Sida 132 av 231

Re: VW I.D

Postat: 20 okt 2020 21:04
av taliz
Hehe nä inte flera timmar i sträck iaf. :D
Brukar köra lagligt i tätort förövrigt. På öppen landsväg och motorväg kan det dock gå lite fortare.

Re: VW I.D

Postat: 20 okt 2020 21:39
av Legato
taliz skrev:
Hehe nä inte flera timmar i sträck iaf. :D
Brukar köra lagligt i tätort förövrigt. På öppen landsväg och motorväg kan det dock gå lite fortare.
Det är skönt med GPS-baserad hastighetsmätare så man kan ställa in "30 över" och inte typ "38 över" som med konventionella mätare ;)

Re: VW I.D

Postat: 20 okt 2020 21:51
av markuswesterberg
taliz skrev:
markuswesterberg skrev:
Finns ju 0 anledning att ladda någon annanstans än på SuC så nej, det argumentet håller inte.
Då är det ju bara peta in SUC som destination? Två klick på skärmen, voilà förvärmning startar om det behövs.
Vill ju inte bara ha varmt batteri inför att man laddar på SuC. Exempelvis vill man kanske det varje gång man ska åka iväg? Eller varje gång man kommer hem och ska ladda? Eller till jobbet? Eller för att man ska parkera på uppfarten med 3cm snö och vill slippa skotta :D Nej men alltså, kan ju finnas många skäl till varför man önskar ha varmt batteri menar jag bara. Vill helst kunna bestämma det själv :)

Re: VW I.D

Postat: 20 okt 2020 21:56
av PapaD
Som någon sade, autopilot är bra men bäst är att vara pilot själv. Ge oss tillbaka kontroll tack!

Re: VW I.D

Postat: 20 okt 2020 22:03
av taliz
markuswesterberg skrev:
taliz skrev:
markuswesterberg skrev:
Finns ju 0 anledning att ladda någon annanstans än på SuC så nej, det argumentet håller inte.
Då är det ju bara peta in SUC som destination? Två klick på skärmen, voilà förvärmning startar om det behövs.
Vill ju inte bara ha varmt batteri inför att man laddar på SuC. Exempelvis vill man kanske det varje gång man ska åka iväg? Eller varje gång man kommer hem och ska ladda? Eller till jobbet? Eller för att man ska parkera på uppfarten med 3cm snö och vill slippa skotta :D Nej men alltså, kan ju finnas många skäl till varför man önskar ha varmt batteri menar jag bara. Vill helst kunna bestämma det själv :)
Kan inte se att något av de skälen du listar skulle ha någon nytta av ett uppvärmt batteri. Snarare vore det energislöseri, "elda för kråkorna".

Ett skäl jag dock kan se är att man vill ha maximal prestanda, i en Performance tex.

Re: VW I.D

Postat: 20 okt 2020 22:07
av taliz
PapaD skrev:
Som någon sade, autopilot är bra men bäst är att vara pilot själv. Ge oss tillbaka kontroll tack!
Det finns nog ingen som har 100% fokus på körningen konstant. Ibland behöver man slå ett öga på, eller ändra, navigation, stereo etc. Svara på ngt samtal. Titta till ett barn eller husdjur, osv.
Kort sagt hamnar fokus någon annanstans ett kort ögonblick. Då är det en ENORM fördel med system som autopilot.

Re: VW I.D

Postat: 21 okt 2020 06:53
av Bjelke
taliz skrev:
markuswesterberg skrev:
taliz skrev:
markuswesterberg skrev:
Finns ju 0 anledning att ladda någon annanstans än på SuC så nej, det argumentet håller inte.
Då är det ju bara peta in SUC som destination? Två klick på skärmen, voilà förvärmning startar om det behövs.
Vill ju inte bara ha varmt batteri inför att man laddar på SuC. Exempelvis vill man kanske det varje gång man ska åka iväg? Eller varje gång man kommer hem och ska ladda? Eller till jobbet? Eller för att man ska parkera på uppfarten med 3cm snö och vill slippa skotta :D Nej men alltså, kan ju finnas många skäl till varför man önskar ha varmt batteri menar jag bara. Vill helst kunna bestämma det själv :)
Kan inte se att något av de skälen du listar skulle ha någon nytta av ett uppvärmt batteri. Snarare vore det energislöseri, "elda för kråkorna".

Ett skäl jag dock kan se är att man vill ha maximal prestanda, i en Performance tex.
Att få igång regen är ett bra skäl däremot, åtminstone lite så man slipper frirullningen, men om man tjänar något
rent energimässigt är antagligen oftast tveksamt och dessutom bra att motionera bromsarna (speciellt på
på vintern! ) emellanåt...

