Sida 139 av 355

Re: Audi e-tron

Postat: 29 nov 2019 10:03
av taliz
nek0 skrev:
Taliz du ger dig aldrig. Är du mer nöjd nu?
https://www.tesla.com/sv_SE/support/charging-connectors

Tesla Supercharger
Tesla Supercharger Standard vid leverans
Tesla Supercharger Ingen ytterligare utrustning behövs för att koppla in vid Supercharger-stationer.

Max laddningseffekt och max ökad räckvidd per timme**
Upp till 120 kW eller 500 km
Du vet vad ”upp till” betyder eller?

Re: Audi e-tron

Postat: 29 nov 2019 10:08
av nek0
taliz skrev:
nek0 skrev:
Taliz du ger dig aldrig. Är du mer nöjd nu?
https://www.tesla.com/sv_SE/support/charging-connectors

Tesla Supercharger
Tesla Supercharger Standard vid leverans
Tesla Supercharger Ingen ytterligare utrustning behövs för att koppla in vid Supercharger-stationer.

Max laddningseffekt och max ökad räckvidd per timme**
Upp till 120 kW eller 500 km
Du vet vad ”upp till” betyder eller?
Nej det vet jag inte . Vet bara att du är så dryg att jag inte orkar mer med dig . Ha en fin dag och njut i din värld full av bitterhet och dryghet.

Re: Audi e-tron

Postat: 29 nov 2019 10:10
av taliz
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Taliz du ger dig aldrig. Är du mer nöjd nu?
https://www.tesla.com/sv_SE/support/charging-connectors

Tesla Supercharger
Tesla Supercharger Standard vid leverans
Tesla Supercharger Ingen ytterligare utrustning behövs för att koppla in vid Supercharger-stationer.

Max laddningseffekt och max ökad räckvidd per timme**
Upp till 120 kW eller 500 km
Du vet vad ”upp till” betyder eller?
Nej det vet jag inte . Vet bara att du är så dryg att jag inte orkar mer med dig . Ha en fin dag och njut i din värld full av bitterhet och dryghet.
Tack! Detsamma! Bild

Re: Audi e-tron

Postat: 29 nov 2019 15:43
av mati
Credde skrev:
Zalman3 skrev:
kan återgå till att diskutera och läsa om de prylar vi gillar.
Och vad gillar man på ett Teslaforum?

Och varför bytte man från Audi till Tesla?
Jag tror, att detta forum är det största (och bästa) inte enbart för Tesla ägare/fans men också för folk som är intresserade av att köpa en elbil som inte absolut ska vara en Tesla...
Och så finns ju åtminstone en e-tron ägare här på forumet som har haft två Teslor tidigare. Och så är man dessutom nöjd med sitt val. Det går ju inte. Jag förstår naturligtvis att man kan bli hatad och hånad för det. Man får ju inte svära i kyrkan.
Oavsett så är detta forum det bästa (och numera enda?) elbilsforum där man kan dela med sig sina erfarenheter. Jag hade jättegärna skrivit i ett Audi e-tron forum, men det finns inget sånt. Och Audi-petrolheadsen som hänger på det vanliga Audi-forumet skulle förmodligen behandla hos e-tron ägare ungefär som en ful böld som man vill bli av med. Då föredrar jag faktiskt Taliz barnsliga pikar på allt som inte har en Tesla-logga på huven. Det har faktiskt ett visst underhållningsvärde, även om tråden blir lite svårläst.
---
För att återgå till ämnet. Här har första snön kommit idag. Jag har aldrig kört bilen i snö, så jag tog en liten provtur till byn. Vägen var glashal, bra testförhållanden alltså. Jag kör med Conti Viking dubbfritt.
Som förväntat så lyckades jag inte att få hjulen att spinna. Samma fenomen som tidigare med Teslan. Fyrhjulsdriften och antispinnsystemet funkar jättebra ihop. Vid inbromsning såg det såklart lite annorlunda ut. ABS:en hackade en del. Men inget dramatiskt. I kurvorna märkte jag inte heller nånting. Bilen gick som på räls helt enkelt. Jag hade hoppats på lite mer snö så att man kan köra på oplogade vägar med snödrivor och så. Men det verkar inte bli mer snö. Det får bli en annan gång.

