Det finns alltid folk som kommer fram till orimligt höga förbrukningssiffror. När e-tron lanserades så var det samma sak, en del påstod att den drog typ över 30kWh/100km i vanlig landsvägsfart. E-tron är visserligen törstig, men inte så mycket som en del ville ha det till. Jag antar att det är så att man kommer fram till det mätresultatet man är ute efter. Vill man visa att en bil är snål så kör man såklart försiktigare än när man kanske vill visa motsatsen. Testerna på YT är ju inte alltid objektiva.
Samma gäller ju när det gäller mil som bilen går, ibland är 30 mil SUPERBRA och ibland är det katastrof. Beroende på vem man fråga.
Nu finns även Kris räckviddstest (oslo kristiansand tor) uppe. Lite högte förbrukning än väntat även där. Riktigt bra laddning dock. Verkar har varit bra motvind åt ena hållet också.
Undrar om han har batteriförvärmning aktiverat? Om inte så kan det förklara den aningen låga startladdhastigheten. Då behöver bilen värma upp batteriet till att klara över 200kW istället för att detta är förberett innan han börjar ladda.
Sen verkar det ju nästan som han har storm och det gör ju självklart något med förbrukningen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Undrar om han har batteriförvärmning aktiverat? Om inte så kan det förklara den aningen låga startladdhastigheten. Då behöver bilen värma upp batteriet till att klara över 200kW istället för att detta är förberett innan han börjar ladda.
Så skulle det säkert kunna vara.
Görs detta automatiskt hos Ioniq-bilar (som hos Tesla), eller är det något manuellt man måste hålla på att fippla med, eller ställa in i bilen att den skall använda?
Om det är en inställning som behövs för att aktivera sådan automatisk batteriförvärmning, så tycker jag Hyundai borde överväga att ha det påslaget från fabrik.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Undrar om han har batteriförvärmning aktiverat? Om inte så kan det förklara den aningen låga startladdhastigheten. Då behöver bilen värma upp batteriet till att klara över 200kW istället för att detta är förberett innan han börjar ladda.
Så skulle det säkert kunna vara.
Görs detta automatiskt hos Ioniq-bilar (som hos Tesla), eller är det något manuellt man måste hålla på att fippla med, eller ställa in i bilen att den skall använda?
Om det är en inställning som behövs för att aktivera sådan automatisk batteriförvärmning, så tycker jag Hyundai borde överväga att ha det påslaget från fabrik.
Du väljer om det är på eller inte, blir som range mode på Tesla, där måste du också välja om det ska vara på eller inte. Har du range aktiverat så har jag för mig att batteriet inte tempereras i Tesla.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Winter mode kan man väl inte använda som förvämning inför en snabbladdning. Den används väl bara när det är extremt kallt för att få upp tempen på batteriet
Winter mode kan man väl inte använda som förvämning inför en snabbladdning. Den används väl bara när det är extremt kallt för att få upp tempen på batteriet
Det låter ju som exakt samma sak, eller är det någon egentlig skillnad?
Så kraftig och diskret som möjligt bör det vara...
Ja, med tanke på att helljuset är kasst så får det bli extraljus. Det där ser ju bra ut. Hur mycket pill är det att installera? Jag har gjort det en gång för länge sen, på en då rätt gammal Renault. Men en ny bil vill man ju helst inte kvadda.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Undrar om han har batteriförvärmning aktiverat? Om inte så kan det förklara den aningen låga startladdhastigheten. Då behöver bilen värma upp batteriet till att klara över 200kW istället för att detta är förberett innan han börjar ladda.
Så skulle det säkert kunna vara.
Görs detta automatiskt hos Ioniq-bilar (som hos Tesla), eller är det något manuellt man måste hålla på att fippla med, eller ställa in i bilen att den skall använda?
Om det är en inställning som behövs för att aktivera sådan automatisk batteriförvärmning, så tycker jag Hyundai borde överväga att ha det påslaget från fabrik.
Du väljer om det är på eller inte, blir som range mode på Tesla, där måste du också välja om det ska vara på eller inte. Har du range aktiverat så har jag för mig att batteriet inte tempereras i Tesla.
Bjelke skrev:
wheels skrev:
Winter mode kan man väl inte använda som förvämning inför en snabbladdning. Den används väl bara när det är extremt kallt för att få upp tempen på batteriet
Det låter ju som exakt samma sak, eller är det någon egentlig skillnad?
Låter ju oavsett som extremt krångligt och oklart. Kan förstå om tom. erfarna testare och stora elbilsanvändare som Rifa missar det då.
