Sida 15 av 19
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 21 jul 2020 19:29
av Bjelke
Fredrik j skrev:Lite paradoxalt att det delvis verkar bero på utsläppsbegränsningar. Man behöver hushålla med elbilarna eftersom man inte kan ackumulera från ett år till ett annat. Man vill sälja exakt så många elbilar som man behöver.
Så i princip så är hela europeiska fordons-tillverkningen complience-bilar

Man blir ju lite besviken iaf, men det verkar inte mycket bättre.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 21 jul 2020 19:55
av Fredrik j
Bjelke skrev:Fredrik j skrev:Lite paradoxalt att det delvis verkar bero på utsläppsbegränsningar. Man behöver hushålla med elbilarna eftersom man inte kan ackumulera från ett år till ett annat. Man vill sälja exakt så många elbilar som man behöver.
Så i princip så är hela europeiska fordons-tillverkningen complience-bilar

Man blir ju lite besviken iaf, men det verkar inte mycket bättre.
Ja, så tror jag det är. Kapaciteten är så låg att man inte har råd att dra iväg för många elbilar under 2020.
Det var ju knappast det som var syftet med utsläppsbegränsningarna.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 21 jul 2020 20:17
av Verdi
Ok, så om man hårddrar det så vill inte biltillverkarna bygga elbilar och kunderna vill inte ha dem. Inte om de måste betala vad de verkligen kostar iaf. Nästan all efterfrågan på elbilar är driven av subventioner och förmåner.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 21 jul 2020 21:48
av Fredrik j
Jag tror kunderna visst vill ha en elbil. Men inte vilken som helst och i brist på utbud blir det nog hybrid om man inte kan vänta. Många tar en hybrid som ”väntkorv”.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 21 jul 2020 22:15
av taliz
Verdi skrev:Ok, så om man hårddrar det så vill inte biltillverkarna bygga elbilar och kunderna vill inte ha dem. Inte om de måste betala vad de verkligen kostar iaf. Nästan all efterfrågan på elbilar är driven av subventioner och förmåner.
Eller så är det tvärtom. Att efterfrågan på avgasbilar fortfarande är så hög beror på att oljeindustrin och avgasbilstillverkarna fortsätter få triljoner i subventioner & stöd.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 21 jul 2020 23:52
av Jordad
Verdi skrev:Ok, så om man hårddrar det så vill inte biltillverkarna bygga elbilar och kunderna vill inte ha dem. Inte om de måste betala vad de verkligen kostar iaf. Nästan all efterfrågan på elbilar är driven av subventioner och förmåner.
Elbilar är något som traditionella biltillverkare gör i små serier vilket är dyrt, vilket i sin tur gör elbilarna dyra, vilket i sin tur dämpar efterfrågan. Det känns även som att man tidigare har gjort elbilarna medvetet fula men det har ju verkligen förändrats senaste året med Taycan m. fl. Nu behöver bara produktionstakten ökas så priserna går ner.
Tesla säljer rätt bra i USA trots att subventionerna är borta.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 22 jul 2020 01:19
av nek0
Jordad skrev:Verdi skrev:Ok, så om man hårddrar det så vill inte biltillverkarna bygga elbilar och kunderna vill inte ha dem. Inte om de måste betala vad de verkligen kostar iaf. Nästan all efterfrågan på elbilar är driven av subventioner och förmåner.
Elbilar är något som traditionella biltillverkare gör i små serier vilket är dyrt, vilket i sin tur gör elbilarna dyra, vilket i sin tur dämpar efterfrågan. Det känns även som att man tidigare har gjort elbilarna medvetet fula men det har ju verkligen förändrats senaste året med Taycan m. fl. Nu behöver bara produktionstakten ökas så priserna går ner.
Tesla säljer rätt bra i USA trots att subventionerna är borta.
Vilken tur vi har att vi har Tesla som gör stora serier som gör att vi får billiga elbilar.

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 22 jul 2020 15:22
av Jordad
nek0 skrev:
Vilken tur vi har att vi har Tesla som gör stora serier som gör att vi får billiga elbilar.

