Sida 132 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 sep 2020 11:45
av themax
KnightRider skrev:

Det låter ju som något för mati som besöker Tyskland ibland och iom att man bara behöver köpa abonnemanget per månad.
Ser ju riktigt intressant ut som första steg. Om det kommer till fler länder så är det ju ett rejält steg framåt.
Discover the advantage of flat-rate charging

Eliminate the hassle of varying price tariffs at charging stations. Our monthly subscription brings EV drivers easy, flat-rate public charging in Germany, Belgium and the Netherlands. Prices include VAT.

GERMANY
€19.99 per month
€0.34 / kWh on AC and DC chargers,
including Ionity chargers in Germany

BELGIUM
€7.99 per month
€0.32 / kWh on AC chargers
€0.53 / kWh on DC chargers

THE NETHERLANDS
€7.99 per month
€0.32 / kWh on AC chargers
€0.51 / kWh on DC chargers

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 sep 2020 12:26
av Off Grid Byggaren
Nu har jag fått min första faktura.

Om det inte laddas så ofta blir det kostsamt med transittaxan, nu har jag aktiverat de 12 gratismånaderna jag fick när e-tron köptes,
vilket är krediteringen på månadsavgiften: Kostnadsuppskattningar av Audi AG

Tydligen tar Audi den kostnaden från Ionity.
Ionyti.JPG
¹ Observera att för övriga tjänster, bl.a. den månatliga grundavgiften, aktiveringsavgiften och RFID-kortavgifter, sker beskattningen
baserat på mervärdesskattesatsen i Tyskland, enligt vad som anges i §3a 1:a och 2:a stycket i den tyska omsättningslagen (UStG).

Fakturan kommer från:

Digital Charging Solutions GmbH
Brunnenstraße 19-21
10119 Berlin
Tyskland

Momsregistreringsnr DE312237805
Momsregistreringsnr SE502081367001

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 sep 2020 12:52
av Fredrik j
Dom andra tillverkarna tittar på hur tesla bakat in laddmöjligheter i bilens pris. Det är ju dock helt orealistiskt med speciella laddstationer för varje tillverkare om det ska bli volym på elbilarna. Det behövs gemensamma lösningar men som samtidigt medger att biltillverkarna kan erbjuda bilar inklusive laddning. Jag tror det är planen. Att erbjuda bilhyra inklusive laddning. Om då laddning av den helt privata bilen blir svindyrt så får man fler som vill hyra. Väldigt många tror ju det är framtiden. Att man hyr sin bil inklusive el för de antal mil man betalar för.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 sep 2020 13:31
av Zalman3
Fredrik j skrev:
Dom andra tillverkarna tittar på hur tesla bakat in laddmöjligheter i bilens pris. Det är ju dock helt orealistiskt med speciella laddstationer för varje tillverkare om det ska bli volym på elbilarna. Det behövs gemensamma lösningar men som samtidigt medger att biltillverkarna kan erbjuda bilar inklusive laddning. Jag tror det är planen. Att erbjuda bilhyra inklusive laddning. Om då laddning av den helt privata bilen blir svindyrt så får man fler som vill hyra. Väldigt många tror ju det är framtiden. Att man hyr sin bil inklusive el för de antal mil man betalar för.
Det tror jag på. Elen är så billig att den kommer att ingå gratis.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 sep 2020 13:48
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Dom andra tillverkarna tittar på hur tesla bakat in laddmöjligheter i bilens pris. Det är ju dock helt orealistiskt med speciella laddstationer för varje tillverkare om det ska bli volym på elbilarna. Det behövs gemensamma lösningar men som samtidigt medger att biltillverkarna kan erbjuda bilar inklusive laddning. Jag tror det är planen. Att erbjuda bilhyra inklusive laddning. Om då laddning av den helt privata bilen blir svindyrt så får man fler som vill hyra. Väldigt många tror ju det är framtiden. Att man hyr sin bil inklusive el för de antal mil man betalar för.
Det tror jag på. Elen är så billig att den kommer att ingå gratis.
Ingenting är gratis. Men kostnaden kan bakas in i månadskostnad.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 sep 2020 13:59
av Zalman3
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Dom andra tillverkarna tittar på hur tesla bakat in laddmöjligheter i bilens pris. Det är ju dock helt orealistiskt med speciella laddstationer för varje tillverkare om det ska bli volym på elbilarna. Det behövs gemensamma lösningar men som samtidigt medger att biltillverkarna kan erbjuda bilar inklusive laddning. Jag tror det är planen. Att erbjuda bilhyra inklusive laddning. Om då laddning av den helt privata bilen blir svindyrt så får man fler som vill hyra. Väldigt många tror ju det är framtiden. Att man hyr sin bil inklusive el för de antal mil man betalar för.
Det tror jag på. Elen är så billig att den kommer att ingå gratis.
Ingenting är gratis. Men kostnaden kan bakas in i månadskostnad.
Att privatleasa en ID3 58kWh (1000mil per år) kostar 3.495kr i månaden.
Om elen kostar 1kr per kWh så blir det 1000kr per år.

