Batteridag 22 september

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av fth »

Nedgången i efterhanden måste väl ändå bero på besvikelse över tidsplanen, inte innehållet i presentationen?

Min bedömning av innehållet är att Tesla pekade med hela handen och angav riktningen för en hel industri för många år framåt.

Detta är ju något som man kanske skulle ha förväntat att Panasonic, LG, CATL et al skulle göra, men vad det ser ut så har Tesla även inom batteritillverkning applicerat Elons ”first principle”-metod på ett sätt som traditionella företag verkar oförmögna att göra.

Jag tror/hoppas att börsdagen kommer att utveckla sig annorlunda än efterhandeln när sansade analytiker har haft tid att smälta informationen.

Så vitt jag kan se så svarade Tesla i natt med eftertryck på frågan om hur dagens kurs kan motiveras av framtida potential, just det som har varit orosmomentet i dagens värdering.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
backe

Inlägg av backe »

fth skrev:
backe skrev:
mans71 skrev:
Jag såg inte eventet, men sa man något om dom nya batterierna skulle ersätta batterierna i befintliga bilar? Plaid-versionen visar ju att det går att få in i en Model S och därmed också X - kan ju bli en riktigt häftig long range!
Jag har inte sett något om att nya battericellen(4860) ska sitta i Plaid?
Det kan man nog förutsätta, det blir svårt att få upp kapaciteten till 150+kWh med rimlig vikt med befintlig teknik. Möjligen kan det röra sig om nickel-mangan-batterier (”mid tier” enligt presentationen), men jag tror det är 4680 integrerade i bottenplattan som krävs.

/fth
Hur vet du att det ska vara 150+ kWh?
Varför ska man förutsätta att den ska sitta där? Isåfall så tror jag personligen att Plaid kommer bli försenad en gång till då nya batterierna ska komma 2022 och Plaid i slutet av 2021?

Nu finns inte den här bilen så vi kan väl jämföra med en annan bil som inte heller finns då(i produktion), men Lucid Air verkar lyckas med detta utan ett större batteripaket och 113 kWh, så det borde vara möjligt tycker jag även för Tesla?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

backe skrev:
Det vet jag förstås inte, men beroende på om man utgår från förbrukningen för LR eller P så krävs det 29% respektive 49% mer kapacitet än dagens batteri för att uppnå 834km räckvidd, dvs drygt 130kWh eller drygt 150kWh.

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

fth skrev:
backe skrev:
Det vet jag förstås inte, men beroende på om man utgår från förbrukningen för LR eller P så krävs det 29% respektive 49% mer kapacitet än dagens batteri för att uppnå 834km räckvidd, dvs drygt 130kWh eller drygt 150kWh.

/fth
P.S. för att uppnå 834km räckvidd med ett ”Lucid-batteri” på 113kWh så skulle förbrukningen behöva vara max 134Wh/km, det känns inte sannolikt, varken för Tesla eller Lucid.

/fth
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

fth skrev:
Nedgången i efterhanden måste väl ändå bero på besvikelse över tidsplanen, inte innehållet i presentationen?

Min bedömning av innehållet är att Tesla pekade med hela handen och angav riktningen för en hel industri för många år framåt.

Detta är ju något som man kanske skulle ha förväntat att Panasonic, LG, CATL et al skulle göra, men vad det ser ut så har Tesla även inom batteritillverkning applicerat Elons ”first principle”-metod på ett sätt som traditionella företag verkar oförmögna att göra.

Jag tror/hoppas att börsdagen kommer att utveckla sig annorlunda än efterhandeln när sansade analytiker har haft tid att smälta informationen.

Så vitt jag kan se så svarade Tesla i natt med eftertryck på frågan om hur dagens kurs kan motiveras av framtida potential, just det som har varit orosmomentet i dagens värdering.

/fth
Precis! Bra formulerat!
backe

Inlägg av backe »

fth skrev:
fth skrev:
backe skrev:

/fth
P.S. för att uppnå 834km räckvidd med ett ”Lucid-batteri” på 113kWh så skulle förbrukningen behöva vara max 134Wh/km, det känns inte sannolikt, varken för Tesla eller Lucid.

