Re: Aktien TSLA
Postat: 27 feb 2020 14:31
Varför?Legato skrev:Säljläge IMO.Max3 skrev:Ner mot 700 nu i förhandeln, kanske köpläge...
Varför?Legato skrev:Säljläge IMO.Max3 skrev:Ner mot 700 nu i förhandeln, kanske köpläge...
För att aktien i mitt tycke fortfarande är kraftigt övervärderad. Det kombinerat med att aktiemarknaden generellt sett har rasat och att Tesla faktiskt ser ut att drabbas relativt sett mycket av Cornonaviruset (till skilnad från mycket annat som slaktas på börsen just nu) gör att jag tror nedsidan är väldigt mycket större än uppsidan i Teslaaktien just nu.Max3 skrev:Varför?Legato skrev:Säljläge IMO.Max3 skrev:Ner mot 700 nu i förhandeln, kanske köpläge...
Varför skulle tesla påverkas extra mycket av coronaviruset?Legato skrev:För att aktien i mitt tycke fortfarande är kraftigt övervärderad. Det kombinerat med att aktiemarknaden generellt sett har rasat och att Tesla faktiskt ser ut att drabbas relativt sett mycket av Cornonaviruset (till skilnad från mycket annat som slaktas på börsen just nu) gör att jag tror nedsidan är väldigt mycket större än uppsidan i Teslaaktien just nu.Max3 skrev:Varför?Legato skrev:Säljläge IMO.Max3 skrev:Ner mot 700 nu i förhandeln, kanske köpläge...
Tesla är väldigt beroende av den kinesiska marknaden för att kunna upprätthålla den fina tillväxt som gjort att aktien fått så extrem värdering.Max3 skrev:Varför skulle tesla påverkas extra mycket av coronaviruset?Legato skrev:För att aktien i mitt tycke fortfarande är kraftigt övervärderad. Det kombinerat med att aktiemarknaden generellt sett har rasat och att Tesla faktiskt ser ut att drabbas relativt sett mycket av Cornonaviruset (till skilnad från mycket annat som slaktas på börsen just nu) gör att jag tror nedsidan är väldigt mycket större än uppsidan i Teslaaktien just nu.Max3 skrev:Varför?Legato skrev:Säljläge IMO.Max3 skrev:Ner mot 700 nu i förhandeln, kanske köpläge...
Vi vet inget om Teslas leveranser i Kina ännu. Att Januari var dåligt beror på att Tesla tömde lagret totalt under Q4. Det har ju varit dåliga siffror pga det i hela världen.Legato skrev:Tesla är väldigt beroende av den kinesiska marknaden för att kunna upprätthålla den fina tillväxt som gjort att aktien fått så extrem värdering.
I januari levererade man hälften så mycket bilar som i december i Kina.
Första halvan av februari så har bilmarknaden (pga Corona) kraschat totalt i Kina. Det sägs att det såldes 92% färre bilar än förra året under perioden... Tesla har säkert inte tappat 92%, men ligger garanterat långt under de nivåer man hoppats.
Utöver detta så har man dessutom risken att produktionen måste pausas igen i Shanghai-fabriken.
Vi visste redan sedan innan att Q1 skulle bli svagt för Tesla. Nu med tanke på att Kina blir mycket svagare än väntat så tror jag tyvärr Q1 kommer bli väldigt svag.
Ja, det var därför Tesla nyligen förstärkte kassan. De behöver antagligen inte pengarna men det är en billig försäkring. Viruset kommer inte stoppa att man kan skeppa bilar mer än kanske någon kort period. Tesla har råd med ett dåligt kvartal eller två utan några större problem.ochso skrev:Långsiktig kan man absolut vara i bolag med starka kassaflöden och balansräkningar. Tesla som bolag är ju i sådant skick att ett virus absolut kan ge väldigt kraftiga effekter. Om de får problem att skeppa bilar från USA till Europa samtidigt som folk verkligen blir nojiga och skjuter upp bilköp ett halvår står bolaget med brallorna nere.
Givetvis ska man skilja på bolag och bolag när man ser över sin portfölj och hur viruset påverkar.
