PS. Nu är jag mest intresserad av att veta vad som är så dåligt med BT hos Tesla, men tänkte bara lägga till att PS2 inte bygger på SPA-plattformen från VCC. Den bygger på CMA-plattformen från CEVT (precis som XC40).Esterox skrev:Finns mycket hårdvara som saknas och det kommer aldrig OTA hjälpa mot.martinot skrev:Håller inte med din uppfattning om konspirationen att Teslaägare gaddat ihop sig emot dig, eller att de skulle vara okritiska mot allt.Esterox skrev:Inte ens tänkt på i Volvon för det har alltid bara fungerat. Knäppt att alla teslaägare går ihop och anser att man är knäpp för att man anser att tesla inte är outstanding på den tekniska biten.HelectriC skrev:En sak som jag verkligen uppskattar är att PS2 verkar buffra betydligt längre sekvenser än min Tesla gjorde. Jag har bl.a. en 2km tunnel på väg till jobbet. I Teslan bröts Spotify/TuneIn ungefär mitt i tunneln och det tog ofta upp till 10min efter jag kom ut av tunneln innan jag hade full uppkoppling igen och kunde fortsätta lyssna, ganska störigt när man är mitt inne i ett program. I PS2 bryts inget under hela turen. De gånger internet har försvunnit (på andra platser), så har det kommit tillbaks på under 1 min. Möjligt detta är annorlunda med MCU2, ingen aning!
Det är faktiskt en stor fördel iom att jag kör genom tunneln minst 4 gånger per dag.
Synd att PS2 inte fanns i kombi.
Tvärt om; tycker det är många Teslaägare som håller med om att saker som Spotify kan förbättras på många punkter.
Själv så saknar jag tex. stödet för Podcast som PS2 har i Spotify. Lyssnar mycket på poddar när jag sitter i bilen, och tyvärr långt ifrån alla som finns i TuneIn.
Här hoppas jag verkligen att Tesla kan förbättra sig!
(Sedan kanske det inte är så direkt avancerad "teknik", mer irriterande funktion som saknas.).
Däremot så tycker jag ljudet (ivf. Premium Audio) är av väldigt god kvalitet för att vara standard. Där håller jag inte alls med dig Esterox.
Sen har jag aldrig sagt att ljudet är dåligt i en tesla men det är väll så många läser, för dom har en viss inställning. Men exempelvis ljud över BT är inte bra, det kommer man aldrig ifrån. Spotify i PS2 hoppas jag levererar lika bra ljud som SPA plattformen.
Ge mig en PS2 kombi om 2 år!
Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Det håller jag med om. Därför jag föredrar musikappen i infotainment.Esterox skrev:Men snälla slut läs som fan läser bibeln. BT är aldrig en bra ljudkälla hos någon.
Men det var en viss Mr. Esterox som specifikt klagade på Teslas BT. Varför vet jag inte. Den kanske är ovanligt dålig? Var mest nyfiken att veta vad som var grunden till att BT skulle vara specifikt sämre hos Tesla jämfört med hos andra bilar?
Säger inte att påståendet är fel, men lite nyfiken till grunden för det då jag aldrig hört massvis med klagomål på det från andra Teslaägare (vilket man annars brukar göra rätt snabbt).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Det har ju påtalats flertalet gånger på detta forum att dom flesta resor människor gör är korta och räckvidd över 30 mil är onödigt att bära på.Banane skrev:Esterox skrev:Och jag har aldrig heller hävdat att Tesla är dåliga på det du säger, räckvidd,nätverk. Där är dom outstanding.Banane skrev:Esterox skrev:Inte ens tänkt på i Volvon för det har alltid bara fungerat. Knäppt att alla teslaägare går ihop och anser att man är knäpp för att man anser att tesla inte är outstanding på den tekniska biten.HelectriC skrev:En sak som jag verkligen uppskattar är att PS2 verkar buffra betydligt längre sekvenser än min Tesla gjorde. Jag har bl.a. en 2km tunnel på väg till jobbet. I Teslan bröts Spotify/TuneIn ungefär mitt i tunneln och det tog ofta upp till 10min efter jag kom ut av tunneln innan jag hade full uppkoppling igen och kunde fortsätta lyssna, ganska störigt när man är mitt inne i ett program. I PS2 bryts inget under hela turen. De gånger internet har försvunnit (på andra platser), så har det kommit tillbaks på under 1 min. Möjligt detta är annorlunda med MCU2, ingen aning!
Det är faktiskt en stor fördel iom att jag kör genom tunneln minst 4 gånger per dag.
Synd att PS2 inte fanns i kombi.
