TLDL?
Ska man köpa elbilar från Kina?
Moderator: Redaktion
Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Jag tycker det var ganska spretigt ärligt talat och spekulativt.
TLDL: Bilar är mobiler på hjul och kan avlyssna dig. Kina har inget annat intresse än att avlyssna och kartlägga vanliga svenskar. Kina kan lamslå oss genom att fjärrstyra eller stänga av bilarna. Klassisk FUD helt enkelt.
Tror man verkligen att Kina skulle kunna avlyssna folk i serietillverkade bilar utan att det uppdagas? Vanligt sunt förnuft säger ju att risken är på tok för stor och vinsten är ringa. Skulle det uppdagas att Kinesiska tillverkare avlyssnar sina kunder kommer dom inte att kunna sälja en enda bil.
Det är väl större risk med en kinesisk robotdammsugare eller vitvara inne i bostaden i så fall. Foliehatt av tack.
Att EU är illa ute på en rad områden kan jag hålla med om. Både Kina och USA pressar europeisk industri, men att dra "avlyssningskortet" är löjeväckande.
Better safe than sorry, som det heterspacecoin skrev: ↑20 mar 2024 11:47Jag tycker det var ganska spretigt ärligt talat och spekulativt.
TLDL: Bilar är mobiler på hjul och kan avlyssna dig. Kina har inget annat intresse än att avlyssna och kartlägga vanliga svenskar. Kina kan lamslå oss genom att fjärrstyra eller stänga av bilarna. Klassisk FUD helt enkelt.
Tror man verkligen att Kina skulle kunna avlyssna folk i serietillverkade bilar utan att det uppdagas? Vanligt sunt förnuft säger ju att risken är på tok för stor och vinsten är ringa. Skulle det uppdagas att Kinesiska tillverkare avlyssnar sina kunder kommer dom inte att kunna sälja en enda bil.
Det är väl större risk med en kinesisk robotdammsugare eller vitvara inne i bostaden i så fall. Foliehatt av tack.
Att EU är illa ute på en rad områden kan jag hålla med om. Både Kina och USA pressar europeisk industri, men att dra "avlyssningskortet" är löjeväckande.
Låter man IT-säk bestämma allt skulle de klippa kabeln till internet och flytta kontoret till ett bergrum i Norrland och kasta bort nyckeln.expat skrev: ↑20 mar 2024 13:41Better safe than sorry, som det heterspacecoin skrev: ↑20 mar 2024 11:47Jag tycker det var ganska spretigt ärligt talat och spekulativt.
Ett företag jag började jobba på för 15 år sedan hade sedan tre år ett datacenter "av legala skäl" i Amerika för en del av den europeiska marknaden. Det resulterade i absurda kostnader och komplexitet samt dåliga svarstider. Jag frågade chefsjuristen om det verkligen var nödvändigt och hen sa "Nej, det räcker med att ha en annan topp-domän". Den frågan jag ställde sparade 20 miljoner om året och ökade kundtillströmningen med 20% på några månader på grund av förbättrade svarstider.
Jag har en hel radda med den här typen av exempel från min karriär. Man behöver göra riskbedömningar - det blir bättre och billigare om man använder hjärnan visar det sig. Gäller även privata inköp och inom all verksamhet.
Här är ett par frågor man kan ställa sig:
Risk: Jag kan bli avlyssnad i en bil. Konsekvens: ??? Sannolikhet: ??? Kostnad att förhindra: ???
Risk: Jag kan bli hånad av grannarna pga min bil om den inte är [exklusivt märke]. Konsekvens: ??? Sannolikhet: ??? Kostnad att förhindra: ???
-
For First Time, NATO Accuses China of Supplying Russia’s Attacks on Ukraine
...] China “cannot enable the largest war in Europe in recent history without this negatively impacting its interests and reputation,” the declaration said, particularly calling out “its large-scale support for Russia’s defense industrial base.” [...]
