Imorrn släpps tyglarna lösa, alla YouTubers kommer posta reviews.
Skall bli intressant, även om jag kanske inte väntar mig extremt mycket nytt jämfört med Taycan.
Blir ju troligen lite som skillnaderna mellan PS2, XC40, C40 (ganska små, och mest yttre design + interiördesign).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Autogefühl gillade ju skarpt. Lite mer komfortabel än porschen men ändå väldigt skarp. Dock lite mindre komfortabel än andra stora audis. Antar ett resultat av porschebasen. Så egentligen ett val mellan design och varumärke mellan de två. Såg acc test på RS och den var lika snabb 100-200 som Taycan turbo s. 0-100 3.2 med vinterdäck.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Autogefühl gillade ju skarpt. Lite mer komfortabel än porschen men ändå väldigt skarp. Dock lite mindre komfortabel än andra stora audis. Antar ett resultat av porschebasen. Så egentligen ett val mellan design och varumärke mellan de två. Såg acc test på RS och den var lika snabb 100-200 som Taycan turbo s. 0-100 3.2 med vinterdäck.
Tror Porsche kommer ha bättre andrahandsvärde men i andra vågskålen har vi Audis lägre förmånsvärde.
Audi e-tron GT kan man leasa med garanterad restvärde. Då behöver man inte fundera på värdet. Det plus relativt lågt förmånsvärde gör att GT kommer sälja bra och bli den modellen som många egen företagare väljer.
Audi RS e-tron GT har inte garanterat restvärde och dubbelt så högt förmånsvärde. Det kommer nog inte säljas lika många av RS-versionen.
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Autogefühl gillade ju skarpt. Lite mer komfortabel än porschen men ändå väldigt skarp. Dock lite mindre komfortabel än andra stora audis. Antar ett resultat av porschebasen. Så egentligen ett val mellan design och varumärke mellan de två. Såg acc test på RS och den var lika snabb 100-200 som Taycan turbo s. 0-100 3.2 med vinterdäck.
Tror Porsche kommer ha bättre andrahandsvärde men i andra vågskålen har vi Audis lägre förmånsvärde.
Ja, håller med. Ofattbart lågt förmånsvärde på Audi-varianten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jag kastade in handduken igår efter att ha tittat på bilen. Visst är den fin, men kanske inte den där wow-effekten som man väntade sig efter att konceptet kom ut.
Det och kombinationen att jag inte vet om vi behöver en bil i år pga jobb hemifrån gjorde att det inte kändes riktigt värt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Jag kastade in handduken igår efter att ha tittat på bilen. Visst är den fin, men kanske inte den där wow-effekten som man väntade sig efter att konceptet kom ut.
Det och kombinationen att jag inte vet om vi behöver en bil i år pga jobb hemifrån gjorde att det inte kändes riktigt värt.
Jag kastade in handduken igår efter att ha tittat på bilen. Visst är den fin, men kanske inte den där wow-effekten som man väntade sig efter att konceptet kom ut.
Det och kombinationen att jag inte vet om vi behöver en bil i år pga jobb hemifrån gjorde att det inte kändes riktigt värt.
Kan ju vara smart att invänta ev kampanjer
Mmm, jag känner lite samma sak.
Även om man skulle lyckats få 10% rabatt nu så blir det en rätt rejäl smäll om det sen kommer kampanjer motsvarande de på vanliga e-tron med runt 20% rabatt.
Ja det är som upplagt för att men ska tvingas ta ett snabbt och ogenomtänkt beslut. Få slots i år, osäkerhet kring förmånsvärde framåt, hypad bil... När FOMO-känslan väl lagt sig och man tittar nyktert på det så finns det många fördelar med att vänta, kombi och erbjudanden bland annat.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Ja det är som upplagt för att men ska tvingas ta ett snabbt och ogenomtänkt beslut. Få slots i år, osäkerhet kring förmånsvärde framåt, hypad bil... När FOMO-känslan väl lagt sig och man tittar nyktert på det så finns det många fördelar med att vänta, kombi och erbjudanden bland annat.
Lite glad att jag har 1.5 år kvar på min e-tron. Hade blivit trigger happy annars trots att det är en kombivariant jag skulle behöva. Får se om ett år vad som finns att välja på. Skippar gärna SUV om bara bagaget är tillräckligt men vanliga GT blir lite väl mycket kompromiss.
