Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 22 sep 2020 16:31
Vad händer med förmånsvärdet om man snart kan hyra FSD under bestämda tider? Ökar mitt förmånsvärde om min arbetsgivare hyr FSD en månad?
Vad är marknadsvärdet? Det som det kostar just nu eller för 2 år sedan när min granne köpte det, det är ju exakt samma sak och då borde förmånsvärdet vara det samma. Eller är det dyrare eftersom det brukar vara dyrare att hyra något än att köpa?tor-ake skrev:Skulle tro att det är som med all annan utrustning, har man tillgång till den, om så bara en enda dag under månaden så läggs hela marknadsvärdet av den ovanpå förmånsvärdet den månaden.
Men man bör få dra momsen eftersom den går att "montera av", har ingen bättre källa på det än den här Björn Lundén jag hittade https://www.bjornlunden.se/tema/skatt/l ... tning__381
Marknadsvärdet är definierat här https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 21420.html men i detta fall är det ju bara en parentes, min poäng var att du tar kostnaden per månad för FSD ink moms och betalar full skatt+soc.avg. för den.Pontus skrev:Vad är marknadsvärdet? Det som det kostar just nu eller för 2 år sedan när min granne köpte det, det är ju exakt samma sak och då borde förmånsvärdet vara det samma. Eller är det dyrare eftersom det brukar vara dyrare att hyra något än att köpa?tor-ake skrev:Skulle tro att det är som med all annan utrustning, har man tillgång till den, om så bara en enda dag under månaden så läggs hela marknadsvärdet av den ovanpå förmånsvärdet den månaden.
Men man bör få dra momsen eftersom den går att "montera av", har ingen bättre källa på det än den här Björn Lundén jag hittade https://www.bjornlunden.se/tema/skatt/l ... tning__381
Vad händer om man hyr MS office och nyttjar det privat eller hyr en videofilm på företaget?
Du har säkert rätt där. Lite trist bara om någon har det 2 veckor på semestern och får skatta för 2 månader.tor-ake skrev:Marknadsvärdet är definierat här https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 21420.html men i detta fall är det ju bara en parentes, min poäng var att du tar kostnaden per månad för FSD ink moms och betalar full skatt+soc.avg. för den.Pontus skrev:Vad är marknadsvärdet? Det som det kostar just nu eller för 2 år sedan när min granne köpte det, det är ju exakt samma sak och då borde förmånsvärdet vara det samma. Eller är det dyrare eftersom det brukar vara dyrare att hyra något än att köpa?tor-ake skrev:Skulle tro att det är som med all annan utrustning, har man tillgång till den, om så bara en enda dag under månaden så läggs hela marknadsvärdet av den ovanpå förmånsvärdet den månaden.
Men man bör få dra momsen eftersom den går att "montera av", har ingen bättre källa på det än den här Björn Lundén jag hittade https://www.bjornlunden.se/tema/skatt/l ... tning__381
Vad händer om man hyr MS office och nyttjar det privat eller hyr en videofilm på företaget?
Tror inte heller att Volvo har mycket om något att vinna på detta. Det som kommer gå ner är nybilsförsäljningen. Det kommer ju drabba Volvo direkt. Visst blir det lite billigare att köpa en nollutsläppsbil men större delen av av dagens nybilsförsäljningen kommer drabbas av ökade kostnader.A76 skrev:Volvo har trots allt ganska lite att vinna på detta förslag. Eftersom alla förmånsvärden ökar så mycket kommer de att drabbas hårt av det. De har relativt sätt dyra bilar med höga förmånsvärden redan. Kostnaden för arbetsgivaren ökar också ganska mycket med regeringens skitförslag.
Volvo har ju ett kort till att dra och det är att börja sälja sina Recharge-model med ”snikigare” utrustning och inte bara Max utrustade inscription och R-design.Svenssons skrev:Tror inte heller att Volvo har mycket om något att vinna på detta. Det som kommer gå ner är nybilsförsäljningen. Det kommer ju drabba Volvo direkt. Visst blir det lite billigare att köpa en nollutsläppsbil men större delen av av dagens nybilsförsäljningen kommer drabbas av ökade kostnader.A76 skrev:Volvo har trots allt ganska lite att vinna på detta förslag. Eftersom alla förmånsvärden ökar så mycket kommer de att drabbas hårt av det. De har relativt sätt dyra bilar med höga förmånsvärden redan. Kostnaden för arbetsgivaren ökar också ganska mycket med regeringens skitförslag.
