Kära nånbonath skrev:Audi snabbladdar..
https://www.nyteknik.se/fordon/sa-ska-a ... ng-6910930
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
TM3 LR 2019, Kona Electric 64kWh 2020 (med batteriknaset tydligen)
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Ingen #rapidgate där inte, vad det verkar!bonath skrev:Audi snabbladdar..
https://www.nyteknik.se/fordon/sa-ska-a ... ng-6910930
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Här låter det faktiskt som att Volvo satsar på att rena elbilar ska utgöra 50% av deras försäljning 2025. Om det stämmer så är det ett bra mål.
https://www.media.volvocars.com/global/ ... ic-by-2025
https://www.media.volvocars.com/global/ ... ic-by-2025
Re: Artikel i media
Gött! Bör betyda ca 500 000 BEV:ar årligen om de fortsätter sin nuvarande försäljningsökning på ca 7% om året.vigge50 skrev:Här låter det faktiskt som att Volvo satsar på att rena elbilar ska utgöra 50% av deras försäljning 2025. Om det stämmer så är det ett bra mål.
https://www.media.volvocars.com/global/ ... ic-by-2025

Re: Artikel i media
Precis. Frågan är väl när tåget går, dvs, vid vilken procent blir avgasbilen liksom tjock-tv'n en gång i tiden extremt svår att sälja.Geni87 skrev:Sen är det ju alltid kundernas efterfrågan som bestämmer, så det bör kunna bli både en större eller en mindre andel.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Det är en mycket bra fråga, men skulle jag köpa en sprillans ny ICE-bil om ett par år (vilket jag inte kommer göra) så skulle jag nog vara lite orolig för just det iaf. Det bör ju även påverka leasingpriserna om bolagen räknar med ett mindre restvärde. På andra marknader med andra förutsättningar gällande infrastruktur kan det dock se annorlunda ut.Laban skrev:Precis. Frågan är väl när tåget går, dvs, vid vilken procent blir avgasbilen liksom tjock-tv'n en gång i tiden extremt svår att sälja.Geni87 skrev:Sen är det ju alltid kundernas efterfrågan som bestämmer, så det bör kunna bli både en större eller en mindre andel.
Re: Artikel i media
Det kommer givetvis se lite annorlunda ut beroende på ekonomiska förutsättningar för landet ifråga men tar vi ex Europa med höga bensin/dieselpriser så tänker jag mig att det blir en ganska brant kurva från 10-20% och uppåt. Blir nog inte så lätt för de stora tillverkarna att parera för denna svängning.Geni87 skrev:Det är en mycket bra fråga, men skulle jag köpa en sprillans ny ICE-bil om ett par år (vilket jag inte kommer göra) så skulle jag nog vara lite orolig för just det iaf. Det bör ju även påverka leasingpriserna om bolagen räknar med ett mindre restvärde. På andra marknader med andra förutsättningar gällande infrastruktur kan det dock se annorlunda ut.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Absolut, i Europa kommer det gå snabbt. Jag tänkte snarare på andra stora men mindre mogna marknader (som inte har en lika tydlig plan som Kina), typ Indien, Indonesien, Malaysia osv.Laban skrev:Det kommer givetvis se lite annorlunda ut beroende på ekonomiska förutsättningar för landet ifråga men tar vi ex Europa med höga bensin/dieselpriser så tänker jag mig att det blir en ganska brant kurva från 10-20% och uppåt. Blir nog inte så lätt för de stora tillverkarna att parera för denna svängning.Geni87 skrev:Det är en mycket bra fråga, men skulle jag köpa en sprillans ny ICE-bil om ett par år (vilket jag inte kommer göra) så skulle jag nog vara lite orolig för just det iaf. Det bör ju även påverka leasingpriserna om bolagen räknar med ett mindre restvärde. På andra marknader med andra förutsättningar gällande infrastruktur kan det dock se annorlunda ut.
Nej det kan bli svårt, Volvo har nog som en lite mindre tillverkare med tydliga mål lite lättare att ställa om.
Re: Artikel i media
70 kW är i nästan max vad Model 3 kan snabbladda och bilar med mindre batteri än Model 3 lär inte kunna snabbladda snabbare på ett bra tag om det är så att det finns garantier på batteripacken. Batterier utvecklas naturligtvis och snabbare kan komma i framtiden.bylund skrev:Men standarden för likström över typ 2 är rätt klen. 70 kW max eller så?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Nu är det tydligen dags för DI att ha lite anti-tesla propaganda
https://digital.di.se/artikel/nytt-baks ... el-3-sagas
”Det finns inte mycket gott att säga om det mekaniska. Om det hade varit lite bättre hade man sopat banan med konkurrenterna, men så är det inte”, säger bolagets testare.
