Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 07 okt 2025 09:10
Suck, "highways and expressways"
Hur menar du att det är som vanlig AP? Vanlig AP klarar inte överhuvudtaget autonom körning, så om FSD syftar till att utvecklas till autonom körning så är det något helt annat. Även på landsvägar och motorvägar.TiborBlomhall skrev: ↑09 okt 2025 23:07Suck, "highways and expressways"Det är ju typ autopiloten.
Låt de testa i stadsmiljö för böfvulen!![]()
Som Uppsala som avslog Teslas begäran för att "vi har flera vägarbeten i staden". Jamen det är ju just sånt man också vill testa!
Det är FSD (Supervised) de skulle testa, med förare som övervakar körningen. Dvs exakt som autopiloten.Maw skrev: ↑09 okt 2025 23:28Hur menar du att det är som vanlig AP? Vanlig AP klarar inte överhuvudtaget autonom körning, så om FSD syftar till att utvecklas till autonom körning så är det något helt annat. Även på landsvägar och motorvägar.TiborBlomhall skrev: ↑09 okt 2025 23:07Suck, "highways and expressways"Det är ju typ autopiloten.
Låt de testa i stadsmiljö för böfvulen!![]()
Som Uppsala som avslog Teslas begäran för att "vi har flera vägarbeten i staden". Jamen det är ju just sånt man också vill testa!
Innan FSD ens klarar av att köra på motorväg på egen hand och med eget (Teslas) ansvar så är det rimligt att avstå stadstrafik.
Du verkar väldigt säker på det.
Det står inget om Supervised ovan, men oavsett det så är FSD inte alls samma som AP, det är väl inte ens samma mjukvarustack? Jag förutsätter att vi pratar om FSD såsom den som är under betatestning i USA.TiborBlomhall skrev: ↑10 okt 2025 00:15Det är FSD (Supervised) de skulle testa, med förare som övervakar körningen. Dvs exakt som autopiloten.Maw skrev: ↑09 okt 2025 23:28Hur menar du att det är som vanlig AP? Vanlig AP klarar inte överhuvudtaget autonom körning, så om FSD syftar till att utvecklas till autonom körning så är det något helt annat. Även på landsvägar och motorvägar.TiborBlomhall skrev: ↑09 okt 2025 23:07Suck, "highways and expressways"Det är ju typ autopiloten.
Låt de testa i stadsmiljö för böfvulen!![]()
Som Uppsala som avslog Teslas begäran för att "vi har flera vägarbeten i staden". Jamen det är ju just sånt man också vill testa!
Innan FSD ens klarar av att köra på motorväg på egen hand och med eget (Teslas) ansvar så är det rimligt att avstå stadstrafik.
Inte samma mjukvara men samma funktionalitet på motorväg. Men det är ju stadstrafik som är det stora nya i FSD, det är det de borde få testa. Testtillståndet kräver förare bakom ratten som övervakar körningen och är beredd att gripa in = Supervised.Maw skrev: ↑10 okt 2025 08:40Det står inget om Supervised ovan, men oavsett det så är FSD inte alls samma som AP, det är väl inte ens samma mjukvarustack? Jag förutsätter att vi pratar om FSD såsom den som är under betatestning i USA.TiborBlomhall skrev: ↑10 okt 2025 00:15Det är FSD (Supervised) de skulle testa, med förare som övervakar körningen. Dvs exakt som autopiloten.Maw skrev: ↑09 okt 2025 23:28Hur menar du att det är som vanlig AP? Vanlig AP klarar inte överhuvudtaget autonom körning, så om FSD syftar till att utvecklas till autonom körning så är det något helt annat. Även på landsvägar och motorvägar.TiborBlomhall skrev: ↑09 okt 2025 23:07Suck, "highways and expressways"Det är ju typ autopiloten.
Låt de testa i stadsmiljö för böfvulen!![]()
Som Uppsala som avslog Teslas begäran för att "vi har flera vägarbeten i staden". Jamen det är ju just sånt man också vill testa!
Innan FSD ens klarar av att köra på motorväg på egen hand och med eget (Teslas) ansvar så är det rimligt att avstå stadstrafik.
