Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Om inte annat som känns det billigare, säkrare och mindre kontroversiellt att bygga elledningar än kärnkraftverk.
Re: Ionitys laddnätverk
Helt riktigt!heldiggrisen skrev:Elbrist kan uppstå till följd av effektbrist, energibrist eller nätkapacitetsbrist.taliz skrev:Det är brist på överföringskapacitet, inte produktionskapacitet. Många kärnkraftsivrare verkar inte förstå skillnaden.martinot skrev:Så kan det säkert vara.Svenssons skrev:Kan vara att de ännu inte får el från elbolaget. Verkar vara rätt vanlig orsak varför laddstationer inte tas i drift när de är färdiga.
Ändå är det många "debattörer" i forumet som påstår att vi inte har elbrist i de svenska elnäten.
Alla tre antigen i sig eller kombinerat medför problem, speciellt här i söder.
Exakt.Mickep skrev:oavsett vad man kallar det blir effekten detsamma; strömavbrott.


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ionitys laddnätverk
Det kan jag hålla med om. Borde satsats (oavsett vilka energikällor vi argumenterar för är bra/dåliga) betydligt mer på elnäten i landet. Extremt eftersatt infrastruktur.LarsL skrev:Om inte annat som känns det billigare, säkrare och mindre kontroversiellt att bygga elledningar än kärnkraftverk.
PS. Sedan är inte heller vindkraftverk okontroversiella, skall man nog tillägga för ärlighetens skull.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ionitys laddnätverk
https://insideevs.com/news/452284/ionit ... chart/amp/
Ganska skarpt fall efter prischocken. Men sen har det gått rejält upp verkar det som.
Ganska skarpt fall efter prischocken. Men sen har det gått rejält upp verkar det som.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Helt klart så har nog Covid19 gynnat bilsemesterande och resande i hemländerna med bil istället för flyget och tågen (vilket nog gynnat Ionity).taliz skrev:https://insideevs.com/news/452284/ionit ... chart/amp/
Ganska skarpt fall efter prischocken. Men sen har det gått rejält upp verkar det som.
Hade gärna sett att de lagt in prisförändringarna i denna figuren.


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ionitys laddnätverk
Så billigt av Ionity att de försöker förklara nedgången med lockdownen. Det faller brant i februari. Men då fanns ingen lockdown. Men de nya priserna började gälla då.
Ökningen på sommarn kan nog delvis förklaras med att folk i mycket stor utsträckning har laddat billigt med Maingau Energie. Och detta förklarar också varför Maingau har tagit bort den möjligheten efter sommarn, för de hade inte längre råd med denna sponsringen.
Ökningen på sommarn kan nog delvis förklaras med att folk i mycket stor utsträckning har laddat billigt med Maingau Energie. Och detta förklarar också varför Maingau har tagit bort den möjligheten efter sommarn, för de hade inte längre råd med denna sponsringen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Ja även juicepass och diverse annat funkade väl under sommaren.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Kul med deras bortförklaringar iafmati skrev:Så billigt av Ionity att de försöker förklara nedgången med lockdownen. Det faller brant i februari. Men då fanns ingen lockdown. Men de nya priserna började gälla då.
Ökningen på sommarn kan nog delvis förklaras med att folk i mycket stor utsträckning har laddat billigt med Maingau Energie. Och detta förklarar också varför Maingau har tagit bort den möjligheten efter sommarn, för de hade inte längre råd med denna sponsringen.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
De hade lika gärna kunnat förklara det med antalet solfläckar eller vädret på månens baksida. Corona måste ha kommit som en guds gåva för Ionity. Underbart. Allt är Coronas fel.Bjelke skrev:Kul med deras bortförklaringar iafmati skrev:Så billigt av Ionity att de försöker förklara nedgången med lockdownen. Det faller brant i februari. Men då fanns ingen lockdown. Men de nya priserna började gälla då.
Ökningen på sommarn kan nog delvis förklaras med att folk i mycket stor utsträckning har laddat billigt med Maingau Energie. Och detta förklarar också varför Maingau har tagit bort den möjligheten efter sommarn, för de hade inte längre råd med denna sponsringen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Nejnej allt är Miljöpartiets fel, ALLT! :-/mati skrev:De hade lika gärna kunnat förklara det med antalet solfläckar eller vädret på månens baksida. Corona måste ha kommit som en guds gåva för Ionity. Underbart. Allt är Coronas fel.Bjelke skrev:Kul med deras bortförklaringar iafmati skrev:Så billigt av Ionity att de försöker förklara nedgången med lockdownen. Det faller brant i februari. Men då fanns ingen lockdown. Men de nya priserna började gälla då.
Ökningen på sommarn kan nog delvis förklaras med att folk i mycket stor utsträckning har laddat billigt med Maingau Energie. Och detta förklarar också varför Maingau har tagit bort den möjligheten efter sommarn, för de hade inte längre råd med denna sponsringen.
Re: Ionitys laddnätverk
Det är iofs. inte så långt ifrån sanningen!Swede1 skrev:Nejnej allt är Miljöpartiets fel, ALLT! :-/mati skrev:De hade lika gärna kunnat förklara det med antalet solfläckar eller vädret på månens baksida. Corona måste ha kommit som en guds gåva för Ionity. Underbart. Allt är Coronas fel.Bjelke skrev:Kul med deras bortförklaringar iafmati skrev:Så billigt av Ionity att de försöker förklara nedgången med lockdownen. Det faller brant i februari. Men då fanns ingen lockdown. Men de nya priserna började gälla då.
Ökningen på sommarn kan nog delvis förklaras med att folk i mycket stor utsträckning har laddat billigt med Maingau Energie. Och detta förklarar också varför Maingau har tagit bort den möjligheten efter sommarn, för de hade inte längre råd med denna sponsringen.


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ionitys laddnätverk
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Det har visserligen ingenting med Ionity att göra, men om du frågar en miljöpartist om elbilsladdning ska bli dyrare eller billigare framöver så är jag nästan säker på att jag vet vilket svar du får. Om du får ett svar överhuvudtaget.Swede1 skrev:Nejnej allt är Miljöpartiets fel, ALLT! :-/
Men nog med det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk

Ionity förbrukning max vid semester, laddnätverken behöver dimensioneras efter det.
https://insideevs.com/news/452284/ionit ... age-chart/
Re: Ionitys laddnätverk
Mina 720 mil under juli månad laddades till största delen på Ionity via Juicepass, kostade 300kr, trasslade bara en gång och då var det den mänskliga faktorn som bidrog. Vid ett par tre tillfällen hade jag sällskap vid laddarna annars var jag ensam, Tyskland och Frankrike.
Re: Ionitys laddnätverk
Var det bara tillfälligt, och har slutat att fungera nu efter sommaren?taliz skrev:Ja även juicepass och diverse annat funkade väl under sommaren.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ionitys laddnätverk
Hur ser man priset på juice pass? Hittar det ej i app som guest, eller på deras hemsida.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

Re: Ionitys laddnätverk
Hudiksvall kanske kommer igång före Uppsala? De har kanske bättre nät vid Hudiksvall?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 874
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Ionitys laddnätverk
Är det Vattenfall som generellt både nyprojekterar och underhåller laddstationer för Ionity i Sverige?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Ionitys laddnätverk
Juicepass hade en flat large taxa för 45€ och 175kWh per månad med ingen bindningstid, den har de just sänkt till 120kWh och sedan de gjorde de uppdateringarna har även min app slutat fungera.martinot skrev:Var det bara tillfälligt, och har slutat att fungera nu efter sommaren?taliz skrev:Ja även juicepass och diverse annat funkade väl under sommaren.
Ett steg i fel riktning igen.
Funderar på ett Bee abonnemang inför semestrar när mitt gratisår på Audi e-tron charging service går ut.(om de inte sänker priset och abonnemangskravet) Kan tänka mig att segladda för en femtedel av priset.
Jag har sällan mer bråttom än att jag kan ladda en och en halv timme medans vi går i affärer och tar lunch.
Det är för övrigt sjukt mycket sämre utbud runt IONITYs laddstationer. Många ggr bara en circle k.
Mycket strategiskt av circle k, undrar just hur mycket spons Ionity fick för det.
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 1025
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Ionitys laddnätverk
300 live nu. Och före Tesla i Litauen och på Sicilien. Kom igen nu Tesla, få upp några SuC i Baltikum.
Re: Ionitys laddnätverk
Har inte Circle K även startat upp med egna snabbladdare på många ställen?Robertrimmevik skrev:Juicepass hade en flat large taxa för 45€ och 175kWh per månad med ingen bindningstid, den har de just sänkt till 120kWh och sedan de gjorde de uppdateringarna har även min app slutat fungera.
Ett steg i fel riktning igen.
Funderar på ett Bee abonnemang inför semestrar när mitt gratisår på Audi e-tron charging service går ut.(om de inte sänker priset och abonnemangskravet) Kan tänka mig att segladda för en femtedel av priset.
Jag har sällan mer bråttom än att jag kan ladda en och en halv timme medans vi går i affärer och tar lunch.
Det är för övrigt sjukt mycket sämre utbud runt IONITYs laddstationer. Många ggr bara en circle k.
Mycket strategiskt av circle k, undrar just hur mycket spons Ionity fick för det.
Provladdade i veckan på en CK-mack (var gratis), och gick från 10% till 80% på en halvtimme på vår M3 LR, vilket är OK och någon stans där snabbladdning skall ligga idag.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ionitys laddnätverk
Två egna stationer står det på hemsidan, övriga är Bee och Ionity. Iaf i Etuna tror jag Bee har 150 kW apparater som jag inte testat pga högt pris.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

Re: Ionitys laddnätverk
Oj, har Bee 150 kW laddare, trodde de bara hade 50 kW eller ac laddning.PapaD skrev:Två egna stationer står det på hemsidan, övriga är Bee och Ionity. Iaf i Etuna tror jag Bee har 150 kW apparater som jag inte testat pga högt pris.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19