FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
- T4s
- Teslaägare
- Inlägg: 797
- Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
- Ort: Roslagen
- Referralkod: ts.la/tobias894955
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1545
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: FSD Beta är imponerande!
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
- TiborBlomhall
- Inlägg: 8154
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: FSD Beta är imponerande!
Suck, "highways and expressways"
Låt de testa i stadsmiljö för böfvulen!
Som Uppsala som avslog Teslas begäran för att "vi har flera vägarbeten i staden". Jamen det är ju just sånt man också vill testa!
Re: FSD Beta är imponerande!
Hur menar du att det är som vanlig AP? Vanlig AP klarar inte överhuvudtaget autonom körning, så om FSD syftar till att utvecklas till autonom körning så är det något helt annat. Även på landsvägar och motorvägar.TiborBlomhall skrev: ↑09 okt 2025 23:07Suck, "highways and expressways"Det är ju typ autopiloten.
Låt de testa i stadsmiljö för böfvulen!![]()
Som Uppsala som avslog Teslas begäran för att "vi har flera vägarbeten i staden". Jamen det är ju just sånt man också vill testa!
Innan FSD ens klarar av att köra på motorväg på egen hand och med eget (Teslas) ansvar så är det rimligt att avstå stadstrafik.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: FSD Beta är imponerande!
Det finns inga planer på att godkänna system på stadsgator de närmsta åren, så vad är poängen med att testa det?
Systeminitierade filbyten på motorväg är lagligt nu, och min enda fråga är; varför testar de först nu.
Jag har väntat sex år.
Systeminitierade filbyten på motorväg är lagligt nu, och min enda fråga är; varför testar de först nu.
Jag har väntat sex år.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 8154
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: FSD Beta är imponerande!
Det är FSD (Supervised) de skulle testa, med förare som övervakar körningen. Dvs exakt som autopiloten.Maw skrev: ↑09 okt 2025 23:28Hur menar du att det är som vanlig AP? Vanlig AP klarar inte överhuvudtaget autonom körning, så om FSD syftar till att utvecklas till autonom körning så är det något helt annat. Även på landsvägar och motorvägar.TiborBlomhall skrev: ↑09 okt 2025 23:07Suck, "highways and expressways"Det är ju typ autopiloten.
Låt de testa i stadsmiljö för böfvulen!![]()
Som Uppsala som avslog Teslas begäran för att "vi har flera vägarbeten i staden". Jamen det är ju just sånt man också vill testa!
Innan FSD ens klarar av att köra på motorväg på egen hand och med eget (Teslas) ansvar så är det rimligt att avstå stadstrafik.
- T4s
- Teslaägare
- Inlägg: 797
- Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
- Ort: Roslagen
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Re: FSD Beta är imponerande!
Det står inget om Supervised ovan, men oavsett det så är FSD inte alls samma som AP, det är väl inte ens samma mjukvarustack? Jag förutsätter att vi pratar om FSD såsom den som är under betatestning i USA.TiborBlomhall skrev: ↑10 okt 2025 00:15Det är FSD (Supervised) de skulle testa, med förare som övervakar körningen. Dvs exakt som autopiloten.Maw skrev: ↑09 okt 2025 23:28Hur menar du att det är som vanlig AP? Vanlig AP klarar inte överhuvudtaget autonom körning, så om FSD syftar till att utvecklas till autonom körning så är det något helt annat. Även på landsvägar och motorvägar.TiborBlomhall skrev: ↑09 okt 2025 23:07Suck, "highways and expressways"Det är ju typ autopiloten.
Låt de testa i stadsmiljö för böfvulen!![]()
Som Uppsala som avslog Teslas begäran för att "vi har flera vägarbeten i staden". Jamen det är ju just sånt man också vill testa!
Innan FSD ens klarar av att köra på motorväg på egen hand och med eget (Teslas) ansvar så är det rimligt att avstå stadstrafik.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja. Det är för att jag har fakta och har följt processen i många år som de flesta här vet.
Givetvis kan det ändras men vibbarna just nu är att det dröjer.
Vi få se om det blir någon radikal påskyndning i arbetsgruppen de kommande mötena.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 8154
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: FSD Beta är imponerande!
