Sida 134 av 135
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 01 dec 2025 17:52
av HerrNilsson
Jo ja jag fattar också att detta är skitsvårt och att det finns många corner cases som gör att det blir svårt att få till "funkar alltid".
Men det är ju bra coolt hur långt de kommit tycker jag.
Nu pågår supervised-provkörningar i Tyskland
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 02 dec 2025 00:39
av spacecoin
HerrNilsson skrev: ↑01 dec 2025 17:52
Jo ja jag fattar också att detta är skitsvårt och att det finns många corner cases som gör att det blir svårt att få till "funkar alltid".
Men det är ju bra coolt hur långt de kommit tycker jag.
Ja, det är skitsvårt och fantastiskt coolt.
Jag frågar mig dock ständigt vad poängen är om inte Tesla tar ansvar för körningen så vi inte behöver titta på vägen och vara på helspänn. Jag tror även att folk kommer att lite för mycket på systemet, men jag är samtidigt förvånad över hur relativt få olyckor det varit som rapporterats. Vi får se om det blir "värre" nu när systemet är så pass bra.
Kommer man i mål så är det en game changer. Tills dess är det mest en cool demo med teknik-nörd appeal och oklar nytta ur ett säkerhets- och "frigör tid"-perspektiv tycker jag.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 02 dec 2025 08:23
av Sabbe
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 02 dec 2025 11:09
av TiborBlomhall
spacecoin skrev: ↑02 dec 2025 00:39
HerrNilsson skrev: ↑01 dec 2025 17:52
Jo ja jag fattar också att detta är skitsvårt och att det finns många corner cases som gör att det blir svårt att få till "funkar alltid".
Men det är ju bra coolt hur långt de kommit tycker jag.
Ja, det är skitsvårt och fantastiskt coolt.
Jag frågar mig dock ständigt vad poängen är om inte Tesla tar ansvar för körningen så vi inte behöver titta på vägen och vara på helspänn. Jag tror även att folk kommer att lite för mycket på systemet, men jag är samtidigt förvånad över hur relativt få olyckor det varit som rapporterats. Vi får se om det blir "värre" nu när systemet är så pass bra.
Kommer man i mål så är det en game changer. Tills dess är det mest en cool demo med teknik-nörd appeal och oklar nytta ur ett säkerhets- och "frigör tid"-perspektiv tycker jag.
Jag hör ofta den inställningen och förstår ärligt talat inte den "all or nothing" mentaliteten.
Det är som att säga att autopiloten är totalt värdelös i och med att jag måste ändå övervaka den.
Jag anser att autopiloten är en total gamechanger på långresor. Ja, jag måste fortfarande övervaka den - men åkturen blir ändå mycket bekvämare när man slipper mikrokontrollera ratten varenda millisekund. Att jag kan byta sittställning då och då, slipper få kramp i gasfoten och bortdomnad rumpa. Efter resan kommer man fram mycket mer utvilad med autopiloten på än när man körde själv.
Robotaxi och bilar som kör utan någon i är en spännande framtid. Men jag hävdar att FSD Supervised och liknande system som övervakas av människor är minst lika användbara. Att få samma hjälp på stadsgator som autopiloten erbjuder på motorväg.
Jag pendlar ca 2 mil till jobbet varje dag. En mil på motorväg, den andra milen på smågator till och från motorvägen. Jag låter autopiloten köra bilen på motorvägen medan jag kan slappna av. Jag övervakar körningen men slipper hela tiden småjustera ratt och gaspedal.
Jag längtar efter den dagen bilen även klarar av att göra samma sak på småvägarna till och från motorvägen. Jag vet att min bil är kapabel att åka själv även på de vägarna. Under min övervakning, på samma sätt som på motorvägen. Att istället för aktiv körning endast övervaka FSD mjukvaran. Ungefär som när frugan kör men man sitter och kollar ändå själv reflexmässigt på trafiken i varje korsning.
Så jag håller inte med om att en bil som klarar "autopilot-typen" av övervakad självkörning inte skulle underlätta vardagen.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 02 dec 2025 12:22
av mikebike
Finessen med assistanssystem är att underlätta för föraren.
Om man hela tiden måste vara alert och vara beredd på att ingripa har man tvärtom infört ett stressmoment.
