Re: Aktien TSLA
Postat: 12 mar 2020 16:29
En grundregel är väll att aldrig gå in i en marknad (i tro att det skall vända) när det är "fallande knivar". Man avvaktar tills det har vänt, man kan aldrig pricka en botten eller top.
Nja, snarare att man inte ska köpa för allt på en gång.ChristerSjo skrev:En grundregel är väll att aldrig gå in i en marknad (i tro att det skall vända) när det är "fallande knivar". Man avvaktar tills det har vänt, man kan aldrig pricka en botten eller top.
Hur vet man när det vänder? Är det inte redan försent att gå in när man är säker på att det har vänt?ChristerSjo skrev:En grundregel är väll att aldrig gå in i en marknad (i tro att det skall vända) när det är "fallande knivar". Man avvaktar tills det har vänt, man kan aldrig pricka en botten eller top.
Du kan aldrig pricka en botten eller topp (om du inte har tur). Har det fallit säg 50-70% så är det väll inte fel att gå in när det har börjat leta sig upp till bara 30-50% fall. Sedan beror det ju på omständigheterna, dvs vad som orsakar raset.Jordad skrev:Hur vet man när det vänder? Är det inte redan försent att gå in när man är säker på att det har vänt?ChristerSjo skrev:En grundregel är väll att aldrig gå in i en marknad (i tro att det skall vända) när det är "fallande knivar". Man avvaktar tills det har vänt, man kan aldrig pricka en botten eller top.
Inte än! Fånga inte en fallande kniv.Pontus skrev:När är det köpläge?
Köp produkter som kompenserar/hedgar dig för fall och då möjligen med X antal gånger där möjligenheten finns (finns en uppsjö av produkter, sälja terminer , säljoptioner, ställa ut köp optioner, köp Bear produkter av lämpligt slag etc etc).granlundii skrev:men lite aktiv förvaltning kan nog vara väldigt viktig när börsen svänger.
Jo, men finns det ingen efterfrågan spelar det ju ingen roll hur många fabriker man har.Niklas Z skrev:Ja, och med tanke på att SUV-marknaden är så stor i många länder är det nog rimligt att anta att de Model Y som produceras kommer att hitta köpare.Svenssons skrev:Det som skiljer 2020 mot 2019 är ju att Tesla har ytterligare en fabrik som producerar bilar och ytterligare en ny modell mer anpassad för massmarknad än Model S och Model X.Magre skrev:100k är nog inte helt fel för Q1, men 500k på året känns avlägset.
Tror man ska vara glada om man fixar mer än -19, dvs >367k.
Ja, jag behåller hellre mitt innehav och köper en hedge när man är osäker. Känns bättre än att sälja och sedan sitta och hoppas på att aktien ska krascha.ChristerSjo skrev:Köp produkter som kompenserar/hedgar dig för fall och då möjligen med X antal gånger där möjligenheten finns (finns en uppsjö av produkter, sälja terminer , säljoptioner, ställa ut köp optioner, köp Bear produkter av lämpligt slag etc etc).granlundii skrev:men lite aktiv förvaltning kan nog vara väldigt viktig när börsen svänger.
Men som sagt aldrig försöka fånga en fallande kniv.
Men vad bygger du denna villfarelse på? Tesla saknar inte efterfråga på deras produkter, de säljer allt de kan tillverka.Magre skrev:Jo, men finns det ingen efterfrågan spelar det ju ingen roll hur många fabriker man har.
Jag tror efterfrågan dalar fort och det kommer att märkas redan i Q2.
Vad är det som får dig att tro att efterfrågan dalar fort? Och menar du i så fall efterfrågan på Teslas bilar, efterfrågan på elbilar i allmänhet, eller av bilar av alla slag?Magre skrev:Jo, men finns det ingen efterfrågan spelar det ju ingen roll hur många fabriker man har.Niklas Z skrev:Ja, och med tanke på att SUV-marknaden är så stor i många länder är det nog rimligt att anta att de Model Y som produceras kommer att hitta köpare.Svenssons skrev:Det som skiljer 2020 mot 2019 är ju att Tesla har ytterligare en fabrik som producerar bilar och ytterligare en ny modell mer anpassad för massmarknad än Model S och Model X.Magre skrev:100k är nog inte helt fel för Q1, men 500k på året känns avlägset.
Tror man ska vara glada om man fixar mer än -19, dvs >367k.
Jag tror efterfrågan dalar fort och det kommer att märkas redan i Q2.
Corona?LarsL skrev:Men vad bygger du denna villfarelse på? Tesla saknar inte efterfråga på deras produkter, de säljer allt de kan tillverka.Magre skrev:Jo, men finns det ingen efterfrågan spelar det ju ingen roll hur många fabriker man har.
Jag tror efterfrågan dalar fort och det kommer att märkas redan i Q2.
OK, så då menar du att det är efterfrågan på bilar över huvud taget som dalar fort, inte specifikt Teslas bilar?Magre skrev:Corona?LarsL skrev:Men vad bygger du denna villfarelse på? Tesla saknar inte efterfråga på deras produkter, de säljer allt de kan tillverka.Magre skrev:Jo, men finns det ingen efterfrågan spelar det ju ingen roll hur många fabriker man har.
Jag tror efterfrågan dalar fort och det kommer att märkas redan i Q2.