Inte samma mjukvara men samma funktionalitet på motorväg. Men det är ju stadstrafik som är det stora nya i FSD, det är det de borde få testa. Testtillståndet kräver förare bakom ratten som övervakar körningen och är beredd att gripa in = Supervised.Maw skrev: ↑10 okt 2025 08:40Det står inget om Supervised ovan, men oavsett det så är FSD inte alls samma som AP, det är väl inte ens samma mjukvarustack? Jag förutsätter att vi pratar om FSD såsom den som är under betatestning i USA.TiborBlomhall skrev: ↑10 okt 2025 00:15Det är FSD (Supervised) de skulle testa, med förare som övervakar körningen. Dvs exakt som autopiloten.Maw skrev: ↑09 okt 2025 23:28Hur menar du att det är som vanlig AP? Vanlig AP klarar inte överhuvudtaget autonom körning, så om FSD syftar till att utvecklas till autonom körning så är det något helt annat. Även på landsvägar och motorvägar.TiborBlomhall skrev: ↑09 okt 2025 23:07Suck, "highways and expressways"Det är ju typ autopiloten.
Låt de testa i stadsmiljö för böfvulen!![]()
Som Uppsala som avslog Teslas begäran för att "vi har flera vägarbeten i staden". Jamen det är ju just sånt man också vill testa!
Innan FSD ens klarar av att köra på motorväg på egen hand och med eget (Teslas) ansvar så är det rimligt att avstå stadstrafik.
Re: FSD Beta är imponerande!
Nej, varken samma funktionalitet eller mjukvara. Den amerikanska varianten av FSD klarar mycket mer än AP även på motorväg, likheten är väl möjligtvis att man bör sitta på helspänn med båda för att agera när de gör fel.TiborBlomhall skrev: ↑10 okt 2025 09:15Inte samma mjukvara men samma funktionalitet på motorväg. Men det är ju stadstrafik som är det stora nya i FSD, det är det de borde få testa. Testtillståndet kräver förare bakom ratten som övervakar körningen och är beredd att gripa in = Supervised.Maw skrev: ↑10 okt 2025 08:40Det står inget om Supervised ovan, men oavsett det så är FSD inte alls samma som AP, det är väl inte ens samma mjukvarustack? Jag förutsätter att vi pratar om FSD såsom den som är under betatestning i USA.TiborBlomhall skrev: ↑10 okt 2025 00:15Det är FSD (Supervised) de skulle testa, med förare som övervakar körningen. Dvs exakt som autopiloten.Maw skrev: ↑09 okt 2025 23:28Hur menar du att det är som vanlig AP? Vanlig AP klarar inte överhuvudtaget autonom körning, så om FSD syftar till att utvecklas till autonom körning så är det något helt annat. Även på landsvägar och motorvägar.TiborBlomhall skrev: ↑09 okt 2025 23:07
Suck, "highways and expressways"Det är ju typ autopiloten.
Låt de testa i stadsmiljö för böfvulen!![]()
Som Uppsala som avslog Teslas begäran för att "vi har flera vägarbeten i staden". Jamen det är ju just sånt man också vill testa!
Innan FSD ens klarar av att köra på motorväg på egen hand och med eget (Teslas) ansvar så är det rimligt att avstå stadstrafik.
Hade det inte varit någon skillnad så hade de givetvis inte behövt något godkännande.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: FSD Beta är imponerande!
Senaste från UNECE:
Hands-off L2 med filbyten kan godkännas tidigast 2027 på motorväg och vägar där det finns avgränsning för mötande trafik.
Får vi gissa stadsgator 2029?
Nu gäller systeminitierade filbyten med hands-on endast på motorväg.
Hands-off L2 med filbyten kan godkännas tidigast 2027 på motorväg och vägar där det finns avgränsning för mötande trafik.
Får vi gissa stadsgator 2029?
Nu gäller systeminitierade filbyten med hands-on endast på motorväg.
Re: FSD Beta är imponerande!
Undantag? Inte troligt tror jag, eller?
Tesla Europe & Middle East
@teslaeurope
Tesla has been working hard toward shipping Full Self-Driving (Supervised) in Europe for over 12 months now. We have given FSD demos to regulators of almost every EU country. We have requested early access, pilot release programs or exemptions where possible.
We have developed & shared detailed safety evidence for FSD, now public in our latest Safety Report. And we have driven over 1 million kilometers safely on EU roads across 17 different countries (internal testing).
