Sida 15 av 18

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 24 jun 2021 17:27
av Bjelke
taliz skrev:
4:20
:lol: Of course…

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 24 jun 2021 18:39
av jpetters
Under 7 min med Tesla track package.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 03 sep 2021 07:18
av dd88
Nu är det dags!
Watch Tesla Model S Plaid with Track Mode do hot laps on Nürburgring racetrack
https://electrek.co/2021/09/02/tesla-mo ... racetrack/

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 03 sep 2021 07:56
av Pontus
Kul om vi får en tid snart.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 03 sep 2021 09:28
av dstr
Pontus skrev:
Kul om vi får en tid snart.
Jag hade precis bestämt mig för att behålla vår X Performance och bygga en trackday-bil av en M3P.

...men om dom drar till med något under 7.10 så blir det svårt. Om den trillar in på en 6-minuters tid så får jag nog tänka om igen. Fan.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 03 sep 2021 10:49
av Pontus
dstr skrev:
Pontus skrev:
Kul om vi får en tid snart.
Jag hade precis bestämt mig för att behålla vår X Performance och bygga en trackday-bil av en M3P.

...men om dom drar till med något under 7.10 så blir det svårt. Om den trillar in på en 6-minuters tid så får jag nog tänka om igen. Fan.
Roadster kommer väl vilken torsdag som helst :)

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 03 sep 2021 11:10
av Tars
Pontus skrev:
dstr skrev:
Pontus skrev:
Kul om vi får en tid snart.
Jag hade precis bestämt mig för att behålla vår X Performance och bygga en trackday-bil av en M3P.

...men om dom drar till med något under 7.10 så blir det svårt. Om den trillar in på en 6-minuters tid så får jag nog tänka om igen. Fan.
Roadster kommer väl vilken torsdag som helst :)
Och bananer i frunken!

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 03 sep 2021 11:30
av dd88
Jag tror ändå 7:10 är en rimlig tid. En sektion hade klockats av en åskådare och motsvarade bilar som kör 7:2x, men det var ett tidigt varv så lär ju ha gjorts justeringar efter det.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 10 sep 2021 05:49
av frippan
7:30 blev den officiella tiden. Är väl en rätt okej tid ändå?


Bild

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 10 sep 2021 07:05
av dd88
Kategori ”stor sedan”:

Mercedes-Benz AMG GT 63 S - 7:23.01
Porsche Panamera Turbo S - 7:25.04
Tesla Model S Plaid - 7:30.09
BMW M8 Competition (G15) - 7:32.79

Tiden är ok sett till konkurrenterna, men sett till förväntan så är det definitivt inte i tillräckligt.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 10 sep 2021 07:09
av Gustafsson
dd88 skrev:
Kategori ”stor sedan”:

Mercedes-Benz AMG GT 63 S - 7:23.01
Porsche Panamera Turbo S - 7:25.04
Tesla Model S Plaid - 7:30.09
BMW M8 Competition (G15) - 7:32.79

Tiden är ok sett till konkurrenterna, men sett till förväntan så är det definitivt inte i tillräckligt.
Är dessa direkt från fabriken utan moddar?
Electrec skriver lite mer:
https://electrek.co/2021/09/09/tesla-mo ... ic-record/

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 10 sep 2021 07:31
av Kriper
dd88 skrev:
Kategori ”stor sedan”:

Mercedes-Benz AMG GT 63 S - 7:23.01
Porsche Panamera Turbo S - 7:25.04
Tesla Model S Plaid - 7:30.09
BMW M8 Competition (G15) - 7:32.79

Tiden är ok sett till konkurrenterna, men sett till förväntan så är det definitivt inte i tillräckligt.
Tja, Michael Funke körde 7.29 i en Opel Astra OPC tvålitersturbo i Rundstrecken Challenge Nürburgring 2011. Så lite mer kanske man kan hoppas på från Tesla?

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 10 sep 2021 07:33
av dd88
Ja det är bilar direkt från fabrik.

Sen råder det lite osäkerhet kring vilken sträcka som Tesla tog tid på, Electrec påstår att det är ett fullt varv men på klippen är det andra bilar vilket tyder på att det måste vara BTG.
During tourist driving sessions, the full main straight cannot be driven at speed due to the exit/entrance. These laps are usually timed "bridge to gantry", which is only 19.1 km (11.9 mi). The lap goes from the "bridge" at Antoniusbuche to the "gantry" (currently carrying Audi sponsorship) on Döttinger Höhe.
Edit:

Börjar klarna lite, Tesla ska ha varit där på en ”öppen” testdag för tillverkare. Är det ett fullt varv så kommer ett officiellt besked snart.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 10 sep 2021 08:02
av frippan
Video på körningen


Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 10 sep 2021 08:03
av dstr
dd88 skrev:
Ja det är bilar direkt från fabrik.

Sen råder det lite osäkerhet kring vilken sträcka som Tesla tog tid på, Electrec påstår att det är ett fullt varv men på klippen är det andra bilar vilket tyder på att det måste vara BTG. Skiljer cirka 1.5-2s.
During tourist driving sessions, the full main straight cannot be driven at speed due to the exit/entrance. These laps are usually timed "bridge to gantry", which is only 19.1 km (11.9 mi). The lap goes from the "bridge" at Antoniusbuche to the "gantry" (currently carrying Audi sponsorship) on Döttinger Höhe.
Det är hela rundan... det står på tidkortet.

