JD Power studien var väl Tesla överlag. Model 3 var väl betydligt bättre än S och framförallt X sist jag kollade. Och på X har jag för mig att dörrarna var det stora problemet, kanske inte helt oväntat i så fall. Har personligen inte haft några problem med min 3:an, för vad det nu är värt.martinot skrev:Men märkligt nog så är det många undersökningar som rankar just Model 3 väldigt högt i tillförlitlighet (byggkvaliteten är ju däremot usel enligt nästan alla undersökningar, och det är ju inte så märkligt att förstå för oss Teslaägare).
VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Jag tycker att alla dessa undersökningar säker egentligen inte så mycket, eftersom vi jämför elbilar med fossilbilar. Ett enkelt exempel är VW där folk ofta påstår att de har stora problem med tillförlitligheten. Men som jag har förstått det gäller det oftast havererade DSG-lådor, motorer som strejkar, kamremmar osv osv. Vi har haft noll fel med vår e-Golf hittills. Det kan vara ren tur, men det kan också bero på att den inte har alla dessa grejer som andra VW-bilar brottas med. Så en Golf är kanske en krångelbil enligt statistiken, eftersom växellådan inte håller mer än 5000 mil i snitt. Men min Golf har ingen växellåda. Samma sak gäller ID3.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Euroncaps urvalskriterier:PapaD skrev:Misstänker att förserien gick till Euroncap, så man sparade på lack på dem.
Status of Test Vehicle
5.1.1 The vehicles tested must be of the same production status as for those offered for sale to
consumers at or before the time of publication of the new result.
5.1.2 The method of procuring test vehicles of the correct specification will be chosen by Euro
NCAP. The vehicles selected for testing must be:
• Fully type-approved (i.e. a certificate of conformity/Identification Plate Approval
(IPA) should be available for the vehicles, if requested)
• From serial production.
• Capable of being legally sold, new or in the aftermarket, to the general public without
modification
• Selected at random.
Note: New models are generally produced in small numbers during the early stages of
production (“ramp-up”), leading to full-volume production within a few months. Vehicles
from such early production phases are acceptable, so long as they comply with the
requirements set out above.
Re: VW I.D
Har inte haft nästan några alls problem med våra senaste tre Mercedes E-klass som vi haft, varken med växellåda eller annat. Så tror nog att det finns ganska många tillförlitliga dieslar (även om de inte går på el så skall man inte automatiskt klanka ner på alla ICE-bilar orättfärdigt). Har varit extremt mycket mer tillförlitliga än när vi hade endast Volvo tidigare.
När vi varit utomlands så har vi även hyrt en del BMW (trevliga mellanstorabilar att åka runt i), som fungerat absolut prickfritt (till skillnad från när vi i USA hyrt stora amerikanska SUV:ar).
Samma undersökning tidigare rankar ju även BMW (ICE) och Mercedes (ICE) väldigt högt i tillförlitlighet.
Så tror inte vi skall låta våra EV-rosa glasögon dra för stora växlar på allt.
2020 What Car? Reliability Survey: luxury cars: https://www.whatcar.com/news/2020-what- ... ars/n20063
När vi varit utomlands så har vi även hyrt en del BMW (trevliga mellanstorabilar att åka runt i), som fungerat absolut prickfritt (till skillnad från när vi i USA hyrt stora amerikanska SUV:ar).
Samma undersökning tidigare rankar ju även BMW (ICE) och Mercedes (ICE) väldigt högt i tillförlitlighet.
Så tror inte vi skall låta våra EV-rosa glasögon dra för stora växlar på allt.
2020 What Car? Reliability Survey: luxury cars: https://www.whatcar.com/news/2020-what- ... ars/n20063
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW I.D
Tack Bjelke, då är jag nog fel ute. Varför testbilarna på YouTube i juli var slarvigt lackade under huven är då ett mysterium för mig. Om ngn här sett något sådant så skriv gärna.Fredrik j skrev:Euroncaps urvalskriterier:PapaD skrev:Misstänker att förserien gick till Euroncap, så man sparade på lack på dem.
Status of Test Vehicle
...
Vehicles
from such early production phases are acceptable, so long as they comply with the
requirements set out above.
För mig är den misslyckade 12 V övervakningen på ID3 en signal att bevaka. Om VW hanterar det bra stärks de i mina ögon, om de negligerar eller förnekar så sjunker de. Jag skall bevaka detta noga.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW I.D
Reliability for executive cars aged up to five years oldmartinot skrev:Jag har, precis som du haft med din Tesla, haft en hel del strul med min Model 3. Så man har ju absolut lite fördomar mot Teslas tillförlitlighet.vigge50 skrev:Jag vet att du själv inte har haft problem med Tesla men att bygga allt på endast egna preferenser är också snedvrider, man bör kolla över ett bredare perspektiv. Nu vägrar Tesla ge ut data(undra varför?) men studien J.D. Power ger inga bra betyg av Teslas bilar.