Re: Audi e-tron

Postat: 29 nov 2019 15:57
av taliz
mati skrev:
Då föredrar jag faktiskt Taliz barnsliga pikar på allt som inte har en Tesla-logga på huven. Det har faktiskt ett visst underhållningsvärde, även om tråden blir lite svårläst.
Gott att du tolkar det så, för det är absolut inte menat som något mer. Bara lite skoj.
Men jag ska försöka dra ner lite, alla uppskattar ju det inte.

Re: Audi e-tron

Postat: 29 nov 2019 16:03
av Zalman3
mati skrev:
Credde skrev:
Zalman3 skrev:
kan återgå till att diskutera och läsa om de prylar vi gillar.
Och vad gillar man på ett Teslaforum?

Och varför bytte man från Audi till Tesla?
Jag tror, att detta forum är det största (och bästa) inte enbart för Tesla ägare/fans men också för folk som är intresserade av att köpa en elbil som inte absolut ska vara en Tesla...
Och så finns ju åtminstone en e-tron ägare här på forumet som har haft två Teslor tidigare. Och så är man dessutom nöjd med sitt val. Det går ju inte. Jag förstår naturligtvis att man kan bli hatad och hånad för det. Man får ju inte svära i kyrkan.
Oavsett så är detta forum det bästa (och numera enda?) elbilsforum där man kan dela med sig sina erfarenheter. Jag hade jättegärna skrivit i ett Audi e-tron forum, men det finns inget sånt. Och Audi-petrolheadsen som hänger på det vanliga Audi-forumet skulle förmodligen behandla hos e-tron ägare ungefär som en ful böld som man vill bli av med. Då föredrar jag faktiskt Taliz barnsliga pikar på allt som inte har en Tesla-logga på huven. Det har faktiskt ett visst underhållningsvärde, även om tråden blir lite svårläst.
---
För att återgå till ämnet. Här har första snön kommit idag. Jag har aldrig kört bilen i snö, så jag tog en liten provtur till byn. Vägen var glashal, bra testförhållanden alltså. Jag kör med Conti Viking dubbfritt.
Som förväntat så lyckades jag inte att få hjulen att spinna. Samma fenomen som tidigare med Teslan. Fyrhjulsdriften och antispinnsystemet funkar jättebra ihop. Vid inbromsning såg det såklart lite annorlunda ut. ABS:en hackade en del. Men inget dramatiskt. I kurvorna märkte jag inte heller nånting. Bilen gick som på räls helt enkelt. Jag hade hoppats på lite mer snö så att man kan köra på oplogade vägar med snödrivor och så. Men det verkar inte bli mer snö. Det får bli en annan gång.
Har inte provat Audi e-tron på snön.
Men Audi säljaren säger att den är löjligt bra!

Han hade provat stora tunga Audi e-tron i en slalombana i Tyskland och den spöade lilla sportbild Audi TT!
Helt otroligt!

Tycker Audi ska låta folk provköra en e-tron på en sjö och jämföra mot Q5 och Q7 så folk får känna skillnaden.
Den låga tyngdpunkten och bättre antispinn och antisladd gör underverk. Dessutom har den ju torque vectoring.

Angående ABS, prova att bara motorbromsa, det går bättre
än att låta ABS jobba om det är jättehalkigt.

Re: Audi e-tron

Postat: 29 nov 2019 16:12
av mati
Ja, motorbromsen funkade som vanligt. Jag märkte ingen skillnad mot torra vägar. Grejen var att jag ville testa däcken också. Jag har bara haft Hakka tidigare, jag var lite nyfiken hur Conti beter sig, och en hårda inbromsningar brukar ju avslöja svagheterna.
Audi hade faktiskt en event i Åre i februari i år. Man kunde bo på Copperhill, fick VIP-biljetter till skidåkningen och så ingick även en sladda-runt-och-ha-roligt dag på Åresjön. Då fick man prova e-trons vinteregenskaper tillsammans med en instruktör. Tyvärr betalade Audi "bara" hälften av priset, vilket visserligen var en jävla massa pengar, runt 25 tusen tror jag, men den andra hälften hade man behövt hosta upp själv. Och jag kände att jag inte hade någon större lust att göra det. Dessutom är jag måttligt ointresserad av skidåkning.