/fth
Jag har inte sagt att Plaid ska ha ett batteripack på 113 kWh(jag vet inte hur stort det blir)) då Model S inte är lika optimerad i grunden(Model S är troligen min favoritbil idag så jag klagar inte på den, men det är en gammal design trots allt) som Lucid Air, men jag ser inte varför jag ska börja hitta på egna fakta då det inte stödjer mina teorier?

Det sas väl att nya battericellen ska vara i produktion 2022, jag förstår inte hur man kan släppa en bil under 2021 med den tekniken då? Nu kanske man gör det men att vi tar det som en sanning att den har den nya cellen innan det kommit info om det känns spekulativt.

Lucids siffror är väl 817 km tror jag och är någorluna trovärdiga då dom uppmätts av en firma som jobbar med EPA-validering, det kan såklart ändras något åt något håll men knappast dramatiskt. Teslas siffror på 834 km kommer också kunna ändras både upp och ner under tiden innan den faktiskt börjar levereras och har fått en officiellt EPA-validering.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Inlägg av Generalbogge »

backe skrev:
fth skrev:
fth skrev:
backe skrev:

/fth

/fth
Jag har inte sagt att Plaid ska ha ett batteripack på 113 kWh(jag vet inte hur stort det blir)) då Model S inte är lika optimerad i grunden(Model S är troligen min favoritbil idag så jag klagar inte på den, men det är en gammal design trots allt) som Lucid Air, men jag ser inte varför jag ska börja hitta på egna fakta då det inte stödjer mina teorier?

Det sas väl att nya battericellen ska vara i produktion 2022, jag förstår inte hur man kan släppa en bil under 2021 med den tekniken då? Nu kanske man gör det men att vi tar det som en sanning att den har den nya cellen innan det kommit info om det känns spekulativt.

Lucids siffror är väl 817 km tror jag och är någorluna trovärdiga då dom uppmätts av en firma som jobbar med EPA-validering, det kan såklart ändras något åt något håll men knappast dramatiskt. Teslas siffror på 834 km kommer också kunna ändras både upp och ner under tiden innan den faktiskt börjar levereras och har fått en officiellt EPA-validering.
Som jag förstod det, så producerar de redan de nya batterierna, men det skulle dröja till 2022, innan de kom upp i önskad produktionstakt/produktionsvolym. Så det skulle ju då kunna innebära att Plaid bilarna kommer att få dessa, eftersom det troligen blir en mindre andel av dessa som kommer att säljas.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

backe skrev:
Jag ser det inte som en sanning, det är ju som du säger bara spekulationer för närvarande, och det är möjligt att Plaid går att bygga med inkrementella förbättringar av befintliga celler och batteripack. Jag tycker bara det verkar osannolikt med tanke på att 33-50% fler celler, en ytterligare motor etc rimligen borde göra bilen orimligt tung?

Iofs så har dom ju bevisligen en prototyp som slår Laguna-rekord redan, och den kan väl knappast ha 4680-celler?

Vad gäller produktionskapaciten så sa väl Elon att prototyp-linan med 10GWh kapacitet skulle vara i produktion tidigare, men att fullskalig produktion (100GWh+) skulle dröja längre, dom kanske använder celler från prototyp-linan till dom första leveranserna?

/fth
backe

Inlägg av backe »

Generalbogge skrev:
backe skrev:
fth skrev:
fth skrev:
backe skrev:

/fth

/fth

Som jag förstod det, så producerar de redan de nya batterierna, men det skulle dröja till 2022, innan de kom upp i önskad produktionstakt/produktionsvolym. Så det skulle ju då kunna innebära att Plaid bilarna kommer att få dessa, eftersom det troligen blir en mindre andel av dessa som kommer att säljas.
Dom producerar dessa i en pilotanläggning(utveckling), batteriet är inte ens helt färdigt enligt vad jag såg sägas men nära att färdigställas.
Nu kanske man gör det men att vi tar det som en sanning att den har den nya cellen innan det kommit info om det känns spekulativt.
Som jag skriver så skulle det kunna vara det batteriet, men om det inte är sagt så, så är det bara ren spekulation och lite tidigt att anta att det kommer hamna i Model S och X.

Jag tror att det finns mycket förbättringar att göra med den nuvarande cellen också, och i kombination med en mer effektiv drivlina så kanske man kan lösa det med battericellen som redan finns.
Sen utan att veta så tror jag att siffrorna man släpper nu är ganska utstuderade med tanke på vad Lucid har släppt för siffror, så det är inte säkert att man har lösningen helt klar för sig nu utan hoppas lösa den under kommande 1-2 åren genom att jobba hårt och målmedvetet.

