Sida 15 av 28

Re: Polestar 3

Postat: 24 okt 2022 18:11
av taliz


Tycker Alrik brukar vara rätt vettig, men här fattar iaf inte jag vad han menar.
"Köp nu, inte sen" err, den går liksom inte att köpa förrän om ett år. Ska man ha LIDAR som han tycker man bör välja, så är det 1 1/2 år.
Är det han eller jag som är snurrig? :lol:

Re: Polestar 3

Postat: 24 okt 2022 18:39
av OscarA
taliz skrev:


Tycker Alrik brukar vara rätt vettig, men här fattar iaf inte jag vad han menar.
"Köp nu, inte sen" err, den går liksom inte att köpa förrän om ett år. Ska man ha LIDAR som han tycker man bör välja, så är det 1 1/2 år.
Är det han eller jag som är snurrig? :lol:
Fruktansvärt störande video iaf :D
100% fokus på honom och inte bilen, ville ju se bilen……

Re: Polestar 3

Postat: 24 okt 2022 18:54
av ChristerSjo
OscarA skrev:

Fruktansvärt störande video iaf :D
100% fokus på honom och inte bilen, ville ju se bilen……
Narcissist? :D

Re: Polestar 3

Postat: 24 okt 2022 18:55
av backe
taliz skrev:


Tycker Alrik brukar vara rätt vettig, men här fattar iaf inte jag vad han menar.
"Köp nu, inte sen" err, den går liksom inte att köpa förrän om ett år. Ska man ha LIDAR som han tycker man bör välja, så är det 1 1/2 år.
Är det han eller jag som är snurrig? :lol:

Du kan köpa(beställa) nu men leverans om ett år ca.

Det han säger är att han tycker priset är bra nu och han förväntar sig prishöjning när introduktionsfasen är över, så vill man ha den så beställ nu helt enkelt.

Re: Polestar 3

Postat: 24 okt 2022 18:58
av ChristerSjo
backe skrev:

Du kan köpa(beställa) nu men leverans om ett år ca.

Det han säger är att han tycker priset är bra nu och han förväntar sig prishöjning när introduktionsfasen är över, så vill man ha den så beställ nu helt enkelt.
De flesta biltillverkare garanterar inte priset som ges vid beställnings ögonblicket. Det gäller väl även Tesla. Det går ju inte med tanke på den prisutveckling det är på komponenter etc.

Re: Polestar 3

Postat: 24 okt 2022 19:01
av backe
ChristerSjo skrev:
backe skrev:

Du kan köpa(beställa) nu men leverans om ett år ca.

Det han säger är att han tycker priset är bra nu och han förväntar sig prishöjning när introduktionsfasen är över, så vill man ha den så beställ nu helt enkelt.
De flesta biltillverkare garanterar inte priset som ges vid beställnings ögonblicket. Det gäller väl även Tesla. Det går ju inte med tanke på den prisutveckling det är på komponenter etc.
Kan dom leverera till det priset så kommer dom göra det, finns säkert något Force majeure i extrema fall.

Re: Polestar 3

Postat: 24 okt 2022 19:06
av ChristerSjo
backe skrev:
ChristerSjo skrev:
backe skrev:

Du kan köpa(beställa) nu men leverans om ett år ca.

Det han säger är att han tycker priset är bra nu och han förväntar sig prishöjning när introduktionsfasen är över, så vill man ha den så beställ nu helt enkelt.
De flesta biltillverkare garanterar inte priset som ges vid beställnings ögonblicket. Det gäller väl även Tesla. Det går ju inte med tanke på den prisutveckling det är på komponenter etc.
Kan dom leverera till det priset så kommer dom göra det, finns säkert något Force majeure i extrema fall.
Beställde ny tjänstebil (Model 3) i juni/juli tror jag det var och leverans senast feb 2023. Bilreda som adminstrerarar det hela slog bakut att det fanns en sådan ny paragraf och stoppade beställning. Bilen blev slutligen beställd och jag vet inte om det vara Bilreda eller Tesla som gav sig. + 6 månader är ju en ganska lång tid i dessa osäkra tider var gäller prisutveckling på olika komponenter och det går inte alltid att för företagen hedga sig för det.

Re: Polestar 3

Postat: 24 okt 2022 19:54
av HelectriC
ChristerSjo skrev:
backe skrev:

Du kan köpa(beställa) nu men leverans om ett år ca.

Det han säger är att han tycker priset är bra nu och han förväntar sig prishöjning när introduktionsfasen är över, så vill man ha den så beställ nu helt enkelt.
De flesta biltillverkare garanterar inte priset som ges vid beställnings ögonblicket. Det gäller väl även Tesla. Det går ju inte med tanke på den prisutveckling det är på komponenter etc.
Jo, det gör dom självklart! Du kan inte ändra priset i ett avtal bara för att officiella prislistan går upp. Finns några få undantag, men väldigt få. Nästan alla bilar jag har i min signatur blev beställda långt innan de fanns att provköra och priserna gick ofta upp flera gånger innan jag tog leverans. Självklart fick jag det pris jag signerade på, hur skulle man annars kunna beställa ngt om man inte vet vad slutpriset blir?