Re: Audi e-tron

Postat: 29 nov 2019 16:42
av Zalman3
mati skrev:
Ja, motorbromsen funkade som vanligt. Jag märkte ingen skillnad mot torra vägar. Grejen var att jag ville testa däcken också. Jag har bara haft Hakka tidigare, jag var lite nyfiken hur Conti beter sig, och en hårda inbromsningar brukar ju avslöja svagheterna.
Audi hade faktiskt en event i Åre i februari i år. Man kunde bo på Copperhill, fick VIP-biljetter till skidåkningen och så ingick även en sladda-runt-och-ha-roligt dag på Åresjön. Då fick man prova e-trons vinteregenskaper tillsammans med en instruktör. Tyvärr betalade Audi "bara" hälften av priset, vilket visserligen var en jävla massa pengar, runt 25 tusen tror jag, men den andra hälften hade man behövt hosta upp själv. Och jag kände att jag inte hade någon större lust att göra det. Dessutom är jag måttligt ointresserad av skidåkning.
Förra året lyckades jag med konststycket att lägga på vinterdäcken för sent.
Dan innan jag hade tid hos min däckverkstad kom det ca 5cm nysnö på is.
Så när jag med sommardäck skulle köra ca 2km till däckverkstaden fick jag ta det lite försiktigt.
Det jag slogs av var att ABS var så mycket sämre än att bara motorbromsa.

Utgår ifrån att e-tron är lika bra.
Audi skryter ju med att antispinn/antisladd justeras upp till 1000ggr i sekunden.
Allt för att verkligen få tag i allt fäste som finns att få.

Re: Audi e-tron

Postat: 30 nov 2019 19:37
av E_tron_CW
Vad tror ni, från när gällande produktionsvecka kommer detta komma med på ”vanliga” E-tron 55?

https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... ge-upgrade

Re: Audi e-tron

Postat: 30 nov 2019 20:43
av macky
E_tron_CW skrev:
Vad tror ni, från när gällande produktionsvecka kommer detta komma med på ”vanliga” E-tron 55?

https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... ge-upgrade
Pressmeddelandet läser jag som beställning från och med nu. När de ställer om produktionen framgår inte. Skulle se till att ha skriftligt på det om jag la en order nu iaf. Själv rätt sur på att så stora förändringar kommer efter bara ett år om de inte i möjligaste mån även erbjuds redan sålda bilar. Annars ngt man kanske förväntat sig efter 2-3 år. Men de är så klart angelägna om att få ut så stora förbättringar snabbt.

Re: Audi e-tron

Postat: 30 nov 2019 21:31
av E_tron_CW
Förstår hur du känner. Min bil producerades förra veckan och jag kommer känna liknande besvikelse då det är osannolikt att dessa ändringar kommer vara en del av min. Får jag kanske den sista innan ändring? Samlarvärde? :)