Ja Tesla har fördelen att de kan tillverka 10000 bilar i veckan och få sålt dem för en halv miljon styck. Ingen av de traditionella biltillverkarnas elbilar är tillräckligt åtråvärda för att lyckas med något sådant och deras produktion är bara 1-2000 bilar i veckan.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 22 jul 2020 16:06
av Zalman3
nek0 skrev:Jordad skrev:Verdi skrev:Ok, så om man hårddrar det så vill inte biltillverkarna bygga elbilar och kunderna vill inte ha dem. Inte om de måste betala vad de verkligen kostar iaf. Nästan all efterfrågan på elbilar är driven av subventioner och förmåner.
Elbilar är något som traditionella biltillverkare gör i små serier vilket är dyrt, vilket i sin tur gör elbilarna dyra, vilket i sin tur dämpar efterfrågan. Det känns även som att man tidigare har gjort elbilarna medvetet fula men det har ju verkligen förändrats senaste året med Taycan m. fl. Nu behöver bara produktionstakten ökas så priserna går ner.
Tesla säljer rätt bra i USA trots att subventionerna är borta.
Vilken tur vi har att vi har Tesla som gör stora serier som gör att vi får billiga elbilar.

Gigafactory Berlin ska tydligen kunna tillverka 2 miljoner bilar per år.
https://insideevs.com/news/435244/tesla ... cles-year/
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 22 jul 2020 16:14
av nek0
Jordad skrev:nek0 skrev:
Vilken tur vi har att vi har Tesla som gör stora serier som gör att vi får billiga elbilar.

Ja Tesla har fördelen att de kan tillverka 10000 bilar i veckan och få sålt dem för en halv miljon styck. Ingen av de traditionella biltillverkarnas elbilar är tillräckligt åtråvärda för att lyckas med något sådant och deras produktion är bara 1-2000 bilar i veckan.
52x2000=?
VW producerar fler bilar på ett år än Tesla på 10 år så vad pratar du om. Sedan vet jag inte vad VW gör med bilarna, tar kort på de och skrotar de?
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 22 jul 2020 16:17
av nek0
Zalman3 skrev:nek0 skrev:Jordad skrev:Verdi skrev:Ok, så om man hårddrar det så vill inte biltillverkarna bygga elbilar och kunderna vill inte ha dem. Inte om de måste betala vad de verkligen kostar iaf. Nästan all efterfrågan på elbilar är driven av subventioner och förmåner.
Elbilar är något som traditionella biltillverkare gör i små serier vilket är dyrt, vilket i sin tur gör elbilarna dyra, vilket i sin tur dämpar efterfrågan. Det känns även som att man tidigare har gjort elbilarna medvetet fula men det har ju verkligen förändrats senaste året med Taycan m. fl. Nu behöver bara produktionstakten ökas så priserna går ner.
Tesla säljer rätt bra i USA trots att subventionerna är borta.
Vilken tur vi har att vi har Tesla som gör stora serier som gör att vi får billiga elbilar.

Gigafactory Berlin ska tydligen kunna tillverka 2 miljoner bilar per år.
https://insideevs.com/news/435244/tesla ... cles-year/
Jo Zalman med de bilarna blir inte billigare än bilarna tillverkade av andra tillverkare som har små serier som gör att bilarna blir dyra

Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 22 jul 2020 17:25
av chaffis75
Fredrik j skrev:Bjelke skrev:Fredrik j skrev:Lite paradoxalt att det delvis verkar bero på utsläppsbegränsningar. Man behöver hushålla med elbilarna eftersom man inte kan ackumulera från ett år till ett annat. Man vill sälja exakt så många elbilar som man behöver.
Så i princip så är hela europeiska fordons-tillverkningen complience-bilar

Man blir ju lite besviken iaf, men det verkar inte mycket bättre.
Ja, så tror jag det är. Kapaciteten är så låg att man inte har råd att dra iväg för många elbilar under 2020.
Det var ju knappast det som var syftet med utsläppsbegränsningarna.
Jag tycker ändå de känns som vw med id3 vill sälja elbilar men tyvärr har de ju lite problem att få ut modellen.
När id3 faktiskt börjar levereras så kanske man snart (1\2 - 1 år?) ser vad åtminstone vw vill.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 22 jul 2020 18:47
av Fredrik j
chaffis75 skrev:Fredrik j skrev:Bjelke skrev:Fredrik j skrev:Lite paradoxalt att det delvis verkar bero på utsläppsbegränsningar. Man behöver hushålla med elbilarna eftersom man inte kan ackumulera från ett år till ett annat. Man vill sälja exakt så många elbilar som man behöver.
Så i princip så är hela europeiska fordons-tillverkningen complience-bilar