Re: VW I.D

Postat: 21 okt 2020 07:06
av mati
Bjelke skrev:
Att få igång regen är ett bra skäl däremot, åtminstone lite så man slipper frirullningen, men om man tjänar något
rent energimässigt är antagligen oftast tveksamt och dessutom bra att motionera bromsarna (speciellt på
på vintern! ) emellanåt...
Nja, det verkar vara specifikt för Tesla att man inte har regen med kallt batteri. Jag märker inget sådant i någon av våra bilar. Det kan förvisso vara så att regen-området är lite mindre, men det är ingenting som påverkar. I både e-Golf och e-tron är ju one-pedal-regen bara upp till en viss del, vill man bromsa hårdare får man hjälpa till med bromspedalen, vilket i själva verket också är regen. Ända till en gräns där de mekaniska bromsarna börjar hjälpa till. Jag antar att denna gräns förskjuts något när batteriet är kallt. Men det är som sagt ingenting föraren märker såvida man inte tittar på energistaplarna i instrumentpanelen.
Men den vanliga regen-motorbromsen fungerar alltid, oavsett kallt batteri eller inte.

Re: VW I.D

Postat: 21 okt 2020 09:30
av HelectriC
mati skrev:
Bjelke skrev:
Att få igång regen är ett bra skäl däremot, åtminstone lite så man slipper frirullningen, men om man tjänar något
rent energimässigt är antagligen oftast tveksamt och dessutom bra att motionera bromsarna (speciellt på
på vintern! ) emellanåt...
Nja, det verkar vara specifikt för Tesla att man inte har regen med kallt batteri. Jag märker inget sådant i någon av våra bilar. Det kan förvisso vara så att regen-området är lite mindre, men det är ingenting som påverkar. I både e-Golf och e-tron är ju one-pedal-regen bara upp till en viss del, vill man bromsa hårdare får man hjälpa till med bromspedalen, vilket i själva verket också är regen. Ända till en gräns där de mekaniska bromsarna börjar hjälpa till. Jag antar att denna gräns förskjuts något när batteriet är kallt. Men det är som sagt ingenting föraren märker såvida man inte tittar på energistaplarna i instrumentpanelen.
Men den vanliga regen-motorbromsen fungerar alltid, oavsett kallt batteri eller inte.
samma i PS2. Även om jag laddar till 100% så får jag full regen. Det är ganska skönt att slippa ändra sitt körbeteende beroende på hur mycket man har laddat eller hur kallt batteriet är.

Re: VW I.D

Postat: 21 okt 2020 10:28
av BrooklynS
Det GÅR ju fysiskt inte att regenerera om batteriet är fulladdat, så det är uppenbarligen inte det som händer heller.

Däremot kanske man simulerar liknande effekt via de vanliga bromsarna.

Re: VW I.D

Postat: 21 okt 2020 10:37
av RagWal
BrooklynS skrev:
Det GÅR ju fysiskt inte att regenerera om batteriet är fulladdat, så det är uppenbarligen inte det som händer heller.

Däremot kanske man simulerar liknande effekt via de vanliga bromsarna.
Finns ju en liten kapacitetsbuffert som är större på dessa bilar men nånstans måste det vara stopp på regen. Laddar man fullt på "hytten" på Galdhoepiggen och sen regen ner till fjorden så bör något hända.

Regen vid kallt batteri handlar om att begränsa laddströmmen för att skydda batteriet. Samma görs vid både regen och snabbladdning om batteriet är kallt.

Olika nivåer och marginaler hos olika tillverkare.

Re: VW I.D

Postat: 21 okt 2020 12:40
av mikebike
Jag har varit med om att utveckla batteri och hybridfordon.
I ett par produkter infördes en "grill" som eldade upp överskottsenergi eftersom kunden förväntade sig motorbroms i alla lägen. Bland annat i hybridbussarna som gick i Stockholm för över 20 år sedan.

Re: VW I.D

Postat: 21 okt 2020 16:24
av PapaD
Virvelströmsbromsar på bussar har använts i årtionden för att minska bromsslitage. Även lastbilar har det, särskilt i grustag med backar behövs de. Off topic, men då det dök upp...

Re: VW I.D

Postat: 22 okt 2020 07:03
av Bjelke
RagWal skrev:
BrooklynS skrev:
Det GÅR ju fysiskt inte att regenerera om batteriet är fulladdat, så det är uppenbarligen inte det som händer heller.

Däremot kanske man simulerar liknande effekt via de vanliga bromsarna.
Finns ju en liten kapacitetsbuffert som är större på dessa bilar men nånstans måste det vara stopp på regen. Laddar man fullt på "hytten" på Galdhoepiggen och sen regen ner till fjorden så bör något hända.