På Tesla så har man ju automatisk batteriförvärming inför laddning på SuC. Hyundai borde anamma samma princip på Ioniq (om de vill göra det enkelt för sina användare).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Winter mode kan man väl inte använda som förvämning inför en snabbladdning. Den används väl bara när det är extremt kallt för att få upp tempen på batteriet
Det är lite oklart vid vilken temperatur den kickar in, men det verkar som den inte enbart hjälper till vid väldigt låga temperaturer. Jag har Winter mode aktiverat när jag vet att jag ska snabbladda på turen oavsett utetemp, så får den göra vad den kan för att hjälpa till helt enkelt. Kommer säkert någon som kan få fram faktisk data och mäta batteritemp med och utan.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Så kraftig och diskret som möjligt bör det vara...
Ja, med tanke på att helljuset är kasst så får det bli extraljus. Det där ser ju bra ut. Hur mycket pill är det att installera? Jag har gjort det en gång för länge sen, på en då rätt gammal Renault. Men en ny bil vill man ju helst inte kvadda.
Jag undrar också. Själva monteringen tror jag (kanske i min enfald) att jag kan fixa, för mig är själva inkopplingen det jag verkligen har noll koll på.
Så kraftig och diskret som möjligt bör det vara...
Ja, med tanke på att helljuset är kasst så får det bli extraljus. Det där ser ju bra ut. Hur mycket pill är det att installera? Jag har gjort det en gång för länge sen, på en då rätt gammal Renault. Men en ny bil vill man ju helst inte kvadda.
Jag undrar också. Själva monteringen tror jag (kanske i min enfald) att jag kan fixa, för mig är själva inkopplingen det jag verkligen har noll koll på.
Satt en dragkrok på vår passat för ett antal år sedan. Fungerade perfekt för cykelhållare och enstaka illegala turer till soptippen. Sålde den i somras fortfarande utan att den var inkopplat och således utan el. Kontakten fanns så upptäcktes aldrig på bilprovning. Det var för mycket och svårt arbete och det skulle kosta mer en själva dragkroken att få hjälp av en verkstad…
Så kraftig och diskret som möjligt bör det vara...
Ja, med tanke på att helljuset är kasst så får det bli extraljus. Det där ser ju bra ut. Hur mycket pill är det att installera? Jag har gjort det en gång för länge sen, på en då rätt gammal Renault. Men en ny bil vill man ju helst inte kvadda.
Jag undrar också. Själva monteringen tror jag (kanske i min enfald) att jag kan fixa, för mig är själva inkopplingen det jag verkligen har noll koll på.
Här är en video där de satt en sensor runt helljuskabeln på Ioniq 5, så gör man ofta på nya bilar istället för att skarva kablar. Verkar fungera, leta reda på helljuskabeln (som verkar vara lättillgänglig) och se till att ordna 12v.
Så kraftig och diskret som möjligt bör det vara...
Ja, med tanke på att helljuset är kasst så får det bli extraljus. Det där ser ju bra ut. Hur mycket pill är det att installera? Jag har gjort det en gång för länge sen, på en då rätt gammal Renault. Men en ny bil vill man ju helst inte kvadda.
Jag undrar också. Själva monteringen tror jag (kanske i min enfald) att jag kan fixa, för mig är själva inkopplingen det jag verkligen har noll koll på.
Senast jag gjorde detta tjuvkopplade jag i mig på ena tråden som matar helljuset. Ett enkelt relä emellan och en extra säkring och så var det klart. Rent kopplingsmässigt var det jätteenkelt. Men det skulle ju dras kablar och borras hål och vad vet jag. Det tog flera timmar för mig. Och då var det ändå en hyfsat gammal bil med gott om plats under huven.
Jag vet inte alls hur det funkar på moderna bilar. Kopplar man in sig på CAN-bus eller är det samma gamla metod att man knycker lite ström från det vanliga helljuset?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Han har något problem med att bilen stryper effekten ettag efter laddning, effekten verkar komma tillbaka i takt med att batteriet kyls ner. Kris Rifa tar upp samma problem i sin senaste video.
I test i senaste AMS påstås att I5 max kan ladda med 50 kw i 400 volt. Kan verkligen detta stämma!? Hyundai själva har ju sagt att deras inverter gör att bilen kan ladda i högre hastigheter än normalt på 400 volt.
Kan inte någon av er som fått leverans testa detta? Jag menar inte så kul om Tesla öppnar upp sitt SuC o så står man där o fiser på 50 kw…
Det skulle faktiskt kunna vara en deal-breaker. Visst finns en del laddare som kan leverera 800V, men långt ifrån alla kan det. Går det att se nånstans? Nästan alla appar anger ju bara maxeffekt, men inte max-spänning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14