Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Nu börjar Ionity rulla ut Plug & Charge och Taycan blir först ut!
https://www.tu.no/artikler/porsche-tayc ... wiwU6oo8cs
https://www.tu.no/artikler/porsche-tayc ... wiwU6oo8cs
Re: Ionitys laddnätverk
helix skrev:Nu börjar Ionity rulla ut Plug & Charge och Taycan blir först ut!
https://www.tu.no/artikler/porsche-tayc ... wiwU6oo8cs
viewtopic.php?f=27&t=22094&p=449185&hil ... ge#p449185
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
heldiggrisen skrev:Tror appen heter TankÉ?taliz skrev:Skriv tanke- så bör den hitta. Det är ngt tyskt ord efter strecket.


Re: Ionitys laddnätverk
Snyggt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Nu händer det saker! Audi har sänkt priset rejält för laddning på Ionity i Norge. Priset är numera 1.85kr/kWh om man har Audis abonnemang. Kan hoppas Audi Sverige följer efter i samma spår! 

Re: Ionitys laddnätverk
De kan bli avgörande för framtiden, de är en väldigt symboliskt viktig kostnad som man vill ska vara låg. Låt oss hoppas de blir så I hela Europa så tar man bort/närmar sig de som kanske är största fördelen med tesla, åtminstone i mina ögon.helix skrev:Nu händer det saker! Audi har sänkt priset rejält för laddning på Ionity i Norge. Priset är numera 1.85kr/kWh om man har Audis abonnemang. Kan hoppas Audi Sverige följer efter i samma spår!
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Men hur går det för Volvo/Polestar exempelvis?
Ska de betala 8,70 per kWh?
Ska de betala 8,70 per kWh?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Det var ingen liten prissänkning det. Det går ju uppenbarligen utan att varken Ionity eller Audi går i konken för det. Konstigt bara att det enbart är för Norge. Hittills har priserna varit enhetliga för den som har ett abonnemang.
Hur menar de egentligen? Gäller detta enbart norrmän som nu laddar billigt överallt hos ionity, eller gäller det alla Audi-kunder som laddar i Norge, eller bara norska Audi-kunder som laddar i Norge? Lätt förvirrande.
Edit, nu såg jag att det inte gäller utomlands. Men frågan kvarstår, gäller det för alla Audisar som laddar i Norge, eller måste det vara en norsk Audi?
Hur menar de egentligen? Gäller detta enbart norrmän som nu laddar billigt överallt hos ionity, eller gäller det alla Audi-kunder som laddar i Norge, eller bara norska Audi-kunder som laddar i Norge? Lätt förvirrande.
Edit, nu såg jag att det inte gäller utomlands. Men frågan kvarstår, gäller det för alla Audisar som laddar i Norge, eller måste det vara en norsk Audi?
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Man kan ju hoppas de förstår en dag och köper in sig på något sätt. Om nu alla märken som är med i ionity sänker priset enligt denna modell så blir nackdelen tyvärr ännu större för polestar, väldigt synd I sådana fall.Zalman3 skrev:Men hur går det för Volvo/Polestar exempelvis?
Ska de betala 8,70 per kWh?
Men marknaden är ny och omogen, mycket lär hända I framtiden.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Alla? tyskar är ju med i Ionity och Kia/Hyundai.chaffis75 skrev:Man kan ju hoppas de förstår en dag och köper in sig på något sätt. Om nu alla märken som är med i ionity sänker priset enligt denna modell så blir nackdelen tyvärr ännu större för polestar, väldigt synd I sådana fall.Zalman3 skrev:Men hur går det för Volvo/Polestar exempelvis?
Ska de betala 8,70 per kWh?
Men marknaden är ny och omogen, mycket lär hända I framtiden.
Tesla kör ju eget.
Men alla andra riskerar bli ju bli iskalla om man inte kan ladda snabbt, smidigt och till bra pris.