Regen vid kallt batteri handlar om att begränsa laddströmmen för att skydda batteriet. Samma görs vid både regen och snabbladdning om batteriet är kallt.

Olika nivåer och marginaler hos olika tillverkare.
Precis, marginal uppåt i laddning kan man ju ha och utnyttja för regen (ganska små energimängd oftast) men
att ladda ett kallt batteri lär inte vara bra för någon alls med dagens batterier iaf, så jag misstänker att regen
på kalla batterier är helt eller delvis fejkad tex genom att använda dom mekaniska bromsarna, men lite skulle
även kunna gå till värmeproduktion (vilket Tesla sjukt nog inte utnyttjar)...

Re: VW I.D

Postat: 22 okt 2020 07:13
av mati
Man märker ju om bilen fejkar regen. Om inget annat så hörs det ganska tydligt när bromsarna tar i, men man ser det också i energimätaren att den inte blir grön trots att bilen blir långsammare. Detta har hänt ibland när det var riktigt kallt i kombination med fulladdat batteri. Då blir det fejk-regen.
Men så är sällan fallet. Det är i vanliga fall faktiskt riktig regen i våra bilar även med kallt batteri. Huruvida det är bra eller dåligt för batteriet vet jag dock inte.

Re: VW I.D

Postat: 22 okt 2020 07:19
av Bjelke
mati skrev:
Man märker ju om bilen fejkar regen. Om inget annat så hörs det ganska tydligt när bromsarna tar i, men man ser det också i energimätaren att den inte blir grön trots att bilen blir långsammare. Detta har hänt ibland när det var riktigt kallt i kombination med fulladdat batteri. Då blir det fejk-regen.
Men så är sällan fallet. Det är i vanliga fall faktiskt riktig regen i våra bilar även med kallt batteri. Huruvida det är bra eller dåligt för batteriet vet jag dock inte.
Då gissar jag på att effekten går till värme (av batteriet och/eller kupé), vilket jag har väntat på att Tesla skulle
fixa (typ för flera år sedan)...
Att skicka in effekten i batteriet om det är kallt borde vara superdåligt...

Re: VW I.D

Postat: 22 okt 2020 09:55
av mati
Bjelke skrev:
mati skrev:
Man märker ju om bilen fejkar regen. Om inget annat så hörs det ganska tydligt när bromsarna tar i, men man ser det också i energimätaren att den inte blir grön trots att bilen blir långsammare. Detta har hänt ibland när det var riktigt kallt i kombination med fulladdat batteri. Då blir det fejk-regen.
Men så är sällan fallet. Det är i vanliga fall faktiskt riktig regen i våra bilar även med kallt batteri. Huruvida det är bra eller dåligt för batteriet vet jag dock inte.
Då gissar jag på att effekten går till värme (av batteriet och/eller kupé), vilket jag har väntat på att Tesla skulle
fixa (typ för flera år sedan)...
Att skicka in effekten i batteriet om det är kallt borde vara superdåligt...
Det vågar jag inte uttala mig om. Det man ser i bilen är att regen-stapeln är mindre när batteriet är kallt. Men den är tillräckligt stor så att man ändå har regen som vanligt. Var effekten i slutändan hamnar splear ju egentligen ingen större roll heller så länge den inte går till kråkorna. Det som talar emot din teori är att bilen faktiskt i vissa lägen fejkar regen, nämligen som sagt när det är riktigt kallt och batteriet är fulladdat. Hade det gått till väme så hade man ju inte behövt broms-fejka i det läget heller.

Re: VW I.D

Postat: 22 okt 2020 13:18
av RagWal
Bjelke skrev:
mati skrev:
Man märker ju om bilen fejkar regen. Om inget annat så hörs det ganska tydligt när bromsarna tar i, men man ser det också i energimätaren att den inte blir grön trots att bilen blir långsammare. Detta har hänt ibland när det var riktigt kallt i kombination med fulladdat batteri. Då blir det fejk-regen.
Men så är sällan fallet. Det är i vanliga fall faktiskt riktig regen i våra bilar även med kallt batteri. Huruvida det är bra eller dåligt för batteriet vet jag dock inte.
Då gissar jag på att effekten går till värme (av batteriet och/eller kupé), vilket jag har väntat på att Tesla skulle
fixa (typ för flera år sedan)...
Att skicka in effekten i batteriet om det är kallt borde vara superdåligt...
De gör ju i princip det idag åtminstone på 3orna idag vid stillastående då batteri o bil ska värmas. Invertern "trampar vatten" så det blir varmt i motor/inverter. Kan göras även under körning. Åtminstone vintertid.