Our main path to success is partnering with the Dutch approval authority RDW to gain exemption for the feature. This involves proving compliance with existing regulations (UN-R-171 DCAS) + filing an exemption (EU Article 39) for yet-to-be-regulated behaviors like Level 2 systems off-highway, system-initiated lane changes with hands-off the wheel etc.
Some of these regulations are outdated and rules-based, which makes FSD illegal in its current form. Changing FSD to be compliant with these rules would make it unsafe and unusable in many cases. While we have changed FSD to be maximally compliant where it is logical and reasonable, we won't sacrifice the safety of a proven system or materially deteriorate customer usability.
As a result, we are gathering evidence to get exemptions on a specific rule-by-rule basis. Unfortunately, the real world fleet-proven safety wins alone are considered insufficient.
Currently, RDW has committed to granting Netherlands National approval in February 2026. Please contact them via link below to express your excitement & thank them for making this happen as soon as possible. Upon NL National approval, other EU countries can immediately recognize the exemption and also allow rollout within their country. Then we will bring it to a TCMV vote for official EU-wide approval.
We're excited to bring FSD to our owners in Europe soon!
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening, solpaneler och batteri. Tidigare en S75D. Jobbar med musik på Metal Sweden Productions.
Re: FSD Beta är imponerande!
Det finns ingen moat för assistans-system.
"Xiaomi HAD (Hyper Autonomous Driving) Enhanced Edition" - där slår man Tesla i offensiv namngivning. Myndigheterna i Kina lär ha synpunkter.
Xiaomi började jobba på detta för ett par år sedan, lanserade för ett år sedan, och här är prestanda nu:
Problemet ligger i att öka säkerheten till 99.999999+% och ta bort föraren, i alla väderförhållanden och på alla vägtyper. Det är därför man använder radar och lidar i fordon. Inte för att kunna köra.
"Xiaomi HAD (Hyper Autonomous Driving) Enhanced Edition" - där slår man Tesla i offensiv namngivning. Myndigheterna i Kina lär ha synpunkter.
Xiaomi började jobba på detta för ett par år sedan, lanserade för ett år sedan, och här är prestanda nu:
Problemet ligger i att öka säkerheten till 99.999999+% och ta bort föraren, i alla väderförhållanden och på alla vägtyper. Det är därför man använder radar och lidar i fordon. Inte för att kunna köra.
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 823
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: FSD Beta är imponerande!
Nya Model Y Standard.
Ändå rätt ballt att man i snikmodellen kan få hela FSD-funktionen och din bil kör dig själv dit du ska, och parkerar när du kommit fram!
Ändå rätt ballt att man i snikmodellen kan få hela FSD-funktionen och din bil kör dig själv dit du ska, och parkerar när du kommit fram!
Mvh
Nilsson
Nilsson
Re: FSD Beta är imponerande!
FSDS är coolt, helt klart. "få" är väl att ta i dockHerrNilsson skrev: ↑28 nov 2025 08:46Nya Model Y Standard.
Ändå rätt ballt att man i snikmodellen kan få hela FSD-funktionen och din bil kör dig själv dit du ska, och parkerar när du kommit fram!
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1545
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: FSD Beta är imponerande!
FSD i lite snö.
Skulle personligen aldrig använda FSD på halt väglag, använder inte farthållare i dessa förhållanden heller, inte ens vid kraftigt regn.
Skulle personligen aldrig använda FSD på halt väglag, använder inte farthållare i dessa förhållanden heller, inte ens vid kraftigt regn.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 823
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: FSD Beta är imponerande!
Jäkligt imponerande ändå att FSD kör i vinter- och snöväglag. Det har varit en invändning från min sida mot FSD, men det verkar ju gå riktigt bra nu iom FSD 14.2.1.SR-71-BlackBird skrev: ↑30 nov 2025 02:31FSD i lite snö.
Skulle personligen aldrig använda FSD på halt väglag, använder inte farthållare i dessa förhållanden heller, inte ens vid kraftigt regn.
Du kan ju ha profilen satt till Sloth om du är lite nojig kring grepp/halka.
Teslan styr ju till och med emot när bilen tappar grepp och får lite sladd!
Kolla denna! Helt troligt!
