Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mojje
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 31 mar 2016 11:20
Ort: Mora

Re: Artikel i media

Inlägg av Mojje »

bonath skrev:
Audi snabbladdar..
https://www.nyteknik.se/fordon/sa-ska-a ... ng-6910930

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Kära nån
TM3 LR 2019, Kona Electric 64kWh 2020 (med batteriknaset tydligen)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

bonath skrev:
Audi snabbladdar..
https://www.nyteknik.se/fordon/sa-ska-a ... ng-6910930

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Ingen #rapidgate där inte, vad det verkar!
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

Här låter det faktiskt som att Volvo satsar på att rena elbilar ska utgöra 50% av deras försäljning 2025. Om det stämmer så är det ett bra mål.

https://www.media.volvocars.com/global/ ... ic-by-2025
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

vigge50 skrev:
Här låter det faktiskt som att Volvo satsar på att rena elbilar ska utgöra 50% av deras försäljning 2025. Om det stämmer så är det ett bra mål.

https://www.media.volvocars.com/global/ ... ic-by-2025
Gött! Bör betyda ca 500 000 BEV:ar årligen om de fortsätter sin nuvarande försäljningsökning på ca 7% om året. :) Sen är det ju alltid kundernas efterfrågan som bestämmer, så det bör kunna bli både en större eller en mindre andel. Men har man detta målet kommer man ju iaf dimensionera utveckling/tillverkning/inköp för 50% BEV 2025, och det är väl det som är det viktiga i ett sånt här uttalande.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Sen är det ju alltid kundernas efterfrågan som bestämmer, så det bör kunna bli både en större eller en mindre andel.
Precis. Frågan är väl när tåget går, dvs, vid vilken procent blir avgasbilen liksom tjock-tv'n en gång i tiden extremt svår att sälja.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Geni87 skrev:
Sen är det ju alltid kundernas efterfrågan som bestämmer, så det bör kunna bli både en större eller en mindre andel.
Precis. Frågan är väl när tåget går, dvs, vid vilken procent blir avgasbilen liksom tjock-tv'n en gång i tiden extremt svår att sälja.
Det är en mycket bra fråga, men skulle jag köpa en sprillans ny ICE-bil om ett par år (vilket jag inte kommer göra) så skulle jag nog vara lite orolig för just det iaf. Det bör ju även påverka leasingpriserna om bolagen räknar med ett mindre restvärde. På andra marknader med andra förutsättningar gällande infrastruktur kan det dock se annorlunda ut.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Det är en mycket bra fråga, men skulle jag köpa en sprillans ny ICE-bil om ett par år (vilket jag inte kommer göra) så skulle jag nog vara lite orolig för just det iaf. Det bör ju även påverka leasingpriserna om bolagen räknar med ett mindre restvärde. På andra marknader med andra förutsättningar gällande infrastruktur kan det dock se annorlunda ut.
Det kommer givetvis se lite annorlunda ut beroende på ekonomiska förutsättningar för landet ifråga men tar vi ex Europa med höga bensin/dieselpriser så tänker jag mig att det blir en ganska brant kurva från 10-20% och uppåt. Blir nog inte så lätt för de stora tillverkarna att parera för denna svängning.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Geni87 skrev:
Det är en mycket bra fråga, men skulle jag köpa en sprillans ny ICE-bil om ett par år (vilket jag inte kommer göra) så skulle jag nog vara lite orolig för just det iaf. Det bör ju även påverka leasingpriserna om bolagen räknar med ett mindre restvärde. På andra marknader med andra förutsättningar gällande infrastruktur kan det dock se annorlunda ut.
Det kommer givetvis se lite annorlunda ut beroende på ekonomiska förutsättningar för landet ifråga men tar vi ex Europa med höga bensin/dieselpriser så tänker jag mig att det blir en ganska brant kurva från 10-20% och uppåt. Blir nog inte så lätt för de stora tillverkarna att parera för denna svängning.
Absolut, i Europa kommer det gå snabbt. Jag tänkte snarare på andra stora men mindre mogna marknader (som inte har en lika tydlig plan som Kina), typ Indien, Indonesien, Malaysia osv.