Jag tror också att det är ganska svårt att ändra formfaktor på cellen i ett batteripaket i en redan utvecklad bil, det är därför jag tror att man inte kommer släppa nya cellen i nuvarande modeller.
backe

Inlägg av backe »

fth skrev:
backe skrev:
Jag ser det inte som en sanning, det är ju som du säger bara spekulationer för närvarande, och det är möjligt att Plaid går att bygga med inkrementella förbättringar av befintliga celler och batteripack. Jag tycker bara det verkar osannolikt med tanke på att 33-50% fler celler, en ytterligare motor etc rimligen borde göra bilen orimligt tung?

Iofs så har dom ju bevisligen en prototyp som slår Laguna-rekord redan, och den kan väl knappast ha 4680-celler?

Vad gäller produktionskapaciten så sa väl Elon att prototyp-linan med 10GWh kapacitet skulle vara i produktion tidigare, men att fullskalig produktion (100GWh+) skulle dröja längre, dom kanske använder celler från prototyp-linan till dom första leveranserna?

/fth

Då är vi överens i stort :)
Jag svarade i början på det här på ett inlägg som skrev att man skulle ha nya cellen i Plaid och då kanske den kommer även i S och X, det var där jag började undra hur man visste det.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Jerker skrev:
Tesla håller på att utvecklas till en riktig storspelare på bilmarknaden. De står där och visar vägen och spärrar av alla avtagsvägar. De tvingar utvecklingen i elbilens riktning och ingen biltillverkare, hur stor den än är idag, kommer att kunna undvika att följa den.

Ändå dyker Teslas aktiens värde. Det visar lite om hur sjuk aktiemarknaden är. De flesta borde istället passa på att handla medan aktien fortfarande är såpass billig som den är idag.
Det sjuka i mina ögon är i så fall uppgången på över 400% under året... Att det efter den gigantiska uppgången ligger helt orimliga förväntningar på tillväxt diskonterat är inte så konstigt.

Inte heller är det särskilt konstigt att marknaden är försiktig med att sätta värde på löften som förändringar om ska komma i framtiden i Teslas fall...
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
Jerker skrev:
Tesla håller på att utvecklas till en riktig storspelare på bilmarknaden. De står där och visar vägen och spärrar av alla avtagsvägar. De tvingar utvecklingen i elbilens riktning och ingen biltillverkare, hur stor den än är idag, kommer att kunna undvika att följa den.

Ändå dyker Teslas aktiens värde. Det visar lite om hur sjuk aktiemarknaden är. De flesta borde istället passa på att handla medan aktien fortfarande är såpass billig som den är idag.
Varför är aktien billig? Bara för att Tesla blir större betyder det inte att aktien skall upp, redan idag krävs ju gigantisk tillväxt under många år framöver för att aktiepriset idag skall vara motiverat. Jag skulle säga att aktien är ganska dyr idag eftersom det verkligen krävs att allting går perfekt under lång tid för att Tesla skall kunna börja leverera tillräckligt med vinst för att motivera dagens aktiepris.
Exakt så.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

backe skrev:
Model S är iofs en "gammal" design, men den har ju förfinats och optimerats i många iterationer sedan lanseringen, sannolikt mer förbättringar i effektivitet än någon annan bilmodell som någonsin producerats. Jag är mycket skeptisk till att en första version från en ny tillverkare så rejält skulle slå Tesla på fingrarna i deras paradgren.

Det bör inte finnas väldigt många punkter att förbättra effektiviteten ytterligare för en stor sedan, det känns som att Tesla redan skulle ha gjort det i så fall, men det skall bli intressant att se om/var Lucid har lyckats göra bilen så pass mycket effektivare än Model S LR+.

Tar man de preliminära WLTP-siffrorna och upgiven kapacitet så måste Lucid ha en förbrukning på max 138Wh/km, dvs 14% bättre än LR+, jag tänker fortsätta vara mycket skeptisk till detta.

/fth
backe

Inlägg av backe »

fth skrev:
backe skrev:
Model S är iofs en "gammal" design, men den har ju förfinats och optimerats i många iterationer sedan lanseringen, sannolikt mer förbättringar i effektivitet än någon annan bilmodell som någonsin producerats. Jag är mycket skeptisk till att en första version från en ny tillverkare så rejält skulle slå Tesla på fingrarna i deras paradgren.