Då skulle VW kunna höja till 3.578kr i månaden och elen ingår.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 sep 2020 14:06
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Dom andra tillverkarna tittar på hur tesla bakat in laddmöjligheter i bilens pris. Det är ju dock helt orealistiskt med speciella laddstationer för varje tillverkare om det ska bli volym på elbilarna. Det behövs gemensamma lösningar men som samtidigt medger att biltillverkarna kan erbjuda bilar inklusive laddning. Jag tror det är planen. Att erbjuda bilhyra inklusive laddning. Om då laddning av den helt privata bilen blir svindyrt så får man fler som vill hyra. Väldigt många tror ju det är framtiden. Att man hyr sin bil inklusive el för de antal mil man betalar för.
Det tror jag på. Elen är så billig att den kommer att ingå gratis.
Ingenting är gratis. Men kostnaden kan bakas in i månadskostnad.
Att privatleasa en ID3 58kWh (1000mil per år) kostar 3.495kr i månaden.
Om elen kostar 1kr per kWh så blir det 1000kr per år.

Då skulle VW kunna höja till 3.578kr i månaden och elen ingår.
Det kostar ju sannolikt driftskostnad att ha snabbladdningsstationer. Men säg 3.999kr/mån då inklusive snabbladdning för 500mil/år (resten hemmaladdning). Man kan ju tänka sig ett upplägg där man kan spara snabbladdningsmil till semestern genom att ladda hemma.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 sep 2020 14:19
av Zalman3
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Dom andra tillverkarna tittar på hur tesla bakat in laddmöjligheter i bilens pris. Det är ju dock helt orealistiskt med speciella laddstationer för varje tillverkare om det ska bli volym på elbilarna. Det behövs gemensamma lösningar men som samtidigt medger att biltillverkarna kan erbjuda bilar inklusive laddning. Jag tror det är planen. Att erbjuda bilhyra inklusive laddning. Om då laddning av den helt privata bilen blir svindyrt så får man fler som vill hyra. Väldigt många tror ju det är framtiden. Att man hyr sin bil inklusive el för de antal mil man betalar för.
Det tror jag på. Elen är så billig att den kommer att ingå gratis.
Ingenting är gratis. Men kostnaden kan bakas in i månadskostnad.
Att privatleasa en ID3 58kWh (1000mil per år) kostar 3.495kr i månaden.
Om elen kostar 1kr per kWh så blir det 1000kr per år.

Då skulle VW kunna höja till 3.578kr i månaden och elen ingår.
Det kostar ju sannolikt driftskostnad att ha snabbladdningsstationer. Men säg 3.999kr/mån då inklusive snabbladdning för 500mil/år (resten hemmaladdning). Man kan ju tänka sig ett upplägg där man kan spara snabbladdningsmil till semestern genom att ladda hemma.

Bee Around kostar 399 kr i månadsavgift
inklusive moms för max 450 kWh.
Det är under 1kr per kWh.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 sep 2020 14:48
av vigge50
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:

Ingenting är gratis. Men kostnaden kan bakas in i månadskostnad.
Att privatleasa en ID3 58kWh (1000mil per år) kostar 3.495kr i månaden.
Om elen kostar 1kr per kWh så blir det 1000kr per år.

Då skulle VW kunna höja till 3.578kr i månaden och elen ingår.
Det kostar ju sannolikt driftskostnad att ha snabbladdningsstationer. Men säg 3.999kr/mån då inklusive snabbladdning för 500mil/år (resten hemmaladdning). Man kan ju tänka sig ett upplägg där man kan spara snabbladdningsmil till semestern genom att ladda hemma.