Man skulle kunna lägga en del av bonusen som en månads ersättning under de första 3-5 åren. Men varför skulle den sluta om du säljer bilen? Finns ju ingen orsak till att andrahandsägaren inte skulle få bonusen också.ChristerSjo skrev:Kanske lite OT.
Men skulle man inte kunna tänka sig att den som köper ny ren elbil får 2 000 kr i månaden i max tre år. Säljer man bilen följer inte detta med utan endast de som köper ny bil.
För att du måste ha en gräns 2000 x 36 månader blir 72 kSEK. Samt att detta gynnar nybilsförsäljningen av elbilar.LarsL skrev:Man skulle kunna lägga en del av bonusen som en månads ersättning under de första 3-5 åren. Men varför skulle den sluta om du säljer bilen? Finns ju ingen orsak till att andrahandsägaren inte skulle få bonusen också.ChristerSjo skrev:Kanske lite OT.
Men skulle man inte kunna tänka sig att den som köper ny ren elbil får 2 000 kr i månaden i max tre år. Säljer man bilen följer inte detta med utan endast de som köper ny bil.
Får inte riktigt ihop logiken i det fetstilade ovan.matbl skrev:Har inte skrivit i det här forumet på mångar år men den här tråden fångade mitt intresse.
Tänkte dessutom ta den tillbaka till det den började med då regeringens budget för 2021 kom idag och detta regleras mer eller mindre där.
Eftersom regeringen tänkte ändra på saker igen vid mitten av 2021 för bilar som tas i bruk då så gäller följande för första halvåret 2021 för nya och existerande bilar.
* Nedsättningen till "jämförbar bil" blir kvar.
* Den extra nedsättningen på 10000 kr försvinner.
Dessutom så står det om det nya förslaget som ska komma:
"Förslaget påverkar inte den befintliga miljöstyrningen i beskattningen av bilförmån. Den permanenta nedsättningen av det förmånsgrundande priset för miljöanpassade bilar kommer alltså att finnas kvar."
Politik och logik är två ord som inte får användas i en och samma mening. Det är två helt olika saker, så enkelt är det.martinot skrev:Får inte riktigt ihop logiken i det fetstilade ovan.
Men det kanske är "politisk logik", och inte vanlig trist stelbent logik.
Skulle lätt betala för att få sitta på deras tankesmedja när dessa högavlönade bidragstagare beslutar om sådana beslutmati skrev:Politik och logik är två ord som inte får användas i en och samma mening. Det är två helt olika saker, så enkelt är det.martinot skrev:Får inte riktigt ihop logiken i det fetstilade ovan.
Men det kanske är "politisk logik", och inte vanlig trist stelbent logik.
Dom kanske har läst på forumet och sett alla som skriver om hur billigt det är med elbil. Höja skatten med några hundringar är ju då inget problem om det är så himla billigt och nästan gratis idag med elbil.PhR34k skrev:Skulle lätt betala för att få sitta på deras tankesmedja när dessa högavlönade bidragstagare beslutar om sådana beslutmati skrev:Politik och logik är två ord som inte får användas i en och samma mening. Det är två helt olika saker, så enkelt är det.martinot skrev:Får inte riktigt ihop logiken i det fetstilade ovan.
Men det kanske är "politisk logik", och inte vanlig trist stelbent logik.
Märkligt att det är alltid vi som påverkas ekonomiskt men man läser aldrig att politiker sänker sina arvoden eller att deras förmåner skärpsEsterox skrev:Dom kanske har läst på forumet och sett alla som skriver om hur billigt det är med elbil. Höja skatten med några hundringar är ju då inget problem om det är så himla billigt och nästan gratis idag med elbil.PhR34k skrev:Skulle lätt betala för att få sitta på deras tankesmedja när dessa högavlönade bidragstagare beslutar om sådana beslutmati skrev:Politik och logik är två ord som inte får användas i en och samma mening. Det är två helt olika saker, så enkelt är det.martinot skrev:Får inte riktigt ihop logiken i det fetstilade ovan.
Men det kanske är "politisk logik", och inte vanlig trist stelbent logik.
