Re: Aktien TSLA
Postat: 12 mar 2020 15:17
När är det köpläge?
Fast det gällde nog hela marknaden...granlundii skrev:Självklart ligger Corona bakom en stor del av raset som för alla andra. Men min bedömning är ändå att Tesla-aktien var i en bubbla innan det och skulle ha fallit tillbaka i något skede också utan viruset.
Det som skiljer 2020 mot 2019 är ju att Tesla har ytterligare en fabrik som producerar bilar och ytterligare en ny modell mer anpassad för massmarknad än Model S och Model X.Magre skrev:100k är nog inte helt fel för Q1, men 500k på året känns avlägset.
Tror man ska vara glada om man fixar mer än -19, dvs >367k.
Ja, och med tanke på att SUV-marknaden är så stor i många länder är det nog rimligt att anta att de Model Y som produceras kommer att hitta köpare.Svenssons skrev:Det som skiljer 2020 mot 2019 är ju att Tesla har ytterligare en fabrik som producerar bilar och ytterligare en ny modell mer anpassad för massmarknad än Model S och Model X.Magre skrev:100k är nog inte helt fel för Q1, men 500k på året känns avlägset.
Tror man ska vara glada om man fixar mer än -19, dvs >367k.
Jag har köpt på vägen ner. Om man har mer kapital att röra sig med än att bara kunna köpa enstaka aktier har det lönat sig väldigt väl att agera så i Tesla.Pontus skrev:När är det köpläge?
Nja, snarare att man inte ska köpa för allt på en gång.ChristerSjo skrev:En grundregel är väll att aldrig gå in i en marknad (i tro att det skall vända) när det är "fallande knivar". Man avvaktar tills det har vänt, man kan aldrig pricka en botten eller top.
Hur vet man när det vänder? Är det inte redan försent att gå in när man är säker på att det har vänt?ChristerSjo skrev:En grundregel är väll att aldrig gå in i en marknad (i tro att det skall vända) när det är "fallande knivar". Man avvaktar tills det har vänt, man kan aldrig pricka en botten eller top.
Du kan aldrig pricka en botten eller topp (om du inte har tur). Har det fallit säg 50-70% så är det väll inte fel att gå in när det har börjat leta sig upp till bara 30-50% fall. Sedan beror det ju på omständigheterna, dvs vad som orsakar raset.Jordad skrev:Hur vet man när det vänder? Är det inte redan försent att gå in när man är säker på att det har vänt?ChristerSjo skrev:En grundregel är väll att aldrig gå in i en marknad (i tro att det skall vända) när det är "fallande knivar". Man avvaktar tills det har vänt, man kan aldrig pricka en botten eller top.
Inte än! Fånga inte en fallande kniv.Pontus skrev:När är det köpläge?
Köp produkter som kompenserar/hedgar dig för fall och då möjligen med X antal gånger där möjligenheten finns (finns en uppsjö av produkter, sälja terminer , säljoptioner, ställa ut köp optioner, köp Bear produkter av lämpligt slag etc etc).granlundii skrev:men lite aktiv förvaltning kan nog vara väldigt viktig när börsen svänger.
Jo, men finns det ingen efterfrågan spelar det ju ingen roll hur många fabriker man har.Niklas Z skrev:Ja, och med tanke på att SUV-marknaden är så stor i många länder är det nog rimligt att anta att de Model Y som produceras kommer att hitta köpare.Svenssons skrev:Det som skiljer 2020 mot 2019 är ju att Tesla har ytterligare en fabrik som producerar bilar och ytterligare en ny modell mer anpassad för massmarknad än Model S och Model X.Magre skrev:100k är nog inte helt fel för Q1, men 500k på året känns avlägset.
Tror man ska vara glada om man fixar mer än -19, dvs >367k.
Ja, jag behåller hellre mitt innehav och köper en hedge när man är osäker. Känns bättre än att sälja och sedan sitta och hoppas på att aktien ska krascha.ChristerSjo skrev:Köp produkter som kompenserar/hedgar dig för fall och då möjligen med X antal gånger där möjligenheten finns (finns en uppsjö av produkter, sälja terminer , säljoptioner, ställa ut köp optioner, köp Bear produkter av lämpligt slag etc etc).granlundii skrev:men lite aktiv förvaltning kan nog vara väldigt viktig när börsen svänger.