Jag tycker inte att AP gör färden mer avkopplande. Hur många tycker att det känns avkopplande att vara handledare åt en som just börjat övningsköra?*
Exemplet med frun är ju talande. Jag tycker det är mer stressande att vara passagerare än att köra själv, oavsett vem som kör.
Farthållare däremot är ett stort plus, jag monterade själv farthållare 1980. Dessvärre var den mer konsekvent än den i min Tesla, som kräver ständig "gasberedskap" p.g.a. alla spökbromsningar.
*En kompis övningskörde med sin fru en gång för länge sedan. De blev stoppade av Polis som undrade varför han satt och läste en dagstidning samtidigt som han var handledare?
Dessutom visade det sig att han haft körkortet indraget knappt 2 år tidigare p.g.a. fortkörning, och då får man inte vara handledare!

Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 02 dec 2025 14:44
av spacecoin
TiborBlomhall skrev: ↑02 dec 2025 11:09
spacecoin skrev: ↑02 dec 2025 00:39
HerrNilsson skrev: ↑01 dec 2025 17:52
Jo ja jag fattar också att detta är skitsvårt och att det finns många corner cases som gör att det blir svårt att få till "funkar alltid".
Men det är ju bra coolt hur långt de kommit tycker jag.
Ja, det är skitsvårt och fantastiskt coolt.
Jag frågar mig dock ständigt vad poängen är om inte Tesla tar ansvar för körningen så vi inte behöver titta på vägen och vara på helspänn. Jag tror även att folk kommer att lite för mycket på systemet, men jag är samtidigt förvånad över hur relativt få olyckor det varit som rapporterats. Vi får se om det blir "värre" nu när systemet är så pass bra.
Kommer man i mål så är det en game changer. Tills dess är det mest en cool demo med teknik-nörd appeal och oklar nytta ur ett säkerhets- och "frigör tid"-perspektiv tycker jag.
Jag hör ofta den inställningen och förstår ärligt talat inte den "all or nothing" mentaliteten.
Det är som att säga att autopiloten är totalt värdelös i och med att jag måste ändå övervaka den.
Jag anser att autopiloten är en total gamechanger på långresor. Ja, jag måste fortfarande övervaka den - men åkturen blir ändå mycket bekvämare när man slipper mikrokontrollera ratten varenda millisekund. Att jag kan byta sittställning då och då, slipper få kramp i gasfoten och bortdomnad rumpa. Efter resan kommer man fram mycket mer utvilad med autopiloten på än när man körde själv.
Robotaxi och bilar som kör utan någon i är en spännande framtid. Men jag hävdar att FSD Supervised och liknande autonoma system som övervakas av människor är minst lika användbara. Att få samma hjälp på stadsgator som autopiloten erbjuder på motorväg.
Jag pendlar ca 2 mil till jobbet varje dag. En mil på motorväg, den andra milen på smågator till och från motorvägen. Jag låter autopiloten köra bilen på motorvägen medan jag kan slappna av. Jag övervakar körningen men slipper hela tiden småjustera ratt och gaspedal.
Jag längtar efter den dagen bilen även klarar av att göra samma sak på småvägarna till och från motorvägen. Jag vet att min bil är kapabel att åka själv även på de vägarna. Under min övervakning, på samma sätt som på motorvägen. Att istället för aktiv körning endast övervaka FSD mjukvaran. Ungefär som när frugan kör men man sitter och kollar ändå själv reflexmässigt på trafiken i varje korsning.
Så jag håller inte med om att en bil som klarar "autopilot-typen" av övervakad självkörning inte skulle underlätta vardagen.
Jag förstår hur du menar och givetvis så tycker jag assistanssystem är bra och ofta avkopplande, speciellt på motorväg. Jag tycker inte ska beskriva dessa system som ”autonoma”. En autonom medarbetare behöver inte ständig övervakning.
Det jag tycker är problemet är i stadstrafiken. Idag övningskörde jag med dottern och hon är är rätt ok nu.
Det kan kan säga är att det är långt mer avkopplande att köra själv om jag ändå måste avsöka aktivt hela tiden när någon annan kör på det sätt som krävs i stadstrafiken.