Bee Around kostar 399 kr i månadsavgift
inklusive moms för max 450 kWh.
Det är under 1kr per kWh.
Under förutsättningar att du laddar 450 kWh, du får betala lika mycket även om du inte laddar något. När priset sätts på liknande tjänster inom andra områden så sätts priserna efter vad de tror du kommer använda, inte maxtaket. Vet en kompis som för många år sedan skaffade ett mobilabonnemang med obegränsat data, bolaget har senare försökt få henne att byta till annat abonnemang med andra villkor eftersom mängden data du använder med mobiltelefonen har ökat till en nivå som ingen trodde för några år sedan.

I en annan tråd klagar du över hur hög elnätsavgift din syster får betala och i nästa tråd tycker du att någon som bygger upp ett helt nätverk av snabbladdare och har väldigt höga elnätsavgifter pga effekterna ska ge elen gratis. Men visst är det härligt när någon annan betalar för dig.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 sep 2020 15:14
av Off Grid Byggaren
Bör väl tilläggas att Bee Around oftast handlar om gamla sega DC-laddare som brukar ge mellan 38-45 kW effekt.

De står ofta placerade en och en, det kan vara kö där eller trasig laddare.

De har ofta byggts av kommuner med EU-stöd, tror inte BEE äger så många själva.

Nya elbilar med 800 volts system utan egen omvandlare för DC 400 till DC 800 volt kan inte ladda där alls.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 sep 2020 15:20
av Fredrik j
Man kan ju dra parallellen till mobilmarknaden. Finns väl ingen som betalar per minut längre. Man vill ha fast månadskostnad. Att betala per gbit data är ju också på väg bort.
Att kunna roama i andras nät utomlands utan att det kostar extra är nu självklart, helt otänkbart bara för några år sedan. Nästa steg är ju roaming även hemma. Bolagen delar ju redan en del utrustning och inför 5g tror jag vi kommer se fler samarbeten med hårdvaran.
Tror elbilsladdning kommer gå samma väg.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 sep 2020 15:37
av mati
KnightRider skrev:
Läste det här på FB:
Abbonemanget Plugsurfing Plus. €19/månad. Ger plötsligt en annan bild. €0,34/kWh. En månad i stöten, inget helårsabonnemang som hos IONITY. Gäller IONITY, Fastned och ett stort antal andra operatörer. Än så länge Tyskland, Nederländerna och Belgien. Får PS avtal i resten av Europa finns det en praktiskt användbar roaminglösning på plats. Bra.
Det låter ju som något för mati som besöker Tyskland ibland och iom att man bara behöver köpa abonnemanget per månad.
Ja, det låter inte så dumt. Tyvärr behöver jag bara snabbladda en till två gånger i Tyskland för att komma dit jag vill. Det är vägen dit, med laddning i Sverige och Danmark, som är dyr.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 sep 2020 15:58
av ChristerSjo
Fredrik j skrev:
Man kan ju dra parallellen till mobilmarknaden. Finns väl ingen som betalar per minut längre. Man vill ha fast månadskostnad. Att betala per gbit data är ju också på väg bort.
Att kunna roama i andras nät utomlands utan att det kostar extra är nu självklart, helt otänkbart bara för några år sedan. Nästa steg är ju roaming även hemma. Bolagen delar ju redan en del utrustning och inför 5g tror jag vi kommer se fler samarbeten med hårdvaran.
Tror elbilsladdning kommer gå samma väg.
Blir inte helt korrekt att jämföra med mobilmarknaden. Där äger man instrastrukturen och den är trådlös och det är enklara att bygga ut. El nätet är trådbundet och marknaden vad gäller ägande och struktur ser inte alls lika dan ut.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 sep 2020 16:16
av Fredrik j
ChristerSjo skrev:
Fredrik j skrev:
Man kan ju dra parallellen till mobilmarknaden. Finns väl ingen som betalar per minut längre. Man vill ha fast månadskostnad. Att betala per gbit data är ju också på väg bort.
Att kunna roama i andras nät utomlands utan att det kostar extra är nu självklart, helt otänkbart bara för några år sedan. Nästa steg är ju roaming även hemma. Bolagen delar ju redan en del utrustning och inför 5g tror jag vi kommer se fler samarbeten med hårdvaran.
Tror elbilsladdning kommer gå samma väg.
Blir inte helt korrekt att jämföra med mobilmarknaden. Där äger man instrastrukturen och den är trådlös och det är enklara att bygga ut. El nätet är trådbundet och marknaden vad gäller ägande och struktur ser inte alls lika dan ut.
En parallell betyder inte att allt är samma. Basstationer är inte trådlös och går att jämföra med ett laddstationsnät även om jag också förstår att det inte är 1:1.
Hur många äger förresten sin mobiltelefon? Mycket vanligt är ju att betala av den per månad med driftkostnader inbakade.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 sep 2020 16:32
av Zalman3
Under förutsättningar att du laddar 450 kWh, du får betala lika mycket även om du inte laddar något.
Givetvis tecknar man ett abonnemang man förväntas tjäna på.

