Håller med om att årsmodell 2021 är prisvärd eftersom den innehåller flera hårdvaruförbättringar men jag uppfattar inte att det finns någon påtaglig prisskillnad mot årsmodell 2020.
Legato, Ser du något hopp i pris överhuvudtaget mellan årsmodell 2020 och 2021? Eller är det en linjär kurva? Jag tycker nästan priset skiljer mer mellan årsmodell 2021 och 2022 som ju är samma bil än 2020 och 2021 som är olika på flera sätt.
Antar dock att Highland 2023 kommer stå sig betydligt så högre i pris jämfört med den gamla trean med samma årsmodell. Hur mycket skulle du tro att priset skiljer där allt annat lika? 50k?
Jag funderar på att så småningom byta till en MY Juniper och tänker att man kan interpolera prisskillnaden mot utgående modellen även där
Nja linjärt är det inte riktigt. Diffen mellan årsmodeller ökar mer ju nyare bilen är. Så det stämmer att skillnaden mellan 2022 och 2021 är större än 2021 och 2020 som i sin tur är större än mellan 2020 och 2019.
Imo är "sen" 2021a "sweetspot" där man fortfarande har nybilsgaranti samt de (i mitt tycke) viktigaste uppgraderingarna men ändå ett riktigt bra pris.
Vad tror ni om denna som borde vara sweetspot då?
Model 3 Performance. Uttagen december 2021 (modelår 2022)
7500 bil
en ägare (tjänstebil).
Grå Metallic. Uppgraderad autopilot
Nya sommardäck denna sommar.
300-330k för en sån här i fint skick är ett bra köp, kör 3 år och få +200k när den avyttras.
Första ägaren har tagit värdeminskningen på 300k
Håller med om att årsmodell 2021 är prisvärd eftersom den innehåller flera hårdvaruförbättringar men jag uppfattar inte att det finns någon påtaglig prisskillnad mot årsmodell 2020.
Legato, Ser du något hopp i pris överhuvudtaget mellan årsmodell 2020 och 2021? Eller är det en linjär kurva? Jag tycker nästan priset skiljer mer mellan årsmodell 2021 och 2022 som ju är samma bil än 2020 och 2021 som är olika på flera sätt.
Antar dock att Highland 2023 kommer stå sig betydligt så högre i pris jämfört med den gamla trean med samma årsmodell. Hur mycket skulle du tro att priset skiljer där allt annat lika? 50k?
Jag funderar på att så småningom byta till en MY Juniper och tänker att man kan interpolera prisskillnaden mot utgående modellen även där
Nja linjärt är det inte riktigt. Diffen mellan årsmodeller ökar mer ju nyare bilen är. Så det stämmer att skillnaden mellan 2022 och 2021 är större än 2021 och 2020 som i sin tur är större än mellan 2020 och 2019.
Imo är "sen" 2021a "sweetspot" där man fortfarande har nybilsgaranti samt de (i mitt tycke) viktigaste uppgraderingarna men ändå ett riktigt bra pris.
Vad tror ni om denna som borde vara sweetspot då?
Model 3 Performance. Uttagen december 2021 (modelår 2022)
7500 bil
en ägare (tjänstebil).
Grå Metallic. Uppgraderad autopilot
Nya sommardäck denna sommar.
300-330k för en sån här i fint skick är ett bra köp, kör 3 år och få +200k när den avyttras.
Första ägaren har tagit värdeminskningen på 300k
Nu är jag inte rätt person för att svara på bilarnas andrahandsvärde men 300-330k för en Performance årsmodell 2022 med 7500 mil låter onekligen billigt. Magkänslan säger att den är värd 350 men kan förstås ha fel.
På KVD är slutpriserna väldigt ojämna för samma bilmodell. Vissa bilar säljs till ganska höga slutpriser medan andra får tämligen låga bud, ibland kan de ha ganska många anmärkningar, ibland ganska skapligt skick. Känns som det hänger lite på hur många andra budgivare som visar intresse för bilarna just då och hur utbudet ser ut vid samma tidpunkt
Årsmodell - 2021
* Miltal - 3750
* LR eller P - P
* Vinterhjul (Ja/Nej) Ja
* Dragkrok (Ja/Nej) Nej
* EAP (Ja/Nej) Ja
* FSD (Ja/Nej) Nej
* Skick (1-5) 4