Volvo/Polestar måste bums gå med i Ionity så de kan ha samma låga laddpriset.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Vill bara påpeka att jag skrev alla som är med i ionity så jo jag håller med dig de är inte bara polestar som står utanför. Om inte är en andra bil så blir de en ganska stor markering i protokollet när man väljer bil.Zalman3 skrev:Alla? tyskar är ju med i Ionity och Kia/Hyundai.chaffis75 skrev:Man kan ju hoppas de förstår en dag och köper in sig på något sätt. Om nu alla märken som är med i ionity sänker priset enligt denna modell så blir nackdelen tyvärr ännu större för polestar, väldigt synd I sådana fall.Zalman3 skrev:Men hur går det för Volvo/Polestar exempelvis?
Ska de betala 8,70 per kWh?
Men marknaden är ny och omogen, mycket lär hända I framtiden.
Tesla kör ju eget.
Men alla andra riskerar bli ju bli iskalla om man inte kan ladda snabbt, smidigt och till bra pris.
Volvo/Polestar måste bums gå med i Ionity så de kan ha samma låga laddpriset.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
De skulle kunna baka in det i priset så får man 3 år (eller whatever) så tänker man inte på det under 2 kr är bra. Vad är månadskostnaden? 200 kr? Säg 3000 om året, de skulle kunna ta 30000 och ha 10 år (eg bilens livslängd)
Re: Ionitys laddnätverk
Håller helt med dig, de borde internt göra en något åt de hållet och som du säger gärna minst 10 år..Mickep skrev:De skulle kunna baka in det i priset så får man 3 år (eller whatever) så tänker man inte på det under 2 kr är bra. Vad är månadskostnaden? 200 kr? Säg 3000 om året, de skulle kunna ta 30000 och ha 10 år (eg bilens livslängd)
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Inte? Hade det istället varit en prisökning från 1,85 till 3,20 hade det varit en höjning med 73%. Och det hade nog betraktats som en jättehöjning.B99 skrev:Sänkning från 3.20 till 1.85 är väl inte en jättesänkning?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
42% får nog anses vara en rätt rejäl prissänkningB99 skrev:Sänkning från 3.20 till 1.85 är väl inte en jättesänkning?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
När Ionity startade gjorde de stor grej av enkel prissättning. €8 eller 80 kr per laddning. Nu blir det mer och mer spridda priser beroende av betalningsmedel, abonnemang, bilmodell, land och snart blir det väl också per stolpe....
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Ionity var väl iofs tydliga med att detta var ett tidbegränsat introduktionserbjudande, och det var väl till stor del pga dom inte hade fått ordning på sin betalningslösning ännu?Svenssons skrev:När Ionity startade gjorde de stor grej av enkel prissättning. €8 eller 80 kr per laddning. Nu blir det mer och mer spridda priser beroende av betalningsmedel, abonnemang, bilmodell, land och snart blir det väl också per stolpe....
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
80kr per session är inte rimligt så klart så det måste ju ändras. Och jag tycker de gjorde rätt som ändrade till kr/kWh. Men prisnivån är ju uppåt väggarna. Abonnemang och fortfarande dyrt känns ju också surt.
Re: Ionitys laddnätverk
Själva priset ja men enkel prismodell trodde i alla fall jag skulle bestå. Nu verkar de dumpa allt som de sa från början. Ett virrvarr med olika priser beroende av många olika saker där man inte kan göra så mycket åt de flesta, ett pris som Vida överstiger avgasbränslepriser och inte alls den utbyggnad som basunerade ut från början.fth skrev:Ionity var väl iofs tydliga med att detta var ett tidbegränsat introduktionserbjudande, och det var väl till stor del pga dom inte hade fått ordning på sin betalningslösning ännu?Svenssons skrev:När Ionity startade gjorde de stor grej av enkel prissättning. €8 eller 80 kr per laddning. Nu blir det mer och mer spridda priser beroende av betalningsmedel, abonnemang, bilmodell, land och snart blir det väl också per stolpe....