Då måste den väl ändå vara riktigt bra om den bara behövde vara lite bättre för att sopa banan med motståndaren?
https://digital.di.se/artikel/nytt-baks ... el-3-sagas
”Det finns inte mycket gott att säga om det mekaniska. Om det hade varit lite bättre hade man sopat banan med konkurrenterna, men så är det inte”, säger bolagets testare.
Då måste den väl ändå vara riktigt bra om den bara behövde vara lite bättre för att sopa banan med motståndaren?
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Och standarden måste väl inte vara som den var när den typades? Det går väl att anta samma eller liknande teknisk lösning som Tesla gjort exempelvis.Svenssons skrev:70 kW är i nästan max vad Model 3 kan snabbladda och bilar med mindre batteri än Model 3 lär inte kunna snabbladda snabbare på ett bra tag om det är så att det finns garantier på batteripacken. Batterier utvecklas naturligtvis och snabbare kan komma i framtiden.bylund skrev:Men standarden för likström över typ 2 är rätt klen. 70 kW max eller så?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Vissa grejer är lite märkliga, mycket på Model 3 kan man ha åsikter om men speciellt tung är den inte för att vara en BEV med ett 75 kWh batteri, snarare tvärtom.frippan skrev:Nu är det tydligen dags för DI att ha lite anti-tesla propaganda
https://digital.di.se/artikel/nytt-baks ... el-3-sagas
”Det finns inte mycket gott att säga om det mekaniska. Om det hade varit lite bättre hade man sopat banan med konkurrenterna, men så är det inte”, säger bolagets testare.
Då måste den väl ändå vara riktigt bra om den bara behövde vara lite bättre för att sopa banan med motståndaren?
Re: Artikel i media
Så allt negativt som sägs och skrivs om Tesla är propaganda?Geni87 skrev:Vissa grejer är lite märkliga, mycket på Model 3 kan man ha åsikter om men speciellt tung är den inte för att vara en BEV med ett 75 kWh batteri, snarare tvärtom.frippan skrev:Nu är det tydligen dags för DI att ha lite anti-tesla propaganda
https://digital.di.se/artikel/nytt-baks ... el-3-sagas
”Det finns inte mycket gott att säga om det mekaniska. Om det hade varit lite bättre hade man sopat banan med konkurrenterna, men så är det inte”, säger bolagets testare.
Då måste den väl ändå vara riktigt bra om den bara behövde vara lite bättre för att sopa banan med motståndaren?
Re: Artikel i media
Nej? Hur menar du nu?Verdi skrev:Så allt negativt som sägs och skrivs om Tesla är propaganda?Geni87 skrev:Vissa grejer är lite märkliga, mycket på Model 3 kan man ha åsikter om men speciellt tung är den inte för att vara en BEV med ett 75 kWh batteri, snarare tvärtom.frippan skrev:Nu är det tydligen dags för DI att ha lite anti-tesla propaganda
https://digital.di.se/artikel/nytt-baks ... el-3-sagas
”Det finns inte mycket gott att säga om det mekaniska. Om det hade varit lite bättre hade man sopat banan med konkurrenterna, men så är det inte”, säger bolagets testare.
Då måste den väl ändå vara riktigt bra om den bara behövde vara lite bättre för att sopa banan med motståndaren?
Re: Artikel i media
Antar du menar med standard batteriet. Med long range har jag varit uppe i 108 kW vill jag minnas så man inte dra alla model 3 över en kamm.Svenssons skrev:70 kW är i nästan max vad Model 3 kan snabbladda och bilar med mindre batteri än Model 3 lär inte kunna snabbladda snabbare på ett bra tag om det är så att det finns garantier på batteripacken. Batterier utvecklas naturligtvis och snabbare kan komma i framtiden.bylund skrev:Men standarden för likström över typ 2 är rätt klen. 70 kW max eller så?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Artikel i media
SjälvklartVerdi skrev:Så allt negativt som sägs och skrivs om Tesla är propaganda?Geni87 skrev:Vissa grejer är lite märkliga, mycket på Model 3 kan man ha åsikter om men speciellt tung är den inte för att vara en BEV med ett 75 kWh batteri, snarare tvärtom.frippan skrev:Nu är det tydligen dags för DI att ha lite anti-tesla propaganda
https://digital.di.se/artikel/nytt-baks ... el-3-sagas
”Det finns inte mycket gott att säga om det mekaniska. Om det hade varit lite bättre hade man sopat banan med konkurrenterna, men så är det inte”, säger bolagets testare.
Då måste den väl ändå vara riktigt bra om den bara behövde vara lite bättre för att sopa banan med motståndaren?