En kompis sa att han vara nere på 66öre per kWh på Bees abonnemang.

Men Tesla har ju i praktiken satt ett tak på 2,56kr per kWh.
Men detta pris kommer över tid gå ner av följande skäl:
1. Med ökad försäljning så går priset på laddstolpar ner.
2. Utrustningen skrivs av en del varje år.
3. Fler bilar som laddar ger högre vinst.
4. Solceller minskar elkostnader.
5. Batterilagring kan sänka anslutningsavgift.

Elon har ju ett målpris på ca 70öre per kWh om man använder solceller och batterilagring.

Intressant är ju om elbolaget Tesla VPP gör så att man kan skicka sin egenproducerade solcellsel till valfri plats i Sverige för 18 öre per kWh.

Då skulle man alltid kunna ladda sin egen elbil med sin egen solcellsel.

Regelverket måste ändras så att detta tillåts.


Men visst är det härligt när någon annan betalar för dig.
Visst ska man betala för sig.
Men regelverket har inte hängt med den tekniska utvecklingen.

Nu bromsas övergången till grön el på grund av föråldrade regler.

Det som irriterar mig är att kärnkraften har lagt en våt filt över Sveriges elproduktion.

Kärnkraftsbolaget och Elbolagen är i maskopi.
De vill ha en stor elproduktionsenhet och monopol.
När kärnkraften byggdes ut på 1970-talet så skulle villor ha direktverkande el.
Med det ville man säkerställa att villaägaren minsann inte skulle ha nåt alternativ till kärnkraftsel.
Bankerna lånade glatt ut pengar till låga räntor till kärnkraften, för man trodde på deras monopolkoncept.

Men nu när det börjar komma alternativ till den dyra kärnkraften.
Då hamnar kärnkraften i en ond spiral.

För den dyra kärnkraften tål inte konkurrens.
För kärnkraften kan inte på ett snabbt, billigt och enkelt sätt ändra hur mycket el den producerar.
Så när elpriset går ner då producerar man i alla fall, det blir ett överskott och kärnkraften förlorar pengar.

Dessutom så drar bankerna öronen åt sig.
Kärnkraften har inte monopol längre, det finns en risk att de går med förlust på grund av konkurrens.
Så bankerna höjer låneräntan.
Så kärnkraften får ännu svårare att få lönsamhet.

Kärnkraftsindustrin har också hävdat att Sverige kan exportera kärnkraftverk.

Men det har visat sig att ingen vill ha dyr Svensk kärnkraft.

Tänk om Sverige satsat på vindkraft i den utsträckning som Danmark gjort. Danskarna har på minimal yta klarat av att få 47,2% av sin el från vindkraft 2019.
Sverige har mycket bättre förutsättningar att ha mer än vad Danmark har i vindkraftsproduktion.
Och Vestas är en stor exportsuccé.
Men kärnkraftsindustrin i Sverige har bidragit till att stoppa en Svensk vindkraftsverksexport.
Danmark är Europas och världens ledande land inom vindkraft. År 2019 producerades vindkraften i Danmark el motsvarande 47,2 procent av den danska elförbrukningen.[1] Under året producerade vindkraften 16,14 TWh varav 9,95 TWh på land och 6,19 TWh till havs. I Danmark fanns 2019 drygt 6 000 vindkraftverk.[2] Det kan jämföras med Sverige som sista december 2019 hade 4 099 vindkraftverk[3], trots att Danmark till ytan inte är större än Jämtland.[4]
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vindkraft_i_Danmark


Och solcellsel skulle lätt kunna byggas ut 20ggr.

