Sida 132 av 420
Re: Artikel i media
Postat: 27 mar 2018 12:43
av Pontus
Jerker skrev:Pontus skrev:
Bra då vet jag vem jag ska prata med angående värmen i model 3 batterier. Värmningen kunde vara bättre.
Hm... låter inte bra...
Kör 55 miles, 10 grader ute och ändå är det inte varmt nog att ta max laddning. Det tog nästan 5 min innan SuC laddade max.
Re: Artikel i media
Postat: 27 mar 2018 12:50
av vigge50
Pontus skrev:Jerker skrev:Pontus skrev:
Bra då vet jag vem jag ska prata med angående värmen i model 3 batterier. Värmningen kunde vara bättre.
Hm... låter inte bra...
Kör 55 miles, 10 grader ute och ändå är det inte varmt nog att ta max laddning. Det tog nästan 5 min innan SuC laddade max.
Nu är vi på ett svenskt forum, var snäll och använd km

(tänkte först att du kört 55 mil och batteriet fortfarande var kalt...)
Re: Artikel i media
Postat: 27 mar 2018 13:01
av Geni87
Svenssons skrev:Geni87 skrev:
Sen finns det ju skrattretande fel i några av artiklarna du länkar till:
https://global.handelsblatt.com/mobilit ... ity-872930
"While an electric car consists of some 200 parts, there are more than 1,000 parts in gasoline or diesel vehicles."
Seriöst? Vad har de rökt, och hur räknar de?
Måste vara delar i motorerna (engine Vs motor) de tänker på eller? Finns väl motorer dock med mer än 10 000 delar.
Jag vet inte hur de har räknat, men ser inte att siffrorna kan stämma på något sätt. Bara Teslas batteripaket innehåller fler än 20 000 delar om man räknar en enskild battericell som minsta ingående del. En elmaskin med transmission består lätt av 2000 delar.
Re: Artikel i media
Postat: 27 mar 2018 13:05
av Svenssons
Geni87 skrev:Svenssons skrev:Geni87 skrev:
Sen finns det ju skrattretande fel i några av artiklarna du länkar till:
https://global.handelsblatt.com/mobilit ... ity-872930
"While an electric car consists of some 200 parts, there are more than 1,000 parts in gasoline or diesel vehicles."
Seriöst? Vad har de rökt, och hur räknar de?
Måste vara delar i motorerna (engine Vs motor) de tänker på eller? Finns väl motorer dock med mer än 10 000 delar.
Jag vet inte hur de har räknat, men ser inte att siffrorna kan stämma på något sätt. Bara Teslas batteripaket innehåller fler än 20 000 delar om man räknar en enskild battericell som minsta ingående del. En elmaskin med transmission består lätt av 2000 delar.
Tänkte att det enbart var själva motorn utan utväxling och andra delar runt motorn. Då kanske man kommer ner till några hundra delar på en elmotor. En beninsmotor består ju av flera tusen delar så där blir det rätt. Dock rätt dålig jämförelse eftersom bilarna sedan har så pass många andra delar. Det man brukar jämföra med är ju rörliga delar i respektive motor men då talar vi inte om hundratals/tusentals i respektive motor.
Re: Artikel i media
Postat: 27 mar 2018 17:10
av Pontus
vigge50 skrev:Pontus skrev:Jerker skrev:Pontus skrev:
Bra då vet jag vem jag ska prata med angående värmen i model 3 batterier. Värmningen kunde vara bättre.
Hm... låter inte bra...
Kör 55 miles, 10 grader ute och ändå är det inte varmt nog att ta max laddning. Det tog nästan 5 min innan SuC laddade max.
Nu är vi på ett svenskt forum, var snäll och använd km

