Sida 15 av 40

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 22 jan 2022 16:58
av Tessi19
Mats E skrev:
Visste dock hur jag skulle häva det (och nu troligen även hur man undviker att hamna där igen).
Hur gjorde du och hur tänker du undvika? Sedan jag enbart har använd nyckeln (eller VoiceCommand) att öppna laddluckan har det inte varit något Zombieläge.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 22 jan 2022 17:07
av Mats E
Det var en del pling-plongljud första veckorna. Jag tycker dock att de minskat med tiden och har egentligen aldrig stört mig. Det kanske beror på att jag gillar bilen så mycket att jag inte ser mindre brister :D

Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 24 jan 2022 19:19
av Tessi19
Tibber och Ioniq5

Nu har Tibber lanserat (som beta) Power up till Hyundai (och Kia). Värt att testa!
Bild

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 24 jan 2022 19:36
av martinot
Tessi19 skrev:
Tibber och Ioniq5

Nu har Tibber lanserat (som beta) Power up till Hyundai (och Kia). Värt att testa!
Bild
Snyggt! :)

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 24 jan 2022 20:39
av Mats E
Tessi19 skrev:
Mats E skrev:
Visste dock hur jag skulle häva det (och nu troligen även hur man undviker att hamna där igen).
Hur gjorde du och hur tänker du undvika? Sedan jag enbart har använd nyckeln (eller VoiceCommand) att öppna laddluckan har det inte varit något Zombieläge.
Jag hävde det genom att stänga av bilen, gå ut, låsa dörren med nyckel(fjärr), slå på AC med appen, öppna med nyckel(fjärr), starta -FIXAT!
Min verkstad menar att man kan fixa det genom resetknappen med ett gem

Provocerades nog genom att öppna laddluckan med appen och troligen stänga med knappen...men vill inte prova hur det gick till exakt. Jag undviker att öppna luckan med appen i alla fall.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 24 jan 2022 22:54
av HelectriC
Tessi19 skrev:
Tibber och Ioniq5

Nu har Tibber lanserat (som beta) Power up till Hyundai (och Kia). Värt att testa!
Bild
Fast bara om man har eeasee box. Jag kan inte lägga till Power up med min Tesla WC och i5.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 24 jan 2022 23:05
av Tessi19
HelectriC skrev:
Tessi19 skrev:
Tibber och Ioniq5

Nu har Tibber lanserat (som beta) Power up till Hyundai (och Kia). Värt att testa!
Bild
Fast bara om man har eeasee box. Jag kan inte lägga till Power up med min Tesla WC och i5.
Så kan det vara, i så fall också med Zaptec box.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 25 jan 2022 09:31
av DanneLKPG
HelectriC skrev:
Fast bara om man har eeasee box. Jag kan inte lägga till Power up med min Tesla WC och i5.
Säkert? Jag har valet i min Tibber-app och jag har ingen eeasee eller zaptec laddbox. Du måste först aktivera LABS ("beta") för att se valen.
När du väl ser den så loggar du in med ditt hyundai-konto, sen ber den om pinkoden du har till bluelink-appen.

Kan inte testa funktion än då jag inte bor där laddboxen är förens om ett par veckor. :)

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 25 jan 2022 09:32
av HelectriC
DanneLKPG skrev:
HelectriC skrev:
Fast bara om man har eeasee box. Jag kan inte lägga till Power up med min Tesla WC och i5.
Säkert? Jag har valet i min Tibber-app och jag har ingen eeasee laddbox. Du måste först aktivera LABS ("beta") för att se valen.
När du väl ser den så loggar du in med ditt hyundai-konto, sen ber den om pinkoden du har till bluelink-appen.