Men märkligt nog så är det många undersökningar som rankar just Model 3 väldigt högt i tillförlitlighet (byggkvaliteten är ju däremot usel enligt nästan alla undersökningar, och det är ju inte så märkligt att förstå för oss Teslaägare).
Här är en som jag läste så sent som i förra veckan:
2020 What Car? Reliability Survey: executive cars. In our exhaustive annual survey, we reveal how dependable cars up to five years old are, based on the experiences of 13,000 owners.
https://www.whatcar.com/news/2020-what- ... ars/n20054
Kod: Markera allt
Rank Make and model Score
1. Tesla Model 3 2019-on 99.4%
2. Skoda Superb petrol 2016-on 98.3%
3. Mazda 6 2013-on 98.0%
4. Vauxhall Insignia 2008-2017 97.8%
5. BMW 3 Series petrol 2012-2019 97.3%
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW I.D
Bra betyg, minsann.
Någon som vet när man kan prova ID4?
Någon som vet när man kan prova ID4?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW I.D
Har fått första halvan av december som svar av lokala handlaren.PapaD skrev:Bra betyg, minsann.
Någon som vet när man kan prova ID4?
Ioniq 5 FE AWD
Re: VW I.D
Finns massor av grymt bra och riktigt robusta dieslar/ICE:er!Fredrik j skrev:Insignia på plats fyra. Robusta bilar trots diesel...
https://www.whatcar.com/news/2020-what- ... ars/n20063
Most reliable luxury cars
Results for luxury cars aged up to five years old
Kod: Markera allt
Rank Make and model Score
1. BMW 5 Series 2010-2018 96.7%
2. Mercedes E-Class 2009-2016 96.1%
3. BMW 5 Series 2017-on 95.2%
4. Mercedes E-Class 2016-on 93.7%
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW I.D
Men alla dom ligger steget efter Opel Insignia av förra generationen...martinot skrev:Finns massor av grymt bra och riktigt robusta dieslar/ICE:er!Fredrik j skrev:Insignia på plats fyra. Robusta bilar trots diesel...
https://www.whatcar.com/news/2020-what- ... ars/n20063
Most reliable luxury cars
Results for luxury cars aged up to five years old
Kod: Markera allt
Rank Make and model Score 1. BMW 5 Series 2010-2018 96.7% 2. Mercedes E-Class 2009-2016 96.1% 3. BMW 5 Series 2017-on 95.2% 4. Mercedes E-Class 2016-on 93.7%
Re: VW I.D
Och de, tillsammans med Opel Insignia, ligger alla efter Skoda Superb (98.3%) och långt efter Tesla Model 3 (99.4%).Fredrik j skrev:Men alla dom ligger steget efter Opel Insignia av förra generationen...martinot skrev:Finns massor av grymt bra och riktigt robusta dieslar/ICE:er!Fredrik j skrev:Insignia på plats fyra. Robusta bilar trots diesel...
https://www.whatcar.com/news/2020-what- ... ars/n20063
Most reliable luxury cars
Results for luxury cars aged up to five years old
Kod: Markera allt
Rank Make and model Score 1. BMW 5 Series 2010-2018 96.7% 2. Mercedes E-Class 2009-2016 96.1% 3. BMW 5 Series 2017-on 95.2% 4. Mercedes E-Class 2016-on 93.7%
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW I.D
Var hamnar id3 på listan? (räknas ev besök för att uppgradera med?) (vet inte riktigt vad det har i den här tråden att göra)
Re: VW I.D
Jag lyfte in en artikel där det i en tysk motortidning hävdades att ID3 hade mycket dålig byggkvalitet (https://www.autoblog.com/2020/09/09/vw- ... und-sport/).Mickep skrev:Var hamnar id3 på listan? (räknas ev besök för att uppgradera med?) (vet inte riktigt vad det har i den här tråden att göra)
Sedan kom någon annan in och påstod (minns inte vem; du får backa och kika själv) att Tesla har så dålig tillförlitlighet, och sedan uppstod en lång debatt om det.
Men gäller tydligen inte Model 3 när jag kikat på många undersökningar.
ID3 måste nog vara ute i 1-2 år innan man får in data från de, och de kommer med på listan (misstänker jag).