While China has heeded warnings not to supply Russia with full weapons systems, it has done everything short of that, providing computer chips, advanced software and the components needed for Russia to rebuild a defense industrial base that churned out faulty and outdated equipment [...]
[Jake Sullivan – national security adviser:] “If this P.R.C. support continues [P.R.C. =the People’s Republic of China (My edit.)], it will degrade its relations across Europe, and the United States will continue to impose sanctions on P.R.C. entities involved in this activity, in coordination with our European allies.” [...
https://www.nytimes.com/2024/07/10/us/p ... =url-share
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Ja, jag tycker det är mer negativt än positivt med produkter, som bilar, som tillverkas i Kina. Både av politiska skäl, av logistiska skäl, och även av miljöskäl.spacecoin skrev: ↑27 feb 2024 00:43Är det enbart negativt att köpa en Kina-tillverkad produkt? Ska vi ha tillverkningen i Sverige eller EU (med de miljöexploateringseffekter det medför) eller var ska den vara? Är Vietnam bättre? Indien? USA? EU? Sverige?martinot skrev: ↑26 feb 2024 23:41Själv vill jag inte köpa någon av de, om det finns några alternativ (vilket kan vara svårt ibland). Men det är jag det.
Men skulle jag personligen tvingas välja så skulle jag hellre ta en Tesla (eller annan västerländsk produkt som iPhone) tillverkad i Kina, än en kinesisk produkt som BYD (eller Huawei) tillverkad utanför Kina.
Ja, jag köper hellre en bil tillverkad i de andra länderna som du räknar upp. Inte ens USA eller Sverige är perfekta länder som du nämner (vilket land är någonsin det), men mycket hellre det än Kina om jag personligen har möjlighet att välja.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
Lite OT men jag är verksam i en närliggande bransch nämligen kollektivtrafik och då spefifikt elbussar.
Skillnaden är att i den den branschen är det kommuner och regioner som i sina förfrågningsunderlag kravställer vilka bussar som man vi se på "sina" gator. När vi som privatpersoner beställer en ny elbil blir det upp till oss att göra avvägningen mellan pris/prestanda/ursprung etc..
När en trafikhuvudman ställs inför samma val så blir det genast litye mer komplicerat, ofta har de diverse policy och styrdokument som antaingen är grundade i politisk ideoligi eller av tjänstemannaorganisationers egna ideoligi.
På senare år har motviljan mot att köpa kinesiskt blivit allt tydligare, seddan kan man använda allt från demokratiindex till mer svepande och oklara underlag till detta beslut. Västtrafik, Trafikförvaltningen m fl tog för inte så länge fram en rapport som belyste dessa problem och jag tror att vi framöver kommer att se allt färre helt kinestillverkade bussar på våra gator. I sak har jag inga problem med detta med det får en del intressanta konsekvenser som man kanske skall fundera på.
1. Prisbilden, under de senaste 3-4 åren har prisbilden bland våra västeuropeiska tillverkare ökat med någonstans 20-30% vilket gjiort att de har allt svårare att vinna anbud på världsmarknaden. Vilket gör att deras marknadsandel succesivt minskar, vilket i sin tur gör att de behöver hitta diverse kostnadsbesparningar. Vi ser detta t ex på R&D där från att de varit marknadsledande idag åtminstone är ikappsprungna av kineserna. Vi kan narurligtvis bygga marknadshinder runt Sverige och hela EU men detta kommer inte att hjälpa våra inhemska busstillverkare att bli med konkurrenskraftiga.
Frågan blir såklart också om skattebetalarna i slutändan är beredda att finansiera den ökade kostnaden som detta kommer att innebära antingen direkt via skattesedeln eller som ökade priser i kollektivtrafiken?
2. Komplexiteten med underleverantörer, inte minst på batterisidan där även våra europeiska tillverkare som regel sätter kinesiska batterier eller andra delar till bussarna som är tillverkade i Kina. Stänger vi även denna dörr och konstaterar att inga ingående delar skall vara tillverkade i Kina är vi tillbaka på punkten 1 med ytterligare kostnadsökningar som följd..