Nej, varken samma funktionalitet eller mjukvara. Den amerikanska varianten av FSD klarar mycket mer än AP även på motorväg, likheten är väl möjligtvis att man bör sitta på helspänn med båda för att agera när de gör fel.TiborBlomhall skrev: ↑10 okt 2025 09:15Inte samma mjukvara men samma funktionalitet på motorväg. Men det är ju stadstrafik som är det stora nya i FSD, det är det de borde få testa. Testtillståndet kräver förare bakom ratten som övervakar körningen och är beredd att gripa in = Supervised.Maw skrev: ↑10 okt 2025 08:40Det står inget om Supervised ovan, men oavsett det så är FSD inte alls samma som AP, det är väl inte ens samma mjukvarustack? Jag förutsätter att vi pratar om FSD såsom den som är under betatestning i USA.TiborBlomhall skrev: ↑10 okt 2025 00:15Det är FSD (Supervised) de skulle testa, med förare som övervakar körningen. Dvs exakt som autopiloten.Maw skrev: ↑09 okt 2025 23:28Hur menar du att det är som vanlig AP? Vanlig AP klarar inte överhuvudtaget autonom körning, så om FSD syftar till att utvecklas till autonom körning så är det något helt annat. Även på landsvägar och motorvägar.TiborBlomhall skrev: ↑09 okt 2025 23:07
Suck, "highways and expressways"Det är ju typ autopiloten.
Låt de testa i stadsmiljö för böfvulen!![]()
Som Uppsala som avslog Teslas begäran för att "vi har flera vägarbeten i staden". Jamen det är ju just sånt man också vill testa!
Innan FSD ens klarar av att köra på motorväg på egen hand och med eget (Teslas) ansvar så är det rimligt att avstå stadstrafik.
Tesla Europe & Middle East
@teslaeurope
Tesla has been working hard toward shipping Full Self-Driving (Supervised) in Europe for over 12 months now. We have given FSD demos to regulators of almost every EU country. We have requested early access, pilot release programs or exemptions where possible.
We have developed & shared detailed safety evidence for FSD, now public in our latest Safety Report. And we have driven over 1 million kilometers safely on EU roads across 17 different countries (internal testing).
Our main path to success is partnering with the Dutch approval authority RDW to gain exemption for the feature. This involves proving compliance with existing regulations (UN-R-171 DCAS) + filing an exemption (EU Article 39) for yet-to-be-regulated behaviors like Level 2 systems off-highway, system-initiated lane changes with hands-off the wheel etc.
Some of these regulations are outdated and rules-based, which makes FSD illegal in its current form. Changing FSD to be compliant with these rules would make it unsafe and unusable in many cases. While we have changed FSD to be maximally compliant where it is logical and reasonable, we won't sacrifice the safety of a proven system or materially deteriorate customer usability.
As a result, we are gathering evidence to get exemptions on a specific rule-by-rule basis. Unfortunately, the real world fleet-proven safety wins alone are considered insufficient.
Currently, RDW has committed to granting Netherlands National approval in February 2026. Please contact them via link below to express your excitement & thank them for making this happen as soon as possible. Upon NL National approval, other EU countries can immediately recognize the exemption and also allow rollout within their country. Then we will bring it to a TCMV vote for official EU-wide approval.
We're excited to bring FSD to our owners in Europe soon!
FSDS är coolt, helt klart. "få" är väl att ta i dockHerrNilsson skrev: ↑28 nov 2025 08:46Nya Model Y Standard.
Ändå rätt ballt att man i snikmodellen kan få hela FSD-funktionen och din bil kör dig själv dit du ska, och parkerar när du kommit fram!
Jäkligt imponerande ändå att FSD kör i vinter- och snöväglag. Det har varit en invändning från min sida mot FSD, men det verkar ju gå riktigt bra nu iom FSD 14.2.1.SR-71-BlackBird skrev: ↑30 nov 2025 02:31FSD i lite snö.
Skulle personligen aldrig använda FSD på halt väglag, använder inte farthållare i dessa förhållanden heller, inte ens vid kraftigt regn.
Absolut imponerande datapunkter. Jag skulle dock inte använda det under de omständigheterna med tanke på hur ofta det kan gå åt helvete…HerrNilsson skrev: ↑30 nov 2025 10:10Jäkligt imponerande ändå att FSD kör i vinter- och snöväglag. Det har varit en invändning från min sida mot FSD, men det verkar ju gå riktigt bra nu iom FSD 14.2.1.SR-71-BlackBird skrev: ↑30 nov 2025 02:31FSD i lite snö.
Skulle personligen aldrig använda FSD på halt väglag, använder inte farthållare i dessa förhållanden heller, inte ens vid kraftigt regn.
Du kan ju ha profilen satt till Sloth om du är lite nojig kring grepp/halka.
Teslan styr ju till och med emot när bilen tappar grepp och får lite sladd!![]()
![]()
![]()
Kolla denna! Helt troligt!
Det är samma princip. Bilen styr och du är ansvarig. För varje anekdot som någon postar här kan jag hitta en motsvarande med farligt beteende. Systemet är cool, men det har inte reliabiliteten som krävs för att Tesla ska att ansvar för körningen i varken perfekta förhållanden eller i snö.