Re: Audi e-tron

Postat: 30 nov 2019 22:21
av macky
Det är ju en precis lika bra bil som innan, bara lite gnagande känsla av att man kanske hade väntat några månader om man vetat. Byggs den precis nu är det förstås än mer störande. Tidigare visste man ju att efter 3-4 år var facelift på gång och då valde man att antingen ta en bra deal på sista versionen eller vänta på facelift. Nu blir man lite snuvad på det hela känns det som. Vi får se hur det blir. Man får börja med att gnälla hos ÅF.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 dec 2019 06:32
av miksch
Jeg hadde samme opplevelse med BMW. Bestilte en i3 noen år siden og fikk etter bestillingen og bekreftelsen om produksjonsstart vite at større batteri komme. Spurte etter mulig oppgradering men fikk blankt nei. Eneste tilbud fra BMW var at jeg kunne selge bilen tilbake til BMW med stort tap, for å deretter bestille ny bil.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 dec 2019 08:43
av mati
Det nog någonting vi får vänja oss vid i en snabbt accelererande elbilsmarknad. Förbättringarna kommer att införas i snabb takt. Det kommer inte ta 3-4 år mellan iterationerna. Tesla jobbar ju på de sättet. Så fort de har kommit på nåt nytt så trycker de ut det till bilarna. Nackdelen är att man alltid har en "gammal" bil.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 dec 2019 09:16
av miksch
Ja, jeg ser det også slik. Det er vare det at forhandleren vet om de nye modellene og oppgraderingene men velger å ikke nevne det for kundene sine som blir misfornøyde. Det er vel det å holde tilbake info med viten og vilje for å selge lagervarer som vi reagerer på. Hadde man kunnet oppgradere mot en liten slant ville det vært ok, men slik det ser ut sitter kunden igjen med en vare han kunne ha fått billigere eller ventet litt med å bestille. På sikt mister man heller kunder.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 dec 2019 10:06
av macky
Fick för mig att i-pace fått ngn form av uppdatering med längre räckvidd och att den är tillgänglig för redan producerade bilar. Om det stämmer kan man ju hoppas att de sätter standarden för traditionella tillverkare.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 dec 2019 10:25
av Zalman3
Men det är ju därför man läser TCS.
Jag beställde min Tesla INNAN en prishöjning, och INNAN man tog bort gratis laddning.
Och senarelade leverans så att jag var säker på att på
nyaste AP hårdvaran.

En informerad kund kan göra smartare val.

Magkänslan jag har när jag köper en produkt som funnits ute ett tag på marknaden.
Det är att pruta rejält, eftersom det snart kommer en ny version.

EDIT:
Om jag var intresserad av e-tron, skulle jag vänta till 12 januari då Skoda Vision släpps, den här 550 liters bagage, 1600kg dragvikt, 2 eller 4wd och ett betydligt lägre pris än en e-tron.
Kan den passa bättre?

Re: Audi e-tron

Postat: 01 dec 2019 14:30
av Nilp
Ni som också har Etron; vad ligger ni på för förbrukning så här års?
Jag har bara kört i lite svalare väder dvs mellan 8 grader och ner till någon minusgrad. Körsträckor på mellan 2 till 5 mil (Fler kortare sträckor än få långa). Dvs mycket starter med kallt batteri och som jag förstått så använder Etron gärna en hel del energi på att värma batteriet. Inte alltid jag orkar dra igång förvärmning t.ex på morgonen men de gånger jag gjort det blir förbrukningen betydligt lägre

Jag ligger på 30,4 kWh/100km efter 200 mil sen slutet av oktober.

Har kört ett par turer på ca 8 mil på motorväg och när man väl kommer upp i tempo och batteriet upp i temperatur så ligger förbrukningen runt 27kwh/100 km i ca 110 km/h.

Kortare sträckor med kallt väder, kallt batteri och i motorvägsfart så förbrukar den en hel del energi.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 dec 2019 15:01
av macky
Känner igen förbrukningssiffrorna, har legat mellan 24-28 på 10-talet turer mellan Nyk och norrort. 10 mil ca 110-115 och 5 mil 80-100 är den sträckan på. Märker inte ngn direkt skillnad mellan -2 och plus 8. Vindriktningen och våt/torr väg verkar göra mer. Körde från Ionity södertälje genom stockholm och norrut förra helgen med en förbrukning på 22.3 vilket är all time low. Antar att batteriet då hade bra temp efter snabbladdning i 30 min.