3. Följdeffekter av att stänga ute tillverkning från Kina baserade på demokratiindex, arbetsmiljöindex etc. Några av er känner säkert till att Volvo Buss flyttade sin karosserifabrik från Polen till Egypten för att minska sina kostnader. Frågan har redan dykt upp, kan vi köpa in busssar från ett annan militärdiktatur? Är arbetsmiljön i Egypten avsevärt mycket bättre än den i Kina? Hur gör vi med busstillverkning i Turkiet etc?
Så länge som vi bara väger pris/prestanda mot varandra och köper den produkt ger den prestanda vi kräver till rätt pris är livet som kund relativt enkelt.
När vi sedan blandar in andra aspekter som är svåra att sätta in i ett excelark kompliceras valet högst betydligt. Hur mycket extra är jag beredd att betala för fria demokratiska val? Hur mycket är jag beredd att betala för en god arbetsmiljö och rätt att organisera sig fackligt? Hur mycket är det värt att skydda oss geopolistiskt och militärt? Hur mycket är jag beredd att stötta våra egna inhemska eller europeiska leverantörer?
För mig är detta rätt komplicerade frågor som lämpar sig dåligt för plakatpolitik, vad blir konsekvenserna av att vi t ex håller den europeiska bilindustrin under armarna med hjälp av strafftullar på Kinabilar? Finns det en risk att de då blir "Fat and Happy" och inte genomför de effektiviseringar de förmodligen behöver göra för att vara fortsatt konkurrenskraftiga på den globala marknaden? I slutändan blir vi som konsumenter de som får bära kostnaden av dyrare/(potentiellet sämre) bilar.
Skillnaden är att i den den branschen är det kommuner och regioner som i sina förfrågningsunderlag kravställer vilka bussar som man vi se på "sina" gator. När vi som privatpersoner beställer en ny elbil blir det upp till oss att göra avvägningen mellan pris/prestanda/ursprung etc..
När en trafikhuvudman ställs inför samma val så blir det genast litye mer komplicerat, ofta har de diverse policy och styrdokument som antaingen är grundade i politisk ideoligi eller av tjänstemannaorganisationers egna ideoligi.
På senare år har motviljan mot att köpa kinesiskt blivit allt tydligare, seddan kan man använda allt från demokratiindex till mer svepande och oklara underlag till detta beslut. Västtrafik, Trafikförvaltningen m fl tog för inte så länge fram en rapport som belyste dessa problem och jag tror att vi framöver kommer att se allt färre helt kinestillverkade bussar på våra gator. I sak har jag inga problem med detta med det får en del intressanta konsekvenser som man kanske skall fundera på.
1. Prisbilden, under de senaste 3-4 åren har prisbilden bland våra västeuropeiska tillverkare ökat med någonstans 20-30% vilket gjiort att de har allt svårare att vinna anbud på världsmarknaden. Vilket gör att deras marknadsandel succesivt minskar, vilket i sin tur gör att de behöver hitta diverse kostnadsbesparningar. Vi ser detta t ex på R&D där från att de varit marknadsledande idag åtminstone är ikappsprungna av kineserna. Vi kan narurligtvis bygga marknadshinder runt Sverige och hela EU men detta kommer inte att hjälpa våra inhemska busstillverkare att bli med konkurrenskraftiga.
Frågan blir såklart också om skattebetalarna i slutändan är beredda att finansiera den ökade kostnaden som detta kommer att innebära antingen direkt via skattesedeln eller som ökade priser i kollektivtrafiken?
2. Komplexiteten med underleverantörer, inte minst på batterisidan där även våra europeiska tillverkare som regel sätter kinesiska batterier eller andra delar till bussarna som är tillverkade i Kina. Stänger vi även denna dörr och konstaterar att inga ingående delar skall vara tillverkade i Kina är vi tillbaka på punkten 1 med ytterligare kostnadsökningar som följd..