Jag förstår vad du menar men som helhet är ändå Tesla överlägsna om man vill ha en elbil som i princip gör samma jobb som en fossilbil. Det är det som det kokar ner till.
Tesla uppfyller alla min skall-krav och några bör-krav. Det är möjligt att Audi prickar in fler av mina bör-krav i form av fot-vift, HUD, matrix och vad det nu kan vara men den fallerar på ett några kritiska skall-krav i form av räckvidd, laddnätverk och prestanda.
Så för att byta från en gammal Volvo eller passat går väll smärtfritt utan att sakna för mycket saker. Lite så jag upplever att många byter ifrån också och tror sig sitta i framtidens senaste nyheter.
Aja nu lämnar vi det
Men att byta till en elbil som man inte kan använda som man vill på grund av begränsningar i infrastrukturen är smärtfritt menar du?
Jag har haft all utrustning, och mer därtill, i bilar jag ägt förut. Vissa saker saknar jag. Andra inte. Men som med allting så vänjer man sig.
Precis som i mitt fall så åker jag väldigt sällan extremt långa resor och när jag väl gör det så får jag väll ta hand om den kompromissen. Precis vad teslaägare gjorde för ca 5 år sedan.
Så jag kompromissar hellre på resor som görs 2-3% över tiden än saker jag använder varje dag.
Jag är lite nyfiken att höra från er som har köpt en Polestar 2 privat och tänkt behålla den ett tag hur ni har resonerat kring att det bara är två års nybilsgaranti. Jag är väldigt sugen på en Polestar och hade i så fall kört 4 års privatleasing. Men det känns rätt dumt att behöva betala eventuella fel själv under halva leasingperioden. Med tanke på att det är en helt ny bilmodell misstänker jag tyvärr att det kommer uppstå fel även efter 2 år.
Anderzzon skrev:Jag är lite nyfiken att höra från er som har köpt en Polestar 2 privat och tänkt behålla den ett tag hur ni har resonerat kring att det bara är två års nybilsgaranti. Jag är väldigt sugen på en Polestar och hade i så fall kört 4 års privatleasing. Men det känns rätt dumt att behöva betala eventuella fel själv under halva leasingperioden. Med tanke på att det är en helt ny bilmodell misstänker jag tyvärr att det kommer uppstå fel även efter 2 år.
Nu har ju jag köpt min bil i Norge och då är det 5års garanti från tillverkaren. Jag hade inte köpt en ny elbil idag utan lång garanti. Det fick jag lära mig med mina Teslor, det kommer dyra reparationer som jag inte önska betala för. Jag säljer därför alltid mina bilar innan garantin går ut.
Inte så uppmuntrande kanske. Går det att teckna extra försäkring till PS2 i Sverige? Jag vet att en del tillverkare har den möjligheten (Tesla också väl?)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Som privatköpare omfattas du av konsumentköplagen KKL som gäller i tre år från köpet. Det gör att man praktiskt taget har 3 års garanti på fel som inte kan kopplas till felaktigt användande. Det har räddat mig från flera utgifter på V90 som jag ägde i 3 år. Därefter är det helt klart en risk att pixel LED eller annat dyrt går sönder, det återstår väl att se hur PS2 klarar sig under längre tid.Anderzzon skrev:Jag är lite nyfiken att höra från er som har köpt en Polestar 2 privat och tänkt behålla den ett tag hur ni har resonerat kring att det bara är två års nybilsgaranti. Jag är väldigt sugen på en Polestar och hade i så fall kört 4 års privatleasing. Men det känns rätt dumt att behöva betala eventuella fel själv under halva leasingperioden. Med tanke på att det är en helt ny bilmodell misstänker jag tyvärr att det kommer uppstå fel även efter 2 år.
Kört Tesla sedan 2014 12 och idag ca 28 000 mil med el
Funderar nu på en provkörning när de finns i Malmö.
Vad är fördelarna och nackdelarna jämfört med Tesla???

Om du sorterar lite i tidigare inlägg (mkt off topic), så har iaf jag lagt ut en del av mina erfarenheter och jämförelser speciellt med Model S.leiflodde skrev:Kört Tesla sedan 2014 12 och idag ca 28 000 mil med el![]()
Model 3-24/Polestar 3-24
Oj, det var generöst! Tesla har i alla fall haft det förut men den tilläggsförsäkringen var väldigt dyr.HelectriC skrev:Nu har ju jag köpt min bil i Norge och då är det 5års garanti från tillverkaren. Jag hade inte köpt en ny elbil idag utan lång garanti. Det fick jag lära mig med mina Teslor, det kommer dyra reparationer som jag inte önska betala för. Jag säljer därför alltid mina bilar innan garantin går ut.