Man blir ju lite besviken iaf, men det verkar inte mycket bättre.
Ja, så tror jag det är. Kapaciteten är så låg att man inte har råd att dra iväg för många elbilar under 2020.
Det var ju knappast det som var syftet med utsläppsbegränsningarna.
Jag tycker ändå de känns som vw med id3 vill sälja elbilar men tyvärr har de ju lite problem att få ut modellen.
När id3 faktiskt börjar levereras så kanske man snart (1\2 - 1 år?) ser vad åtminstone vw vill.
Helst vill dom nog få ut dom 2021. Under 2020 har dom sålt tillräckligt eftersom volymerna på fossilbilarna gått ner.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 22 jul 2020 18:53
av Bjelke
Så effekten blir att det kommer att se ut som att VW kommer igång "på riktigt "
strax efter årsskiftet, vilket dom kommer att göra en stor grej av och kanske tom
marknadsföra som en medveten och planerad strategi i sig...
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 22 jul 2020 19:40
av Elbilisten
Var det inte Kia som sparade elbilar i en hamn till efter årskiftet?
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 22 jul 2020 19:45
av Jordad
nek0 skrev:Jordad skrev:nek0 skrev:
Vilken tur vi har att vi har Tesla som gör stora serier som gör att vi får billiga elbilar.

Ja Tesla har fördelen att de kan tillverka 10000 bilar i veckan och få sålt dem för en halv miljon styck. Ingen av de traditionella biltillverkarnas elbilar är tillräckligt åtråvärda för att lyckas med något sådant och deras produktion är bara 1-2000 bilar i veckan.
52x2000=?
VW producerar fler bilar på ett år än Tesla på 10 år så vad pratar du om. Sedan vet jag inte vad VW gör med bilarna, tar kort på de och skrotar de?
Det är en stor skillnad på att tillverka elbilar och bilar med förbränningsmotor. Man måste döma elbilstillverkare efter hur många elbilar de producerar.
Teslas tillverkningskapacitet för M3/Y närmar sig 10000 per vecka. Den näst mest sålda elbilen i världen efter Tesla Model 3 är Nissan Leaf som är en avsevärt mycket enklare bil att bygga än Model 3 men trots det har Nissan inte klarat av att bygga mer än 2000 bilar per vecka (eller 100000 per år). Detta trots att Leaf har varit i produktion i 10 år.
Förhoppningsvis kommer kanske VW kunna öka produktionen av ID3/El-born/Enyaq snabbare än vad som tidigare varit fallet när traditionella biltillverkare lanserat elbilar.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 22 jul 2020 19:54
av nek0
Jordad skrev:nek0 skrev:Jordad skrev:nek0 skrev:
Vilken tur vi har att vi har Tesla som gör stora serier som gör att vi får billiga elbilar.