Förhoppningsvis så har den tyska motortidning fel, och VW har fått ordning på allt. Tror ID3 kan bli en grymt rätt bil för min pappa.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: VW I.D
Drivlinan har tesla haft otroligt lite problem med på model 3 och det är det som ofta räknas i reliablilty o inte själva byggkvaliten...martinot skrev:Reliability for executive cars aged up to five years oldmartinot skrev:Jag har, precis som du haft med din Tesla, haft en hel del strul med min Model 3. Så man har ju absolut lite fördomar mot Teslas tillförlitlighet.vigge50 skrev:Jag vet att du själv inte har haft problem med Tesla men att bygga allt på endast egna preferenser är också snedvrider, man bör kolla över ett bredare perspektiv. Nu vägrar Tesla ge ut data(undra varför?) men studien J.D. Power ger inga bra betyg av Teslas bilar.
Men märkligt nog så är det många undersökningar som rankar just Model 3 väldigt högt i tillförlitlighet (byggkvaliteten är ju däremot usel enligt nästan alla undersökningar, och det är ju inte så märkligt att förstå för oss Teslaägare).
Här är en som jag läste så sent som i förra veckan:
2020 What Car? Reliability Survey: executive cars. In our exhaustive annual survey, we reveal how dependable cars up to five years old are, based on the experiences of 13,000 owners.
https://www.whatcar.com/news/2020-what- ... ars/n20054
Kod: Markera allt
Rank Make and model Score 1. Tesla Model 3 2019-on 99.4% 2. Skoda Superb petrol 2016-on 98.3% 3. Mazda 6 2013-on 98.0% 4. Vauxhall Insignia 2008-2017 97.8% 5. BMW 3 Series petrol 2012-2019 97.3%
Re: VW I.D
Stämmer. Byggkvaliteten är fortfarande helt kass på M3.metchristian skrev:Drivlinan har tesla haft otroligt lite problem med på model 3 och det är det som ofta räknas i reliablilty o inte själva byggkvaliten...martinot skrev:Reliability for executive cars aged up to five years oldmartinot skrev:Jag har, precis som du haft med din Tesla, haft en hel del strul med min Model 3. Så man har ju absolut lite fördomar mot Teslas tillförlitlighet.vigge50 skrev:Jag vet att du själv inte har haft problem med Tesla men att bygga allt på endast egna preferenser är också snedvrider, man bör kolla över ett bredare perspektiv. Nu vägrar Tesla ge ut data(undra varför?) men studien J.D. Power ger inga bra betyg av Teslas bilar.
Men märkligt nog så är det många undersökningar som rankar just Model 3 väldigt högt i tillförlitlighet (byggkvaliteten är ju däremot usel enligt nästan alla undersökningar, och det är ju inte så märkligt att förstå för oss Teslaägare).
Här är en som jag läste så sent som i förra veckan:
2020 What Car? Reliability Survey: executive cars. In our exhaustive annual survey, we reveal how dependable cars up to five years old are, based on the experiences of 13,000 owners.
https://www.whatcar.com/news/2020-what- ... ars/n20054
Kod: Markera allt
Rank Make and model Score 1. Tesla Model 3 2019-on 99.4% 2. Skoda Superb petrol 2016-on 98.3% 3. Mazda 6 2013-on 98.0% 4. Vauxhall Insignia 2008-2017 97.8% 5. BMW 3 Series petrol 2012-2019 97.3%
Det mäts dock, som du är inne på, inte här.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW I.D
Vilken eller vilka utav Volkswagens ID laddare är berättigade för ladda hemma stödet? Någon som har stenkoll?
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: VW I.D
Finns det någon "ladd" box som man installerar hemma på marknaden som inte är godkänd?nx00 skrev:Vilken eller vilka utav Volkswagens ID laddare är berättigade för ladda hemma stödet? Någon som har stenkoll?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: VW I.D
Alla med Typ-2 uttag är godkända.ChristerSjo skrev:Finns det någon "ladd" box som man installerar hemma på marknaden som inte är godkänd?nx00 skrev:Vilken eller vilka utav Volkswagens ID laddare är berättigade för ladda hemma stödet? Någon som har stenkoll?
Övriga, som tex. med Typ-1 (vissa tidigare amerikanska och japanska elbilar med 1-fasladdning) är inte godkända.
Sedan behöver man även JFB Typ B, och funktion för mätning av åtgången energimängd för laddning.
Vissa uttagsboxar har dock dessa två funktioner redan i boxen, och då för man en enklare installation (mindre kostnad för elektrikertid) och oftast billigare (då de ofta är ganska dyra att köpa till).
