Re: Aktien TSLA
Postat: 29 feb 2020 13:08
Herrejösses! Min blankning gick ju hem med råge. Håller nog i den ett tag till för aktien kommer nog att i alla tappa minst 20-25% till under Mars månad.
Det är alltid billigt, vi ska till $7000.pejvic skrev:Alltså vilken extrem styrka i denna aktie. Upp 11% mitt i Coronavirusets värsta dagar..
Nu känns det billigt igen.
Ehh, va? Nasdaq är upp 4,5%. Dow 5,1%.pejvic skrev:Alltså vilken extrem styrka i denna aktie. Upp 11% mitt i Coronavirusets värsta dagar..
Nu känns det billigt igen.
Tror att du bara tittade på en siffra som du gilladepejvic skrev:Alltså vilken extrem styrka i denna aktie. Upp 11% mitt i Coronavirusets värsta dagar..
Nu känns det billigt igen.
Tror att du bara tittade på en siffra som du gilladepejvic skrev:Alltså vilken extrem styrka i denna aktie. Upp 11% mitt i Coronavirusets värsta dagar..
Nu känns det billigt igen.
Lite läskigt att lägga sig kort i ett sånt här företag. Blanka no-no. möjligen lägga några tusen på puts då....GreenMachine skrev:Tror att du bara tittade på en siffra som du gilladepejvic skrev:Alltså vilken extrem styrka i denna aktie. Upp 11% mitt i Coronavirusets värsta dagar..
Nu känns det billigt igen.![]()
Index upp 7,4% så inget konstigt. Borde kunna se ett visst återköp från investerare mm. En en ytterligare förklaring är att man också gått ut och i princip lovat marknaden att man ska leverera samma siffror i Q1 som i Q4 främst genom ökad försäljning i US och utifrån det så skulle jag nog snarare säga att gårdagens 11% är ganska svagt.
Men med tanke på att miljöbilspremien tagits bort i US samt att den finansiella oron åtminstone inte lär få fler kunder att trycka på order-knappen så skulle jag nog snarare säga i överkant. Nu är det visserligen tid dit, men känns peggat och klart för att lägga sig kort inför en rapport-besvikelse i Q1.
Ha hapejvic skrev:Lite läskigt att lägga sig kort i ett sånt här företag. Blanka no-no. möjligen lägga några tusen på puts då....GreenMachine skrev:Tror att du bara tittade på en siffra som du gilladepejvic skrev:Alltså vilken extrem styrka i denna aktie. Upp 11% mitt i Coronavirusets värsta dagar..
Nu känns det billigt igen.![]()
Index upp 7,4% så inget konstigt. Borde kunna se ett visst återköp från investerare mm. En en ytterligare förklaring är att man också gått ut och i princip lovat marknaden att man ska leverera samma siffror i Q1 som i Q4 främst genom ökad försäljning i US och utifrån det så skulle jag nog snarare säga att gårdagens 11% är ganska svagt.
Men med tanke på att miljöbilspremien tagits bort i US samt att den finansiella oron åtminstone inte lär få fler kunder att trycka på order-knappen så skulle jag nog snarare säga i överkant. Nu är det visserligen tid dit, men känns peggat och klart för att lägga sig kort inför en rapport-besvikelse i Q1.
Mja, alltså troligen finns det ingen i detta forum som rent formellt är kort Tesla. Definitionsmässigt betyder ju det att ha blankat aktien vilket man varken kan eller får som svensk. Någon kanske iofs gör det syntetiskt via tex IG.GreenMachine skrev:Ha hapejvic skrev:Lite läskigt att lägga sig kort i ett sånt här företag. Blanka no-no. möjligen lägga några tusen på puts då....GreenMachine skrev:Tror att du bara tittade på en siffra som du gilladepejvic skrev:Alltså vilken extrem styrka i denna aktie. Upp 11% mitt i Coronavirusets värsta dagar..
Nu känns det billigt igen.![]()
Index upp 7,4% så inget konstigt. Borde kunna se ett visst återköp från investerare mm. En en ytterligare förklaring är att man också gått ut och i princip lovat marknaden att man ska leverera samma siffror i Q1 som i Q4 främst genom ökad försäljning i US och utifrån det så skulle jag nog snarare säga att gårdagens 11% är ganska svagt.
Men med tanke på att miljöbilspremien tagits bort i US samt att den finansiella oron åtminstone inte lär få fler kunder att trycka på order-knappen så skulle jag nog snarare säga i överkant. Nu är det visserligen tid dit, men känns peggat och klart för att lägga sig kort inför en rapport-besvikelse i Q1.i det här forumet så kan nog ”att gå kort” inkludera även Puts även om det rent tekniskt är skillnad. Vill ju inte framstå som en Besserwisser
Wow! Riktigt galet. Trevligt att fler delar ens åsikt dockLarofo skrev:Vem av er var det som köpte lite Bear Tesla X1 AVA 1 idag?
Lite drygt 35 mille, så ingen större affär.
MST stängde tillfälligt handeln med Tesla-certifikat efter detta.
Det där är helt galet! Leveransiffrorna ser dåliga ut i Europa hittils men man vet aldrig. Tänk om Tesla gör en jättemånad i Mars?Larofo skrev:Vem av er var det som köpte lite Bear Tesla X1 AVA 1 idag?
Lite drygt 35 mille, så ingen större affär.
MST stängde tillfälligt handeln med Tesla-certifikat efter detta.
Har dom någonsin sett bra ut första två månaderna?Jordad skrev:Det där är helt galet! Leveransiffrorna ser dåliga ut i Europa hittils men man vet aldrig. Tänk om Tesla gör en jättemånad i Mars?Larofo skrev:Vem av er var det som köpte lite Bear Tesla X1 AVA 1 idag?