Ja Tesla har fördelen att de kan tillverka 10000 bilar i veckan och få sålt dem för en halv miljon styck. Ingen av de traditionella biltillverkarnas elbilar är tillräckligt åtråvärda för att lyckas med något sådant och deras produktion är bara 1-2000 bilar i veckan.
52x2000=?
VW producerar fler bilar på ett år än Tesla på 10 år så vad pratar du om. Sedan vet jag inte vad VW gör med bilarna, tar kort på de och skrotar de?
Det är en stor skillnad på att tillverka elbilar och bilar med förbränningsmotor. Man måste döma elbilstillverkare efter hur många elbilar de producerar.
Teslas tillverkningskapacitet för M3/Y närmar sig 10000 per vecka. Den näst mest sålda elbilen i världen efter Tesla Model 3 är Nissan Leaf som är en avsevärt mycket enklare bil att bygga än Model 3 men trots det har Nissan inte klarat av att bygga mer än 2000 bilar per vecka (eller 100000 per år). Detta trots att Leaf har varit i produktion i 10 år.
Förhoppningsvis kommer kanske VW kunna öka produktionen av ID3/El-born/Enyaq snabbare än vad som tidigare varit fallet när traditionella biltillverkare lanserat elbilar.
Och vad tror du varför ingen annan än Tesla kan producera 10000 elbilar per vecka? Jag tror att de inte vill. De tjänar bra på avgas bilar och producerar precis så många elbilar som de måste.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 02 aug 2020 13:20
av bjelkeman
Coronakrisen slår brutalt mot hela fordonsindustrin. Efterfrågan på nya bilar rasar och experter talar om en överkapacitet på 6-7 miljoner bilar per år bara i de europeiska bilfabrikerna.
”10-15 procent av biljobben är på väg att försvinna”, säger den tyska branschgurun professor Ferdinand Dudenhöffer.
https://www.di.se/bil/branschexperten-j ... industrin/
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 02 aug 2020 13:29
av Zalman3
FORDONSJÄTTARNAS BRAKFÖRLUSTER
Fordonsindustrin har i veckan radat upp brakförluster efter ett första halvår präglat av covid-19-pandemin. Här är ett axplock från de senaste delårsrapporterna från branschens ledande aktörer:
•Amerikanska Ford Motor har redovisat en förlust på 1,9 miljarder dollar för andra kvartal, rensat för engångsposter. Omsättningen halverades till 19,4 miljarder dollar.
•För General Motors (GM) blev det en nettoförlust i andra kvartalet på 758 miljoner dollar, ned från vinsten på 2,4 miljarder dollar ett år tidigare.
•Fiat Chrysler redovisade en förlust på 928 miljoner euro för kvartalet, med ett ras för nettoomsättningen på 56 procent till 11,7 miljarder euro.
•Tyska Volkswagen redovisar en justerad rörelseförlust på 1,7 miljarder euro för andra kvartalet, vilket kan jämföras med vinsten på 5,1 miljarder euro ett år tidigare. Leveransvolymen rasade 32 procent.
•Tata Motors, med Jaguar och Land Rover i portföljen, redovisade en nettoförlust på 84,4 miljarder rupier för kvartalet som avslutades i juni, en dryg fördubbling av förlusten ett år tidigare.
•Japanska Nissan redovisar ett försäljningsras på 48 procent till 643.000 bilar under kvartalet, vilket gav en förlust på 153,9 miljarder yen.
•Franska Peugeots omsättning föll 34,5 procent till 25,1 miljarder euro under första halvåret. Vinsten rasade till 595 miljoner euro, ned från 1,8 miljarder ett år tidigare.
•För Renault blev det en rekordstor förlust på 7,3 miljarder euro netto för årets första halvår efter ett försäljningsras på 35 procent.
De svenska fordonstillverkarna har också tagit rejält med stryk i coronakrisen:
•Biltillverkaren Volvo Cars gjorde en förlust på 989 miljoner kronor för årets första halvår, med ett fall för omsättningen på 14 procent till 111,8 miljarder kronor.
•Lastbilstillverkaren AB Volvo redovisade ett ras för orderingången på 45 procent i årstakt under andra kvartalet, där det justerade rörelseresultatet rasade till 3,3 miljarder från 15,1 miljarder ett år tidigare.
•Södertäljebaserade Scania, som ingår i den VW-kontrollerade och börsnoterade lastbilstillverkaren Traton, gjorde en förlust före skatt på 458 miljoner kronor för årets andra kvartal med ett ras för orderingången på 38 procent.
De flesta biltillverkarna har gjort stora förluster 1H.
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 02 aug 2020 17:13
av 12man
Vw ger momsen 16% i rabatt på alla nybilar i Tyskland (inte id3 och e-up)
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 02 aug 2020 17:27
av Zalman3
12man skrev:Vw ger momsen 16% i rabatt på alla nybilar i Tyskland (inte id3 och e-up)
Det verkar vara 16% moms även på ID3.
Eftersom all Fastlane ID.3 med ett ytterligare avtal fortfarande är tillgängligt från oktober 2020, kommer du också att få 16% moms.
https://www.ludego.com/produkt/vw-id-3- ... -fastlane/
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 03 sep 2020 17:30
av nek0
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 03 sep 2020 19:49
av Zalman3
Fossilbilar är allt mera svårsålda.
10 bilar som reas ut i höst – spara över 100 000 kronor
Vårens coronakris i bilvärlden smittar av sig på höstens bilförsäljning. Flera biltillverkare har inte fått igång produktionen till normal kapacitet under sommaren och många har tvingats skjuta fram viktiga nylanseringar. Det har skapat oro i bilhandeln och en stor efterfrågan på begagnade bilar. Samtidigt måste handlarna och importörerna rea ut vissa modeller för att hålla försäljningen uppe och bli av med bilar som samlat damm.
https://teknikensvarld.se/10-bilar-som- ... 00-kronor/
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 04 sep 2020 05:47
av Zalman3
Re: Är europeisk bilindustri dödsdömd?
Postat: 04 sep 2020 06:56
av nek0
Zalman3 skrev:Info från Hyperchange.
Screenshot_20200904-054502_YouTube.jpg
Info från mitt fönster.
Nya bilar i år på parkeringen.
4 Mercedes diesel och 1 bensin
1 Kia Ceed bensin och 1 Niro hybrid
1 Renault Clio bensin
1 Toyota Yaris bensin
Inte en ända elbil så långt ögat når