VW har bara boxar med Typ-2, så det är inga problem. Men kikar man på priset efter merjobb av elektriker (mer nödvändig extern installation), och ökad kostnad för fler kompletterande komponenter, så är de förmodligen inte lika prisvärda. Då är det nog mer prisvärt att gå för tex. en Easee från Tibber, eller från annan leverantör med box som "fixar allt".
Är man medlem på TCS (man behöver dock inte äga Tesla) så får man 1500 rabatt här: https://tibber.com/se/produkt/easee-tesla-club-sweden
Kör man med referrallänk och ansöker om att bli Tibberkund (byte av elavtal sker inte förens långt senare) så får man ytterligare 500 kr rabatt. Här är min (men går bra med vilken annan som helst): https://tibber.com/se/invite/68e6c431
Dock så har Tibber endast Typ-2-uttag, och kräver att kan använder sin Typ-2-kabel som följer med bilen (eller köper en sådan). Men i övrigt så är jag extremt nöjd med Easee-boxen, och möjlighet till automatisk lastbalansering till husets elåtgång, fjärrstyrning via WiFi eller 4G, och smarta appfunktioner. Skall även byta elleverantör från Fortum till Tibber (inget som man måste, bara för att man köper boxen via dom, men vill testa att ladda gratis/billigt på nätterna efter tidstaxa).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW I.D
Tydligen säljer ID3 inte så bra som VW hoppats. Enligt Diess kommer det bli svårt att klara utsläppskraven i år. 38000 beställda och 14000 levererade.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: VW I.D
Kravet är väl att de skall vara förberedda för elmätning och det är väl vilken elmanick som helst då det år att mäta elförbrukningen separat i säkringsskåpet.martinot skrev:Alla med Typ-2 uttag är godkända.ChristerSjo skrev:Finns det någon "ladd" box som man installerar hemma på marknaden som inte är godkänd?nx00 skrev:Vilken eller vilka utav Volkswagens ID laddare är berättigade för ladda hemma stödet? Någon som har stenkoll?
Övriga, som tex. med Typ-1 (vissa tidigare amerikanska och japanska elbilar med 1-fasladdning) är inte godkända.
Sedan behöver man även JFB Typ B, och funktion för mätning av åtgången energimängd för laddning.
Vissa uttagsboxar har dock dessa två funktioner redan i boxen, och då för man en enklare installation (mindre kostnad för elektrikertid) och oftast billigare (då de ofta är ganska dyra att köpa till).
VW har bara boxar med Typ-2, så det är inga problem. Men kikar man på priset efter merjobb av elektriker (mer nödvändig extern installation), och ökad kostnad för fler kompletterande komponenter, så är de förmodligen inte lika prisvärda. Då är det nog mer prisvärt att gå för tex. en Easee från Tibber, eller från annan leverantör med box som "fixar allt".
Är man medlem på TCS (man behöver dock inte äga Tesla) så får man 1500 rabatt här: https://tibber.com/se/produkt/easee-tesla-club-sweden
Kör man med referrallänk och ansöker om att bli Tibberkund (byte av elavtal sker inte förens långt senare) så får man ytterligare 500 kr rabatt. Här är min (men går bra med vilken annan som helst): https://tibber.com/se/invite/68e6c431
Dock så har Tibber endast Typ-2-uttag, och kräver att kan använder sin Typ-2-kabel som följer med bilen (eller köper en sådan). Men i övrigt så är jag extremt nöjd med Easee-boxen, och möjlighet till automatisk lastbalansering till husets elåtgång, fjärrstyrning via WiFi eller 4G, och smarta appfunktioner. Skall även byta elleverantör från Fortum till Tibber (inget som man måste, bara för att man köper boxen via dom, men vill testa att ladda gratis/billigt på nätterna efter tidstaxa).
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: VW I.D
Vissa boxar (som tex. Easee) har inbyggd elmätare, så man slipper kostnaden för att köpa in en separat sådan, och slipper monteringskostnad och platsen den tar upp i elcentralen. En box eller en central utan elmätare (för specifikt endast laddboxen), är inte godkänt för bidrag.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW I.D
Jag är för dålig på tyska, säger han verkligen att den säljer dåligt? Jag förstod det som att de sålt men inte levererat.? Mati, kan du döma av vad de säger egentligen?taliz skrev:[
Tydligen säljer ID3 inte så bra som VW hoppats. Enligt Diess kommer det bli svårt att klara utsläppskraven i år. 38000 beställda och 14000 levererade.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW I.D
Vad tycker ni? Snygg? En SUVdan...? Är det Id5 tror ni?
Den ser ut att vara tung.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...