Mvh
Nilsson
Nilsson
Re: FSD Beta är imponerande!
Absolut imponerande datapunkter. Jag skulle dock inte använda det under de omständigheterna med tanke på hur ofta det kan gå åt helvete…HerrNilsson skrev: ↑30 nov 2025 10:10Jäkligt imponerande ändå att FSD kör i vinter- och snöväglag. Det har varit en invändning från min sida mot FSD, men det verkar ju gå riktigt bra nu iom FSD 14.2.1.SR-71-BlackBird skrev: ↑30 nov 2025 02:31FSD i lite snö.
Skulle personligen aldrig använda FSD på halt väglag, använder inte farthållare i dessa förhållanden heller, inte ens vid kraftigt regn.
Du kan ju ha profilen satt till Sloth om du är lite nojig kring grepp/halka.
Teslan styr ju till och med emot när bilen tappar grepp och får lite sladd!![]()
![]()
![]()
Kolla denna! Helt troligt!
Självkörning handlar inte om att klara en sak ”oftast” utan ”alltid”.
Själv slutade jag använda AP i vinterväglag då bilen gled över i fel fil på E4 i tät trafik när det var halt. I de situationerna gäller det att vara helt beredd, ich det är man sällan med denna typ av system.
Re: FSD Beta är imponerande!
Men men men men what about vindrutetorkarna då.......
Det är riktigt intressant och se att det dyker upp fler och fler klipp med vinterkörning. Det är oplogade vägar, snömod och bilen klarar det galant. Kan bara hålla med - FSDS kör bättre än många människor nu. Riktigt kul att se utvecklingen det senaste året, kommer bara bli bättre över tid.
Det är riktigt intressant och se att det dyker upp fler och fler klipp med vinterkörning. Det är oplogade vägar, snömod och bilen klarar det galant. Kan bara hålla med - FSDS kör bättre än många människor nu. Riktigt kul att se utvecklingen det senaste året, kommer bara bli bättre över tid.
Re: FSD Beta är imponerande!
Själv slutade jag använda AP i vinterväglag då bilen gled över i fel fil på E4 i tät trafik när det var halt. I de situationerna gäller det att vara helt beredd, ich det är man sällan med denna typ av system.
Men AP har ju ingenting i huvud taget gemensamt att göra med mjukvaran för FSDS!
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9967
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: FSD Beta är imponerande!
Det är samma princip. Bilen styr och du är ansvarig. För varje anekdot som någon postar här kan jag hitta en motsvarande med farligt beteende. Systemet är cool, men det har inte reliabiliteten som krävs för att Tesla ska att ansvar för körningen i varken perfekta förhållanden eller i snö.
FSDS är ett fantastiskt imponerade förarstöd. Om det är säkert eller bra för folk är en annan femma.
Om det är robotaxi? Nä. Waymo körde lika bra för femton år sedan (utan transformers). Att bygga den typen av reliabilitet som krävs tror jag inte Tesla klarar av de kommande fem åren i större skala. Man kan ta bort föraren i tio bilar och ha remote-monitoring och/eller remote safety driver. Det skalar inte till tusen bilar eller fler.
"Early AI progress was measured in benchmark scores — accuracy, fluency, or code completion rates. In production, those metrics matter less. What matters is how often the system fails, how fast it recovers, and how transparent those failures are.
Teams are starting to measure mean time between incidents (MTBI) and failure rates under real-world conditions to quantify reliability. As AI systems move into healthcare, finance, and enterprise software, this shift will only accelerate. Reliability becomes both an engineering goal and a market differentiator.
The implication is simple: AI progress is no longer about how capable your model is. It's about how predictable, observable, and recoverable your system is."
https://www.superagent.sh/blog/the-march-of-nines
Robotics är extremt svårt jämfört med mjukvara som agerar endast i datorvärlden. I verkliga världen är säkerhetskritiska (folk skadas eller dör när det går fel) och tidskritiska (fatta ett beslut om 20 ms) tillämpningar är det ännu svårare. Autonom självkörning är alla dessa saker och det tar väldigt lång tid från "den kan köra bra" till "den är säker".
FSDS kan köra bra. Det är drygt 5 år sedan första betan som man släppte till influencers. Det tar troligen minst lika lång tid till för att den ska köra säkert (så man kan ta bort människan ur loopen).