Det bör inte finnas väldigt många punkter att förbättra effektiviteten ytterligare för en stor sedan, det känns som att Tesla redan skulle ha gjort det i så fall, men det skall bli intressant att se om/var Lucid har lyckats göra bilen så pass mycket effektivare än Model S LR+.

Tar man de preliminära WLTP-siffrorna och upgiven kapacitet så måste Lucid ha en förbrukning på max 138Wh/km, dvs 14% bättre än LR+, jag tänker fortsätta vara mycket skeptisk till detta.

/fth
Det är klokt och rimligt att vara skeptisk, det är inte Lucid som jag egentligen pratade om heller, jag undrar mer varför vi ska utgå ifrån att det är den nya battericellen då jag inte sett något om det och ur ett bilbyggarperspektiv troligen är mer rimligt att försöka förbättre befintligt batteripack.
Känslan är att man skulle nämnt något om att den sitter i Plaid om det är planen, hade verkligen varit något som aktieägarna hade velat höra.

Däremot nämner man att man ska ha den i den bilen som man kallar Model 2, varför säger man det och inte att den ska sitta i Plaid?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

backe skrev:
Däremot nämner man att man ska ha den i den bilen som man kallar Model 2, varför säger man det och inte att den ska sitta i Plaid?
Sa man verkligen det? Jag tolkade det som att man skulle ha Fe-baserade billiga batterier i "low end"-bilarna och energiprodukterna.

Nya cellerna skulle enligt roadmap endast (initialt?) användas i Semi och Cybertruck.

/fth
backe

Inlägg av backe »

fth skrev:
backe skrev:
Sa man verkligen det? Jag tolkade det som att man skulle ha Fe-baserade billiga batterier i "low end"-bilarna och energiprodukterna.

Nya cellerna skulle enligt roadmap endast (initialt?) användas i Semi och Cybertruck.

/fth
Så Semi och Cybertruck kommer i produktion tidigare under 2021 då? Eftersom Plaid ska komma andra halvan 2021?

Tesla plans to reduce the cost of its battery cells and packs, with an end goal of building a $25,000 electric car. Tesla will hit this goal using its new “tabless” battery cells, and changing the materials inside the cell, which he said should allow Tesla to “halve” the price per kilowatt-hour, Musk said.
Jag satt inte uppe och kollade själv utan läste igenom en tekniksida som följde det live, men dom kan ha missuppfattat det? Jag såg det som sagt inte själv live.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

backe skrev:
Jag satt inte uppe och kollade själv utan läste igenom en tekniksida som följde det live, men dom kan ha missuppfattat det? Jag såg det som sagt inte själv live.
Jag tittade på hela eventet och en av bilderna visade tydligt en uppdelning i tre nivåer för batterier:
1. "low end", Fe-baserade batterier, som skulle användas i den övertäckta hemliga $25k-bilen samt i energilösningar
2. "mid range", nickel-mangan-baserade batterier, till S/X/3/Y
3. "high end", tabless 4680, till Semi och Cybertruck

/fth
backe

Inlägg av backe »

fth skrev:
backe skrev:
Jag tittade på hela eventet och en av bilderna visade tydligt en uppdelning i tre nivåer för batterier:
1. "low end", Fe-baserade batterier, som skulle användas i den övertäckta hemliga $25k-bilen samt i energilösningar
2. "mid range", nickel-mangan-baserade batterier, till S/X/3/Y
3. "high end", tabless 4680, till Semi och Cybertruck

/fth

Du har säkert rätt, men det motsätter väl helt det du skriver om att Plaid ska ha den nya cellen?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

backe skrev:
Du har säkert rätt, men det motsätter väl helt det du skriver om att Plaid ska ha den nya cellen?
Ja, kanske, det är kanske osannolikt att Plaid får en helt annan basplatta än "vanliga" S :?

Jag letade också upp bilden med tre nivåer, jag hade nog övertolkat den lite, den visar "bara" uppdelningen av katod-material.

Det kan alltså vara så att 4680 kommer att produceras med många olika kemier/katoder, i så fall kommer $25k-bilen ha 4680-celler med järnbaserad katod, men alla de övriga fördelarna map energitäthet, tillverkningskostnader etc.