Korta sträckor på ngn mil knappa 30, sällan jag varit över om jag kört mer än en mil. Förvärmer nästan alltid. Pendlar en del också inom stockholm och ligger då på 24-26 när jag förvärmer.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 dec 2019 17:36
av taliz
Kanske kan skriva vad ni kör på för fälgstorlek? Annars blir det ju ganska intetsägande då det ju gör 20% om inte mer.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 dec 2019 17:47
av macky
taliz skrev:
Kanske kan skriva vad ni kör på för fälgstorlek? Annars blir det ju ganska intetsägande då det ju gör 20% om inte mer.
20% skiljer det inte mellan 21 och 20 iaf. Jag har båda och bara kört på hösten ännu, dvs inga siffror i sommartemp. Märkte väl en skillnad på 5% till knappt 10% när jag bytte. Det är väl drygt 10% i wltp skillnad mellan 19-21 så det är nog en bra indikation i snitt.

Med det sagt så har jag 21 på sommaren och 20 nu, har väl 250 mil sommardäck i hösttemp och 300 vinterdäck i hösttemp och lite vinter på slutet. Får se vad man förbrukar på sommaren.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 dec 2019 17:52
av mati
Det är nu det blir viktigt med förvärmning. Kör man bara korta turer på ett par mil utan att förvärma så är förbrukningen enorm. Ju varmare bilen är och ju längre man kör desto lägre blir förbrukningen. Jag kör inte så hemskt mycket just nu, men de gångarna jag har kört i kallt väder hamnade förbrukningen runt lite drygt 25kWh/100km. Då var det främst 80 och 100-väg, 45km tur och retur. Jag brukar starta förvärmningen någon halvtimme innan, eller så låter jag timern sköta det. Jag kör på 19" originalfälg med Conti Viking dubbfritt.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 dec 2019 18:04
av taliz
mati skrev:
Det är nu det blir viktigt med förvärmning. Kör man bara korta turer på ett par mil utan att förvärma så är förbrukningen enorm. Ju varmare bilen är och ju längre man kör desto lägre blir förbrukningen. Jag kör inte så hemskt mycket just nu, men de gångarna jag har kört i kallt väder hamnade förbrukningen runt lite drygt 25kWh/100km. Då var det främst 80 och 100-väg, 45km tur och retur. Jag brukar starta förvärmningen någon halvtimme innan, eller så låter jag timern sköta det. Jag kör på 19" originalfälg med Conti Viking dubbfritt.
Fast är de det egentligen? Det är ju ingen avgasbil som drar massa mer, dyr, soppa.
Jag tänker att värmer du en massa i förväg är det inte säkert att du sparar något på det, risken är väl snarare att det blir tvärtom.
Man får lägre förbrukning i bilen, men högre "från väggen".

Re: Audi e-tron

Postat: 01 dec 2019 18:34
av Cay
Det är ju inte elförbrukningen i sig som är det viktiga här, Taliz, utan hur mycket du kan förlänga körsträckan i batteriet.

Re: Audi e-tron

Postat: 01 dec 2019 19:19
av Nilp
macky skrev:
taliz skrev:
Kanske kan skriva vad ni kör på för fälgstorlek? Annars blir det ju ganska intetsägande då det ju gör 20% om inte mer.
20% skiljer det inte mellan 21 och 20 iaf. Jag har båda och bara kört på hösten ännu, dvs inga siffror i sommartemp. Märkte väl en skillnad på 5% till knappt 10% när jag bytte. Det är väl drygt 10% i wltp skillnad mellan 19-21 så det är nog en bra indikation i snitt.

Med det sagt så har jag 21 på sommaren och 20 nu, har väl 250 mil sommardäck i hösttemp och 300 vinterdäck i hösttemp och lite vinter på slutet. Får se vad man förbrukar på sommaren.
Jag har 19” original med dubbfria vinterdäck. Verkar inte skilja speciellt mycket mellan 19” och 20” då, har väldigt lik förbrukning med Macky på liknande körmönster.

Har man inte förvärmt så drar den rejält första milen typ dubbelt mot GOM men sen stabiliserar det sig och mer mot förväntat. Förvärmer man är det enligt GOM så stor skillnad.

Måste säga att jag är riktigt nöjd med bilen, man åker riktigt bekvämt och jag upplever att jag kör betydligt mindre stressat då det inte finns någon förbränningsmotor som ylar framför mig. :)