Inte så uppmuntrande kanske. Går det att teckna extra försäkring till PS2 i Sverige? Jag vet att en del tillverkare har den möjligheten (Tesla också väl?)
Ja det stämmer ju i och för sig, men hur funkar det med privatleasing. Du som privatperson är väl inte rent tekniskt ägaren av fordonet?filippb skrev:Som privatköpare omfattas du av konsumentköplagen KKL som gäller i tre år från köpet. Det gör att man praktiskt taget har 3 års garanti på fel som inte kan kopplas till felaktigt användande. Det har räddat mig från flera utgifter på V90 som jag ägde i 3 år. Därefter är det helt klart en risk att pixel LED eller annat dyrt går sönder, det återstår väl att se hur PS2 klarar sig under längre tid.
Privatleasing är väl att se ungefär som hyrbil.
Det är uthyrarens problem om bilen går sönder under hyrperioden, såvida det inte kan bevisas att det är du som orsakat dem.
Eller?
Det är uthyrarens problem om bilen går sönder under hyrperioden, såvida det inte kan bevisas att det är du som orsakat dem.
Eller?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Det tror jag verkligen inte. Bevisbördan ligger på den som brukat bilen. Om det inte är rena garantiärenden förstås.taliz skrev:Privatleasing är väl att se ungefär som hyrbil.
Eller?
Har aldrig riktigt förstått poängen med privatleasing hursomhelst.
Alla siffror jag sett har visat på att det är dyrare än att köpa själv, och skapar förstås en enorm inlåsningseffekt.
Alla siffror jag sett har visat på att det är dyrare än att köpa själv, och skapar förstås en enorm inlåsningseffekt.
taliz skrev:Har aldrig riktigt förstått poängen med privatleasing hursomhelst.
Hade en Leaf två år på leasing, 1500 mil/år, ca 3500 kr/mån. Körde knappt två tusen mil totalt. Andra året gjorde jobbet att den mest stod still.
Känslan vid tillbakalämnandet efter att ha läst skräckhistorier om 40.000 i slitagekostnader vill jag inte uppleva igen.

Nu gick det bra (0 kr) men aldrig mer privatleasing för min del...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Våra senaste 4-5 bilar har vi långtidshyrt/leasat. Funkar inte om man är typen som inte tar hand om sin bil. Får man en parkeringsskada så lagar man den, ska den in på service så lämnar man in den.
Sen hyr man så länge man vill ha bilen, vi har kört från 3 månader till 3 år. Ett par har vi lämnat in tidigare om vi samtidigt plockat ut en ny.
Aldrig haft problem med upplägget.
Sen hyr man så länge man vill ha bilen, vi har kört från 3 månader till 3 år. Ett par har vi lämnat in tidigare om vi samtidigt plockat ut en ny.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Jag minns en bil jag privatleasade (Smart fortwo) för några år sedan. När den skulle lämnas tillbaks så menade dom att vartenda dörruppslag skulle fixas, jag fick räkning på en i stort sett totallackering av hela bilen, sjuka grejer! Men jag läste på en del och satte hårt mot hårt, så försvann kraven. Men det var inte helt lätt.
En annan bil som jag privatleasade (Citroën) var dom däremot väldigt generösa, det var enbart en buckla (helt befogat) de ville ha 3000kr för medans jag var övertygad om att flera andra småskador skulle faktureras.
Så det är nog väldigt olika från företag till företag.
En annan bil som jag privatleasade (Citroën) var dom däremot väldigt generösa, det var enbart en buckla (helt befogat) de ville ha 3000kr för medans jag var övertygad om att flera andra småskador skulle faktureras.
Model 3-24/Polestar 3-24
Det funkar väl för de som planerar allt och inte åker på överraskningar.dd88 skrev:Våra senaste 4-5 bilar har vi långtidshyrt/leasat. Funkar inte om man är typen som inte tar hand om sin bil. Får man en parkeringsskada så lagar man den, ska den in på service så lämnar man in den.
Men man kan ju tex behöva flytta, byta jobb, separera, köra betydligt mer eller mindre etc etc. Livet är ju inte statiskt liksom.
En bekant kunde inte ladda hemma, valde därför att leasa en avgasbil. Några månader senare separerade han från frun och flyttade. På nya stället kan han ladda... men sitter nu fast med en avgasbil i ytterligare närmare 3 år.