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Här är bilden för övrigt:
katod.jpg
/fth
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Pilotlinan på 10gwh är precis lagom för 80-100k S/X och det är Teslas produktskapacitet idag i Freemont. Linorna för 18650 i Japan går att bygga om till 2170 så Tesla kan använda de cellerna i andra produkter.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Jordad skrev:
Pilotlinan på 10gwh är precis lagom för 80-100k S/X och det är Teslas produktskapacitet idag i Freemont. Linorna för 18650 i Japan går att bygga om till 2170 så Tesla kan använda de cellerna i andra produkter.
Nja... 10GWh räcker till 80-100 S/X per år, Tesla producerade 6326 S+X bara i Q2.

Edit: brain-fart, G/M/k :oops: :oops:

10GWh räcker förstås till 100k S/X.

/fth
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Citat Elon, "Close to working" apropå deras nya "dry battery electrode"-tillverkning var inget man ville höra direkt.
Men hur många andra CEO:s hade uttryckt sig så ärligt. Att Mr Nikola, lille Travis, inte hade uttryckt sig så kan vi vara helt säkra på.
Det finns en viss risk inbakad här. När man försöker revolutionera batteritillverkningen stöter man på tekniska problem som tar längre tid än vad man först trodde, speciellt när man är positivt lagd och extrem tidsoptimist som en viss lirare är känd för att vara.

Att dom inte bränner in framför scenen med en refreshad Model S med plaid-drivlinan, inklusive dom nya 4680-cellerna, stannar med en tvärnit och sen berättar om just dessa nyheter sänkte mitt humör lite.

Men trots det, för f*n detta är så stort!!
Elon och hans team revolutionerar så många områden. Inte nog med att man som "bilföretag" ska börja tillverka egna battericeller, man ska göra det med helt ny teknik, egna produktionslinor som medför 50-procentiga förbättringar gällande räckvidd, tillverkningskostnad per cell och investeringskostnad för produktionslinor.
Det är helt fantastiskt.

Att då komma dragande med ord som försening, det är inte lite fräckt och ärligt talat väldigt korkat.
Är det så vi ska minnas Elon? "Nä han var mest SEN med det han gjorde, vad nu det var. Har han ens åstadkommit något överhuvudtaget? Nä Elon kommer inte gå till historien som nån som fick nått gjort direkt. Han var bara SEN."
Alltså lägg ner! Elons tempo, Teslas innovationstakt är f... mind-boggling.
Ta nu inte dessa rader som ett personligt påhopp, anmäl mig inte till censuravdelningen och snälla lämna inte forumet.
Ofta när jag skriver blir det mest osammanhängande dravel, sprinklat med en gnutta humor, lite av mina egna åsikter, samt lite åsikter som jag inte alls har för att väcka läsaren. Jag är sen födseln inte riktigt rätt ihopsatt.
Man kan säga att jag är "close to working", men inte riktigt. Kanske når jag fram nån dag, är väl bara lite "försenad" förhoppningsvis. :D

För övrigt är det alldeles säkert så som det sägs från flera håll att Osborne-effekten hängde som ett svart skynke över hela eventet. Snart har vi en totalt refreshad Model S här där värsta varianten har plaid-drivlinan, bottenplattan är pressgjuten i typ 2 delar, en fram och en bakdel som förbinds av det nya integrerade, strukturellt hållfasta batteripacketet med 4680-celler, samt ny exteriör och interiör. Låt det ta den tid det tar.
Och för all del fortsätt köp nya Tesla-bilar under tiden, dom är bra och jag har en del aktier i bolaget, vilket högst sannolikt starkt färgar mina positiva åsikter om sagda bolags framtid.

Här kommer ett klipp från Rob Maurer där han på ett utmärkt sätt sammanfattar implikationerna av B day-eventet.
https://www.youtube.com/watch?v=_hSlLsk ... TeslaDaily
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Är väl det första man lär sig, är man alltid sen så ska man inte lova några tider.

Var ju kanske inte riktigt detta folk förväntade sig efter de tidigare utspelen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag vill ha en "plaidvariant" av 3an. Trippelmotor och 100kWh batteri eller nåt. 0-100 strax under 3s kanske... (och DRAGKROK)
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Skriv svar