Niklas Z skrev:OK, så då menar du att det är efterfrågan på bilar över huvud taget som dalar fort, inte specifikt Teslas bilar?Magre skrev:Corona?LarsL skrev:Men vad bygger du denna villfarelse på? Tesla saknar inte efterfråga på deras produkter, de säljer allt de kan tillverka.Magre skrev:Jo, men finns det ingen efterfrågan spelar det ju ingen roll hur många fabriker man har.
Jag tror efterfrågan dalar fort och det kommer att märkas redan i Q2.
Det kommer ju inte drabba Tesla specifikt på något sätt. Skulle säga tvärtom detta kan riskera att slå undan fötterna på många av de traditionella tillverkarna med små marginaler och begränsad efterfrågan.Magre skrev:Corona?LarsL skrev:Men vad bygger du denna villfarelse på? Tesla saknar inte efterfråga på deras produkter, de säljer allt de kan tillverka.Magre skrev:Jo, men finns det ingen efterfrågan spelar det ju ingen roll hur många fabriker man har.
Jag tror efterfrågan dalar fort och det kommer att märkas redan i Q2.
Vet inte om Tesla har så mycket högre marginaler, det har väll näsan precis över vattenytan.LarsL skrev:Det kommer ju inte drabba Tesla specifikt på något sätt. Skulle säga tvärtom detta kan riskera att slå undan fötterna på många av de traditionella tillverkarna med små marginaler och begränsad efterfrågan.Magre skrev:Corona?LarsL skrev:Men vad bygger du denna villfarelse på? Tesla saknar inte efterfråga på deras produkter, de säljer allt de kan tillverka.Magre skrev:Jo, men finns det ingen efterfrågan spelar det ju ingen roll hur många fabriker man har.
Jag tror efterfrågan dalar fort och det kommer att märkas redan i Q2.
Vi är klart inne i en Bearmarket och hur lång den blir kan ingen säga. Läs en intessant artikel här från idag https://www.avanza.se/placera/redaktion ... orien.htmltaliz skrev:Japp, vi har bara sett början än.
Snart kommer resultaten för massa bolag i Q1 trilla in. Det kanske inte ser så vackert ut.
Med det sagt kan en återhämtning också gå snabbt. Goldman Sachs spår en botten i Q2 och att vi är tillbaks på rekordnivåer i Q4.
Inte helt omöjligt. Virus håller sällan i så länge, och återhämtning brukar gå snabbt. Men samtidigt har vi extrema flockbeteenden nu med sociala media etc.
Hur många finanskriser har Tesla genomlevt?LarsL skrev:Det kommer ju inte drabba Tesla specifikt på något sätt. Skulle säga tvärtom detta kan riskera att slå undan fötterna på många av de traditionella tillverkarna med små marginaler och begränsad efterfrågan.Magre skrev:Corona?LarsL skrev:Men vad bygger du denna villfarelse på? Tesla saknar inte efterfråga på deras produkter, de säljer allt de kan tillverka.Magre skrev:Jo, men finns det ingen efterfrågan spelar det ju ingen roll hur många fabriker man har.
Jag tror efterfrågan dalar fort och det kommer att märkas redan i Q2.
Det finns inget fordonsbolag som har så lätt att ta in cash som Tesla, vilket dom bevisat gång på gång med omedelbart fulltecknade nyemissioner.Magre skrev:
Nu har väl iofs Tesla rätt bra med 'cash', men det kanske inte blir lika lätt nästa gång man vill fylla på plånboken?
Gång på gång har man också lovat att man inte behöver mer pengar....taliz skrev:Det finns inget fordonsbolag som har så lätt att ta in cash som Tesla, vilket dom bevisat gång på gång med omedelbart fulltecknade nyemissioner.Magre skrev:
Nu har väl iofs Tesla rätt bra med 'cash', men det kanske inte blir lika lätt nästa gång man vill fylla på plånboken?
Trots VWs påstådda omställning lyckas de inte få in kapital för att finansiera det, utan måste göra det baserat på vinster från avgasmotorerna. Nu faller fordonsförsäljningen snabbt globalt vilket gör att de planerade vinsterna istället blir förluster. Dvs omställningen blir omöjlig att finansiera.
Kort sagt ser det allt mer dystert ut för de gamla bjässarna.
Viker bilförsäljningen så är tesla med sina +600 kSEK bilar som kan stryk. De som köper privat har/kommer att se en värdeminskning med 30-70% pga av rådande börsläge av sitt kapital folk blir arbetslösa etc etc. Spelar ingen roll hur mycket ett företag har i kassan om ingen vill köpa deras produkter, då försvinner kassa fort. Men nuvarande "kris" kanske är snabbt övergående. Vi får se men hur som haver drabbar det alla företag.taliz skrev:Det finns inget fordonsbolag som har så lätt att ta in cash som Tesla, vilket dom bevisat gång på gång med omedelbart fulltecknade nyemissioner.Magre skrev:
Nu har väl iofs Tesla rätt bra med 'cash', men det kanske inte blir lika lätt nästa gång man vill fylla på plånboken?
Trots VWs påstådda omställning lyckas de inte få in kapital för att finansiera det, utan måste göra det baserat på vinster från avgasmotorerna. Nu faller fordonsförsäljningen snabbt globalt vilket gör att de planerade vinsterna istället blir förluster. Dvs omställningen blir omöjlig att finansiera.
Kort sagt ser det allt mer dystert ut för de gamla bjässarna.