(tänkte först att du kört 55 mil och batteriet fortfarande var kalt...)
Ingen fara batteriet var inte kalt utan ganska mysigt inlindat... 55 miles = 88,5 km under 1 timme ungefär. Batteriet borde varit varmt efter det tycker jag.
Re: Artikel i media
Postat: 27 mar 2018 21:06
av Geni87
Laban skrev:Geni87 skrev:
Många jobb, såklart. Tar man Gigafactory 1 så har Tesla tidigare sagt runt 6000 anställda vid full produktion (35 GWh), oklart hur många av dem som är anställda av Panasonic respektive Tesla då, men om man ser till totalen som krävs. Den produktionen räcker för ca 500k elbilar, tar man då VW's årsproduktion på ca 10 miljoner och förutsätter att alla ska bli eldrivna bör det ju krävas ca 100k pers för batterierna - bara till VW's produktion. Sen har vi ju elmaskiner och kraftelektronik också.
Man har höjt dessa siffror rätt rejält sedan introduktionen , nu säger man 100-150 GWh vid full produktion:
https://insideevs.com/elon-musk-says-gi ... -annually/
Hur många anställda som krävs i det läget är inte klart men min personliga gissning är att det kommer bli långt mycket mindre än 100k/35 GWh.
Såg också det, och att de planerar att 10 000 anställda behövs för 100-150 GWh, dock oklart om det bara är Teslaanställda, eller även inkluderar de som är anställda på Panasonic och som jobbar med själva celltillverkningen.
Re: Artikel i media
Postat: 27 mar 2018 21:09
av Geni87
Svenssons skrev:Geni87 skrev:Svenssons skrev:Geni87 skrev:
Sen finns det ju skrattretande fel i några av artiklarna du länkar till:
https://global.handelsblatt.com/mobilit ... ity-872930
"While an electric car consists of some 200 parts, there are more than 1,000 parts in gasoline or diesel vehicles."
Seriöst? Vad har de rökt, och hur räknar de?
Måste vara delar i motorerna (engine Vs motor) de tänker på eller? Finns väl motorer dock med mer än 10 000 delar.
Jag vet inte hur de har räknat, men ser inte att siffrorna kan stämma på något sätt. Bara Teslas batteripaket innehåller fler än 20 000 delar om man räknar en enskild battericell som minsta ingående del. En elmaskin med transmission består lätt av 2000 delar.
Tänkte att det enbart var själva motorn utan utväxling och andra delar runt motorn. Då kanske man kommer ner till några hundra delar på en elmotor. En beninsmotor består ju av flera tusen delar så där blir det rätt. Dock rätt dålig jämförelse eftersom bilarna sedan har så pass många andra delar. Det man brukar jämföra med är ju rörliga delar i respektive motor men då talar vi inte om hundratals/tusentals i respektive motor.
Mjo kanske, men då är det märkligt att formulera det som:
"While an electric car consists of some 200 parts, there are more than 1,000 parts in gasoline or diesel vehicles."
De får det att låta som att en bil med förbränningsmotor innehåller fem gånger fler delar...

Re: Artikel i media
Postat: 27 mar 2018 22:42
av bullen
vigge50 skrev:Pontus skrev:Jerker skrev:Pontus skrev:
Bra då vet jag vem jag ska prata med angående värmen i model 3 batterier. Värmningen kunde vara bättre.
Hm... låter inte bra...
Kör 55 miles, 10 grader ute och ändå är det inte varmt nog att ta max laddning. Det tog nästan 5 min innan SuC laddade max.
Nu är vi på ett svenskt forum, var snäll och använd km

(tänkte först att du kört 55 mil och batteriet fortfarande var kalt...)
Jag kan köra 55 mil utan att det börjar växa hår på mina batterier


Re: Artikel i media
Postat: 28 mar 2018 08:01
av wilfried
Kreditvärderingsinstitutet Moody's sänker kreditbetyget för den grupp av bolag där Tesla ingår till B3, från tidigare B2.
Utsikterna för kreditbetyget är negativa, enligt Moody's.
Som skäl för sänkningen anför Moody's dels den lägre produktionen än väntat av lågprismodellen Model 3, dels att Teslas likviditet pressas av bolagets negativa kassaflöde.
Re: Artikel i media
Postat: 28 mar 2018 08:57
av Svenssons
Pressen nedåt för dieselbilar har börjat. Från att genomsnittspriserna tidigare bara gått upp så går de nu ner och allt fler vill bli av med sina dieselbilar...
Fler dieselbilar till salu – till lägre pris
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6919756
Re: Artikel i media
Postat: 28 mar 2018 09:28
av Geni87
Blir intressant att se hur kurvan utvecklas under 2018.
http://www.acea.be/statistics/tag/categ ... enger-cars
Re: Artikel i media
Postat: 28 mar 2018 09:35
av Svenssons
Clevers pris på AC-laddning sänks till 3:- och Teslas SuperCharger i Kalmar har levererat el motsvarande 32 000 mil (misstänker att det rör sig om 64 MWh).
http://www.mynewsdesk.com/se/kalmar_ene ... ar-2458220
Re: Artikel i media
Postat: 28 mar 2018 11:25
av Swede1
Hur fungerar model 3 s battery management system? ( nerdfråga så ni är väl på?)
Bmw bäst som vanligt ...
https://insideevs.com/bmw-lg-chem-trump ... ent-bower/
Re: Artikel i media
Postat: 28 mar 2018 12:42
av Geni87
BMS innefattar ju en himla massa grejer, eller tänker du mer specifikt på thermal management?
Re: Artikel i media
Postat: 28 mar 2018 13:43
av Pontus
Vadå fungerar??? Skulle säga att det inte fungerar