Politikerna sänkte sina arvoden när Mullsjö hade dålig ekonomi, tidigare i år https://www.expressen.se/gt/politikerna ... g-ekonomi/PhR34k skrev:Märkligt att det är alltid vi som påverkas ekonomiskt men man läser aldrig att politiker sänker sina arvoden eller att deras förmåner skärps
Tack.bylund skrev:Politikerna sänkte sina arvoden när Mullsjö hade dålig ekonomi, tidigare i år https://www.expressen.se/gt/politikerna ... g-ekonomi/PhR34k skrev:Märkligt att det är alltid vi som påverkas ekonomiskt men man läser aldrig att politiker sänker sina arvoden eller att deras förmåner skärps
Gustav Fridolin (MP) motionerade förra året om sänkta arvoden för riksdagsledamöter: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... n/_H702575
Motionen avslogs dock.
Sundbybergs politiker sänkte sina arvoden 2018 med 5 %: https://mitti.se/nyheter/mittenstyrets- ... sundbyberg V, M, MP och KD ville sänka mer.
Jag försöker inte påstå att det är trenden, men nu får du kanske ändra "aldrig" till "inte så ofta" i framtida liknande inlägg.
Taget!PhR34k skrev:Tack.bylund skrev:Politikerna sänkte sina arvoden när Mullsjö hade dålig ekonomi, tidigare i år https://www.expressen.se/gt/politikerna ... g-ekonomi/PhR34k skrev:Märkligt att det är alltid vi som påverkas ekonomiskt men man läser aldrig att politiker sänker sina arvoden eller att deras förmåner skärps
Gustav Fridolin (MP) motionerade förra året om sänkta arvoden för riksdagsledamöter: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... n/_H702575
Motionen avslogs dock.
Sundbybergs politiker sänkte sina arvoden 2018 med 5 %: https://mitti.se/nyheter/mittenstyrets- ... sundbyberg V, M, MP och KD ville sänka mer.
Jag försöker inte påstå att det är trenden, men nu får du kanske ändra "aldrig" till "inte så ofta" i framtida liknande inlägg.
Jag kan sträcka mig till *nästan aldrig så är vi överens
ChristerSjo skrev:Kanske lite OT.
Men skulle man inte kunna tänka sig att den som köper ny ren elbil får 2 000 kr i månaden i max tre år. Säljer man bilen följer inte detta med utan endast de som köper ny bil.
Detta skulle påverka bilföretagen att mer försöka pressa sina nybilspriser. Vi får en begagnas marknad som inte påverkas om staten vill höja eller sänka bidraget.
Men jag kanske är ute och (el)cyklar
https://www.dn.se/ekonomi/jonas-froberg ... trycks-at/Men elbilar och laddhybrider då – ska inte de fortsätta att vara billiga?
– Nja, i dag har vi ett system där renodlade elbilar, laddhybrider (som laddas med sladd och går runt 5 mil på el) och gasbilar får 40 procents nedsatt förmånsvärde. Vi visste redan att denna subvention skulle försvinna vid årsskiftet – och den ersätts inte.
När det gäller generella 25-procentshöjningen av förmånsvärdet berörs både elbilar och laddhybrider på samma sätt som alla andra bilar. Men – och här är det intressanta – deras förmånsvärde sätts genom att ta en fossil motsvarande bil med samma utrustningsnivå. Eftersom elbilar är dyra och laddhybrider nästan lika dyra innebär det att de subventioneras (men det har de gjort de senaste åren också). Ett exempel är Volvos nya elbil XC40 Recharge: Den kostar 699.000 kronor. En jämförbar fossil XC40 är heter B5 och kostar med samma utrustningsnivå 466.000 kronor – som då elbilens förmånsvärde sätts efter.
Summa summarum: Fossila bilar påverkas mest, därefter laddhybrider och minst elbilar. Men det blir dyrare med alla.
Det resonnemanget skulle jag gärna vilja diskutera med en ansvarig politiker, tyvärr är de inte kapabla till att dra logiska slutsatser, det blir alltså lite svårt.Summa summarum: Fossila bilar påverkas mest, därefter laddhybrider och minst elbilar. Men det blir dyrare med alla.
Mmm, försökte argumentera med en Centerpartist som sitter i riksdagen att det är en försämring för el- och miljöbilar han varit med och klubbat igenom.....mati skrev:Det resonnemanget skulle jag gärna vilja diskutera med en ansvarig politiker, tyvärr är de inte kapabla till att dra logiska slutsatser, det blir alltså lite svårt.Summa summarum: Fossila bilar påverkas mest, därefter laddhybrider och minst elbilar. Men det blir dyrare med alla.
Men jag skulle gärna vilja se ett räkneexempel på hur en elbil ska drabbas mindre än en fossilbil. Tror de verkligen själva på det här tramset, eller blir det mer sant när man upprepar det hela tiden?