Sida 136 av 231
Re: VW I.D
Postat: 10 nov 2020 17:02
av taliz
Fredrik j skrev:Men Golf är ju en storsäljare i sverige. Inte är väl alla dom bilarna "fullsmetade"?
Kanske är det inte samma kund som efterfrågar en basutrustad ID3 resp. en bättre utrustad ID4?
En fullutrustad ID3 kommer ju säkert tappa mer i värde än en fullutrustad ID4.
Tiguan är den nya storsäljaren, säljer mer än Golf globalt också.
Lär bli samma visa för elbilar, SUV är det folk vill ha numera.
Det kommer komma basversioner av ID4 också tids nog.
Det betyder inte att ID3 är död, men de kommer nog bli svårsålda till det pris de begär idag.
Re: VW I.D
Postat: 10 nov 2020 17:25
av mati
taliz skrev:Mickep skrev:Björn säger att en maxutrustad id3 kostatr ung som en max utrustad 4. Stämmer det? (i sverige). sa att det var ett kap.
Inte i Sverige. Här kostar en fullsmetad ID3 en bit över 500, ID4 en bit över 600.
Men jag tycker ändå ID4 verkar betydligt mer prisvärd.
Ser mkt bättre ut, betydligt mer praktisk, mkt mer utrymme och dessutom lite mer premium. Lär få betydlig större efterfrågan både som ny och beggad vs ID3.
Jag håller absolut med. ID4 är relativt prisvärd som MAX och framförallt i jämförelse med ID3. Den är lätt värd 100k mer tror jag. Mycket större bil, större batteri, dragkrok, snyggare interiör.
Re: VW I.D
Postat: 10 nov 2020 18:13
av PapaD
De verkar lyssnat litet på chockkritiken från id3 köparna, då 1'st basic får högtalare i bakdörrarna på ID4. Bara en sån sak...
Priserna är ju som de är, har man råd och inte kan vänta så... Men prisvärda är de bara i relativ betraktelse tycker jag. Alla id är ca 100 k för dyra enligt mig. Varav 60 k är säkert rakt av upplåst genom bonusen.
Re: VW I.D
Postat: 10 nov 2020 18:30
av vigge50
Inte för att vara irriterande men skulle vi kunna ta diskussioner om ID4 i en separat tråd och ha denna tråden för ID3? Vet inte om TS fortfarande är aktiv eller om Tibor kanske kan ändra rubriken till denna tråden?
viewtopic.php?f=27&t=22177
Re: VW I.D
Postat: 10 nov 2020 19:52
av taliz
vigge50 skrev:Inte för att vara irriterande men skulle vi kunna ta diskussioner om ID4 i en separat tråd och ha denna tråden för ID3? Vet inte om TS fortfarande är aktiv eller om Tibor kanske kan ändra rubriken till denna tråden?
viewtopic.php?f=27&t=22177
Vem har sagt att detta är tråden för ID3? Den heter ID. Dvs rimligen passande för alla VWs ID-modeller.
På ett VW-forum vore det lämpligt med separata trådar. Men på ett Teslaforum, not so much IMO.
Re: VW I.D
Postat: 10 nov 2020 19:53
av mikebike
Fredrik j skrev:Men Golf är ju en storsäljare i sverige. Inte är väl alla dom bilarna "fullsmetade"?
Kanske är det inte samma kund som efterfrågar en basutrustad ID3 resp. en bättre utrustad ID4?
En fullutrustad ID3 kommer ju säkert tappa mer i värde än en fullutrustad ID4.
En bakhjulsdriven ID.4 är inte fullutrustad enligt mitt förmenande.
Re: VW I.D
Postat: 10 nov 2020 22:29
av JorgenM
Martin E-tron skrev:Jag gillar det stenhårt!
Snygg, bra utrymme, 50 mil (ish)
Ser ut som en stark vinnare för VW.
Tycker/tror jag med, vi har beställt en gul

Re: VW I.D
Postat: 11 nov 2020 06:51
av mati
JorgenM skrev:Martin E-tron skrev:Jag gillar det stenhårt!
Snygg, bra utrymme, 50 mil (ish)
Ser ut som en stark vinnare för VW.
Tycker/tror jag med, vi har beställt en gul

Grattis. En max?
Re: VW I.D
Postat: 11 nov 2020 10:00
av Martin E-tron
JorgenM skrev:Martin E-tron skrev:Jag gillar det stenhårt!
Snygg, bra utrymme, 50 mil (ish)
Ser ut som en stark vinnare för VW.
Tycker/tror jag med, vi har beställt en gul

Va fint! Vilket pris fick ni?
Re: VW I.D
Postat: 11 nov 2020 10:08
av jonasl
ID4 skulle nog passa mina behov som hand i handsken, precis som en Model Y.
Men så är det det här med laddnätverk... vi behöver bara en bil, men då behöver den bilen fungera till även de 10+ längre resor vi gör varje år.
I en perfekt värld hade den fått dra mer också men det går att leva med.
Re: VW I.D
Postat: 11 nov 2020 13:29
av JorgenM
mati skrev:JorgenM skrev:Martin E-tron skrev:Jag gillar det stenhårt!
Snygg, bra utrymme, 50 mil (ish)
Ser ut som en stark vinnare för VW.
Tycker/tror jag med, vi har beställt en gul

Grattis. En max?
Tanken är att den skulle vara billigare än en Y (och levereras innan vi måste lämna tillbaks S:en) så det är en vanlig 1st, skulle gärna ha max om det inte var 100k extra, betalar självklart listpris, pruta känns så pre-tesla

, (tror det var 515k).
Re: VW I.D
Postat: 11 nov 2020 13:40
av martinot
JorgenM skrev:mati skrev:JorgenM skrev:Martin E-tron skrev:Jag gillar det stenhårt!
Snygg, bra utrymme, 50 mil (ish)
Ser ut som en stark vinnare för VW.
Tycker/tror jag med, vi har beställt en gul

Grattis. En max?
Tanken är att den skulle vara billigare än en Y (och levereras innan vi måste lämna tillbaks S:en) så det är en vanlig 1st, skulle gärna ha max om det inte var 100k extra, betalar självklart listpris, pruta känns så pre-tesla

, (tror det var 515k).
Ok, så en ID4 Max i Sverige hamnar på ca 615 om jag förstått det rätt?
Re: VW I.D
Postat: 11 nov 2020 13:45
av JorgenM
martinot skrev:
Ok, så en ID4 Max i Sverige hamnar på ca 615 om jag förstått det rätt?
Japps! Iaf listpriset, har ingen aning om det går att pruta eller inte, kan tänka mig att det är svårt i början när tillgången är mindre än efterfrågan...
Re: VW I.D
Postat: 11 nov 2020 14:05
av Fredrik j
JorgenM skrev:martinot skrev:
Ok, så en ID4 Max i Sverige hamnar på ca 615 om jag förstått det rätt?
Japps! Iaf listpriset, har ingen aning om det går att pruta eller inte, kan tänka mig att det är svårt i början när tillgången är mindre än efterfrågan...
Kan ju i så fall vara första gången någon betalat listpris för en VW...
Re: VW I.D
Postat: 11 nov 2020 14:14
av mikebike
martinot skrev:JorgenM skrev:mati skrev:JorgenM skrev:Martin E-tron skrev:Jag gillar det stenhårt!
Snygg, bra utrymme, 50 mil (ish)
Ser ut som en stark vinnare för VW.
Tycker/tror jag med, vi har beställt en gul

Grattis. En max?
Tanken är att den skulle vara billigare än en Y (och levereras innan vi måste lämna tillbaks S:en) så det är en vanlig 1st, skulle gärna ha max om det inte var 100k extra, betalar självklart listpris, pruta känns så pre-tesla

, (tror det var 515k).
Ok, så en ID4 Max i Sverige hamnar på ca 615 om jag förstått det rätt?
Men inte ens Max är fyrhjulsdriven?
Hur mycket kommer då en Max AWD kosta?
Re: VW I.D
Postat: 11 nov 2020 14:40
av JorgenM
mikebike skrev:
Men inte ens Max är fyrhjulsdriven?
Hur mycket kommer då en Max AWD kosta?
Tror inte de har berättat vad 4wd kommer att kosta ännu, men som du säger alla id4:or är idag bakhjulsdrivna!
Re: VW I.D
Postat: 11 nov 2020 14:53
av jbark
JorgenM skrev:mati skrev:JorgenM skrev:Martin E-tron skrev:Jag gillar det stenhårt!
Snygg, bra utrymme, 50 mil (ish)
Ser ut som en stark vinnare för VW.
Tycker/tror jag med, vi har beställt en gul

Grattis. En max?
Tanken är att den skulle vara billigare än en Y (och levereras innan vi måste lämna tillbaks S:en) så det är en vanlig 1st, skulle gärna ha max om det inte var 100k extra, betalar självklart listpris, pruta känns så pre-tesla

, (tror det var 515k).
Vi går i samma tankar men tyvärr har inte 1st keyless access eller elstolar. Men 100 k för detta då är det ganska nära en m3 lr eller Y som har 4wd, bättre laddkurva samt suc.
Egentligen skulle nog en 3a sr+ funka för oss bortsett från när vi ska till fjällen med takbox. Id4 1 är ju billigare med mer range och ok laddkurva så känns segt att betala 80 k mer för teslan
Jag tyckte inte riktigt om touchknapparna på id3 heller, dock kan jag tänka mig att leva med det. Frågan är om jag kan leva med att jag behöver trycka på nyckeln varje gång jag ska in i bilen när jag köper en ny bil 2021 för en halv miljon... känns typiskt vw sniket att inte ha det som standard.
.
Re: VW I.D
Postat: 11 nov 2020 15:01
av PapaD
Fredrik j skrev:JorgenM skrev:martinot skrev:
Ok, så en ID4 Max i Sverige hamnar på ca 615 om jag förstått det rätt?
Japps! Iaf listpriset, har ingen aning om det går att pruta eller inte, kan tänka mig att det är svårt i början när tillgången är mindre än efterfrågan...
Kan ju i så fall vara första gången någon betalat listpris för en VW...
Andra. Jag var först!

Re: VW I.D
Postat: 11 nov 2020 15:05
av dd88
jbark skrev:JorgenM skrev:mati skrev:JorgenM skrev:Martin E-tron skrev:Jag gillar det stenhårt!
Snygg, bra utrymme, 50 mil (ish)
Ser ut som en stark vinnare för VW.
Tycker/tror jag med, vi har beställt en gul

Grattis. En max?
Tanken är att den skulle vara billigare än en Y (och levereras innan vi måste lämna tillbaks S:en) så det är en vanlig 1st, skulle gärna ha max om det inte var 100k extra, betalar självklart listpris, pruta känns så pre-tesla

, (tror det var 515k).
Vi går i samma tankar men tyvärr har inte 1st keyless access eller elstolar. Men 100 k för detta då är det ganska nära en m3 lr eller Y som har 4wd, bättre laddkurva samt suc.
Egentligen skulle nog en 3a sr+ funka för oss bortsett från när vi ska till fjällen med takbox. Id4 1 är ju billigare med mer range och ok laddkurva så känns segt att betala 80 k mer för teslan
Jag tyckte inte riktigt om touchknapparna på id3 heller, dock kan jag tänka mig att leva med det. Frågan är om jag kan leva med att jag behöver trycka på nyckeln varje gång jag ska in i bilen när jag köper en ny bil 2021 för en halv miljon... känns typiskt vw sniket att inte ha det som standard.
.
Volkswagen är med i Car Connectivity Consortium, så en så pass ny bil borde du kunna öppna med mobil eller smartklocka.
https://support.apple.com/en-nz/HT211234
Re: VW I.D
Postat: 11 nov 2020 15:07
av Martin E-tron
Om vi tar en ID4 vill jag ha allt..
Keyless dörr samt lampblinkningen, 360 - kamera (läste att den kanske kommer) o hela faderullan..
Tur att vi kan vänta tills juli -2022 innan det e dax att köpa ny , kanske trillat ner i pris

Re: VW I.D
Postat: 11 nov 2020 15:09
av jbark
Kan man säkert men man tvingas säkert välja max-versionen då :p
Re: VW I.D
Postat: 11 nov 2020 15:17
av martinot
jbark skrev:JorgenM skrev:mati skrev:JorgenM skrev:Martin E-tron skrev:Jag gillar det stenhårt!
Snygg, bra utrymme, 50 mil (ish)
Ser ut som en stark vinnare för VW.
Tycker/tror jag med, vi har beställt en gul

Grattis. En max?
Tanken är att den skulle vara billigare än en Y (och levereras innan vi måste lämna tillbaks S:en) så det är en vanlig 1st, skulle gärna ha max om det inte var 100k extra, betalar självklart listpris, pruta känns så pre-tesla

, (tror det var 515k).
Vi går i samma tankar men tyvärr har inte 1st keyless access eller elstolar. Men 100 k för detta då är det ganska nära en m3 lr eller Y som har 4wd, bättre laddkurva samt suc.
Egentligen skulle nog en 3a sr+ funka för oss bortsett från när vi ska till fjällen med takbox. Id4 1 är ju billigare med mer range och ok laddkurva så känns segt att betala 80 k mer för teslan
Jag tyckte inte riktigt om touchknapparna på id3 heller, dock kan jag tänka mig att leva med det. Frågan är om jag kan leva med att jag behöver trycka på nyckeln varje gång jag ska in i bilen när jag köper en ny bil 2021 för en halv miljon... känns typiskt vw sniket att inte ha det som standard.
.
Känns som om en 2WD ID4 Max närmar sig farligt nära en 2WD Model Y i pris. Mycket närmare än vad jag trodde/hoppades på.

Re: VW I.D
Postat: 11 nov 2020 16:17
av Elektrifierad
Någon som köpt vinterdäck+fälg till sin ID3 som kan rekommendera vad man ska välja?
Jag har tittat på Continental Viking Contact 7 då dessa ska vara tysta och bra enligt flera tester. VW säljer själva Goodyear ultragrip g1 med fälg för 18 000 kr vilket jag tycker är lite väl mkt.
Tacksam för tips på vilken kombo och sida som kan tänkas ha ett bra alternativ...
Re: VW I.D
Postat: 11 nov 2020 16:28
av Leo
Har Conti CVC7 på vår ID.3 (Stockholmstrakten) Supernöjd så här långt efter 200mil på de.
Krängde om däcken på originalfälgarna.
Re: VW I.D
Postat: 11 nov 2020 16:44
av Elektrifierad
Leo skrev:Har Conti CVC7 på vår ID.3 (Stockholmstrakten) Supernöjd så här långt efter 200mil på de.
Krängde om däcken på originalfälgarna.
Låter bra!
Antar att du fick hjälp på verkstad att flytta över fälgarna? Kostnad?