Mickep skrev:Det stora hindret mot att köpa är Att man vet att det kommer bättre och billigare elbilar runt hörnet (finns tom branschföreträdare som sagt att elbilar med lång räckvidd kommer kostalika mycket som dieselbilar gör nu 2020)
Ioniq har i pincip nästan allt jag kan begära av en mellanklassbil, med lite små förändringar skulle den vara perfekt. En annan fördel är att det finns verkstäder i närheten samt den långa garantitiden hyndai har. Frågan är om man skall vänta eller ej.
Jag förde precis den diskussionen med sambon i morse. Närheten till verkstäderna är en oslagbar fördel som talar för Hyundai och mycket starkt emot Tesla. Det känns tryggare att veta att man kan lämna bilen när som helst ifall det är nåt, utan att behöva ta semester.
Visst är det så att det kommer fler och förmodligen bättre elbilar "snart". Men hur snart? Om de blir billigare återstår att se, men bättre blir de säkert på ett eller annat sätt. Fast utvecklingen kommer ju inte att stanna upp bara för att nästa generation elbilar är bättre än dagens. Det går i rasande fart och i övermorgon är även morgondagens elbilar hopplöst föråldrade. Visst kan man vänta och vänta, men resonemanget kommer alltid vara detsamma. Redan idag är en Ioniq billigare för mig än en fossilbil som kostar 100'SEK mindre. Men ska man vänta till 2020, det kanske blir billigare? Men då går kanske fossilbilen inte att sälja längre, det vet man inte heller.
Jag köpte en begagnad Tesla för ett år sedan. Den kostade multum och redan då var den "gammal". Visst hade jag kunnat köpa en modernare och billigare Tesla om jag hade väntat fem år till. Men då hade jag varit tvungen att köra dieselbil fem år till, och det var inget bra alternativ.
Bjelke skrev:
Min Leaf går leasing ut på om lite drygt ett halvår så.... Får se hur jag gör, den rullar ju bara på lixom och det är mycket värt

Känner jag mig själv rätt så blir det en tredje bil här då

Ja just det. Man får skaffa en massa elbilar bara för att. Det finns tre elbilar inom kommunen och jag ska äga två tredjedelar av dem. Typ.