Re: Polestar 3

Postat: 29 okt 2022 22:07
av martinot
SwedishAdvocate skrev:
LarsOJ skrev:
Man ska inte stirra sig blind på Cd (cW) värdet när man pratar om energiförbrukning i bilar utan då är det CdA som är intressant.

” As drag area CdA is the fundamental value that determines power required for a given cruise speed it is a critical parameter for fuel consumption at a steady speed.”

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Automob ... oefficient

En lastbil kan ju t.ex ha ett lågt Cd värde men med en stor frontarea så blir CdA högt och därmed förbrukningen.
Och CdA är väl inget som gynnar en SUV/Crossover som PS3...
Tyvärr inte. Stora tunga och mindre oaerodynamiska SUV:ar är extra dåligt på just elbilar.

Sedan verkar ju just PS3 inte bli det värsta exemplet.

Verkar ju dessutom komma med en bra effektiv drivlina (till skillnad från PS2/XC40 som är rätt ineffektiv).

Men håller, generellt, med om att trenden med SUV är extra olycklig på just elbilar.

Polestar 3

Postat: 29 okt 2022 22:24
av taliz
Tvärtom. Ju törstigare fordon, ju bättre att det är eldrivet.

Re: Polestar 3

Postat: 29 okt 2022 23:19
av Fredrik j
taliz skrev:
Tvärtom. Ju törstigare fordon, ju bättre att det är eldrivet.
Ju törstigare elbil, ju korta räckvidd.

Re: Polestar 3

Postat: 29 okt 2022 23:49
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Tvärtom. Ju törstigare fordon, ju bättre att det är eldrivet.
Ju törstigare elbil, ju korta räckvidd.
Törstigare bilar tenderar att ha större tank/batteri.

Re: Polestar 3

Postat: 29 okt 2022 23:54
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Tvärtom. Ju törstigare fordon, ju bättre att det är eldrivet.
Ju törstigare elbil, ju korta räckvidd.
Törstigare bilar tenderar att ha större tank/batteri.
Precis. Men en större bensintank var ju betydlig enklare/billigare på en fossilbil än vad ett större batteri är i en elbil är.
Hög törst påverkade inte användningsområdet nämnvärt. Förutom ekonomiskt då.

Re: Polestar 3

Postat: 30 okt 2022 08:25
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Tvärtom. Ju törstigare fordon, ju bättre att det är eldrivet.
Ju törstigare elbil, ju korta räckvidd.
Törstigare bilar tenderar att ha större tank/batteri.
Precis. Men en större bensintank var ju betydlig enklare/billigare på en fossilbil än vad ett större batteri är i en elbil är.
Hög törst påverkade inte användningsområdet nämnvärt. Förutom ekonomiskt då.
Det är inget problem längre. Det sitter tex över 200kwh i GMs pickuper.

Re: Polestar 3

Postat: 30 okt 2022 08:29
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Tvärtom. Ju törstigare fordon, ju bättre att det är eldrivet.
Ju törstigare elbil, ju korta räckvidd.
Törstigare bilar tenderar att ha större tank/batteri.
Precis. Men en större bensintank var ju betydlig enklare/billigare på en fossilbil än vad ett större batteri är i en elbil är.
Hög törst påverkade inte användningsområdet nämnvärt. Förutom ekonomiskt då.
Det är inget problem längre. Det sitter tex över 200kwh i GMs pickuper.
Men nu var det inte lätta lastbilar vi pratade om utan att det blir problem när törstiga SUV ska bli elbilar.

Re: Polestar 3

Postat: 30 okt 2022 08:56
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:

Ju törstigare elbil, ju korta räckvidd.
Törstigare bilar tenderar att ha större tank/batteri.
Precis. Men en större bensintank var ju betydlig enklare/billigare på en fossilbil än vad ett större batteri är i en elbil är.
Hög törst påverkade inte användningsområdet nämnvärt. Förutom ekonomiskt då.
Det är inget problem längre. Det sitter tex över 200kwh i GMs pickuper.
Men nu var det inte lätta lastbilar vi pratade om utan att det blir problem när törstiga SUV ska bli elbilar.
Törstiga SUVar får också gigantiska batterier.

Re: Polestar 3

Postat: 30 okt 2022 09:02
av Fredrik j
taliz skrev:
Törstiga SUVar får också gigantiska batterier.
Det är svårt att få plats med dom i midsize-suv.
Dom behöver bli snålare för att inte få problem. E-tron är ett bra exempel på en törstig elbil med relativt kort räckvidd.