3. Följdeffekter av att stänga ute tillverkning från Kina baserade på demokratiindex, arbetsmiljöindex etc. Några av er känner säkert till att Volvo Buss flyttade sin karosserifabrik från Polen till Egypten för att minska sina kostnader. Frågan har redan dykt upp, kan vi köpa in busssar från ett annan militärdiktatur? Är arbetsmiljön i Egypten avsevärt mycket bättre än den i Kina? Hur gör vi med busstillverkning i Turkiet etc?
Så länge som vi bara väger pris/prestanda mot varandra och köper den produkt ger den prestanda vi kräver till rätt pris är livet som kund relativt enkelt.
När vi sedan blandar in andra aspekter som är svåra att sätta in i ett excelark kompliceras valet högst betydligt. Hur mycket extra är jag beredd att betala för fria demokratiska val? Hur mycket är jag beredd att betala för en god arbetsmiljö och rätt att organisera sig fackligt? Hur mycket är det värt att skydda oss geopolistiskt och militärt? Hur mycket är jag beredd att stötta våra egna inhemska eller europeiska leverantörer?
För mig är detta rätt komplicerade frågor som lämpar sig dåligt för plakatpolitik, vad blir konsekvenserna av att vi t ex håller den europeiska bilindustrin under armarna med hjälp av strafftullar på Kinabilar? Finns det en risk att de då blir "Fat and Happy" och inte genomför de effektiviseringar de förmodligen behöver göra för att vara fortsatt konkurrenskraftiga på den globala marknaden? I slutändan blir vi som konsumenter de som får bära kostnaden av dyrare/(potentiellet sämre) bilar.
-
Jo, att välja produkter som inte tillverkas i diktaturer kostar säkert lite mer.
Tänker att en demokratiindexklassificering av produkter iallafall skulle ge konsumenten ytterligare underlag till sitt beslut samt ge länder som trots allt väljer att upprätthålla/förbättra sin demokrati och sina medborgerliga rättigheter någon slags konkurrensfördel.
Tänker att en demokratiindexklassificering av produkter iallafall skulle ge konsumenten ytterligare underlag till sitt beslut samt ge länder som trots allt väljer att upprätthålla/förbättra sin demokrati och sina medborgerliga rättigheter någon slags konkurrensfördel.
Tack för intressant spaning baserat på din erfarenhet.Henrik Gbg skrev: ↑12 jul 2024 19:56För mig är detta rätt komplicerade frågor som lämpar sig dåligt för plakatpolitik, vad blir konsekvenserna av att vi t ex håller den europeiska bilindustrin under armarna med hjälp av strafftullar på Kinabilar? Finns det en risk att de då blir "Fat and Happy" och inte genomför de effektiviseringar de förmodligen behöver göra för att vara fortsatt konkurrenskraftiga på den globala marknaden? I slutändan blir vi som konsumenter de som får bära kostnaden av dyrare/(potentiellet sämre) bilar.
Plakatpolitik är spot-on. Jag håller med till 100%. Protektionism har sällan varit ett vinnande koncept i en globaliserad värld/supply chain. Men fortsätter vi så här kansle Europa är ett låglöneområde om 200 år…
Fast Kina har ju lyckats bra genom att subventionera sina industriers export och därmed kapat åt sig marknadsandelar. Det är väl inte direkt protektionism men ger ju på sätt och vis samma effekt.spacecoin skrev: ↑13 jul 2024 05:59Tack för intressant spaning baserat på din erfarenhet.Henrik Gbg skrev: ↑12 jul 2024 19:56För mig är detta rätt komplicerade frågor som lämpar sig dåligt för plakatpolitik, vad blir konsekvenserna av att vi t ex håller den europeiska bilindustrin under armarna med hjälp av strafftullar på Kinabilar? Finns det en risk att de då blir "Fat and Happy" och inte genomför de effektiviseringar de förmodligen behöver göra för att vara fortsatt konkurrenskraftiga på den globala marknaden? I slutändan blir vi som konsumenter de som får bära kostnaden av dyrare/(potentiellet sämre) bilar.