Det florerar mycket bilder och filmer nu från protyperna som var där för ett år sedan. Jag har nog inte sett något från årets försök.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 10 sep 2021 08:10
av Fredrik j
dd88 skrev:
Kategori ”stor sedan”:

Mercedes-Benz AMG GT 63 S - 7:23.01
Porsche Panamera Turbo S - 7:25.04
Tesla Model S Plaid - 7:30.09
BMW M8 Competition (G15) - 7:32.79

Tiden är ok sett till konkurrenterna, men sett till förväntan så är det definitivt inte i tillräckligt.
BMW M5 CS - 7:29.57

https://www.roadandtrack.com/news/a3660 ... -lap-time/

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 10 sep 2021 08:11
av Zalman3
Plaid är tung. Med bättre däck går det få bättre tider.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 10 sep 2021 08:11
av HelectriC
tänk om Tesla hade fokuserat lika mycket på byggkvalitet, ny design på bilarna och serviceapparaten istället för enbart på fart. Då tror jag dom hade blivit enormt framgångsrika. Är det verkligen så viktigt för de flesta kunder att bilen är rekordsnabb på Nürburgring?

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 10 sep 2021 08:14
av dd88
Zalman3 skrev:
Plaid är tung. Med bättre däck går det få bättre tider.
Plaid ska väl ha dom bästa gatdäcken som finns att tillgå just nu?

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 10 sep 2021 08:15
av Zalman3
HelectriC skrev:
tänk om Tesla hade fokuserat lika mycket på byggkvalitet, ny design på bilarna och serviceapparaten istället för enbart på fart. Då tror jag dom hade blivit enormt framgångsrika. Är det verkligen så viktigt för de flesta kunder att bilen är rekordsnabb på Nürburgring?
Tycker att kinatillverkade Teslor har hög kvalitet.
Och nu ger Teslas Umeåkontor toppservice till oss här i Norrland.
Så det säljs Brazillions med Teslor i Norrland nu.
Speciellt eftersom man får förlita sig på några få kanske fungerande 50kW CCS laddare om man vill köra nåt annat än Tesla.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 10 sep 2021 08:16
av MWall
Zalman3 skrev:
Plaid är tung. Med bättre däck går det få bättre tider.

Ja, kollar man listan så kör nästan alla med Cup 2-däck eller motsvarande. Hade Plaid inte det så är det ett ganska stort handikapp.


https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_N ... _lap_times

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 10 sep 2021 08:18
av dd88
dstr skrev:
dd88 skrev:
Ja det är bilar direkt från fabrik.

Sen råder det lite osäkerhet kring vilken sträcka som Tesla tog tid på, Electrec påstår att det är ett fullt varv men på klippen är det andra bilar vilket tyder på att det måste vara BTG. Skiljer cirka 1.5-2s.
During tourist driving sessions, the full main straight cannot be driven at speed due to the exit/entrance. These laps are usually timed "bridge to gantry", which is only 19.1 km (11.9 mi). The lap goes from the "bridge" at Antoniusbuche to the "gantry" (currently carrying Audi sponsorship) on Döttinger Höhe.
Det är hela rundan... det står på tidkortet.

Det florerar mycket bilder och filmer nu från protyperna som var där för ett år sedan. Jag har nog inte sett något från årets försök.
Även första varvet?

Tesla skriver själva "Model S Plaid sets an official full lap time of 7:35.579 at Nürburgring" i klippet ovan.

Visst borde man vänta på officiella besked innan man drar slutsatser, men all motstridig info som plockas upp bidrar helt klart till spekulationer.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 10 sep 2021 08:19
av jpetters
dd88 skrev:
Zalman3 skrev:
Plaid är tung. Med bättre däck går det få bättre tider.
Plaid ska väl ha dom bästa gatdäcken som finns att tillgå just nu?
Hur mycket påverkar däckbredden? Plaid har väl fortfarande smalare däck standard (nya 21") än vad bilarna ovan har?

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 10 sep 2021 08:19
av AAKEE
HelectriC skrev:
tänk om Tesla hade fokuserat lika mycket på byggkvalitet, ny design på bilarna och serviceapparaten istället för enbart på fart. Då tror jag dom hade blivit enormt framgångsrika. Är det verkligen så viktigt för de flesta kunder att bilen är rekordsnabb på Nürburgring?
Det kan vara viktigt för elbilen. Nu har Musk visat att även i prestandaskråt är elbilarna att räkna med.
Det gäller att plocka bort alla argument mot elbilen, bit för bit.

Det borde inte finnas något motsatsförhållande mellan byggkvalitet och snabb på bana.

Re: Model S på Nürburg ring

Postat: 10 sep 2021 08:20
av HelectriC
Zalman3 skrev:
HelectriC skrev:
tänk om Tesla hade fokuserat lika mycket på byggkvalitet, ny design på bilarna och serviceapparaten istället för enbart på fart. Då tror jag dom hade blivit enormt framgångsrika. Är det verkligen så viktigt för de flesta kunder att bilen är rekordsnabb på Nürburgring?
Tycker att kinatillverkade Teslor har hög kvalitet.
Och nu ger Teslas Umeåkontor toppservice till oss här i Norrland.
Så det säljs Brazillions med Teslor i Norrland nu.
Speciellt eftersom man får förlita sig på några få kanske fungerande 50kW CCS laddare om man vill köra nåt annat än Tesla.
Tyvärr är det inte helt så jag upplever situationen i Norge, verkar fortfarande ha en del brister inom service. Designen börjar ju också bli vääääldigt gammal. Min fru förbjöd mig att beställa eftersom bilarna ser gamla ut, likadana som den första vi köpte 2014. Nu kom Model Y till Europa, men den ser ju redan gammal ut eftersom den ser ut som en Model 3 som funnits alltför länge i samma skepnad.