Om man absolut måste bli av med bilen så kan man bekosta en överlåtning, är ju ingen direkt kostnad att snacka om.taliz skrev:Det funkar väl för de som planerar allt och inte åker på överraskningar.dd88 skrev:Våra senaste 4-5 bilar har vi långtidshyrt/leasat. Funkar inte om man är typen som inte tar hand om sin bil. Får man en parkeringsskada så lagar man den, ska den in på service så lämnar man in den.
Men man kan ju tex behöva flytta, byta jobb, separera, köra betydligt mer eller mindre etc etc. Livet är ju inte statiskt liksom.
En bekant kunde inte ladda hemma, valde därför att leasa en avgasbil. Några månader senare separerade han från frun och flyttade. På nya stället kan han ladda... men sitter nu fast med en avgasbil i ytterligare närmare 3 år.
Sen är det klart att livet kan förändras, men om man inte vill ta risken så kan man ta en långtidshyra per månad eller korttidsleasing på ett år, visst är det dyrare men där får var och en avgöra om det är värt det.
Har svårt att tro att jag någonsin kommer köpa en vardagsbil igen.
- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Man kan väl alltid komma av med en leasingbil igen, bara frågan om kostnaden att göra det (ex. betala resterande månadshyror eller annan strafavgift). Lite som att man alltid kan sälja en privatägd bil - allt är fråga om priset.taliz skrev:Det funkar väl för de som planerar allt och inte åker på överraskningar.dd88 skrev:Våra senaste 4-5 bilar har vi långtidshyrt/leasat. Funkar inte om man är typen som inte tar hand om sin bil. Får man en parkeringsskada så lagar man den, ska den in på service så lämnar man in den.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Volvo Care, då kan du ha bilen från få månader till flera år. Verkar enkelt!
Model 3-24/Polestar 3-24
Finns det för Polestar 2?HelectriC skrev:Volvo Care, då kan du ha bilen från få månader till flera år. Verkar enkelt!
Skulle definitivt kunna tänka mig att testa när man är "mellan" två bilar.
HelectriC skrev:Jag minns en bil jag privatleasade (Smart fortwo) för några år sedan. När den skulle lämnas tillbaks så menade dom att vartenda dörruppslag skulle fixas, jag fick räkning på en i stort sett totallackering av hela bilen, sjuka grejer! Men jag läste på en del och satte hårt mot hårt, så försvann kraven. Men det var inte helt lätt.
Hade hört samma skräckhistorier om vad folk råkat ut för så vi begärde ett förtydligande från Audi.
Vi fick en komplett lista liknande länken nedan.
Har precis gjort en slutbesiktning inför återlämnande och det var inga problem.
https://www.audi.se/dam/nemo/se/Financi ... e_audi.pdf
Audi Q8 e-tron 55 -24
Det gör nog inte det än, men det kommer kanske framöver?dd88 skrev:Finns det för Polestar 2?HelectriC skrev:Volvo Care, då kan du ha bilen från få månader till flera år. Verkar enkelt!
Skulle definitivt kunna tänka mig att testa när man är "mellan" två bilar.
Model 3-24/Polestar 3-24
Vad är fördelen vs att köpa menar du?dd88 skrev:Om man absolut måste bli av med bilen så kan man bekosta en överlåtning, är ju ingen direkt kostnad att snacka om.taliz skrev:Det funkar väl för de som planerar allt och inte åker på överraskningar.dd88 skrev:Våra senaste 4-5 bilar har vi långtidshyrt/leasat. Funkar inte om man är typen som inte tar hand om sin bil. Får man en parkeringsskada så lagar man den, ska den in på service så lämnar man in den.
Sen är det klart att livet kan förändras, men om man inte vill ta risken så kan man ta en långtidshyra per månad eller korttidsleasing på ett år, visst är det dyrare men där får var och en avgöra om det är värt det.
Har svårt att tro att jag någonsin kommer köpa en vardagsbil igen.
Jag ser som sagt så gott som uteslutande nackdelar.
Enda potentiella fördelen är väl att man garderar sig i viss mån mot plötsligt värdefall. Men det har ju leasingbolaget förstås bakat in i kostnaden. There's no such thing as a free lunch.
Nu med elbilar och bonus är det extremt ofördelaktigt att privatleasa IMO. Bonusen och efterfrågan gör det väldigt mkt billigare att köpa själv, ta emot bonusen och sen sälja om man så önskar.
Om jag tex privatleasat min Model 3 så hade den kostat mig mer än 3ggr mer än vad den nu gjorde när jag köpte och sålde själv.
Minns jag kollade på det när det var nytt. De skulle ha 9k/mån för en XC40.HelectriC skrev:Volvo Care, då kan du ha bilen från få månader till flera år. Verkar enkelt!

Nu finns det erbjudanden att leasa den för 2995 såg jag...