Jag har dålig koll på detaljerna ska erkännas, men jag trodde inte att bolaget fått in dessa pengar än. Vet du hur länge kassan räcker om kassaflödet skulle halveras?Jordad skrev:Ja, det var därför Tesla nyligen förstärkte kassan. De behöver antagligen inte pengarna men det är en billig försäkring. Viruset kommer inte stoppa att man kan skeppa bilar mer än kanske någon kort period. Tesla har råd med ett dåligt kvartal eller två utan några större problem.ochso skrev:Långsiktig kan man absolut vara i bolag med starka kassaflöden och balansräkningar. Tesla som bolag är ju i sådant skick att ett virus absolut kan ge väldigt kraftiga effekter. Om de får problem att skeppa bilar från USA till Europa samtidigt som folk verkligen blir nojiga och skjuter upp bilköp ett halvår står bolaget med brallorna nere.
Givetvis ska man skilja på bolag och bolag när man ser över sin portfölj och hur viruset påverkar.
Bolaget har råd med ett par dåliga kvartal, men aktiekursen kommer rasa om det inträffar.Jordad skrev:Ja, det var därför Tesla nyligen förstärkte kassan. De behöver antagligen inte pengarna men det är en billig försäkring. Viruset kommer inte stoppa att man kan skeppa bilar mer än kanske någon kort period. Tesla har råd med ett dåligt kvartal eller två utan några större problem.ochso skrev:Långsiktig kan man absolut vara i bolag med starka kassaflöden och balansräkningar. Tesla som bolag är ju i sådant skick att ett virus absolut kan ge väldigt kraftiga effekter. Om de får problem att skeppa bilar från USA till Europa samtidigt som folk verkligen blir nojiga och skjuter upp bilköp ett halvår står bolaget med brallorna nere.
Givetvis ska man skilja på bolag och bolag när man ser över sin portfölj och hur viruset påverkar.
Ja, i början på förra sommaren var det inte roligt att äga Tesla. Hoppas det inte blir så allvarligt igenLegato skrev:Bolaget har råd med ett par dåliga kvartal, men aktiekursen kommer rasa om det inträffar.
I dagens värdering ligger extrem tillväxt indiskonterad. Får vi ett, eller än värre två, kvartal där tillväxten avmattas eller försvinner helt så kommer det synas i aktiekursen, var så säker.
Certifikat menar du?Jordad skrev:Ja, i början på förra sommaren var det inte roligt att äga Tesla. Hoppas det inte blir så allvarligt igenLegato skrev:Bolaget har råd med ett par dåliga kvartal, men aktiekursen kommer rasa om det inträffar.
I dagens värdering ligger extrem tillväxt indiskonterad. Får vi ett, eller än värre två, kvartal där tillväxten avmattas eller försvinner helt så kommer det synas i aktiekursen, var så säker.Å andra sidan köpte jag på mig massa optioner då som gick 25ggr pengarna på några månader så det finns ju alltid en uppsida.
Ja eller warrants eller vad man ska kalla det? Det finns mer att välja på nu: https://www.warrants.commerzbank.se/ret ... ick/q-TslaLegato skrev:Certifikat menar du?Jordad skrev:Ja, i början på förra sommaren var det inte roligt att äga Tesla. Hoppas det inte blir så allvarligt igenLegato skrev:Bolaget har råd med ett par dåliga kvartal, men aktiekursen kommer rasa om det inträffar.
I dagens värdering ligger extrem tillväxt indiskonterad. Får vi ett, eller än värre två, kvartal där tillväxten avmattas eller försvinner helt så kommer det synas i aktiekursen, var så säker.Å andra sidan köpte jag på mig massa optioner då som gick 25ggr pengarna på några månader så det finns ju alltid en uppsida.
Nej, uppsida finns sannerligen inte alltid
Det finns både warrants och certifikat. Det finns dock ej optioner (som man som svensk kan handla). Skrev för några sidor sedan vad skillnaden ärJordad skrev:Ja eller warrants eller vad man ska kalla det? Det finns mer att välja på nu: https://www.warrants.commerzbank.se/ret ... ick/q-TslaLegato skrev:Certifikat menar du?Jordad skrev:Ja, i början på förra sommaren var det inte roligt att äga Tesla. Hoppas det inte blir så allvarligt igenLegato skrev:Bolaget har råd med ett par dåliga kvartal, men aktiekursen kommer rasa om det inträffar.
I dagens värdering ligger extrem tillväxt indiskonterad. Får vi ett, eller än värre två, kvartal där tillväxten avmattas eller försvinner helt så kommer det synas i aktiekursen, var så säker.Å andra sidan köpte jag på mig massa optioner då som gick 25ggr pengarna på några månader så det finns ju alltid en uppsida.