Men som sagt aldrig försöka fånga en fallande kniv.
Men vad bygger du denna villfarelse på? Tesla saknar inte efterfråga på deras produkter, de säljer allt de kan tillverka.Magre skrev:Jo, men finns det ingen efterfrågan spelar det ju ingen roll hur många fabriker man har.
Jag tror efterfrågan dalar fort och det kommer att märkas redan i Q2.
Vad är det som får dig att tro att efterfrågan dalar fort? Och menar du i så fall efterfrågan på Teslas bilar, efterfrågan på elbilar i allmänhet, eller av bilar av alla slag?Magre skrev:Jo, men finns det ingen efterfrågan spelar det ju ingen roll hur många fabriker man har.Niklas Z skrev:Ja, och med tanke på att SUV-marknaden är så stor i många länder är det nog rimligt att anta att de Model Y som produceras kommer att hitta köpare.Svenssons skrev:Det som skiljer 2020 mot 2019 är ju att Tesla har ytterligare en fabrik som producerar bilar och ytterligare en ny modell mer anpassad för massmarknad än Model S och Model X.Magre skrev:100k är nog inte helt fel för Q1, men 500k på året känns avlägset.
Tror man ska vara glada om man fixar mer än -19, dvs >367k.
Jag tror efterfrågan dalar fort och det kommer att märkas redan i Q2.
Corona?LarsL skrev:Men vad bygger du denna villfarelse på? Tesla saknar inte efterfråga på deras produkter, de säljer allt de kan tillverka.Magre skrev:Jo, men finns det ingen efterfrågan spelar det ju ingen roll hur många fabriker man har.
Jag tror efterfrågan dalar fort och det kommer att märkas redan i Q2.
OK, så då menar du att det är efterfrågan på bilar över huvud taget som dalar fort, inte specifikt Teslas bilar?Magre skrev:Corona?LarsL skrev:Men vad bygger du denna villfarelse på? Tesla saknar inte efterfråga på deras produkter, de säljer allt de kan tillverka.Magre skrev:Jo, men finns det ingen efterfrågan spelar det ju ingen roll hur många fabriker man har.
Jag tror efterfrågan dalar fort och det kommer att märkas redan i Q2.
Niklas Z skrev:OK, så då menar du att det är efterfrågan på bilar över huvud taget som dalar fort, inte specifikt Teslas bilar?Magre skrev:Corona?LarsL skrev:Men vad bygger du denna villfarelse på? Tesla saknar inte efterfråga på deras produkter, de säljer allt de kan tillverka.Magre skrev:Jo, men finns det ingen efterfrågan spelar det ju ingen roll hur många fabriker man har.
Jag tror efterfrågan dalar fort och det kommer att märkas redan i Q2.
Det kommer ju inte drabba Tesla specifikt på något sätt. Skulle säga tvärtom detta kan riskera att slå undan fötterna på många av de traditionella tillverkarna med små marginaler och begränsad efterfrågan.Magre skrev:Corona?LarsL skrev:Men vad bygger du denna villfarelse på? Tesla saknar inte efterfråga på deras produkter, de säljer allt de kan tillverka.Magre skrev:Jo, men finns det ingen efterfrågan spelar det ju ingen roll hur många fabriker man har.
Jag tror efterfrågan dalar fort och det kommer att märkas redan i Q2.
Vet inte om Tesla har så mycket högre marginaler, det har väll näsan precis över vattenytan.LarsL skrev:Det kommer ju inte drabba Tesla specifikt på något sätt. Skulle säga tvärtom detta kan riskera att slå undan fötterna på många av de traditionella tillverkarna med små marginaler och begränsad efterfrågan.Magre skrev:Corona?LarsL skrev:Men vad bygger du denna villfarelse på? Tesla saknar inte efterfråga på deras produkter, de säljer allt de kan tillverka.Magre skrev:Jo, men finns det ingen efterfrågan spelar det ju ingen roll hur många fabriker man har.
Jag tror efterfrågan dalar fort och det kommer att märkas redan i Q2.