Lite drygt 35 mille, så ingen större affär.
MST stängde tillfälligt handeln med Tesla-certifikat efter detta.
Är inte det här dom första januari/februari som model3 säljs i europa? Det är väl först i mars försäljningen kan börja jämföras med förra året?taliz skrev:Har dom någonsin sett bra ut första två månaderna?Jordad skrev:Det där är helt galet! Leveransiffrorna ser dåliga ut i Europa hittils men man vet aldrig. Tänk om Tesla gör en jättemånad i Mars?Larofo skrev:Vem av er var det som köpte lite Bear Tesla X1 AVA 1 idag?
Lite drygt 35 mille, så ingen större affär.
MST stängde tillfälligt handeln med Tesla-certifikat efter detta.
Tesla har själva kommunicerat att Q1 blir svagt och vi vet nu dessutom att Kina landar långt under förväntan...Så att q1 skulle bli annat än dåligt ser jag som extremt osannolikt. Battery Day däremot kan absolut medföra relevanta nyheter.taliz skrev:Är inte så säker på att Q1 kommer bli katastrof, så jag vågar inte satsa på nått stort fall.
Dessutom har dom placerat battery day väldigt strategiskt(sett till när Q1-resultaten levereras).
Jag menade generellt för Tesla.Fredrik j skrev:Är inte det här dom första januari/februari som model3 säljs i europa? Det är väl först i mars försäljningen kan börja jämföras med förra året?taliz skrev:Har dom någonsin sett bra ut första två månaderna?Jordad skrev:Det där är helt galet! Leveransiffrorna ser dåliga ut i Europa hittils men man vet aldrig. Tänk om Tesla gör en jättemånad i Mars?Larofo skrev:Vem av er var det som köpte lite Bear Tesla X1 AVA 1 idag?
Lite drygt 35 mille, så ingen större affär.
MST stängde tillfälligt handeln med Tesla-certifikat efter detta.
Fast det är ju bara logistik. För Tesla som helhet är det ju de globala leveranserna som är relevanta och där kommer Q1 bli svagt.taliz skrev:Jag menade generellt för Tesla.Fredrik j skrev:Är inte det här dom första januari/februari som model3 säljs i europa? Det är väl först i mars försäljningen kan börja jämföras med förra året?taliz skrev:Har dom någonsin sett bra ut första två månaderna?Jordad skrev:Det där är helt galet! Leveransiffrorna ser dåliga ut i Europa hittils men man vet aldrig. Tänk om Tesla gör en jättemånad i Mars?Larofo skrev:Vem av er var det som köpte lite Bear Tesla X1 AVA 1 idag?
Lite drygt 35 mille, så ingen större affär.
MST stängde tillfälligt handeln med Tesla-certifikat efter detta.
De första två månaderna har de inte många bilar att leverera, då de produceras och transporteras den perioden.
Det har alltid varit sista månaden som ”alla” leveranser sker.
Jo mycket lutar ju åt det. Som sagt att leveranstiderna ökat för Model 3 ryktas ju bero på att de ställer om produktionen till Y, inte på överflöd av orders.Legato skrev:Tesla har själva kommunicerat att Q1 blir svagt och vi vet nu dessutom att Kina landar långt under förväntan...Så att q1 skulle bli annat än dåligt ser jag som extremt osannolikt. Battery Day däremot kan absolut medföra relevanta nyheter.taliz skrev:Är inte så säker på att Q1 kommer bli katastrof, så jag vågar inte satsa på nått stort fall.
Dessutom har dom placerat battery day väldigt strategiskt(sett till när Q1-resultaten levereras).
Dock är som sagt extrem tillväxt och framgång redan diskonterat i kursen, så jag tycker uppsidan är väldigt liten.
Jag tror sannolikheten för $400 är väldigt mycket större än för $1100...
Absolut, men nu var det Europa som åsyftades.Legato skrev:Fast det är ju bara logistik. För Tesla som helhet är det ju de globala leveranserna som är relevanta och där kommer Q1 bli svagt.taliz skrev:Jag menade generellt för Tesla.Fredrik j skrev:Är inte det här dom första januari/februari som model3 säljs i europa? Det är väl först i mars försäljningen kan börja jämföras med förra året?taliz skrev:Har dom någonsin sett bra ut första två månaderna?Jordad skrev:Det där är helt galet! Leveransiffrorna ser dåliga ut i Europa hittils men man vet aldrig. Tänk om Tesla gör en jättemånad i Mars?
De första två månaderna har de inte många bilar att leverera, då de produceras och transporteras den perioden.
Det har alltid varit sista månaden som ”alla” leveranser sker.
Ja tror man på en 100% effektiv marknad så är all känd information indiskonterad i alla aktiekurser och det finns ingen vits med att överhuvudtaget välja aktie, man kan lika gärna kasta pil.Fredrik j skrev:När det är allmänt känt att det förmodligen blir ett svagt Q1 borde det väl redan finnas inräknat i kursen? Eller förväntar sig marknaden nya rekord?
Naturligtvis. Vad jag undrar är hur dåligt resultat som redan finns inräknat och dåligt det lan bli innan kursen påverkas negativt?Legato skrev:Ja tror man på en 100% effektiv marknad så är all känd information indiskonterad i alla aktiekurser och det finns ingen vits med att överhuvudtaget välja aktie, man kan lika gärna kasta pil.Fredrik j skrev:När det är allmänt känt att det förmodligen blir ett svagt Q1 borde det väl redan finnas inräknat i kursen? Eller förväntar sig marknaden nya rekord?
Att den effektiva marknaden bara existerar i teorin är nog de flesta eniga om vid det här laget dock...