Nej, uppsida finns sannerligen inte alltid
Förra året var det lättare att tjäna mycket med den nedtryckta värderingen. I år är mycket svårare. Jag håller mig till aktier men kommer det någon tidpunkt när aktien blir riktigt nedtryckt kan man passa på. Bäst är att ha lång löptid. Jag har som regel att alltid sälja minst en månad innan optionen går ut. Allt annat är för riskabelt.
Uppsida går väl alltid att hitta eller om man ska kalla det nedsida när man är kort istället.
Det är ju väldigt lika produkter. Lovar säga warrants i fortsättningen. Rätt sk vara rättLegato skrev:
Det finns både warrants och certifikat. Det finns dock ej optioner (som man som svensk kan handla). Skrev för några sidor sedan vad skillnaden är
Ja visst, om man räknar in korta positioner så absolut. Har tjänat ganska bra på mina Bear-cert sista månaden.
Ja jag klev av igår tyvärr...Legato skrev:$630 i förhandeln nu.
Snart dags att kliva av sina Bears.
Mjo, jag tror vi kommer landa runt $500 efter rapporten. Men allt annat lika så kommer jag kliva av min korta position runt $600. Ligger ganska sällan kort, det är bara i extremfall när jag anser att en aktie är extremt övervärderad (som Tesla på $800-$1000). Minskade positionen lite för någon timme sedan också.Larofo skrev:Ska inte kursen ner några hundra dollar ytterligare?
Det passar mig fint - då ska jag fylla på med aktier igen.Legato skrev:Mjo, jag tror vi kommer landa runt $500 efter rapporten. Men allt annat lika så kommer jag kliva av min korta position runt $600. Ligger ganska sällan kort, det är bara i extremfall när jag anser att en aktie är extremt övervärderad (som Tesla på $800-$1000). Minskade positionen lite för någon timme sedan också.Larofo skrev:Ska inte kursen ner några hundra dollar ytterligare?
Lustigt... De enda USA-aktier jag haft senaste två åren är faktiskt just Tesla och Nvidia. Nu har jag dock bara pytteposter kvar i båda.Larofo skrev:Ja på kort sikt känns det inte jättepositivt, nu när vi nått ett
säsongsmässigt lite svagare kvartal och upprampning av både ny fabrik i Kina
och ny lina och produkt i Freemont, som förvisso är väldigt positivt på lite sikt.
Och som grädde på moset lite virus som man inte riktigt vet hur stor inverkan
det kommer att ha och en kurs som gått som en raket på crack.
På lång sikt är jag dock väldigt positivt inställd till detta bolag
och dess produkter. Inovationstakten och tillväxten har ju varit enorm och
jag tror det kommer att fortsätta så om jag känner lille Elon rätt.
Nu har jag sålt i princip allt innehav i Tesla. (Och i Nvidia)
Men kommer att ligga med avtryckarfingret på köpknappen.
Sannolikt kommer man köpa aktier på en kurs som för bara några månader
sedan verkade tokhög.![]()
Förmodligen kommer det visa sig att jag lika gärna kunde kastat in
Tesla-aktierna i byrålådan och dammat av dom om 5-10 år och det hade gått
minst lika bra som att försöka tajma in lite toppar och dalar vilket är
ruskigt svårt.
Jag har även smittats av certifikatfebern och gjort mina 2 första affärer.
Gått bra hittills men jag anar att detta kommer bli ett nytt bra sätt för
mig att göra av med pengar.
Märklig känsla att nu vilja att det ska gå dåligt för mitt
favoritbolags aktiekurs. Blasphemy!!
Där ser man. Jag började följa Nvidias kurs när den stod i ca 30 dollar efter att ha settLegato skrev:Lustigt... De enda USA-aktier jag haft senaste två åren är faktiskt just Tesla och Nvidia. Nu har jag dock bara pytteposter kvar i båda.
Tror också jättemycket på Tesla som bolag, men jag tycker fortfarande det ligger för höga förväntningar inbakade (även) i dagens kurs. Men kommer vi neråt $400-500 så kommer jag nog också börja köpa lite igen
I början av 2019 så såg det ut nått i den här stilen.Johan84 skrev:Hoppas på ett tillfälle att kliva in igen på 420, i denna takt kanske det inte är så långt bort. När kommer nästa viktiga datum med rapportsläpp? När är batteridagen? April?