EnergiEngagemang listar fem anledningar till att bygga fler solcellsparker.
1. Snabbt och billigt att bygga
2. Producerar när vi förbrukar
3. Producerar när kärnkraften har revision
4. Producerar när det inte blåser
5. Sparar energi i vattenmagasinen

https://www.solenerginyheter.se/2020090 ... ellsparker

Dessutom har lokalproducerad solcellsel den fördelen att elen inte behöver skickas så långt, så man slipper förluster och därmed höga kostnader.

Och MSB är glad om man kan sprida elproduktionen för att minska risker, både i freds och i krigstid.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 sep 2020 17:53
av vigge50
Zalman3 skrev:

Givetvis tecknar man ett abonnemang man förväntas tjäna på.

En kompis sa att han vara nere på 66öre per kWh på Bees abonnemang.
Vet inte om du märkte det men Bee ändrade för ett tag sedan deras unlimit abonemang från att verkligen ge obegränsat till en begränsning på 450 kWh per månad, antagligen för att de omöjligt kan gå runt med 66 öre/kWh. Men det är klart, vem bryr sig om att Bee gör förlust år efter år så kan man ju räkna med de siffrorna, inte vad det egentligen kostar.
Men Tesla har ju i praktiken satt ett tak på 2,56kr per kWh.
Men detta pris kommer över tid gå ner av följande skäl:
1. Med ökad försäljning så går priset på laddstolpar ner.
2. Utrustningen skrivs av en del varje år.
3. Fler bilar som laddar ger högre vinst.
4. Solceller minskar elkostnader.
5. Batterilagring kan sänka anslutningsavgift.

Elon har ju ett målpris på ca 70öre per kWh om man använder solceller och batterilagring.

Intressant är ju om elbolaget Tesla VPP gör så att man kan skicka sin egenproducerade solcellsel till valfri plats i Sverige för 18 öre per kWh.
Även om den svenska regeringen hade bestämt sig för att ta bort energiskatten vid överföring av el mellan sina olika anläggningar så kommer du inte förbi elnätsägarna. Att Tesla skulle bli ett elbolag skulle inte betyda att de slapp elnätsavgifterna. Nu vet jag inte var du får siffran 18 öre/kWh ifrån men då endast elnätsavgiften är högre i många fall så har jag svårt att se att du skulle betala så lite för att föra över elen. Om nu inte Tesla köper upp elnäten och bestämmer sig för att ta extremt lite betalt för att utnyttja elnätet.
Då skulle man alltid kunna ladda sin egen elbil med sin egen solcellsel.

Regelverket måste ändras så att detta tillåts.
Det skulle väll i princip betyda att du kan skicka elen gratis över elnätet, varför skulle elnätsägarna gå med på detta? Låt säga att 1000 personer i en by tillsammans köper lite solceller och batterier samt sätter upp detta på sina hus. Tycker du det då är rimligt att de ska kunna skicka elen mellan sig helt gratis via elnätet som t ex Eon ska betala underhåll för? Grattis de som har möjlighet att sätta upp solceller, ser framför mig stigande elnätspriser då allt fler kommer slippa betala elnätsavgifter men de totala kostnaderna för elnätsbolagen är de samma.
Men visst är det härligt när någon annan betalar för dig.
Visst ska man betala för sig.
Men regelverket har inte hängt med den tekniska utvecklingen.

Nu bromsas övergången till grön el på grund av föråldrade regler.

Det som irriterar mig är att kärnkraften har lagt en våt filt över Sveriges elproduktion.

Kärnkraftsbolaget och Elbolagen är i maskopi.
De vill ha en stor elproduktionsenhet och monopol.
När kärnkraften byggdes ut på 1970-talet så skulle villor ha direktverkande el.
Med det ville man säkerställa att villaägaren minsann inte skulle ha nåt alternativ till kärnkraftsel.
Bankerna lånade glatt ut pengar till låga räntor till kärnkraften, för man trodde på deras monopolkoncept.

Men nu när det börjar komma alternativ till den dyra kärnkraften.
Då hamnar kärnkraften i en ond spiral.

För den dyra kärnkraften tål inte konkurrens.
För kärnkraften kan inte på ett snabbt, billigt och enkelt sätt ändra hur mycket el den producerar.
Så när elpriset går ner då producerar man i alla fall, det blir ett överskott och kärnkraften förlorar pengar.

Dessutom så drar bankerna öronen åt sig.
Kärnkraften har inte monopol längre, det finns en risk att de går med förlust på grund av konkurrens.
Så bankerna höjer låneräntan.
Så kärnkraften får ännu svårare att få lönsamhet.