Re: VW I.D

Postat: 22 okt 2020 13:29
av Credde
Nu har ID.3 blivit krocktestad, 5 stjärnor i Euro NCAP:
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... hetsbetyg/

Re: VW I.D

Postat: 22 okt 2020 13:47
av tor-ake
Bjelke skrev:
mati skrev:
Man märker ju om bilen fejkar regen. Om inget annat så hörs det ganska tydligt när bromsarna tar i, men man ser det också i energimätaren att den inte blir grön trots att bilen blir långsammare. Detta har hänt ibland när det var riktigt kallt i kombination med fulladdat batteri. Då blir det fejk-regen.
Men så är sällan fallet. Det är i vanliga fall faktiskt riktig regen i våra bilar även med kallt batteri. Huruvida det är bra eller dåligt för batteriet vet jag dock inte.
Då gissar jag på att effekten går till värme (av batteriet och/eller kupé), vilket jag har väntat på att Tesla skulle
fixa (typ för flera år sedan)...
Att skicka in effekten i batteriet om det är kallt borde vara superdåligt...
Jag vågar sätta en slant på att Model 3 faktiskt skickar regen-energin till PTC-värmaren och stallar elmotorerna så att det blir värme till batteriet. Men det kan inte ta emot mer än ungefär 12kW (SR+ ungefär 9kW), och det blir inte så kraftig deceleration av det.

Re: VW I.D

Postat: 23 okt 2020 16:12
av Davidswe
Hej
Gjorde en provkörning idag av en ID3.
Jag har inte så mycket jag kan klaga på. Displayen där man kunde göra inställningar och gå runt i menyer funkade utan problem, hittade det jag behövde.
Displayen vid ratten gav en tydlig bild över fart och det nödvändigaste. Mer ovant med så liten display mot det man är van vid.

Röststyrning med navigering fungerade. När man hade igång navigering och man kom till en korsning så lyste det en ljuslinje längst ner vid framrutan som visade åt vilket håll man skulle svänga.
Fick även andra funktioner att fungera med röststyrning, rattvärme, stolsvärme och höjning sänkning av temperatur med mera. Ibland förstod inte ID vad jag sa men så är det ju när man pratar även med "vanliga människor" :)

Provade både D och B kör läget där B gav en större motorbroms då man släppte gasen.

Sväng radien var ju grym, svängde runt på ingen yta alls.

Nu skulle jag vilja provpacka den så man ser vad man får in i bagaget så det får bli nästa sak att testa.

Man kan ju säga så här att detta var första elbilen som jag körde och jag är inte direkt påläst om olika funktioner och bil modeller osv.

Re: VW I.D

Postat: 23 okt 2020 16:53
av Fredrik j
Credde skrev:
Nu har ID.3 blivit krocktestad, 5 stjärnor i Euro NCAP:
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... hetsbetyg/
Såg att ID.3 testas enligt NCAPs nya testmetod med rörlig släde för offsetkrocken. 50+50km/h istället för 64km/h mot stillastående barriär.

Re: VW I.D

Postat: 26 okt 2020 20:00
av PapaD
VM i tråkig video. Adrenalinsugna personer varnas!

Tror jag såg maxhastighet 84 km/h en gång. Annars mycket långsamkörning. Men det var iaf litet regn...
Hursomhelst, landsbygdskörning är bilen snål.
Själv har jag som bäst kört 1,5 kWh milen på vår 80 väg till stan. Får väl prova i 60 då... :D

Re: VW I.D

Postat: 26 okt 2020 20:55
av mati
Jag tycker fortfarande att det är relativt hög förbrukning. Det hade varit jäkligt intressant att se vad den förbrukar vid 20-22 grader. Det är då e-Golfen har sin sweet spot, och det är inte omöjligt att komma ner mot 10kWh/100km så länge man håller sig till 70-vägar eller i stadstrafik. Synd att ID3 inte levererades på sommarn så som det var tänkt. Nu får vi vänta till nästa år.

Re: VW I.D

Postat: 27 okt 2020 07:37
av Bjelke
mati skrev:
Jag tycker fortfarande att det är relativt hög förbrukning. Det hade varit jäkligt intressant att se vad den förbrukar vid 20-22 grader. Det är då e-Golfen har sin sweet spot, och det är inte omöjligt att komma ner mot 10kWh/100km så länge man håller sig till 70-vägar eller i stadstrafik. Synd att ID3 inte levererades på sommarn så som det var tänkt. Nu får vi vänta till nästa år.
Ja det låter lite högt, min gamla Leaf 2012 gick enkelt på 1,4 på sommaren tex och den är väl större (och
bra mycket äldre :lol: )