Plakatpolitik är spot-on. Jag håller med till 100%. Protektionism har sällan varit ett vinnande koncept i en globaliserad värld/supply chain. Men fortsätter vi så här kansle Europa är ett låglöneområde om 200 år…
Jag har läst analyser kring detta att andelen med högre inkomst växer i Kina, och det är ju en förutsättning för att regimen ska kunna legitimera sin diktatur. Hälsan tiger still. Men med högre levnadsstandard kommer två problem: Det ena är att när lönerna stiger så blir det svårare att tillverka billigt för export. Det andra är en följd av det första. En [relativt] förmögen medelklass, som växer sig allt större, blir farlig ur regimens perspektiv den dagen som ekonomin inte har samma tillväxt, pga minskade exportinkomster.
Vi kommer nog på sikt att få se ett Kina som har samma problem som alla välfärdssamhällen. Produktionen flyttar ut till andra låglöneländer. Den afrikanska kontinenten kanske står på tur? Fast Kina investerar ju hårt där i infrastruktur och odling för att kunna föda sin egen befolkning. Kanske kommer de till slut att flytta ut tillverkningen dit? Kanske många afrikanska länder missar chansen att få egna inkomster på en växande tillverkningsindustri när vinsterna istället går till Kina? En ny kolonialism. Vi får väl sen när det står "Made in Kongo" eller nåt på varorna på hyllorna i Jula, Rusta osv.
Det är ju bra att folk får det bättre. Om 100 år har folk det lika bra i Kongo för hoppningsvis. USA öser på med subventioner med för övrigt.Jerker skrev: ↑15 jul 2024 08:21Fast Kina har ju lyckats bra genom att subventionera sina industriers export och därmed kapat åt sig marknadsandelar. Det är väl inte direkt protektionism men ger ju på sätt och vis samma effekt.spacecoin skrev: ↑13 jul 2024 05:59Tack för intressant spaning baserat på din erfarenhet.Henrik Gbg skrev: ↑12 jul 2024 19:56För mig är detta rätt komplicerade frågor som lämpar sig dåligt för plakatpolitik, vad blir konsekvenserna av att vi t ex håller den europeiska bilindustrin under armarna med hjälp av strafftullar på Kinabilar? Finns det en risk att de då blir "Fat and Happy" och inte genomför de effektiviseringar de förmodligen behöver göra för att vara fortsatt konkurrenskraftiga på den globala marknaden? I slutändan blir vi som konsumenter de som får bära kostnaden av dyrare/(potentiellet sämre) bilar.
Jag har läst analyser kring detta att andelen med högre inkomst växer i Kina, och det är ju en förutsättning för att regimen ska kunna legitimera sin diktatur. Hälsan tiger still. Men med högre levnadsstandard kommer två problem: Det ena är att när lönerna stiger så blir det svårare att tillverka billigt för export. Det andra är en följd av det första. En [relativt] förmögen medelklass, som växer sig allt större, blir farlig ur regimens perspektiv den dagen som ekonomin inte har samma tillväxt, pga minskade exportinkomster.
Vi kommer nog på sikt att få se ett Kina som har samma problem som alla välfärdssamhällen. Produktionen flyttar ut till andra låglöneländer. Den afrikanska kontinenten kanske står på tur? Fast Kina investerar ju hårt där i infrastruktur och odling för att kunna föda sin egen befolkning. Kanske kommer de till slut att flytta ut tillverkningen dit? Kanske många afrikanska länder missar chansen att få egna inkomster på en växande tillverkningsindustri när vinsterna istället går till Kina? En ny kolonialism. Vi får väl sen när det står "Made in Kongo" eller nåt på varorna på hyllorna i Jula, Rusta osv.
-
Finns det någon bra enkel komparativ källa om det här med subventioner som jämför USA, Europa och Kina?spacecoin skrev: ↑15 jul 2024 08:31Det är ju bra att folk får det bättre. Om 100 år har folk det lika bra i Kongo för hoppningsvis. USA öser på med subventioner med för övrigt.Jerker skrev: ↑15 jul 2024 08:21Fast Kina har ju lyckats bra genom att subventionera sina industriers export och därmed kapat åt sig marknadsandelar. Det är väl inte direkt protektionism men ger ju på sätt och vis samma effekt.spacecoin skrev: ↑13 jul 2024 05:59Tack för intressant spaning baserat på din erfarenhet.Henrik Gbg skrev: ↑12 jul 2024 19:56För mig är detta rätt komplicerade frågor som lämpar sig dåligt för plakatpolitik, vad blir konsekvenserna av att vi t ex håller den europeiska bilindustrin under armarna med hjälp av strafftullar på Kinabilar? Finns det en risk att de då blir "Fat and Happy" och inte genomför de effektiviseringar de förmodligen behöver göra för att vara fortsatt konkurrenskraftiga på den globala marknaden? I slutändan blir vi som konsumenter de som får bära kostnaden av dyrare/(potentiellet sämre) bilar.
Annars så tycker jag det här ger en rätt bra bild över den politiska pivot i USA som väl startade i och med Trump:
Har inte läst det själv, men det här lilla verket är tydligen inte heller obetydligt i sammanhanget:…Trump’s VP Pick J.D. Vance Espouses Economic Populism But Will He Actually Be a Working-Class Ally?
https://www.democracynow.org/2024/7/18/ ... speech_rnc
https://en.wikipedia.org/wiki/Hillbilly_Elegy
Och Ja – numera tycker jag allmänt att Democracy Now! är en rätt medioker nyhetskälla (minst sagt), men just det här inslaget ovan som även finns som transcript tycker jag verkar vara rätt spot on.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Voice of America:
China says nuclear arms talks with US halted over Taiwan weapons sales
July 17, 2024 7:36 AM
By Agence France-Presse
BEIJING — China said Wednesday it had suspended negotiations with the United States on nuclear non-proliferation and arms control in response to Washington's weapons sales to Taiwan. […]
"The U.S. has... continued its arms sales to Taiwan, and taken a series of negative actions that seriously damage China's core interests and undermine political mutual trust," foreign ministry spokesman Lin Jian said.
"For this reason, China has decided to suspend negotiations with the United States on a new round of arms control and non-proliferation consultations," he added. [...
https://www.voanews.com/a/china-says-ha ... 01545.html
Jag kan väl nämna lite från mitt perspektiv.
Om man kollar på Kina så är det ett kommunistiskt parti som styr det, men bor man i Kina så kan man som nyss utexaminerad lättare få tag i ett jobb och det är lättare att hyra eller köpa en bostad man har råd med, än om man bor i USA, så man är mycket friare i Kina än i USA inom det mesta annat än just om det är demokrati på papperet eller ej.
Jag skulle hellre köpa en Tesla gjord i Kina, precis som tidigare (Har en Y gjord i Kina sen ett par år) för några år sedan var det ju poppis att tidningarna oroade sig för Apple och NSA och bakvägar in i chip som USA uppgavs ha krävt av amerikanska chip tillverkare, sådant verkar ha försvunnit som genom ett trollslag
numera tidningarna, utan av USA ersatta av landet Kina i stället.
Läste nyligen att några ville att regeringen skulle avråda från att köpa från Temu (kinesiskt handelsföretag) tex och jag bryr mig extremt lite om vad tidigare regering eller denna sa sig ha för olika åsikter och rådde eller avrådde från.
Om man kollar på Kina så är det ett kommunistiskt parti som styr det, men bor man i Kina så kan man som nyss utexaminerad lättare få tag i ett jobb och det är lättare att hyra eller köpa en bostad man har råd med, än om man bor i USA, så man är mycket friare i Kina än i USA inom det mesta annat än just om det är demokrati på papperet eller ej.
Jag skulle hellre köpa en Tesla gjord i Kina, precis som tidigare (Har en Y gjord i Kina sen ett par år) för några år sedan var det ju poppis att tidningarna oroade sig för Apple och NSA och bakvägar in i chip som USA uppgavs ha krävt av amerikanska chip tillverkare, sådant verkar ha försvunnit som genom ett trollslag

Läste nyligen att några ville att regeringen skulle avråda från att köpa från Temu (kinesiskt handelsföretag) tex och jag bryr mig extremt lite om vad tidigare regering eller denna sa sig ha för olika åsikter och rådde eller avrådde från.
-
Re: Ska man köpa elbilar från kinesiska biltillverkare?
Om Kina är "demokrati på pappret eller ej", samt om hur mycket frihet det finns i Kina kan man t.ex. läsa om här nedan. Freedom House ger Militärdiktaturen Kina betyget 9/100(!)... Som en liten jämförelse så får Sverige betyget 99/100.
Som jag minns det så fick Sverige ett poängs avdrag eftersom den rapporten sammanföll med när det var som mest mord, skjutningar och sprängningar pga av gängkriminalitet/organiserad brottslighet. I rapporten för 2023 fick Sverige betyget 100/100.
https://freedomhouse.org/country/china/ ... world/2024
https://freedomhouse.org/country/sweden ... world/2024
USA fick för övrigt betyget 83/100.
https://freedomhouse.org/country/united ... world/2024
-
Re: Ska man köpa elbilar från kinesiska tillverkare?
...] Kina hjälper aktivt Ryssland i kriget genom optisk och radarsatellitspaning från drygt hundra kinesiska satelliter rapporteras. Spaningen används både för kriget i Ukraina och mot Natoländer. Bloomberg skriver också att den kinesiska diktaturen i Beijing också ger omfattande stöd till den ryska krigsmaterielindustrin, inklusive med tillverkningsverktyg, optik, nitrocellulosa, mikroelektronik och turbojetmotorer. [...
https://cornucopia.se/2024/07/uppdatera ... -morgonen/
-
Re: Ska man köpa elbilar från kinesiska tillverkare?
Har lyckats missa det här från slutet av maj:
...] During his daily briefing, Chinese Foreign Ministry spokesperson Wang Wenbin warned “Taiwan independence forces will be left with their heads broken and blood flowing” for attempting to fight China’s undertaking of “achieving complete unification.”
The spokesperson’s comment came as the Chinese military began a large-scale two-day military exercise—its biggest in over a year—with its navy ships and warplanes surrounding Taiwan. [Min u.]
A military official told Chinese state media the drills were “a strong punishment for the separatist acts of Taiwan independence forces” and a “stern warning against the interference and provocation by external forces”—a likely reference to the U.S. [...
https://www.forbes.com/sites/siladityar ... ry-drills/
-
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Är inte exporten mer intressant?
Hur får de pengar till sin statsapparat och sin krigföring?
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
-
Taiwan condemns Chinese military drills around island as ‘unreasonable provocation’
Updated 1:37 AM EDT, Mon October 14, 2024
Hong Kong/Taipei (CNN) — Taiwan has condemned the latest round of Chinese military drills around the self-governing island as an “unreasonable provocation” after Beijing deployed warships and fighter jets [...
https://edition.cnn.com/2024/10/14/asia ... index.html
...] This marks the fourth large-scale exercise in two years, as Beijing refuses to rule out force in its efforts to control Taiwan. [Min u.] [...
