegg.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

lator skrev:
Bentley, Rolls Royce och Alfa Romeo ser jag inte på listan... Och inte Koenigsegg.
Och alla dessa bilar är ju lagom Svensson-bilar. ;)
Skriv svar