Kan inte testa funktion än då jag inte bor där laddboxen är förens om ett par veckor. :)
Ok, får testa det med LABS

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 25 jan 2022 17:19
av Tessi19
Vem har samma problem med kunna värma bilen med app inställningen på morgonen. Jag vet att det inte fungerar på timer om inte laddsladden sitter i.
Tyvärr har jag nästan varje morgon att den, trots att sladden finns i, inte värmer.
Gör alltid samma med Tibber/Easee laddaren som prioriterar smartladdning och laddare ger alltid (även efter avslutat laddning) 6A för att kunna få igång värmaren. Det konstiga är att det ibland fungerar så jag vet inte varför. Kan det vara att 6A inte räcker eller bara på gränsen? Så när det inte är jätte kallt att den kan köra lite lugnare med mindre effekt?

Det bästa som alltid fungerar är nog att låta bilen styra laddningsmoment och ha Tibber/Easee på hela tiden (med full effekt). Det kräver nu nog mycket handpåläggning för att starta den när elpriset är lågt (har timmätning) som skiftar mycket, ena natten kan det vara kl 24 och nästa kl2 osv med rätt så stora skillnader.

Någon som har hittat det bra sätt, helst samma kombi med Tibber/Easee?

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 28 jan 2022 09:22
av HelectriC
Aktiverade LABS och la in att bilen skulle vara färdigladdad idag kl.8 och aktiverade smartladdning. Inget hände, har inte laddat något, så den funktionen verkar ju fortfarande vara i beta hos Tibber :(

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 28 jan 2022 09:39
av Tessi19
HelectriC skrev:
Aktiverade LABS och la in att bilen skulle vara färdigladdad idag kl.8 och aktiverade smartladdning. Inget hände, har inte laddat något, så den funktionen verkar ju fortfarande vara i beta hos Tibber :(
För mig fungerade det dock jag har märkt att man måste ha inställd i Bluelink appen var man är hemma och man behöver uppdatera i appen när man kommer hem.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 28 jan 2022 10:07
av HelectriC
Tessi19 skrev:
HelectriC skrev:
Aktiverade LABS och la in att bilen skulle vara färdigladdad idag kl.8 och aktiverade smartladdning. Inget hände, har inte laddat något, så den funktionen verkar ju fortfarande vara i beta hos Tibber :(
För mig fungerade det dock jag har märkt att man måste ha inställd i Bluelink appen var man är hemma och man behöver uppdatera i appen när man kommer hem.
Uppdatera att man är hemma VARJE gång? Verkar ju sjukt jobbigt och inget jag tänker hålla på med eller snarare jag kommer glömma det typ varje gång ;)

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 28 jan 2022 12:09
av Tessi19
HelectriC skrev:
Tessi19 skrev:
HelectriC skrev:
Aktiverade LABS och la in att bilen skulle vara färdigladdad idag kl.8 och aktiverade smartladdning. Inget hände, har inte laddat något, så den funktionen verkar ju fortfarande vara i beta hos Tibber :(
För mig fungerade det dock jag har märkt att man måste ha inställd i Bluelink appen var man är hemma och man behöver uppdatera i appen när man kommer hem.
Uppdatera att man är hemma VARJE gång? Verkar ju sjukt jobbigt och inget jag tänker hålla på med eller snarare jag kommer glömma det typ varje gång ;)
Nja man behöver, som det verkar vara, uppdatera status i appen. Inte alltid att man kommer hem ;)

Men som du säger, och som det är i och med att det ligger under LABS, är det under utveckling. Tibber har haft ett längre arbete med att just kunna få det att fungera. Tidigare skulle det dränera 12v batteriet men det gör det inte nu. Men det är inte färdigt men hjälper Tibber gärna med att vara Beta testare så att det förhoppningsvis kommer fungera utan problem i framtiden :)

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 28 jan 2022 14:13
av Aida
Idag tänkte jag underhållsladda 12-voltsbatteriet med min Ctek men vågade inte… Alltså instruktionsboken är ett skämt! Där står bara anslut kabel till batteriet, se hjälpstart. Och när man slår upp det står inte mkt mer men visar en utzoomad pixlig bild på bilen där man inte ser hur man ska ansluta.