Nej det kan bli svårt, Volvo har nog som en lite mindre tillverkare med tydliga mål lite lättare att ställa om.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Men standarden för likström över typ 2 är rätt klen. 70 kW max eller så?
70 kW är i nästan max vad Model 3 kan snabbladda och bilar med mindre batteri än Model 3 lär inte kunna snabbladda snabbare på ett bra tag om det är så att det finns garantier på batteripacken. Batterier utvecklas naturligtvis och snabbare kan komma i framtiden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1642
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Artikel i media

Inlägg av frippan »

Nu är det tydligen dags för DI att ha lite anti-tesla propaganda

https://digital.di.se/artikel/nytt-baks ... el-3-sagas

”Det finns inte mycket gott att säga om det mekaniska. Om det hade varit lite bättre hade man sopat banan med konkurrenterna, men så är det inte”, säger bolagets testare.

Då måste den väl ändå vara riktigt bra om den bara behövde vara lite bättre för att sopa banan med motståndaren?
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

Svenssons skrev:
bylund skrev:
Men standarden för likström över typ 2 är rätt klen. 70 kW max eller så?
70 kW är i nästan max vad Model 3 kan snabbladda och bilar med mindre batteri än Model 3 lär inte kunna snabbladda snabbare på ett bra tag om det är så att det finns garantier på batteripacken. Batterier utvecklas naturligtvis och snabbare kan komma i framtiden.
Och standarden måste väl inte vara som den var när den typades? Det går väl att anta samma eller liknande teknisk lösning som Tesla gjort exempelvis.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

frippan skrev:
Nu är det tydligen dags för DI att ha lite anti-tesla propaganda

https://digital.di.se/artikel/nytt-baks ... el-3-sagas

”Det finns inte mycket gott att säga om det mekaniska. Om det hade varit lite bättre hade man sopat banan med konkurrenterna, men så är det inte”, säger bolagets testare.

Då måste den väl ändå vara riktigt bra om den bara behövde vara lite bättre för att sopa banan med motståndaren?
Vissa grejer är lite märkliga, mycket på Model 3 kan man ha åsikter om men speciellt tung är den inte för att vara en BEV med ett 75 kWh batteri, snarare tvärtom.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Geni87 skrev:
frippan skrev:
Nu är det tydligen dags för DI att ha lite anti-tesla propaganda

https://digital.di.se/artikel/nytt-baks ... el-3-sagas

”Det finns inte mycket gott att säga om det mekaniska. Om det hade varit lite bättre hade man sopat banan med konkurrenterna, men så är det inte”, säger bolagets testare.

Då måste den väl ändå vara riktigt bra om den bara behövde vara lite bättre för att sopa banan med motståndaren?
Vissa grejer är lite märkliga, mycket på Model 3 kan man ha åsikter om men speciellt tung är den inte för att vara en BEV med ett 75 kWh batteri, snarare tvärtom.
Så allt negativt som sägs och skrivs om Tesla är propaganda?
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
Geni87 skrev:
frippan skrev:
Nu är det tydligen dags för DI att ha lite anti-tesla propaganda

https://digital.di.se/artikel/nytt-baks ... el-3-sagas

”Det finns inte mycket gott att säga om det mekaniska. Om det hade varit lite bättre hade man sopat banan med konkurrenterna, men så är det inte”, säger bolagets testare.

Då måste den väl ändå vara riktigt bra om den bara behövde vara lite bättre för att sopa banan med motståndaren?
Vissa grejer är lite märkliga, mycket på Model 3 kan man ha åsikter om men speciellt tung är den inte för att vara en BEV med ett 75 kWh batteri, snarare tvärtom.
Så allt negativt som sägs och skrivs om Tesla är propaganda?
Nej? Hur menar du nu?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9052
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Pontus »

Svenssons skrev:
bylund skrev:
Men standarden för likström över typ 2 är rätt klen. 70 kW max eller så?
70 kW är i nästan max vad Model 3 kan snabbladda och bilar med mindre batteri än Model 3 lär inte kunna snabbladda snabbare på ett bra tag om det är så att det finns garantier på batteripacken. Batterier utvecklas naturligtvis och snabbare kan komma i framtiden.
Antar du menar med standard batteriet. Med long range har jag varit uppe i 108 kW vill jag minnas så man inte dra alla model 3 över en kamm.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9052
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Pontus »

Verdi skrev:
Geni87 skrev:
frippan skrev:
Nu är det tydligen dags för DI att ha lite anti-tesla propaganda

https://digital.di.se/artikel/nytt-baks ... el-3-sagas

”Det finns inte mycket gott att säga om det mekaniska. Om det hade varit lite bättre hade man sopat banan med konkurrenterna, men så är det inte”, säger bolagets testare.