Det jobbiga är inte att framföra bilen och jag är helt säker på att det är mer avkopplande för mig att köra själv än att ta ansvar för dottern eller FSDS. Jag tror ju att FSDS i allmänhet numera är bättre än min dotter är i dagsläget, men principen är densamma menar jag.
Jag tänker att man sitter på helspänn eller så litar man för mycket på systemet.
Aktiva säkerhetssystem och aktiv människa tror jag är bäst i den miljön.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 02 dec 2025 15:09
av TiborBlomhall
spacecoin skrev: ↑02 dec 2025 14:44
TiborBlomhall skrev: ↑02 dec 2025 11:09
Men jag hävdar att FSD Supervised och liknande autonoma system som övervakas av människor är minst lika användbara.
Jag förstår hur du menar och givetvis så tycker jag assistanssystem är bra och ofta avkopplande, speciellt på motorväg. Jag tycker inte ska beskriva dessa system som ”autonoma”. En autonom medarbetare behöver inte ständig övervakning.
Ja det blev lite fel i den meningen jag skrev, det är ju självmotsägande. Ett autonomt system behöver inte övervakas, det är ju själva definitionen. Så jag ändrade i mitt originalinlägg.
spacecoin skrev: ↑02 dec 2025 14:44
Jag tänker att man sitter på helspänn eller så litar man för mycket på systemet.
Det är nog där vi har skillnaden. Jag gör varken det ena eller det andra med autopiloten idag och tvivlar på det skulle vara annorlunda med FSDS heller.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 02 dec 2025 15:24
av spacecoin
TiborBlomhall skrev: ↑02 dec 2025 15:09
spacecoin skrev: ↑02 dec 2025 14:44
TiborBlomhall skrev: ↑02 dec 2025 11:09
Men jag hävdar att FSD Supervised och liknande autonoma system som övervakas av människor är minst lika användbara.
Jag förstår hur du menar och givetvis så tycker jag assistanssystem är bra och ofta avkopplande, speciellt på motorväg. Jag tycker inte ska beskriva dessa system som ”autonoma”. En autonom medarbetare behöver inte ständig övervakning.
Ja det blev lite fel i den meningen jag skrev, det är ju självmotsägande. En autonom system behöver inte övervakas, det är ju själva definitionen. Så jag ändrade i mitt originalinlägg.
spacecoin skrev: ↑02 dec 2025 14:44
Jag tänker att man sitter på helspänn eller så litar man för mycket på systemet.
Det är nog där vi har skillnaden. Jag gör varken det ena eller det andra med autopiloten idag och tvivlar på det skulle vara annorlunda med FSDS heller.
Tack, då är vi överrens.
Ja, kanske. Nu var det ju v11 jag testade (tror jag, minns inte), och bara i en halvtimme, men det var för jävligt kan jag säga (och det var inte ens i vad jag skulle beskriva som stadstrafik som vi har i t ex solna/sundbyberg).
För mig handlar det inte så mycket om kvaliteten på systemet utan det passiva övervakandet och avsaknad av kontroll. Jag vet vart jag själv styr och jag vet inte vart bilen styr eller när den kommer att göra fel. Förstår du när jag menar?
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 02 dec 2025 15:32
av BlevIngenCT
Jag hoppas iaf på +V14-baserad AP, som skall kunna hantera åtminstone E4:an och liknande, klara av att läsa skyltar (eller hantera korrekta tillåtna hastigheter på alternativa sätt), inte få spelet på 2-1:or eller spökbromsa (som jag ej varit med om).
Min "reptilhjärna" avlastas iaf när det snurrar på och har inga problem med att passivt (bekvämt) övervaka vägen framför mig och tror mig kunna reflexmässigt hantera något extraordinärt som AP/FSD skulle få om bakfoten.
Dessutom hjälper de automatiska helljusen och vindrutetorkarna också (om de fungerar) till att spara på fysiska föraraktiviteter under körningen också.
Omkörningar orkar jag hantera själv
Att sova, se på film eller sitta och hålla på med telefonen, skulle jag nog vilja vänta lite med...
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 02 dec 2025 15:40
av HerrNilsson
Håller med Tibor.
Bara nuvarande AP är ju helt underbar! Det är som att ha en extra förare som hjälper dig köra bilen. Jag behöver bara vila handen på ratten och titta vart vi ska. Jag behöver inte köra, bara övervaka.
Jag kör lätt 90% av milen jag kör på AP (jag har EAP på min bil).
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 02 dec 2025 17:50
av Fredrik j
HerrNilsson skrev: ↑02 dec 2025 15:40
Håller med Tibor.
Bara nuvarande AP är ju helt underbar! Det är som att ha en extra förare som hjälper dig köra bilen. Jag behöver bara vila handen på ratten och titta vart vi ska. Jag behöver inte köra, bara övervaka.
Jag kör lätt 90% av milen jag kör på AP (jag har EAP på min bil).
På motorväg ja, men i stadstrafik räcker ju inte. Det är ju när man tycker systemet är så bra att man inte själv behöver ha bromsberedskap som det blir farligt.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 02 dec 2025 18:18
av Maetlarv
TiborBlomhall skrev: ↑02 dec 2025 11:09
spacecoin skrev: ↑02 dec 2025 00:39
HerrNilsson skrev: ↑01 dec 2025 17:52
Jo ja jag fattar också att detta är skitsvårt och att det finns många corner cases som gör att det blir svårt att få till "funkar alltid".
Men det är ju bra coolt hur långt de kommit tycker jag.
Ja, det är skitsvårt och fantastiskt coolt.
Jag frågar mig dock ständigt vad poängen är om inte Tesla tar ansvar för körningen så vi inte behöver titta på vägen och vara på helspänn. Jag tror även att folk kommer att lite för mycket på systemet, men jag är samtidigt förvånad över hur relativt få olyckor det varit som rapporterats. Vi får se om det blir "värre" nu när systemet är så pass bra.
Kommer man i mål så är det en game changer. Tills dess är det mest en cool demo med teknik-nörd appeal och oklar nytta ur ett säkerhets- och "frigör tid"-perspektiv tycker jag.
Jag hör ofta den inställningen och förstår ärligt talat inte den "all or nothing" mentaliteten.
Det är som att säga att autopiloten är totalt värdelös i och med att jag måste ändå övervaka den.
Jag anser att autopiloten är en total gamechanger på långresor. Ja, jag måste fortfarande övervaka den - men åkturen blir ändå mycket bekvämare när man slipper mikrokontrollera ratten varenda millisekund. Att jag kan byta sittställning då och då, slipper få kramp i gasfoten och bortdomnad rumpa. Efter resan kommer man fram mycket mer utvilad med autopiloten på än när man körde själv.
Robotaxi och bilar som kör utan någon i är en spännande framtid. Men jag hävdar att FSD Supervised och liknande system som övervakas av människor är minst lika användbara. Att få samma hjälp på stadsgator som autopiloten erbjuder på motorväg.
Jag pendlar ca 2 mil till jobbet varje dag. En mil på motorväg, den andra milen på smågator till och från motorvägen. Jag låter autopiloten köra bilen på motorvägen medan jag kan slappna av. Jag övervakar körningen men slipper hela tiden småjustera ratt och gaspedal.
Jag längtar efter den dagen bilen även klarar av att göra samma sak på småvägarna till och från motorvägen. Jag vet att min bil är kapabel att åka själv även på de vägarna. Under min övervakning, på samma sätt som på motorvägen. Att istället för aktiv körning endast övervaka FSD mjukvaran. Ungefär som när frugan kör men man sitter och kollar ändå själv reflexmässigt på trafiken i varje korsning.
Så jag håller inte med om att en bil som klarar "autopilot-typen" av övervakad självkörning inte skulle underlätta vardagen.
Ja, vi har tydligen helt olika uppfattningar om vad som är jobbigt med bilkörning.
Själv tycker jag att det mekaniska, dvs styra, gasa o bromsa går helt automatiskt efter 60 års bilkörning och det upplever jag ej alls som tröttande.
Det som jag blir trött av på långkörning är att man hela tiden måste ha koll på omgivningen, dvs en viss grad av koncentration.
Därför tycker jag att system som sköter styrning, gas och broms inte ger mig något och att det är jobbigare att övervaka ett sådant system än att köra själv. Jag brukar stänga av dem efter ett tag.
