Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 20 sep 2021 21:28
Snyggt! Har du snabbladdat något under kallare dagar?HelectriC skrev:Fick i stort sett hastighet över 200kW i somras.
24kWh på 7min är helt ok
Snyggt! Har du snabbladdat något under kallare dagar?HelectriC skrev:Fick i stort sett hastighet över 200kW i somras.
24kWh på 7min är helt ok
Inte mycket verkar det som. Sett ett par tester i Norgegruppen om det. Batterivärmaren hade knappt använt någon energi när man kollade grafen. Lär ju fixas med en uppdatering.Jakethesnake skrev:OK. Men blir inte batteriet uppvärmt när man kör? Var väl ca 13 grader idag men jag hade kört ca 15 mil motorväg innan laddningen. Får prova vinterläget. Tack för tips!DanneLKPG skrev:Det är för att batteriet är för kallt. Hyundai behöver uppdatera så att batterivärmaren kör tidigare än i dagsläget.Jakethesnake skrev:Efter att ha laddat 4 gånger på IONITY är jag lite besviken på laddhastigheten. Har inte varit i närheten av de 200 kW som har presenterats i flera tester. Vilka hastigheter har ni andra fått på 350 kW laddare? Är det 350 kW per stolpe eller delar man effekten med alla som laddar? Brukar effekten på IONITY vara ojämn?
Se till så att du har vinterläge påslaget i bilen.
Nej, men kör till Sverige om 3 veckor, så får vi se.Jakethesnake skrev:Snyggt! Har du snabbladdat något under kallare dagar?HelectriC skrev:Fick i stort sett hastighet över 200kW i somras.
24kWh på 7min är helt ok
Bra info!icreate skrev:Enligt uppgift från min ÅF igår är de 400 nytillverkade RWD Advanced som tilldelats Sverige planerade att skeppas den 6 oktober.
Det är fortfarande drygt 100 av dessa som inte är sålda.
Att få ut dessa till kund i år är högsta prioritet för Hyundai eftersom de behöver få ner det genomsnittliga värdet för koldioxidutsläpp på sålda bilar i Sverige.
Då borde dom varit sålda redan kan man tycka.Dexter86 skrev:Dom kommer säljas utan minsta problem innan dom anländer, långt kvar till leverans, och skulle dom inte det så lär dom ryka såfort dom dyker in i hallen.
Undrar varför? Förbrukning? Bagage? Plastig i kupén? Eller att alla väntat på MY, EV6?taliz skrev:Då borde dom varit sålda redan kan man tycka.Dexter86 skrev:Dom kommer säljas utan minsta problem innan dom anländer, långt kvar till leverans, och skulle dom inte det så lär dom ryka såfort dom dyker in i hallen.
Känns som det varit mkt hype runt denna modell, men när det väl kommer till kritan är det många som tvekar och hoppar av vad det verkar.
Och vad baserar du det på? Fint att helt random komma in och skriva sådär. Det var exakt 1 vecka sedan som dessa extra 400 bilar blev tillgängliga.taliz skrev:Då borde dom varit sålda redan kan man tycka.Dexter86 skrev:Dom kommer säljas utan minsta problem innan dom anländer, långt kvar till leverans, och skulle dom inte det så lär dom ryka såfort dom dyker in i hallen.
Känns som det varit mkt hype runt denna modell, men när det väl kommer till kritan är det många som tvekar och hoppar av vad det verkar.
Ca 300 sålda på en vecka får väl anses vara ganska bra? Om en några dagar/en vecka har nog kvarvarande 100 gått åt dom med.taliz skrev:Då borde dom varit sålda redan kan man tycka.Dexter86 skrev:Dom kommer säljas utan minsta problem innan dom anländer, långt kvar till leverans, och skulle dom inte det så lär dom ryka såfort dom dyker in i hallen.
Känns som det varit mkt hype runt denna modell, men när det väl kommer till kritan är det många som tvekar och hoppar av vad det verkar.
Du vet väl att om 2 här på forumet har gjort något, så är det signifikant för hela befolkningenDanneLKPG skrev:Och vad baserar du det på? Fint att helt random komma in och skriva sådär. Det var exakt 1 vecka sedan som dessa extra 400 bilar blev tillgängliga.taliz skrev:Då borde dom varit sålda redan kan man tycka.Dexter86 skrev:Dom kommer säljas utan minsta problem innan dom anländer, långt kvar till leverans, och skulle dom inte det så lär dom ryka såfort dom dyker in i hallen.
Känns som det varit mkt hype runt denna modell, men när det väl kommer till kritan är det många som tvekar och hoppar av vad det verkar.
Majoriteten som hoppar av lär vara såna som behöver en bil snarast och inte kan vänta på långa leveranstider. 1 års väntan på AWD... När min ÅF annonserade om dessa RWD med leverans Nov/Dec så blev han nedringd hela veckan. Om det finns 100 bilar kvar så kan jag inte tänka mig att det är annat än dålig marknadsföring. Kommer dessa sedan ut på Blocket m.m. så lär det försvinna direkt. Omgående leverans lockar.