Kärnkraftsindustrin har också hävdat att Sverige kan exportera kärnkraftverk.

Men det har visat sig att ingen vill ha dyr Svensk kärnkraft.

Tänk om Sverige satsat på vindkraft i den utsträckning som Danmark gjort. Danskarna har på minimal yta klarat av att få 47,2% av sin el från vindkraft 2019.
Så här har Danmarks elproduktion sätt ut de senaste dagarna i förhållande till elanvändning.
Danmarks elproduktion.PNG
För ett tag sedan så ville du jättegärna publicera tillfälliga effekter 06:00 på morgonen eller sent på kvällen för att visa att Kärnkraft inte behövdes, nu räcker det tydligen att kolla på årsbasis och vad som händer dag till dag är helt irrelevant. Danmark var helt beroende av dess grannländer då de under sex dagar inte ens kunde producera hälften av den effekten som de behövde, vad skulle hända om Danmark fortsätter ha samma variation i elproduktion och sen väljer Sverige att ha samma variation? Visst, det är större yta som vindkraftverken är utspridda på men det är ju knappast så att det alltid blåser mycket någonstans i Norden, vi har stora variationer och måste klara oss även då det inte blåser.
Sverige har mycket bättre förutsättningar att ha mer än vad Danmark har i vindkraftsproduktion.
Och Vestas är en stor exportsuccé.
Men kärnkraftsindustrin i Sverige har bidragit till att stoppa en Svensk vindkraftsverksexport.
Danmark är Europas och världens ledande land inom vindkraft. År 2019 producerades vindkraften i Danmark el motsvarande 47,2 procent av den danska elförbrukningen.[1] Under året producerade vindkraften 16,14 TWh varav 9,95 TWh på land och 6,19 TWh till havs. I Danmark fanns 2019 drygt 6 000 vindkraftverk.[2] Det kan jämföras med Sverige som sista december 2019 hade 4 099 vindkraftverk[3], trots att Danmark till ytan inte är större än Jämtland.[4]
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vindkraft_i_Danmark


Och solcellsel skulle lätt kunna byggas ut 20ggr.

EnergiEngagemang listar fem anledningar till att bygga fler solcellsparker.
1. Snabbt och billigt att bygga
2. Producerar när vi förbrukar
3. Producerar när kärnkraften har revision
4. Producerar när det inte blåser
5. Sparar energi i vattenmagasinen

https://www.solenerginyheter.se/2020090 ... ellsparker

Dessutom har lokalproducerad solcellsel den fördelen att elen inte behöver skickas så långt, så man slipper förluster och därmed höga kostnader.

Och MSB är glad om man kan sprida elproduktionen för att minska risker, både i freds och i krigstid.
Ja, mer solceller kan hjälpa på sommaren då kärnkraften är på revision som det står, men de kan inte komma i närheten av att ersätta kärnkraften då det är på vintern vi behöver mest el.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 sep 2020 22:34
av Gargamel
Zalman3 skrev:
Bee Around kostar 399 kr i månadsavgift
inklusive moms för max 450 kWh.
Det är under 1kr per kWh.
Jag har detta abb, Resan mellan stockholm och ulricehamn, via Borås och tillbaka samma väg, antal laddningar på bee= 0.
antingen helt upptaga med den enda kabel att ladda från, eller så låg det "skitlångt bort" från e4:an.
Så det blev mest ionity till lite över 3kr/kWh, en laddning på 5kWh på e-on till en kostnad på nästan 41 kr. (och ett antal tior på en glass då jag behövde en halv-akut bensträckare nånstans, och nånstans blev silleskog)


Off Grid Byggaren skrev:
Bör väl tilläggas att Bee Around oftast handlar om gamla sega DC-laddare som brukar ge mellan 38-45 kW effekt.

De står ofta placerade en och en, det kan vara kö där eller trasig laddare.

De har ofta byggts av kommuner med EU-stöd, tror inte BEE äger så många själva.