Jag har 4 månader kvar på min leasing, men känner ingen hets att byta direkt. Jag har sagt till Audi-säljaren att jag måste provköra GT:n innan det är dags för någon beställning. Om det innebär att det inte blir någon bil i år så får det vara så. Teslan fungerar bra.
Om man har tur kommer det bättre deals inför slutet av året då de måste sälja slut sin kvot av elbilar för att slippa straffskatt.
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Ja det är som upplagt för att men ska tvingas ta ett snabbt och ogenomtänkt beslut. Få slots i år, osäkerhet kring förmånsvärde framåt, hypad bil... När FOMO-känslan väl lagt sig och man tittar nyktert på det så finns det många fördelar med att vänta, kombi och erbjudanden bland annat.
Lite glad att jag har 1.5 år kvar på min e-tron. Hade blivit trigger happy annars trots att det är en kombivariant jag skulle behöva. Får se om ett år vad som finns att välja på. Skippar gärna SUV om bara bagaget är tillräckligt men vanliga GT blir lite väl mycket kompromiss.
Samma här (bara 6-7 månader sedan jag tog ut min P2) , ska bli intressant att se när/om de kommer med en motsvarighet till Taycan Cross Turismo
Jag har 4 månader kvar på min leasing, men känner ingen hets att byta direkt. Jag har sagt till Audi-säljaren att jag måste provköra GT:n innan det är dags för någon beställning. Om det innebär att det inte blir någon bil i år så får det vara så. Teslan fungerar bra.
Om man har tur kommer det bättre deals inför slutet av året då de måste sälja slut sin kvot av elbilar för att slippa straffskatt.
Jo, december månad är helt klart då man skall upphandla VAG-bilar på leasingavtal (kontant verkar de inte pruta på däremot).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Pratade med en kille idag som fick 10% på sin, företagsköp.
Jeez, not bad!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Har ju varit lite snack i denna tråd om att RS inte är tillräckligt snabb jmf Taycan. Här är film med jämförelse mot turbo s. 100-200 skiljer 0.2 s men 0-100 0.4 s. Helt klart att den stora skillnaden i effekt är ngt som mest används vid launch och inte påverkar nämnvärt i fart. Överlag tror jag att det räcker till.
Det var faktiskt väldigt intressant. Och eftersom Taycan/GT batteriet/motorerna inte är så beroende av hög SoC och förutsatt att alla bilar hade ca samma, så kan man ju ta resultatet som trovärdigt.
Hoppas det kommer liknande tester mellan etron GT, Taycan 4S och Taycan CT 4.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Det var faktiskt väldigt intressant. Och eftersom Taycan/GT batteriet/motorerna inte är så beroende av hög SoC och förutsatt att alla bilar hade ca samma, så kan man ju ta resultatet som trovärdigt.
Hoppas det kommer liknande tester mellan etron GT, Taycan 4S och Taycan CT 4.
Japp, de nämner ju att GT bilarna har vinterdäck och Taycan sommardäck med ett snäpp större fälgar. 0-100 torde alltså vara lite bättre för GT men 100-200 ngt sämre på större fälgar och sommardäck.
Lite kul då han använde min offert på 7% för att förhandla priset och satte två firmor mot varandra.
Älskar bilhandlare
Hatar bilhandlare.
Hade ju varit mycket enklare om man istället fick det priset direkt, och man kunde skippa allt tid och arbete som går åt till prutandet och allt förhandlande fram och tillbaka (precis som förr i tiden är bönderna sålde potatis och grönsaker på torgen).
Hade sparat tid och resurser för både biltillverkare och kunder att skippa allt sådant icke-värdeskapande arbete och tid.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Lite kul då han använde min offert på 7% för att förhandla priset och satte två firmor mot varandra.
Älskar bilhandlare
Var inne och tog en offert (kanske mest pga trött på upplevelsen kring ägandet av P2, bilen i sig är bra) och fick 7 % utan att ha frågat om rabatt. Kan vara att vi har ett ramavtal men tror inte så är fallet (vi har tidigare varit hänvisade till att tillämpa ett LRF-avtal vilket jag inte tog upp).