Jag upplever att det är jobbigare att övervaka ett system som teoretiskt skulle kunna vrida ratten felaktigt när som helst, det är ju ytterligare ett övervakningsmoment utöver det som jag ändå måste göra i vanliga fall.
Jag kan ha fel men min känsla är att de som tycker det är så vilsamt att köra med dessa system kanske inte lägger så mycket energi på övervakningen som de borde, de kanske litar för mycket på systemen ändå?
Eller också är det mig det är fel på.
Men jag föredrar alltså system som övervakar mig o larmar / korrigerar när jag gör fel än tvärtom. Jag tror också att dessa system är bättre anpassade till hur vi människor fungerar säkerhetsmässigt. Dock är de väl svårare att få folk att betala extra för eftersom de ofta upplevs som mer störande än hjälpande.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 02 dec 2025 20:12
av spacecoin
HerrNilsson skrev: ↑02 dec 2025 15:40
Håller med Tibor.
Bara nuvarande AP är ju helt underbar! Det är som att ha en extra förare som hjälper dig köra bilen. Jag behöver bara vila handen på ratten och titta vart vi ska. Jag behöver inte köra, bara övervaka.
Jag kör lätt 90% av milen jag kör på AP (jag har EAP på min bil).
Tibor sparkar in en öppen dörr i detta fall. Det är klart förarstöd på motorvägen är jättebra. Jag gissar att 91%+ av dina mil är på 80+ väg.
OEDR med dator som styr och gasar på stadsgator i större svensk stad är det jag pratar om. Har extremt svårt att tro att det skulle vara avkopplande.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 02 dec 2025 20:23
av Niklas Z
Maetlarv skrev: ↑02 dec 2025 18:18
Ja, vi har tydligen helt olika uppfattningar om vad som är jobbigt med bilkörning.
Själv tycker jag att det mekaniska, dvs styra, gasa o bromsa går helt automatiskt efter 60 års bilkörning och det upplever jag ej alls som tröttande.
Det som jag blir trött av på långkörning är att man hela tiden måste ha koll på omgivningen, dvs en viss grad av koncentration.
Därför tycker jag att system som sköter styrning, gas och broms inte ger mig något och att det är jobbigare att övervaka ett sådant system än att köra själv. Jag brukar stänga av dem efter ett tag.
Jag upplever att det är jobbigare att övervaka ett system som teoretiskt skulle kunna vrida ratten felaktigt när som helst, det är ju ytterligare ett övervakningsmoment utöver det som jag ändå måste göra i vanliga fall.
Jag har inte kärt bil i 60 år men det är över 40 år sedan jag tog B-körkort och jag har samma upplevelse som du. Det jag håller med Tibor om är sådant som en farthållare fixar, t ex att man då slipper hålla högerfoten på gasen hela tiden och därmed kan röra benen och rumpan, så att man slipper bli trött i dessa. Detta har jag kunnat göra lika bra på alla bilar jag haft sedan år 2000. Att styra bilen på motorväg eller landsväg är så pass självklart för mig att det inte är den minsta ansträngning, vilket gör att autopiloten mycket sällan kommer till användning. Ett fel med autopiloten på svenska vägar är att den placerar bilen i de hjulspår som är så vanliga på våra vägar. Därmed rullar bilen mindre komfortabelt och den försämringen är det inte värt att bilen "kör sig själv". Till detta kommer att kravet på övervakning av autopiloten är en liten, men ändå viss belastning.
Dagens autopilot löser inte något reellt problem för mig.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 02 dec 2025 22:16
av BlevIngenCT
Kanske de kunde bygga in så man kunde justera sin fältplacering i sidled för att kuna undvika "dubbdäcksrälsen", liknande vi kan välja avstånd till föregående bil och inte slaviskt lägga sig i mitten.
Och gällande aktiveringen av AP, det är rent av läskigt om man inte redan ligger i mitten med den aggressiva korrigeringen, hur har man tänkt där och inte bara låta bilen smyga in i önskad position i filen.
Annars borde kamerorna kunna se spåren och styrningen borde även kunna känna av det, rent teoretisk iaf.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 03 dec 2025 08:04
av HenrikC
Maetlarv skrev: ↑02 dec 2025 18:18
Ja, vi har tydligen helt olika uppfattningar om vad som är jobbigt med bilkörning.