Nya elbilar med 800 volts system utan egen omvandlare för DC 400 till DC 800 volt kan inte ladda där alls.
Jag har inget problem med att bee skulle ge "bara" 50kWh, gäller att ha lite tid att vänta dubbelt så länge än ionity, men till 1/3:del av priset (vid 450 kWh/månad).
Mitt största problem var ju att det fanns ju bara en stolpe, med en CCS, finns chademo och en ac, tror min merca tar chademo. dock fortfarande osäker om bee ger 50 över chademo. Har bara haft min merca sedan i onsdags, så jag lär mig fortfarande.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 sep 2020 22:38
av Off Grid Byggaren
Gargamel skrev:
Zalman3 skrev:
Bee Around kostar 399 kr i månadsavgift
inklusive moms för max 450 kWh.
Det är under 1kr per kWh.
Jag har detta abb, Resan mellan stockholm och ulricehamn, via Borås och tillbaka samma väg, antal laddningar på bee= 0.
antingen helt upptaga med den enda kabel att ladda från, eller så låg det "skitlångt bort" från e4:an.
Så det blev mest ionity till lite över 3kr/kWh, en laddning på 5kWh på e-on till en kostnad på nästan 41 kr. (och ett antal tior på en glass då jag behövde en halv-akut bensträckare nånstans, och nånstans blev silleskog)


Off Grid Byggaren skrev:
Bör väl tilläggas att Bee Around oftast handlar om gamla sega DC-laddare som brukar ge mellan 38-45 kW effekt.

De står ofta placerade en och en, det kan vara kö där eller trasig laddare.

De har ofta byggts av kommuner med EU-stöd, tror inte BEE äger så många själva.

Nya elbilar med 800 volts system utan egen omvandlare för DC 400 till DC 800 volt kan inte ladda där alls.
Jag har inget problem med att bee skulle ge "bara" 50kWh, gäller att ha lite tid att vänta dubbelt så länge än ionity, men till 1/3:del av priset (vid 450 kWh/månad).
Mitt största problem var ju att det fanns ju bara en stolpe, med en CCS, finns chademo och en ac, tror min merca tar chademo. dock fortfarande osäker om bee ger 50 över chademo. Har bara haft min merca sedan i onsdags, så jag lär mig fortfarande.
Det borde inte funka med chademo på Mercedes. De har väl CCS vilket är det ända som finns på Ionity.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 sep 2020 22:41
av Gargamel
Off Grid Byggaren skrev:
Gargamel skrev:
Zalman3 skrev:
Bee Around kostar 399 kr i månadsavgift
inklusive moms för max 450 kWh.
Det är under 1kr per kWh.
Jag har detta abb, Resan mellan stockholm och ulricehamn, via Borås och tillbaka samma väg, antal laddningar på bee= 0.
antingen helt upptaga med den enda kabel att ladda från, eller så låg det "skitlångt bort" från e4:an.
Så det blev mest ionity till lite över 3kr/kWh, en laddning på 5kWh på e-on till en kostnad på nästan 41 kr. (och ett antal tior på en glass då jag behövde en halv-akut bensträckare nånstans, och nånstans blev silleskog)


Off Grid Byggaren skrev:
Bör väl tilläggas att Bee Around oftast handlar om gamla sega DC-laddare som brukar ge mellan 38-45 kW effekt.

De står ofta placerade en och en, det kan vara kö där eller trasig laddare.

De har ofta byggts av kommuner med EU-stöd, tror inte BEE äger så många själva.

Nya elbilar med 800 volts system utan egen omvandlare för DC 400 till DC 800 volt kan inte ladda där alls.
Jag har inget problem med att bee skulle ge "bara" 50kWh, gäller att ha lite tid att vänta dubbelt så länge än ionity, men till 1/3:del av priset (vid 450 kWh/månad).
Mitt största problem var ju att det fanns ju bara en stolpe, med en CCS, finns chademo och en ac, tror min merca tar chademo. dock fortfarande osäker om bee ger 50 över chademo. Har bara haft min merca sedan i onsdags, så jag lär mig fortfarande.
Det borde inte funka med chademo på Mercedes. De har väl CCS vilket är det ända som finns på Ionity.
Funkar lite för bra på ionity, snabbt, 110kWh eller i närheten oftast, så in på toa på macken å spendera ett par minuter med nåt, så har det laddats för 160kr+ :D