Då måste den väl ändå vara riktigt bra om den bara behövde vara lite bättre för att sopa banan med motståndaren?
Vissa grejer är lite märkliga, mycket på Model 3 kan man ha åsikter om men speciellt tung är den inte för att vara en BEV med ett 75 kWh batteri, snarare tvärtom.
Så allt negativt som sägs och skrivs om Tesla är propaganda?
Självklart :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bonath »

Nu lär man väl få höra en del i helgen...
https://www.aftonbladet.se/bil/a/P3BQbe ... gas-i-test

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 3026
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Artikel i media

Inlägg av Walker »

bonath skrev:
Nu lär man väl få höra en del i helgen...
https://www.aftonbladet.se/bil/a/P3BQbe ... gas-i-test

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Märkligt....
Man är ju faktiskt inte TVUNGEN att köpa en Tesla. Jag har aldrig förut blivit påhoppad med både det ena eller det andra om mina bilval, och då äger jag inte ens en Tesla (än).
Det är tydligen en rolig sport att kasta skit på just det märket, som om alla andra är felfria. Jag har börjat svara: ”Ja, du har helt rätt det är en väldigt usel bil jag önskar mig”. Det har faktiskt tystat de flesta.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bonath »

Samma här. Tjat om långa avgasröret, räckvidd och dåliga batterier. Köp en diesel istället svarar jag...

Skickat från min SM-G390F via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Artikel i media

Inlägg av PoloPrinsen »

Vilket viktspann rör sig tesla m 3 inom då? Alltså vikt från lilla batteriet och en ren bil. till stora batteriet o fullsmetad med extre alles fabriksutrustning.
Mvh PP

Kuriosa; min 2005 års S60 (volvo tyvärr och med 2,4l diesel samt nått mellanutrustningspaket väger 1560 kg(tjänstevikt). Manuell låda
Min polo 1998 1,9l sdi (5dörrar men ej kombi) väger in på 1035 kg om jag minns korrekt.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Artikel i media

Inlägg av evilirish »

PoloPrinsen skrev:
Vilket viktspann rör sig tesla m 3 inom då? Alltså vikt från lilla batteriet och en ren bil. till stora batteriet o fullsmetad med extre alles fabriksutrustning.
Mvh PP

Kuriosa; min 2005 års S60 (volvo tyvärr och med 2,4l diesel samt nått mellanutrustningspaket väger 1560 kg(tjänstevikt). Manuell låda
Min polo 1998 1,9l sdi (5dörrar men ej kombi) väger in på 1035 kg om jag minns korrekt.
Enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3:
Curb weight

Standard: 3,549 lb (1,610 kg)

Long-range: 3,814 lb (1,730 kg)

Är jag helt ute och reser när jag tycker det är hyfsat nära en modern S60 enligt ovan?
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Artikel i media

Inlägg av evilirish »

Svarar mig själv. En S60 har enligt https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volvo_S60 (2nd gen):
Curb weight
1,570–1,766 kg (3,461–3,893 lb)

Så med den minsta motorn så är den snäppet lättare, med tyngsta motorn snäppet tyngre..
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Artikel i media

Inlägg av PoloPrinsen »

Hittade en S60 (2017 på 1640kg med manuell låda och 4cyl diesel på 2.0l. Så det var en bra gissning!!
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Curb weight + 75 kg förare = tjänstevikt därav en del av skillnaden
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av e5m1r »

Det som framgår av rapporten är att bilen är onödigt tung och hänvisar på icke strukturella förstärkningar i karossen
Så det är karossens design och ihopsättning som är för tung med tanke på använda material och karossens storlek
Så här kan man rakt av jämföra med annan bil av samma storlek
Ja jag vet att BEV med batteri i golvet kan inte byggas på samma sätt som ICE tex så förstärker kardan hålet karossen en del som tesla saknar vet inte om företaget som gjort rapporten tagit hänsyn till detta
De hyllar dock i princip allt förutom karossen och passform på detaljer
Så motor batteri drivlina teknik hyllas stort
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar