Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Remuz skrev:
Ingen app? Då dog den helt för mig. Får se i vår om det står mellan en ny 3P, en Y eller en PS2 om appen är tillgänglig då.
Nu blev jag också väldigt paff. Det fanns inte i min värld att Polestar med Google-OS:et inte skulle ha app-stöd. Det måste ju bara komma. Annars är det inget annat än pinsamt.
Däremot så skulle det inte vara någon deal-breaker för mig om jag hade varit spekulant på en PS2. Jag har inte haft någon fungerande app för min e-tron i flera månader nu, och det är ingenting jag ens reflekterar över.
App är en dealbreaker för mig.
Slår på värmen varje morgon via appen.
Det var -8 grader i morse!!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Några små iakttagelser från vardagslivet med PS2:

Infotainmentsystemet är väldigt trevligt uppbyggt och man har fina genvägar på ”första sidan”. Man kommer tex direkt in till sina favoriter i telefonen eller direkt till Spotify/TuneIn. Man kan fördela apparna som man vill mellan de fyra kvadraterna på skärmen och då får man alltid några genvägar till samtliga kvadrater, mycket praktiskt, men kanske lite svårt att förklara ;)

Sen är det väldigt smidigt när man har bagageluckan öppen och har en egen stäng-/låsknapp. Man har alltså två knappar på insidan av bagageluckan, den ena stänger enbart och den andra stänger samt låser hela bilen. Jag var aldrig nåt riktigt fan av walk away låsning eftersom jag alltid kände ett behov av att kontrollera att bilen verkligen var låst. Det förde till att jag i stort sett alltid tog upp foben ändå för att låsa. Nu är det antingen touch på handtaget eller stäng-/låsknappen på bagageluckan. Dvs jag behöver inte ta upp foben ur fickan. Det gillar jag!

Stolarna hade gärna fått ha aningen med sidostöd. Det är inga sportstolar som tex Alfa Stelvio jag hade förra veckan. Där satt man som i ett skruvstäd, det gillar jag :D

Nånting är konstigt med hur bilen visar räckvidd, ibland kan det stå extremt kort räckvidd på relativt hög % av batteriet och km ändras sen inte trots att % sjunker och trots att körstilen är densamma som under tidigare körning. Antar att det är en bugg som fixas. Inga större problem egentligen eftersom jag är van att köra på % sen tidigare. Men det bör ju ändå fixas.

Himla kul att bilen fattar vilket språk ett meddelande kommer på. Den läser upp så man förstår och inte tex svensk text som en engelskman hade läst det (dvs i stort sett oförståeligt)

Väldigt praktiskt med googleassistenten, man kan fråga allt som man också kan googla, tex när stänger affären, vad är klockan i Singapore eller barnens favorit ”hur lång är världens största bajskorv”. Inte alltid man har möjlighet att googla på telefonen när man kör, så det höjer nyttovärdet.

Fob är märkligt designad. Den har tre små knappar (bagage, lås, öppna) på ena kortsidan (!), helt omöjligt att veta vilken knapp som är vad utan att stå med förstoringsglas och ficklampa i mörkret. Hur tänkte dom där :? men som tur är använder man ju inte den så mkt när det är sparköppning av bagaget och låsning på handtag eller luckan, men den hade helt klart kunnat bara betydligt mer intuitiv.

Det finns en slags launchkontroll, som jag inte visste om. Man trycker in både broms och gas, så känner man att bilen ”sätter sig”, så släpper man bromsen och får fullt skjut. Ingen aning om det gör nåt på acc tiden, men det ska tydligen spara hjulupphängningen från onödigt slitage eller nåt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

HelectriC skrev:
.../ barnens favorit ”hur lång är världens största bajskorv” /...
:lol:

Det var ju lite kul...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

SwedishAdvocate skrev:
HelectriC skrev:

Det var ju lite kul...
Hur KAN man ens klaga på "pruttkudden" hos Tesla? Så når man barns hjärtan.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

SwedishAdvocate skrev:
HelectriC skrev:

Det var ju lite kul...
Googleassistenen har fått ersätta Tesla-pruttkudden ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Nu hänger jag inte med. Har du ingen timer i bilen? Hade jag varit tvungen att komma ihåg att starta värmen men appen varje morgon hade jag aldrig haft en varm bil.
Här var det bara nollgradigt, men bilen var ändå varm och go' i morse. Helt utan någon app inblandad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Nu hänger jag inte med. Har du ingen timer i bilen? Hade jag varit tvungen att komma ihåg att starta värmen men appen varje morgon hade jag aldrig haft en varm bil.
Här var det bara nollgradigt, men bilen var ändå varm och go' i morse. Helt utan någon app inblandad.
Alla kör inte vid samma tid varje dag, särskilt inte när man jobbar hemma för det mesta...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Alla kör inte vid samma tid varje dag, särskilt inte när man jobbar hemma för det mesta...
Fast det ska man väl kunna ändra i appen, det kan man till eGolfen. Bara att ställa in antingen olika tider olika dagar eller direktstart. Konstigt att inte Tesla har klarat att få till det på alla år :?
Model 3-24/Polestar 3-24
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Att polestar2 inte har en app ser jag som ett tecken på att bilen inte är klar. Volvo har ju haft en väl fungerande app i flera år nu.

Ställer inte heller timer. Trycker igång när jag går upp på morgonen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Jag åker ut till kunder hela tiden. Att ha en timer för mig skulle inte funka.
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare

Inlägg av gasgaraget »

Jag har inte lyckats hitta vare sig laddtimer eller förvärmningstimer i PS2. Annars hade det väl varit en väg runt tills appen blir klar.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Renault Zoe Intens 41kWh -17 nr 2 även den blå
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

gasgaraget skrev:
Jag har inte lyckats hitta vare sig laddtimer eller förvärmningstimer i PS2. Annars hade det väl varit en väg runt tills appen blir klar.
Varken app eller timer i bilen?

Man kanske kan efterinstallera en bensinvärmare med fjärrkontroll? :mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

gasgaraget skrev:
Det hittar du inte eftersom det inte finns än. Tidsinställning i bilen ska komma innan jul (julklapp kanske :? ) och app ska komma nästa år. Men helt vanlig manuell förvärmning finns på skärmen!
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Polestar 2 saknar viktiga funktioner: ”Förstår frustrationen”

Publicerad Idag 6:15

NYHETER

Flera viktiga finesser i elbilen Polestar 2 kommer ägarna tvingas vänta på i upp till ett år. Här är Polestars svar på kritiken.

Volvos syskonmärke Polestar gjorde tidigt klart att alla finesser och funktioner i nya elbilen Polestar 2 inte kommer vara klara vid lanseringen – de skulle skickas ut senare.

De allra första köparna av Polestar 2 blir därmed utan vissa funktioner som exempelvis att kunna använda mobilen som digital nyckel och att styra bilens klimatanläggning på distans med en mobilapp.

Det är ett grepp som även Volkswagen tog till med elbilen ID 3. Den saknade också vissa funktioner vid lanseringen som ska skickas ut vid ett senare tillfälle.

Nu har Polestar gjort klart när funktionerna planeras dyka upp, och väntetiden verkar bli längre än många hoppats på. Å andra sidan verkar många uppskatta att Polestar skickat ut en tidslinje över vad ägarna kan förvänta sig, till skillnad från andra tillverkare som säger att funktionerna ska dyka upp ”senare”.

• Allra först bland funktionerna som Polestar 2 ska förses med är möjlighet att  i bilens infotainmentsystem ställa in en timer för att värma upp eller kyla ned kupén. Det dyker upp under slutet av 2020.

• Därefter följer den kanske viktigaste nyheten, nämligen möjlighet att skicka ut trådlösa uppdateringar av bilens mjukvara direkt via nätet. På så sätt behöver ägaren inte längre köra in till verkstaden för att uppdatera mjukvaran. Den möjligheten kommer tidigt 2021.

• Efter det, under våren 2021, kommer en digital nyckel som gör det möjligt att låsa och låsa upp bilen med mobilen.

• Först under mitten av 2021 får Polestar 2-ägarna möjlighet att fjärrstyra bilens klimatanläggning med mobilappen, trots att den funktionen har funnits i Volvos bilar under många års tid.

• Apple CarPlay får Polestar 2-ägarna tillgång till först under hösten 2021.
https://www.vibilagare.se/nyheter/poles ... strationen
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Helt otroligt att man släpper en halvfärdig bil!
Samtliga levererade bilar har dessutom återkallats.

PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

De följer lyckade exempel, Model 3 har kontinuerligt uppdaterats sedan den släpptes. Batteriförvärmning, torkarhastighet t.ex.fungrade inte i början. Så otroligt är det ju inte.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

PapaD skrev:
De följer lyckade exempel, Model 3 har kontinuerligt uppdaterats sedan den släpptes. Batteriförvärmning, torkarhastighet t.ex.fungrade inte i början. Så otroligt är det ju inte.
Min Model S hade inte ens en vanlig dum farthållare när den levererades. Och naturligtvis ingen regnsensor, auto-helljus eller någon form av autobroms eller andra säkerhetsfunktioner. Då var det få som höll med mig när jag tyckte att det var uruselt.
Avsaknad av timer eller app är förvisso irriterande, men det är ju inte värre än att inte ha farthållare eller autobroms.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

mikebike skrev:
återigen fel! jag vet inte hur många som verkar tro att alla bilar har återkallats, men det stämmer inte.

sen är det ju lite konstigt hur fort folk verkar glömma hur Tesla har gjort under alla år. Funktioner du betalar för "kommer snart". Ibland tog det så lång tid att man inte hann få det innan man sålt bilen ens. Flera år!
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

det tog iaf 1 år innan min första Model S fick en del av de autopilotfunktioner som utlovades när jag köpte den, tiden den bara gick! De som har köpt FSD har ju också väntat extremt länge på en del småfunktioner som blivit lovade under lång tid (tex visualisering av trafik), som inte går att skylla på EU-lagstiftning. Det är nog helt enkelt så att bilar är så avancerade idag att de skulle bli enormt försenade om tillverkaren väntade tills allt var fördigt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

sen är det ju lite konstigt hur fort folk verkar glömma hur Tesla har gjort under alla år. Funktioner du betalar för "kommer snart". Ibland tog det så lång tid att man inte hann få det innan man sålt bilen ens. Flera år!
På vilket sätt blir en Polestar köpare lyckligare av att även Tesla har haft problem med att leverera alla funktioner vid leverans?

Är inte hela grejen med att välja en annan bil än Tesla att man vill få en färdig bil?

Dessutom skulle jag vid leverans av en Polestar inte betala 10% av fakturan och säga att jag betalar när jag fått allt som jag beställt.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Zalman3 skrev:
På vilket sätt blir en Polestar köpare lyckligare av att även Tesla har haft problem med att leverera alla funktioner vid leverans?

Är inte hela grejen med att välja en annan bil än Tesla att man vill få en färdig bil?

Dessutom skulle jag vid leverans av en Polestar inte betala 10% av fakturan och säga att jag betalar när jag fått allt som jag beställt.
det handlar väl om att det verkar finnas en viss skadeglädje när andra inte levererar och då kan det vara bra att påminna om att inte kasta sten i glashus.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

HelectriC skrev:
mikebike skrev:
återigen fel! jag vet inte hur många som verkar tro att alla bilar har återkallats, men det stämmer inte.
https://www.di.se/nyheter/motorstopp-fo ... -kritiskt/
Har du annan information?

Skillnaden mellan Polestar och Tesla är att PS har haft ganska många år på sig för att "komma ikapp" och inte upprepa samma misstag.

Dessutom krävs en "fysisk uppdatering" för att man skall kunna ställa in klimattimer, d.v s. ytterligare en återkallning.
Screenshot_20201021-084018_Samsung Internet.jpg

Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Nej, det är inte "hela grejen" för många.

Polestar sitter väl i en knipa. Man har spenderat mycket pengar på utveckling utan att ha någon bil i produktion. I det läget valde man antagligen att skeppa bilar, få intäkter och sen jobba från där.
Att det ens är aktuellt att skeppa bilar med ofärdig mjukvara och uppdatera löpande kan vi nog tillskriva Tesla som t.o.m. lyckats vända det till något positivt...

Polestar2 är uppenbarligen inte färdig.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

Fredrik j skrev:
Att det ens är aktuellt att skeppa bilar med ofärdig mjukvara och uppdatera löpande kan vi nog tillskriva Tesla som t.o.m. lyckats vända det till något positivt...
Positivt? :lol:
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Curik skrev:
Fredrik j skrev:
Positivt? :lol:
Ja, man har ju verkligen förändrat synen på uppdateringar. Många ser det ju som en positiv egenskap hos Tesla och man känner att man vill skriva på facebook om en "buggfix" bilen har fått och att täta uppdateringar OTA är något man förväntar sig av en bil.
Att bilar tidigare klarade sig helt utan uppdateringar av mjukvara annat än en gång per år har man glömt.
Skriv svar