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 sep 2020 23:07
av Mickep
Om jag får tro, om man jämför med mobilabonnemang och roaming är att du kommer att lagstifta och tvinga operatörerna till åtgärder som gynnar konsumenter.
Det kan vara ett flatrate ABB men mer troligt ett rimligt kw (H) kostnad. Jag har svårt för flatrate eftersom det inte är som med telenätet då operatörerna har kostnader de betalar en annan energioperatör.det är betydande summor. När laddoperatörerna skapar egen energi (ex vind/sol mm) blir det en annan sak.
Fram tills dess tror jag en harmonisering av laddkostnader kommer ske.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 13 sep 2020 23:11
av taliz
Off Grid Byggaren skrev:
Gargamel skrev:
Zalman3 skrev:
Bee Around kostar 399 kr i månadsavgift
inklusive moms för max 450 kWh.
Det är under 1kr per kWh.
Jag har detta abb, Resan mellan stockholm och ulricehamn, via Borås och tillbaka samma väg, antal laddningar på bee= 0.
antingen helt upptaga med den enda kabel att ladda från, eller så låg det "skitlångt bort" från e4:an.
Så det blev mest ionity till lite över 3kr/kWh, en laddning på 5kWh på e-on till en kostnad på nästan 41 kr. (och ett antal tior på en glass då jag behövde en halv-akut bensträckare nånstans, och nånstans blev silleskog)


Off Grid Byggaren skrev:
Bör väl tilläggas att Bee Around oftast handlar om gamla sega DC-laddare som brukar ge mellan 38-45 kW effekt.

De står ofta placerade en och en, det kan vara kö där eller trasig laddare.

De har ofta byggts av kommuner med EU-stöd, tror inte BEE äger så många själva.

Nya elbilar med 800 volts system utan egen omvandlare för DC 400 till DC 800 volt kan inte ladda där alls.
Jag har inget problem med att bee skulle ge "bara" 50kWh, gäller att ha lite tid att vänta dubbelt så länge än ionity, men till 1/3:del av priset (vid 450 kWh/månad).
Mitt största problem var ju att det fanns ju bara en stolpe, med en CCS, finns chademo och en ac, tror min merca tar chademo. dock fortfarande osäker om bee ger 50 över chademo. Har bara haft min merca sedan i onsdags, så jag lär mig fortfarande.
Det borde inte funka med chademo på Mercedes. De har väl CCS vilket är det ända som finns på Ionity.
Sen kan väl dom där stolparna inte leverera samtidigt på CCS och chademo oavsett..

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 14 sep 2020 06:51
av mati
Mickep skrev:
Om jag får tro, om man jämför med mobilabonnemang och roaming är att du kommer att lagstifta och tvinga operatörerna till åtgärder som gynnar konsumenter.
Det kan vara ett flatrate ABB men mer troligt ett rimligt kw (H) kostnad. Jag har svårt för flatrate eftersom det inte är som med telenätet då operatörerna har kostnader de betalar en annan energioperatör.det är betydande summor. När laddoperatörerna skapar egen energi (ex vind/sol mm) blir det en annan sak.
Fram tills dess tror jag en harmonisering av laddkostnader kommer ske.
Jag vill inte heller ha flat rate. Det är bara nåt att ha när man snabbladdar regelbundet. Internet eller mobilabonnemang använder man ju hela tiden, då är en flat rate allra oftast det förmånligaste alternativet. Men för en bil som laddas mest med AC och som behöver snabbladdas bara någon gång ibland är det bara en onödig månadskostnad. Priserna måste ner, utan abonnemang och utan konstiga villkor. Att det går ser man ju i Norge där de har sänkt Ionity-priserna för Audi-kunder. Det har de ju inte gjort för att de är så otroligt generösa utan för att folk förmodligen inte laddar hos Ionity i tillräckligt stor utsträckning. Jag tänker bojkotta dem tills de sänker priserna. Och ju fler som gör likadant desto snabbare går det.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 sep 2020 15:08
av taliz
https://electrek.co/2020/09/17/tesla-ba ... -stations/

EA är ju motsvarigheten till IONITY i Nordamerika.
Lite roligt att dom nu får ström från Tesla. ;)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 17 sep 2020 15:24
av heldiggrisen
taliz skrev:
https://electrek.co/2020/09/17/tesla-ba ... -stations/

EA är ju motsvarigheten till IONITY i Nordamerika.
Lite roligt att dom nu får ström från Tesla. ;)
Absolut en lösning, roligt att den kommer från just Tesla.
En annan lösning er "Kinetic power booster"
https://www.skoda-storyboard.com/en/pre ... to-prague/

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 sep 2020 11:54
av thnis
Nu har det påbörjats bygge i Hudiksvall. Nu saknar jag Gävle på IONITYs laddkarta :)