Själv tycker jag att det mekaniska, dvs styra, gasa o bromsa går helt automatiskt efter 60 års bilkörning och det upplever jag ej alls som tröttande.
Jag håller med. Det är snarast meditativt. Man försvinner in i meditationen vid Södertälje, vaknar av att man är kissnödig i Jönköping och efter pausen är man plötsligt i Malmö lite yrvaken.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 03 dec 2025 08:13
av HerrNilsson
Svårt att förstå den här inställningen att nånting måste vara perfekt, annars kan det lika gärna vara?
Om FSD (eller AP för den delen) förenklar 70-90% av min körning så är ju det fantastiskt!
Inställningen är lite som att ha huvudvärk, men man tar
inte en Ipren eftersom den bara hjälper 70-90%, den tar inte bort all huvudvärk... Man väljer att ha 100% ont istället.

Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 03 dec 2025 08:26
av spacecoin
HerrNilsson skrev: ↑03 dec 2025 08:13
Svårt att förstå den här inställningen att nånting måste vara perfekt, annars kan det lika gärna vara?
Om FSD (eller AP för den delen) förenklar 70-90% av min körning så är ju det fantastiskt!
Inställningen är lite som att ha huvudvärk, men man tar
inte en Ipren eftersom den bara hjälper 70-90%, den tar inte bort all huvudvärk... Man väljer att ha 100% ont istället.
Det enda jag ifrågasatte var om det verkligen är avkopplande att lämna över enbart styrning och hastighet till en bil som inte tar fullt ansvar för avsökning.
Övningskör du med en person på en mestadels tom motorväg är det avkopplande, likt AP som du ger exempel på.
I mer komplex miljö och ju tätare förekomst av trafikanter, skulle jag säga att stressen tilltar i princip exponentiellt om jag skulle tvingas agera handledare med dubbelkommando.
När den som kör även är helt ansvarig för avsökning och har körkort, är det en annan femma. Precis som vid autonomi.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 03 dec 2025 09:21
av Fredrik j
Jag har läst någonstans att det här är ett etablerat fenomen inom flyg. Att ju mer omfattande autopilot man använder ju längre bort från att flyga planet piloten är, ju längre blir reaktionstiden om det händer något som kräver pilotens åtgärd.
Och då pratar vi ändå om kvalificerade piloter vars förmåga vida överstiger många bilförares.
Vad jag förstår så flyger man planet själv i större utsträckning än vad man egentligen skulle behöva.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 03 dec 2025 09:29
av tesla newbie
Niklas Z skrev: ↑02 dec 2025 20:23
Maetlarv skrev: ↑02 dec 2025 18:18
Ja, vi har tydligen helt olika uppfattningar om vad som är jobbigt med bilkörning.
Själv tycker jag att det mekaniska, dvs styra, gasa o bromsa går helt automatiskt efter 60 års bilkörning och det upplever jag ej alls som tröttande.
Det som jag blir trött av på långkörning är att man hela tiden måste ha koll på omgivningen, dvs en viss grad av koncentration.
Därför tycker jag att system som sköter styrning, gas och broms inte ger mig något och att det är jobbigare att övervaka ett sådant system än att köra själv. Jag brukar stänga av dem efter ett tag.
Jag upplever att det är jobbigare att övervaka ett system som teoretiskt skulle kunna vrida ratten felaktigt när som helst, det är ju ytterligare ett övervakningsmoment utöver det som jag ändå måste göra i vanliga fall.
Jag har inte kärt bil i 60 år men det är över 40 år sedan jag tog B-körkort och jag har samma upplevelse som du. Det jag håller med Tibor om är sådant som en farthållare fixar, t ex att man då slipper hålla högerfoten på gasen hela tiden och därmed kan röra benen och rumpan, så att man slipper bli trött i dessa. Detta har jag kunnat göra lika bra på alla bilar jag haft sedan år 2000. Att styra bilen på motorväg eller landsväg är så pass självklart för mig att det inte är den minsta ansträngning, vilket gör att autopiloten mycket sällan kommer till användning. Ett fel med autopiloten på svenska vägar är att den placerar bilen i de hjulspår som är så vanliga på våra vägar. Därmed rullar bilen mindre komfortabelt och den försämringen är det inte värt att bilen "kör sig själv". Till detta kommer att kravet på övervakning av autopiloten är en liten, men ändå viss belastning.