Pluspolen fattar jag. Men minuspolen!?! Är det verkligen minuspolen på batteriet? Så tycks Hyundai resonera men jag vet att det är ett big no no med de nya underhållsfria start-och-stopp batterierna till fossilare för alla märken. Där ska man istället välja annat metallyta i motorrummet (som är noggrant utmärkt hos både Volvo och Porsche). Det finns en metallskruv som håller uppe säkringslådan till höger i motorutrymmet sett framifrån men frågan är om den är jordad… Vad är metall och vad är aluminium mm?!

Hur gör ni?! Det är ju tydligen en Hyundaielbilssjuka att 12-volts laddar ur så lila bra att lära sig.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 28 jan 2022 14:33
av Tessi19
Aida skrev:
Idag tänkte jag underhållsladda 12-voltsbatteriet med min Ctek men vågade inte… Alltså instruktionsboken är ett skämt! Där står bara anslut kabel till batteriet, se hjälpstart. Och när man slår upp det står inte mkt mer men visar en utzoomad pixlig bild på bilen där man inte ser hur man ska ansluta.

Pluspolen fattar jag. Men minuspolen!?! Är det verkligen minuspolen på batteriet? Så tycks Hyundai resonera men jag vet att det är ett big no no med de nya underhållsfria start-och-stopp batterierna till fossilare för alla märken. Där ska man istället välja annat metallyta i motorrummet (som är noggrant utmärkt hos både Volvo och Porsche). Det finns en metallskruv som håller uppe säkringslådan till höger i motorutrymmet sett framifrån men frågan är om den är jordad… Vad är metall och vad är aluminium mm?!

Hur gör ni?! Det är ju tydligen en Hyundaielbilssjuka att 12-volts laddar ur så lila bra att lära sig.
Min har ÅF laddat efter leverans och ett meddelande om låg nivå

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 28 jan 2022 14:35
av HelectriC
idag nollställde bilen alla inställningar igen helt utan grund. Men vis av erfarenhet, så hade jag en backup av inställningarna och det var väldigt enkelt att trycka in dom igen i bilen. Så allt funkar som vanligt igen. Det verkar som linken till Bluelinkkontot är orsaken. Det står typ "bluelink connection lost, all settings are deleted". Så om bilen inte är kopplad mot ett Bluelinkkonto vägrar den behålla inställningarna.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 28 jan 2022 14:43
av mati
Jag når inte längre bilen via appen. Den tycker att bilen har varit oanvänd för länge och app-tillgången är nu avaktiverad, säger appen. Den påstår att senaste bilkontakt har varit den 18 december. Ähm okej? Det är datumet när jag hämtat ut bilen. Troligen har den glömt precis allting som har hänt sedan dess. Vi får se om jag någonsin får igång den igen. :shock: :?

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 28 jan 2022 14:52
av Walker
Och min bil ber mig fortfarande att vända, åt båda hållen på min hemgata. Enkelriktat åt båda hållen.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 28 jan 2022 14:55
av Bjelke
Aida skrev:
Idag tänkte jag underhållsladda 12-voltsbatteriet med min Ctek men vågade inte… Alltså instruktionsboken är ett skämt! Där står bara anslut kabel till batteriet, se hjälpstart. Och när man slår upp det står inte mkt mer men visar en utzoomad pixlig bild på bilen där man inte ser hur man ska ansluta.

Pluspolen fattar jag. Men minuspolen!?! Är det verkligen minuspolen på batteriet? Så tycks Hyundai resonera men jag vet att det är ett big no no med de nya underhållsfria start-och-stopp batterierna till fossilare för alla märken. Där ska man istället välja annat metallyta i motorrummet (som är noggrant utmärkt hos både Volvo och Porsche). Det finns en metallskruv som håller uppe säkringslådan till höger i motorutrymmet sett framifrån men frågan är om den är jordad… Vad är metall och vad är aluminium mm?!

Hur gör ni?! Det är ju tydligen en Hyundaielbilssjuka att 12-volts laddar ur så lila bra att lära sig.
Låter knepigt men så har jag inte brytt mig på många år förvisso men vad skulle det vara för skillnad på
minuspolen och annan metall i bilen? Det är väl samma sak rent elektriskt eller?