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Artikel i media
Nu lär man väl få höra en del i helgen...
https://www.aftonbladet.se/bil/a/P3BQbe ... gas-i-test
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
https://www.aftonbladet.se/bil/a/P3BQbe ... gas-i-test
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Artikel i media
Märkligt....bonath skrev:Nu lär man väl få höra en del i helgen...
https://www.aftonbladet.se/bil/a/P3BQbe ... gas-i-test
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Man är ju faktiskt inte TVUNGEN att köpa en Tesla. Jag har aldrig förut blivit påhoppad med både det ena eller det andra om mina bilval, och då äger jag inte ens en Tesla (än).
Det är tydligen en rolig sport att kasta skit på just det märket, som om alla andra är felfria. Jag har börjat svara: ”Ja, du har helt rätt det är en väldigt usel bil jag önskar mig”. Det har faktiskt tystat de flesta.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Artikel i media
Samma här. Tjat om långa avgasröret, räckvidd och dåliga batterier. Köp en diesel istället svarar jag...
Skickat från min SM-G390F via Tapatalk
Skickat från min SM-G390F via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Artikel i media
Vilket viktspann rör sig tesla m 3 inom då? Alltså vikt från lilla batteriet och en ren bil. till stora batteriet o fullsmetad med extre alles fabriksutrustning.
Mvh PP
Kuriosa; min 2005 års S60 (volvo tyvärr och med 2,4l diesel samt nått mellanutrustningspaket väger 1560 kg(tjänstevikt). Manuell låda
Min polo 1998 1,9l sdi (5dörrar men ej kombi) väger in på 1035 kg om jag minns korrekt.
Mvh PP
Kuriosa; min 2005 års S60 (volvo tyvärr och med 2,4l diesel samt nått mellanutrustningspaket väger 1560 kg(tjänstevikt). Manuell låda
Min polo 1998 1,9l sdi (5dörrar men ej kombi) väger in på 1035 kg om jag minns korrekt.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Artikel i media
Enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3:PoloPrinsen skrev:Vilket viktspann rör sig tesla m 3 inom då? Alltså vikt från lilla batteriet och en ren bil. till stora batteriet o fullsmetad med extre alles fabriksutrustning.
Mvh PP
Kuriosa; min 2005 års S60 (volvo tyvärr och med 2,4l diesel samt nått mellanutrustningspaket väger 1560 kg(tjänstevikt). Manuell låda
Min polo 1998 1,9l sdi (5dörrar men ej kombi) väger in på 1035 kg om jag minns korrekt.
Curb weight
Standard: 3,549 lb (1,610 kg)
Long-range: 3,814 lb (1,730 kg)
Är jag helt ute och reser när jag tycker det är hyfsat nära en modern S60 enligt ovan?
Re: Artikel i media
Svarar mig själv. En S60 har enligt https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volvo_S60 (2nd gen):
Curb weight
1,570–1,766 kg (3,461–3,893 lb)
Så med den minsta motorn så är den snäppet lättare, med tyngsta motorn snäppet tyngre..
Curb weight
1,570–1,766 kg (3,461–3,893 lb)
Så med den minsta motorn så är den snäppet lättare, med tyngsta motorn snäppet tyngre..
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Artikel i media
Hittade en S60 (2017 på 1640kg med manuell låda och 4cyl diesel på 2.0l. Så det var en bra gissning!!
Mvh PP
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Artikel i media
Curb weight + 75 kg förare = tjänstevikt därav en del av skillnaden
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Det som framgår av rapporten är att bilen är onödigt tung och hänvisar på icke strukturella förstärkningar i karossen
Så det är karossens design och ihopsättning som är för tung med tanke på använda material och karossens storlek
Så här kan man rakt av jämföra med annan bil av samma storlek
Ja jag vet att BEV med batteri i golvet kan inte byggas på samma sätt som ICE tex så förstärker kardan hålet karossen en del som tesla saknar vet inte om företaget som gjort rapporten tagit hänsyn till detta
De hyllar dock i princip allt förutom karossen och passform på detaljer
Så motor batteri drivlina teknik hyllas stort
Så det är karossens design och ihopsättning som är för tung med tanke på använda material och karossens storlek
Så här kan man rakt av jämföra med annan bil av samma storlek
Ja jag vet att BEV med batteri i golvet kan inte byggas på samma sätt som ICE tex så förstärker kardan hålet karossen en del som tesla saknar vet inte om företaget som gjort rapporten tagit hänsyn till detta
De hyllar dock i princip allt förutom karossen och passform på detaljer
Så motor batteri drivlina teknik hyllas stort
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se