Dagens autopilot löser inte något reellt problem för mig.
Har bara haft körkort i 17 år och innan jag skaffade Teslan så tänkte jag ungefär som er, att ett system som inte kan sköta körningen helt själv är värdelöst. Men jag har nog ändrat mig. Även om min Model Y är mycket riktningsstabil och kräver ganska lite ansträning för att hålla i filen så känner jag att blir betydligt mindre trött om jag låter AP köra på motorvägen. Jag var faktiskt förvånad över hur trött jag blev bara av den enkla handlingen att hålla bilen inom linjerna i filen. Men alla är vi olika. Vid sidvind tycker jag AP är kanon.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 03 dec 2025 09:51
av mikebike
tesla newbie skrev: ↑03 dec 2025 09:29
Niklas Z skrev: ↑02 dec 2025 20:23
Maetlarv skrev: ↑02 dec 2025 18:18
Ja, vi har tydligen helt olika uppfattningar om vad som är jobbigt med bilkörning.
Själv tycker jag att det mekaniska, dvs styra, gasa o bromsa går helt automatiskt efter 60 års bilkörning och det upplever jag ej alls som tröttande.
Det som jag blir trött av på långkörning är att man hela tiden måste ha koll på omgivningen, dvs en viss grad av koncentration.
Därför tycker jag att system som sköter styrning, gas och broms inte ger mig något och att det är jobbigare att övervaka ett sådant system än att köra själv. Jag brukar stänga av dem efter ett tag.
Jag upplever att det är jobbigare att övervaka ett system som teoretiskt skulle kunna vrida ratten felaktigt när som helst, det är ju ytterligare ett övervakningsmoment utöver det som jag ändå måste göra i vanliga fall.
Jag har inte kärt bil i 60 år men det är över 40 år sedan jag tog B-körkort och jag har samma upplevelse som du. Det jag håller med Tibor om är sådant som en farthållare fixar, t ex att man då slipper hålla högerfoten på gasen hela tiden och därmed kan röra benen och rumpan, så att man slipper bli trött i dessa. Detta har jag kunnat göra lika bra på alla bilar jag haft sedan år 2000. Att styra bilen på motorväg eller landsväg är så pass självklart för mig att det inte är den minsta ansträngning, vilket gör att autopiloten mycket sällan kommer till användning. Ett fel med autopiloten på svenska vägar är att den placerar bilen i de hjulspår som är så vanliga på våra vägar. Därmed rullar bilen mindre komfortabelt och den försämringen är det inte värt att bilen "kör sig själv". Till detta kommer att kravet på övervakning av autopiloten är en liten, men ändå viss belastning.
Dagens autopilot löser inte något reellt problem för mig.
Har bara haft körkort i 17 år och innan jag skaffade Teslan så tänkte jag ungefär som er, att ett system som inte kan sköta körningen helt själv är värdelöst. Men jag har nog ändrat mig. Även om min Model Y är mycket riktningsstabil och kräver ganska lite ansträning för att hålla i filen så känner jag att blir betydligt mindre trött om jag låter AP köra på motorvägen. Jag var faktiskt förvånad över hur trött jag blev bara av den enkla handlingen att hålla bilen inom linjerna i filen. Men alla är vi olika. Vid sidvind tycker jag AP är kanon.
På motorväg är det störande att AP slås av varje gång man byter körfält, och plingandet är ännu mer störande.
På 1-2 vägar kan det vara rent läskigt med AP.
Jag vill gärna hålla båda händerna på ratten, men det funkar inte med AP där man skall applicera ett visst vridmoment/motstånd.
Kameran har jag täckt eftersom det inte ens går att byta radiokanal utan varningspling om den är aktiv.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 03 dec 2025 09:58
av Niklas Z
tesla newbie skrev: ↑03 dec 2025 09:29
Har bara haft körkort i 17 år och innan jag skaffade Teslan så tänkte jag ungefär som er, att ett system som inte kan sköta körningen helt själv är värdelöst. Men jag har nog ändrat mig. Även om min Model Y är mycket riktningsstabil och kräver ganska lite ansträning för att hålla i filen så känner jag att blir betydligt mindre trött om jag låter AP köra på motorvägen. Jag var faktiskt förvånad över hur trött jag blev bara av den enkla handlingen att hålla bilen inom linjerna i filen. Men alla är vi olika. Vid sidvind tycker jag AP är kanon.