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 28 jan 2022 15:02
av mikebike
Bjelke skrev:
Aida skrev:
Idag tänkte jag underhållsladda 12-voltsbatteriet med min Ctek men vågade inte… Alltså instruktionsboken är ett skämt! Där står bara anslut kabel till batteriet, se hjälpstart. Och när man slår upp det står inte mkt mer men visar en utzoomad pixlig bild på bilen där man inte ser hur man ska ansluta.

Pluspolen fattar jag. Men minuspolen!?! Är det verkligen minuspolen på batteriet? Så tycks Hyundai resonera men jag vet att det är ett big no no med de nya underhållsfria start-och-stopp batterierna till fossilare för alla märken. Där ska man istället välja annat metallyta i motorrummet (som är noggrant utmärkt hos både Volvo och Porsche). Det finns en metallskruv som håller uppe säkringslådan till höger i motorutrymmet sett framifrån men frågan är om den är jordad… Vad är metall och vad är aluminium mm?!

Hur gör ni?! Det är ju tydligen en Hyundaielbilssjuka att 12-volts laddar ur så lila bra att lära sig.
Låter knepigt men så har jag inte brytt mig på många år förvisso men vad skulle det vara för skillnad på
minuspolen och annan metall i bilen? Det är väl samma sak rent elektriskt eller?
Ofta mäter BMS strömmen mellan minuspol och chassi (t.ex. Volvo). Då blir det fel om man laddar direkt på batteriet.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 28 jan 2022 16:22
av Tessi19
mati skrev:
Jag når inte längre bilen via appen. Den tycker att bilen har varit oanvänd för länge och app-tillgången är nu avaktiverad, säger appen. Den påstår att senaste bilkontakt har varit den 18 december. Ähm okej? Det är datumet när jag hämtat ut bilen. Troligen har den glömt precis allting som har hänt sedan dess. Vi får se om jag någonsin får igång den igen. :shock: :?
Vad händer om du startar bilen?
Det är ju inte ok, vet dock inte hur man (Hyundai) anser att just Bluelink är en väsentlig del av bilägandet.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 28 jan 2022 16:52
av DanneLKPG
mati skrev:
Jag når inte längre bilen via appen. Den tycker att bilen har varit oanvänd för länge och app-tillgången är nu avaktiverad, säger appen. Den påstår att senaste bilkontakt har varit den 18 december. Ähm okej? Det är datumet när jag hämtat ut bilen. Troligen har den glömt precis allting som har hänt sedan dess. Vi får se om jag någonsin får igång den igen. :shock: :?
Om du inte startat bilen på en vecka så kan du inte nå den. Så om den tror att du ej gjort det sen 18 december så bör det ju lösa sig efter nästa körning? Hoppas jag... :)

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 28 jan 2022 18:52
av HelectriC
Så var det med ipace, gick i deep sleep om man inte startade bilen på en stund. Det var extra dumt när man varit och rest i några veckor och försöker förvärma bilen innan man kommer ut från flygplatsen. Inte vidare smart.
Har dock inte haft samma beteende med min ioniq5.

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Postat: 28 jan 2022 19:10
av mati
Tessi19 skrev:
mati skrev:
Jag når inte längre bilen via appen. Den tycker att bilen har varit oanvänd för länge och app-tillgången är nu avaktiverad, säger appen. Den påstår att senaste bilkontakt har varit den 18 december. Ähm okej? Det är datumet när jag hämtat ut bilen. Troligen har den glömt precis allting som har hänt sedan dess. Vi får se om jag någonsin får igång den igen. :shock: :?
Vad händer om du startar bilen?
Det är ju inte ok, vet dock inte hur man (Hyundai) anser att just Bluelink är en väsentlig del av bilägandet.
Ingen aning, hat inte vågat starta den än. Möjligt att den har stått för länge och 12V batteriet är helt dött eller nåt. Så kan det ju vara.