Nej, Ionity delar inte på effekt. Du skall kunna få 350 kW per stolpe.Jakethesnake skrev:Efter att ha laddat 4 gånger på IONITY är jag lite besviken på laddhastigheten. Har inte varit i närheten av de 200 kW som har presenterats i flera tester. Vilka hastigheter har ni andra fått på 350 kW laddare? Är det 350 kW per stolpe eller delar man effekten med alla som laddar? Brukar effekten på IONITY vara ojämn?
Välkommen i I5 gänget på Tesla forumMats E skrev:Hej! Jag har hängt på forumet ett tag som gäst för att läsa så mycket matnyttigt som möjligt innan man köper sig en elbil. Efter att ha sett Ionic 5 på YouTube första gången blev jag helt såld på bilen. Att den sedan ligger i framkant vad gäller tekniken gör inte saken sämre. Efter att ha provkört bilen och ett flertal andra elbilar känns det som att det inte finns någon återvändo. Nu har jag lyckats boka en 4wd som handlaren förbeställt. Den borde komma i februari. Helst hade man velat välja färg och utrustning själv... men jag antar att man måste slå till när möjligheten dyker upp...
Härligt! Grattis!Mats E skrev:Hej! Jag har hängt på forumet ett tag som gäst för att läsa så mycket matnyttigt som möjligt innan man köper sig en elbil. Efter att ha sett Ionic 5 på YouTube första gången blev jag helt såld på bilen. Att den sedan ligger i framkant vad gäller tekniken gör inte saken sämre. Efter att ha provkört bilen och ett flertal andra elbilar känns det som att det inte finns någon återvändo. Nu har jag lyckats boka en 4wd som handlaren förbeställt. Den borde komma i februari. Helst hade man velat välja färg och utrustning själv... men jag antar att man måste slå till när möjligheten dyker upp...
Tack! Det verkar vara ett gäng med ovanligt god smak Skämt åsido så har jag gillat alla elbilar jag provkört... Det var bara så att I5:an kändes helt rätt.Tessi19 skrev:Välkommen i I5 gänget på Tesla forumMats E skrev:Hej! Jag har hängt på forumet ett tag som gäst för att läsa så mycket matnyttigt som möjligt innan man köper sig en elbil. Efter att ha sett Ioniq 5 på YouTube första gången blev jag helt såld på bilen. Att den sedan ligger i framkant vad gäller tekniken gör inte saken sämre. Efter att ha provkört bilen och ett flertal andra elbilar känns det som att det inte finns någon återvändo. Nu har jag lyckats boka en 4wd som handlaren förbeställt. Den borde komma i februari. Helst hade man velat välja färg och utrustning själv... men jag antar att man måste slå till när möjligheten dyker upp...
Tack!martinot skrev:Härligt! Grattis!Mats E skrev:Hej! Jag har hängt på forumet ett tag som gäst för att läsa så mycket matnyttigt som möjligt innan man köper sig en elbil. Efter att ha sett Ioniq 5 på YouTube första gången blev jag helt såld på bilen. Att den sedan ligger i framkant vad gäller tekniken gör inte saken sämre. Efter att ha provkört bilen och ett flertal andra elbilar känns det som att det inte finns någon återvändo. Nu har jag lyckats boka en 4wd som handlaren förbeställt. Den borde komma i februari. Helst hade man velat välja färg och utrustning själv... men jag antar att man måste slå till när möjligheten dyker upp...
Så gjorde vi också. Vi tog en av dessa RWD i väntan på vår AWD. 40k rabatt och 70k miljöbonus gör att det känns säkert. Vår AWD kommer någon gång efter sommaren. Inga problem då vi ändå måste ha denna i minst 6 mån för bonus.icreate skrev:Jag som tidigt beställde en AWD Advanced har beställt en RWD nu för att få den snabbare. Sedan får vi se om jag kommer att boka av min AWD.
https://www.motor1.com/news/533388/hyun ... 5-n-spied/
Hyundai Ioniq 5 N Spy Shots Capture Crossover At The Nurburgring
The lack of camo reveals its sportier appearance.
Hyundai hasn’t hinted at what powertrain could be hiding in the N, though it’s not a complete mystery. The Kia EV6 shares its platform with the Hyundai, and the Kia has a high-powered GT trim that offers 576 horsepower (430 kilowatts). The platform is allegedly capable of handling up to 600 hp (447 kilowatts), so the Hyundai could get a few extra ponies to set it apart from its Kia sibling.
Riktigt bra speed, samma som på min model 3 (24kWh på 7min) när jag snabbladdade för några veckor sedanHelectriC skrev:Fick i stort sett hastighet över 200kW i somras.
24kWh på 7min är helt ok