Re: Polestar 3

Postat: 30 okt 2022 09:28
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Törstiga SUVar får också gigantiska batterier.
Det är svårt att få plats med dom i midsize-suv.
Dom behöver bli snålare för att inte få problem. E-tron är ett bra exempel på en törstig elbil med relativt kort räckvidd.
Inte längre. FL etron som kommer nu får ju 115kwh, och lägre förbrukning dessutom.

Re: Polestar 3

Postat: 30 okt 2022 09:39
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Törstiga SUVar får också gigantiska batterier.
Det är svårt att få plats med dom i midsize-suv.
Dom behöver bli snålare för att inte få problem. E-tron är ett bra exempel på en törstig elbil med relativt kort räckvidd.
Inte längre. FL etron som kommer nu får ju 115kwh, och lägre förbrukning dessutom.
Precis. Tog en stund att lösa.

Re: Polestar 3

Postat: 30 okt 2022 09:43
av Nect
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Törstiga SUVar får också gigantiska batterier.
Det är svårt att få plats med dom i midsize-suv.
Dom behöver bli snålare för att inte få problem. E-tron är ett bra exempel på en törstig elbil med relativt kort räckvidd.
Äschh. Jag har en e-tron 55 och tycker inte direkt räckvidden i den är kort. Ca 32-33mil i motorvägstempo sommartid. Hög förbrukning ja, kort räckvidd nja. :)

Re: Polestar 3

Postat: 30 okt 2022 09:44
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Törstiga SUVar får också gigantiska batterier.
Det är svårt att få plats med dom i midsize-suv.
Dom behöver bli snålare för att inte få problem. E-tron är ett bra exempel på en törstig elbil med relativt kort räckvidd.
Inte längre. FL etron som kommer nu får ju 115kwh, och lägre förbrukning dessutom.
Precis. Tog en stund att lösa.
För avgasbilstillverkare ja. Tesla löste det ju för många år sedan.

Re: Polestar 3

Postat: 30 okt 2022 10:41
av Dafro
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Törstiga SUVar får också gigantiska batterier.
Det är svårt att få plats med dom i midsize-suv.
Dom behöver bli snålare för att inte få problem. E-tron är ett bra exempel på en törstig elbil med relativt kort räckvidd.
Inte längre. FL etron som kommer nu får ju 115kwh, och lägre förbrukning dessutom.
Precis. Tog en stund att lösa.
För avgasbilstillverkare ja. Tesla löste det ju för många år sedan.
Antar du avser MX, vad hade den för batteri och räckvidd för ”många” år sedan, och vilket år. Har inte koll, därav min fråga.

Hitta nu model X 60D som kom 2016, vilket kanske är det du avser som länge sen, men 32 mil är ju inte bättre än E-tron som kom -18, -19. Men visst den ör snålare.

Re: Polestar 3

Postat: 30 okt 2022 11:42
av taliz
Dafro skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:

Det är svårt att få plats med dom i midsize-suv.
Dom behöver bli snålare för att inte få problem. E-tron är ett bra exempel på en törstig elbil med relativt kort räckvidd.
Inte längre. FL etron som kommer nu får ju 115kwh, och lägre förbrukning dessutom.
Precis. Tog en stund att lösa.
För avgasbilstillverkare ja. Tesla löste det ju för många år sedan.
Antar du avser MX, vad hade den för batteri och räckvidd för ”många” år sedan, och vilket år. Har inte koll, därav min fråga.

Hitta nu model X 60D som kom 2016, vilket kanske är det du avser som länge sen, men 32 mil är ju inte bättre än E-tron som kom -18, -19. Men visst den ör snålare.
Model X släpptes först som 90D 2016, 60D(som egentligen var 75) var budgetalternativet som kom senare(och sen slutade säljas).

Re: Polestar 3

Postat: 30 okt 2022 11:48
av Dafro
Tack, och jo det är ju några år tidigare.

Tillbaka till P3, kommer det finnas några att provköra innan nästa höst, eller blir det att köpa grisen i säcken?

Re: Polestar 3

Postat: 30 okt 2022 13:53
av macky
Dafro skrev:
Tack, och jo det är ju några år tidigare.

Tillbaka till P3, kommer det finnas några att provköra innan nästa höst, eller blir det att köpa grisen i säcken?
Hade varit bra att veta. De ska iaf visa den på ngn elbilsmässa i Gbg i närtid fick jag mail om. Man kan hoppas att några av de här förseriebilarna iaf kan visas upp i deras showrooms snart. Då kan man iallafall titta på vilen. Köra lär ju dröja ett tag eftersom bilen inte är färdigutvecklad. Ska knalla in och fråga när jag får tillfälle.