Ja, vår nog olika. Jag blir helt enkelt inte trött av att köra bil. Det är faktiskt värre att sitta i högerstolen än att köra. Det finns helt enkelt ingen trötthet pga körningen som autopiloten kan ta bort för mig. Vad gäller trötthet så är Teslan inte ett dugg bättre än den BMW jag hade innan, som bara hade en "dum" farthållare som förarstöd.
Dock kan jag bli trött när jag kör om t ex ljudnivån är hög, men det hjälper inte autopiloten mot.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 03 dec 2025 10:06
av Niklas Z
mikebike skrev: ↑03 dec 2025 09:51
På motorväg är det störande att AP slås av varje gång man byter körfält, och plingandet är ännu mer störande.
På 1-2 vägar kan det vara rent läskigt med AP.
Jag vill gärna hålla båda händerna på ratten, men det funkar inte med AP där man skall applicera ett visst vridmoment/motstånd.
Kameran har jag täckt eftersom det inte ens går att byta radiokanal utan varningspling om den är aktiv.
Jag har S3XY commandern och då behöver man inte aktivera AP vid filbyte. Trots det är det lättare att göra dessa manövrar själv. En är att när autopiloten kickar in då filbytet är klart gör den det på ett bryskt sätt om man inte ligger mitt i körfältet. Det är ett moment som kräver extra koncentration jämfört med att köra manuellt.
En annan är att man måste blinka. Jag är nitisk vad gäller att blinka i alla situationer där andra trafikanter är hjälpta av det. Men vid omkörning på en glestrafikerad motorväg är det något jag helst hoppar över, både då jag påbörjar omkörning och då jag avslutar den. Skönt att slippa blinkerjudet och det (i och för sig svaga) plingandet då AP går i och ur.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 03 dec 2025 10:35
av mikebike
Niklas Z skrev: ↑03 dec 2025 10:06
mikebike skrev: ↑03 dec 2025 09:51
På motorväg är det störande att AP slås av varje gång man byter körfält, och plingandet är ännu mer störande.
På 1-2 vägar kan det vara rent läskigt med AP.
Jag vill gärna hålla båda händerna på ratten, men det funkar inte med AP där man skall applicera ett visst vridmoment/motstånd.
Kameran har jag täckt eftersom det inte ens går att byta radiokanal utan varningspling om den är aktiv.
Jag har S3XY commandern och då behöver man inte aktivera AP vid filbyte. Trots det är det lättare att göra dessa manövrar själv. En är att när autopiloten kickar in då filbytet är klart gör den det på ett bryskt sätt om man inte ligger mitt i körfältet. Det är ett moment som kräver extra koncentration jämfört med att köra manuellt.
En annan är att man måste blinka. Jag är nitisk vad gäller att blinka i alla situationer där andra trafikanter är hjälpta av det. Men vid omkörning på en glestrafikerad motorväg är det något jag helst hoppar över, både då jag påbörjar omkörning och då jag avslutar den. Skönt att slippa blinkerjudet och det (i och för sig svaga) plingandet då AP går i och ur.
Jag använder alltid blinkers (och handtecken när jag cyklar). Det sitter i ryggmärgen. Två gånger har jag varit nära att krocka när andra trafikanter valt att inte använda blinkers.
Problemet med Joe Mode är att blinkersljudet knappt hörs alls, men AP-ljudet hörs "bra"
Håller med om att AP är väl våldsam när den försöker hitta körfältsmitt.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 03 dec 2025 10:39
av TiborBlomhall
Av svaren att döma är det stor skillnad i hur man upplever autopiloten beroende om man bara har grundläggande eller köpt uppgraderade autopiloten. Den klarar nämligen av att byta fil på "egen" hand (EU tvingar oss slå på blinkersen för att godkänna det föreslagna filbytet) och verkar även klara 2-1-vägar mycket bättre (troligtvis pga filbytesförmågan). Redan bytet från grundläggande till uppgraderad autopilot är ett stort steg i hur pass "intelligent" bilen är.