Issued on: 14/10/2024 - 03:22 Modified: 14/10/2024 - 07:24
https://www.france24.com/en/asia-pacifi ... ina-taiwan
-
...] US sanctions China firms over ‘complete attack drones made for Russia’
The US has unveiled its first ever sanctions against China-based companies for “directly developing and producing complete weapons systems in partnership with Russian firms” for use in Ukraine. The sanctions are for the alleged production of drones that Russia has deployed in its war against Ukraine, according to the US Treasury. Matthew Miller, spokesperson for the US state department, claimed: “This was the first time we actually saw a Chinese company manufacturing a weapon itself that then was used on the battlefield by Russia.” [My u.]
https://www.theguardian.com/world/2024/ ... GTUK_email
Admin: Vad har dessa inlägg med elbilar att göra? Svenska Förkämpen har skrivit många många politiska och vinklade inlägg mot Kina vid det här laget. De flesta utan någon slags verklighetsförankring eller relevans för vad tråden handlar om. Och det är många trådar vi pratar om vid det här laget.
Jag vurmar inte för Kinas regim, men jag förstår även att det "är komplicerat" med geopolitik, och att USA inte alltid (heller) har Sveriges/EU:s bästa för ögonen.
Jag trodde dock att allmänna politikdiskussioner som är orelaterade till elbilar vad off-limit? Har jag missuppfattat policyn? Eller gäller det bara det som är Elon/Tesla-kritiskt? Är det bara OK att prata om geopolitik som Ukraina eller Taiwan om det inte står Elon någonstans?
Skulle uppskatta ett klargörande! Tack på förhand.
Trevlig helg från Rymdmyntet.
ps. Tack för att du försöker hålla ordning i sandlådan.
Jag vurmar inte för Kinas regim, men jag förstår även att det "är komplicerat" med geopolitik, och att USA inte alltid (heller) har Sveriges/EU:s bästa för ögonen.
Jag trodde dock att allmänna politikdiskussioner som är orelaterade till elbilar vad off-limit? Har jag missuppfattat policyn? Eller gäller det bara det som är Elon/Tesla-kritiskt? Är det bara OK att prata om geopolitik som Ukraina eller Taiwan om det inte står Elon någonstans?

-
Från Tibors inledande inlägg i den här tråden:spacecoin skrev: ↑18 okt 2024 21:30Admin: Vad har dessa inlägg med elbilar att göra? Svenska Förkämpen har skrivit många många politiska och vinklade inlägg mot Kina vid det här laget. De flesta utan någon slags verklighetsförankring eller relevans för vad tråden handlar om. Och det är många trådar vi pratar om vid det här laget.
"om man bör köpa elbilar från Kina eller bojkotta diktaturer kan hänvisas hit"...TiborBlomhall skrev: ↑04 jul 2023 09:24Jag har startat denna tråd och flyttat ovan inlägg från Zeekr 001 tråden hit så alla framtida diskussioner om man bör köpa elbilar från Kina eller bojkotta diktaturer kan hänvisas hit. [...]
/Moderatorn
Vad handlar det här om – om inte politik?
Yeah – no shit Sherlock(!)... Av vilken annan anledning än politik skulle man välja att inte köpa bilar från kinesiska tillverkare?(!)...
Mitt sista inlägg här ovan handlar om att flera företag i den kinesiska kommunistiska militärdiktaturen direkt förser ett land som begår folkmord i Europa med vapen. På vilket sätt skulle det vara off-topic för den här tråden?(!)... Varför skulle man inte få uppmärksamma det när man tidigare i tråden fått diskutera kring att den kinesiska diktaturen hotar att militärt angripa Taiwan?
Och om man inte får diskutera det här – vad ska den här tråden då handla om?
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
"Marknaden", en av dom bästa poddarna. Väl värt att lyssna på. Finns ett avsnitt som handlar om Kinesiska zombie-företag, Kinas strategi, vad man faktiskt stöttar (inte för att skuldbelägga någon, bara att förstå) och hur det hela är ganska osunt. Dessutom alltid kul och underhållande att lyssna på!
https://poddtoppen.se/podcast/144959968 ... -miljarder

https://poddtoppen.se/podcast/144959968 ... -miljarder
Senast redigerad av mans71, redigerad totalt 1 gånger.
Model S P85DL+