/fth
Edit:
Från Ionity när priset sattes:
De vill visst inte längre att man ska komma ut på vägen längre...PRICING
To demonstrate just how serious we are about the freedom to drive, for the rest of 2018 all you need to know is the number 8. Whether it's in Euro, Swiss Francs, or British Pounds, each and every EV charge will be priced at a transparent set-rate of €8, or £8, or 8CHF per session. In Scandinavia the session fee will be 80 NOK / SEK / DKK. Easy and transparent – so you can get on the road today.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag föreslår också grannens hårfärg, brytningsfel i vänster öga och antal köpta bananer under en tioårsperiod. Kan ju vara bra om man vill krångla till det ännu mer.Svenssons skrev:När Ionity startade gjorde de stor grej av enkel prissättning. €8 eller 80 kr per laddning. Nu blir det mer och mer spridda priser beroende av betalningsmedel, abonnemang, bilmodell, land och snart blir det väl också per stolpe....
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Ev foliering, storlek på fälgar samt procent på toning på rutorna MÅSTE vara med i ekvationen. Har du mer än 25% genomsläpp, ja då behöver du inte konsumera lika många bananer under en 10 årsperiod som ifall du inte har det. Beroende på ifall bananerna är köpta i nordvästra Norge, eller Prag.mati skrev:Jag föreslår också grannens hårfärg, brytningsfel i vänster öga och antal köpta bananer under en tioårsperiod. Kan ju vara bra om man vill krångla till det ännu mer.Svenssons skrev:När Ionity startade gjorde de stor grej av enkel prissättning. €8 eller 80 kr per laddning. Nu blir det mer och mer spridda priser beroende av betalningsmedel, abonnemang, bilmodell, land och snart blir det väl också per stolpe....
Enkelt och självklart i min bok.
Re: Ionitys laddnätverk
Kopiera tesla meraMickep skrev:De skulle kunna baka in det i priset så får man 3 år (eller whatever) så tänker man inte på det under 2 kr är bra. Vad är månadskostnaden? 200 kr? Säg 3000 om året, de skulle kunna ta 30000 och ha 10 år (eg bilens livslängd)
ms 76132 "Eleamore"
Re: Ionitys laddnätverk
Antal stora apor i hushållet måste också spela roll. En stor schimpans äter fler bananer än en liten. Mina hundar gillar päron. Det borde ge en rabatt på 23.783665% hos Ionity söder om Gislaved, förutsatt att det är söndag i Norge och bilen är grön. Jag kan inte se att denna transparenta prissättning kan förbättras ytterligare.M3apan skrev:Ev foliering, storlek på fälgar samt procent på toning på rutorna MÅSTE vara med i ekvationen. Har du mer än 25% genomsläpp, ja då behöver du inte konsumera lika många bananer under en 10 årsperiod som ifall du inte har det. Beroende på ifall bananerna är köpta i nordvästra Norge, eller Prag.mati skrev:Jag föreslår också grannens hårfärg, brytningsfel i vänster öga och antal köpta bananer under en tioårsperiod. Kan ju vara bra om man vill krångla till det ännu mer.Svenssons skrev:När Ionity startade gjorde de stor grej av enkel prissättning. €8 eller 80 kr per laddning. Nu blir det mer och mer spridda priser beroende av betalningsmedel, abonnemang, bilmodell, land och snart blir det väl också per stolpe....
Enkelt och självklart i min bok.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Ionitys laddnätverk
Läste det här på FB:
Det låter ju som något för mati som besöker Tyskland ibland och iom att man bara behöver köpa abonnemanget per månad.Abbonemanget Plugsurfing Plus. €19/månad. Ger plötsligt en annan bild. €0,34/kWh. En månad i stöten, inget helårsabonnemang som hos IONITY. Gäller IONITY, Fastned och ett stort antal andra operatörer. Än så länge Tyskland, Nederländerna och Belgien. Får PS avtal i resten av Europa finns det en praktiskt användbar roaminglösning på plats. Bra.