Eller så är det bara väldigt mycket mindre överdimensionerat än de andra modellernas.
Re: Artikel i media
Postat: 28 mar 2018 14:14
av Gustafsson
Det är bra, då kommer jag nog att koppla in betydligt oftare när det finns laddare i närheten.
Tycker dock priset på AC kunde vara ännu lägre.
Re: Artikel i media
Postat: 29 mar 2018 05:52
av nek0
Re: Artikel i media
Postat: 29 mar 2018 06:28
av Geni87
Just därför som hatstormen mot diesel som pågår just nu är jäkligt tramsig. Fokus bör väl vara på utsläppen oavsett bränsle, kan man tycka... Flera tillverkare inför ju partikelfilter även på sina bensinbilar nu, så att ligga och sniffa bensinavgaser kanske inte har varit så jäkla nyttigt det heller.
Re: Artikel i media
Postat: 29 mar 2018 06:36
av Jerker
Ja, hoppas bara att politikerna inför krav på riktiga tester och inte bara laboratorietester.
Re: Artikel i media
Postat: 29 mar 2018 06:38
av Geni87
Jerker skrev:
Ja, hoppas bara att politikerna inför krav på riktiga tester och inte bara laboratorietester.
Verkligen, men det görs väl numera i och med RDE?
Re: Artikel i media
Postat: 30 mar 2018 06:12
av Svenssons
Det är inte varje dag som jag läser en nyhet på TextTV om Tesla som jag inte läst här eller på andra elbilsforum innan...
Tesla har visst nyligen gått ut med ett frivilligt återkallningsprogram av Model S byggf före april 2016:
https://www.tesla.com/sv_SE/support/mod ... edirect=no
Re: Artikel i media
Postat: 30 mar 2018 15:30
av Bjelke
Svenssons skrev:Det är inte varje dag som jag läser en nyhet på TextTV om Tesla som jag inte läst här eller på andra elbilsforum innan...
Tesla har visst nyligen gått ut med ett frivilligt återkallningsprogram av Model S byggf före april 2016:
https://www.tesla.com/sv_SE/support/mod ... edirect=no
Känns som nåt man verkligen borde se till att få gjort iaf, tack

Re: Artikel i media
Postat: 30 mar 2018 21:05
av Pontus
Bjelke skrev:Svenssons skrev:Det är inte varje dag som jag läser en nyhet på TextTV om Tesla som jag inte läst här eller på andra elbilsforum innan...
Tesla har visst nyligen gått ut med ett frivilligt återkallningsprogram av Model S byggf före april 2016:
https://www.tesla.com/sv_SE/support/mod ... edirect=no
Känns som nåt man verkligen borde se till att få gjort iaf, tack

Har dom börjat med P100D som lånebilar så är det ju ett utmärkt tillfälle att prova

Re: Artikel i media
Postat: 04 apr 2018 13:58
av 12man
Re: Artikel i media
Postat: 04 apr 2018 14:00
av ochso
Jag hade tänkt starta en egen tråd om detta, men det hade nog blivit lite väl off topic och "skvaller". Så jag valde denna befintliga tråd då en sökning på "Matson" här på forumet ger 219 träffar och de flesta verkar leda till just denna tråd.
Det började med att jag noterade en ökad frekvens av konstiga artiklar om vätgas på nyteknik, dagens artikel om MyFC verkar onekligen vara "sponsat innehåll" men ligger konstigt nog uppe som en vanlig artikel. Så kom jag att tänka på att det var väldigt länge sedan jag läste en vätgasartikel av Håkan Matson på dagens industri, och kom samtidigt att tänka på att de flesta elbilsartiklar nu mer verkar skrivas av Karin Olander (välskrivna och objektiva artiklar, jag har mailat henne positiv feedback flera gånger, jag har tidigare inte läst artiklar med balanserad och ärlig kritik mot elbilar exempelvis).
En snabb googling ledde mig till Håkans twitterkonto och där såg jag flertalet länkar till hans egna blogg. På bloggen finns så klart negativa inlägg om Tesla (inget nytt under solen) men också en artikel om att han åker BMW i3 och att han verkar ha gjort så det senaste halvåret. Det framgår också att han INTE längre är motorjournalist, så frågan är om han kör elbil privat nu för tiden? Han verkar ha en REX som han inte använt under färd en enda gång, klart intressant och roligt!
https://hakanmatson.wordpress.com/about/
Mitt inlägg är väl inte direkt relaterat med Tesla, men Håkan har flertalet gånger skrivit rena "hittepå"-artiklar (enligt mig i alla fall) om elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet, och jag tyckte bara att det var värt att notera att han inte längre verkar ha något utrymme på dagens industri längre.