Re: Model S på Nürburg ring
Postat: 24 jun 2021 17:27
taliz skrev:4:20

taliz skrev:4:20
https://electrek.co/2021/09/02/tesla-mo ... racetrack/Watch Tesla Model S Plaid with Track Mode do hot laps on Nürburgring racetrack
Jag hade precis bestämt mig för att behålla vår X Performance och bygga en trackday-bil av en M3P.Pontus skrev:Kul om vi får en tid snart.
Roadster kommer väl vilken torsdag som helstdstr skrev:Jag hade precis bestämt mig för att behålla vår X Performance och bygga en trackday-bil av en M3P.Pontus skrev:Kul om vi får en tid snart.
...men om dom drar till med något under 7.10 så blir det svårt. Om den trillar in på en 6-minuters tid så får jag nog tänka om igen. Fan.
Och bananer i frunken!Pontus skrev:Roadster kommer väl vilken torsdag som helstdstr skrev:Jag hade precis bestämt mig för att behålla vår X Performance och bygga en trackday-bil av en M3P.Pontus skrev:Kul om vi får en tid snart.
...men om dom drar till med något under 7.10 så blir det svårt. Om den trillar in på en 6-minuters tid så får jag nog tänka om igen. Fan.
Är dessa direkt från fabriken utan moddar?dd88 skrev:Kategori ”stor sedan”:
Mercedes-Benz AMG GT 63 S - 7:23.01
Porsche Panamera Turbo S - 7:25.04
Tesla Model S Plaid - 7:30.09
BMW M8 Competition (G15) - 7:32.79
Tiden är ok sett till konkurrenterna, men sett till förväntan så är det definitivt inte i tillräckligt.
Tja, Michael Funke körde 7.29 i en Opel Astra OPC tvålitersturbo i Rundstrecken Challenge Nürburgring 2011. Så lite mer kanske man kan hoppas på från Tesla?dd88 skrev:Kategori ”stor sedan”:
Mercedes-Benz AMG GT 63 S - 7:23.01
Porsche Panamera Turbo S - 7:25.04
Tesla Model S Plaid - 7:30.09
BMW M8 Competition (G15) - 7:32.79
Tiden är ok sett till konkurrenterna, men sett till förväntan så är det definitivt inte i tillräckligt.
Edit:During tourist driving sessions, the full main straight cannot be driven at speed due to the exit/entrance. These laps are usually timed "bridge to gantry", which is only 19.1 km (11.9 mi). The lap goes from the "bridge" at Antoniusbuche to the "gantry" (currently carrying Audi sponsorship) on Döttinger Höhe.
Det är hela rundan... det står på tidkortet.dd88 skrev:Ja det är bilar direkt från fabrik.
Sen råder det lite osäkerhet kring vilken sträcka som Tesla tog tid på, Electrec påstår att det är ett fullt varv men på klippen är det andra bilar vilket tyder på att det måste vara BTG. Skiljer cirka 1.5-2s.
During tourist driving sessions, the full main straight cannot be driven at speed due to the exit/entrance. These laps are usually timed "bridge to gantry", which is only 19.1 km (11.9 mi). The lap goes from the "bridge" at Antoniusbuche to the "gantry" (currently carrying Audi sponsorship) on Döttinger Höhe.
BMW M5 CS - 7:29.57dd88 skrev:Kategori ”stor sedan”:
Mercedes-Benz AMG GT 63 S - 7:23.01
Porsche Panamera Turbo S - 7:25.04
Tesla Model S Plaid - 7:30.09
BMW M8 Competition (G15) - 7:32.79
Tiden är ok sett till konkurrenterna, men sett till förväntan så är det definitivt inte i tillräckligt.
Plaid ska väl ha dom bästa gatdäcken som finns att tillgå just nu?Zalman3 skrev:Plaid är tung. Med bättre däck går det få bättre tider.
Tycker att kinatillverkade Teslor har hög kvalitet.HelectriC skrev:tänk om Tesla hade fokuserat lika mycket på byggkvalitet, ny design på bilarna och serviceapparaten istället för enbart på fart. Då tror jag dom hade blivit enormt framgångsrika. Är det verkligen så viktigt för de flesta kunder att bilen är rekordsnabb på Nürburgring?
Zalman3 skrev:Plaid är tung. Med bättre däck går det få bättre tider.
Även första varvet?dstr skrev:Det är hela rundan... det står på tidkortet.dd88 skrev:Ja det är bilar direkt från fabrik.
Sen råder det lite osäkerhet kring vilken sträcka som Tesla tog tid på, Electrec påstår att det är ett fullt varv men på klippen är det andra bilar vilket tyder på att det måste vara BTG. Skiljer cirka 1.5-2s.
During tourist driving sessions, the full main straight cannot be driven at speed due to the exit/entrance. These laps are usually timed "bridge to gantry", which is only 19.1 km (11.9 mi). The lap goes from the "bridge" at Antoniusbuche to the "gantry" (currently carrying Audi sponsorship) on Döttinger Höhe.
Det florerar mycket bilder och filmer nu från protyperna som var där för ett år sedan. Jag har nog inte sett något från årets försök.
Hur mycket påverkar däckbredden? Plaid har väl fortfarande smalare däck standard (nya 21") än vad bilarna ovan har?dd88 skrev:Plaid ska väl ha dom bästa gatdäcken som finns att tillgå just nu?Zalman3 skrev:Plaid är tung. Med bättre däck går det få bättre tider.
Det kan vara viktigt för elbilen. Nu har Musk visat att även i prestandaskråt är elbilarna att räkna med.HelectriC skrev:tänk om Tesla hade fokuserat lika mycket på byggkvalitet, ny design på bilarna och serviceapparaten istället för enbart på fart. Då tror jag dom hade blivit enormt framgångsrika. Är det verkligen så viktigt för de flesta kunder att bilen är rekordsnabb på Nürburgring?
Tyvärr är det inte helt så jag upplever situationen i Norge, verkar fortfarande ha en del brister inom service. Designen börjar ju också bli vääääldigt gammal. Min fru förbjöd mig att beställa eftersom bilarna ser gamla ut, likadana som den första vi köpte 2014. Nu kom Model Y till Europa, men den ser ju redan gammal ut eftersom den ser ut som en Model 3 som funnits alltför länge i samma skepnad.Zalman3 skrev:Tycker att kinatillverkade Teslor har hög kvalitet.HelectriC skrev:tänk om Tesla hade fokuserat lika mycket på byggkvalitet, ny design på bilarna och serviceapparaten istället för enbart på fart. Då tror jag dom hade blivit enormt framgångsrika. Är det verkligen så viktigt för de flesta kunder att bilen är rekordsnabb på Nürburgring?
Och nu ger Teslas Umeåkontor toppservice till oss här i Norrland.
Så det säljs Brazillions med Teslor i Norrland nu.
Speciellt eftersom man får förlita sig på några få kanske fungerande 50kW CCS laddare om man vill köra nåt annat än Tesla.