Sida 15 av 27

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 08 jun 2024 12:54
av holden
Lite bankörning:


Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 08 jun 2024 19:54
av HenricL
Har en M3P 2022 inklusive Tesla original vinterhjul från 2022. Vet ni om dessa 20tum vinterhjul funkar med en 2024 M3 P?
/Henric

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 08 jun 2024 22:50
av Legato
HenricL skrev: 08 jun 2024 19:54
Har en M3P 2022 inklusive Tesla original vinterhjul från 2022. Vet ni om dessa 20tum vinterhjul funkar med en 2024 M3 P?
/Henric
Vad jag läst så ska det funka bra. Har själv Zero G som jag planerar att använda som vinterhjul till min.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 09 jun 2024 19:59
av Spelberg
Bild

Tycker fälgarna verkar se helt okej ut utan de större kåporna. ;)

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 09 jun 2024 20:04
av flamman
Spelberg skrev: 09 jun 2024 19:59
Bild

Tycker fälgarna verkar se helt okej ut utan de större kåporna. ;)
Snygga! Är det din bild? Man skulle vilja se dem i annat ljus, helst med ljus på fälgarna och inte som nu i skugga. (Funderar på hur framträdande plasten är i andra ljus)

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 09 jun 2024 20:07
av HelectriC
Spelberg skrev: 09 jun 2024 19:59
Bild

Tycker fälgarna verkar se helt okej ut utan de större kåporna. ;)
Bromsskivorna ser väldigt små ut :? Men fälgarna ser bra ut :D

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 09 jun 2024 21:45
av Spelberg
flamman skrev: 09 jun 2024 20:04
Snygga! Är det din bild? Man skulle vilja se dem i annat ljus, helst med ljus på fälgarna och inte som nu i skugga. (Funderar på hur framträdande plasten är i andra ljus)
Nej det är inte min bild. Kom över den på nätet bara. Om någon vecka kan jag ta en egen bild :)

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 09 jun 2024 22:27
av Imolarot
flamman skrev: 09 jun 2024 20:04
Spelberg skrev: 09 jun 2024 19:59
Bild

Tycker fälgarna verkar se helt okej ut utan de större kåporna. ;)
Snygga! Är det din bild? Man skulle vilja se dem i annat ljus, helst med ljus på fälgarna och inte som nu i skugga. (Funderar på hur framträdande plasten är i andra ljus)
Denna är väl lite ljusare…

https://imgur.com/gallery/warp-wheel-GeQPWhQ

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 09 jun 2024 23:52
av SwedishAdvocate
Eftersom jag inte själv kommer göra en sån här pryl så kan jag ju lika gärna bjuda någon annan på en idé...

Det är väl så klart inte 100% säkert, men jag tror det skulle det kunna bli snyggt om man istället för de där 5 bitarna gör en hel rund ring som man kan knäppa fast i de där 10 hålen. Det kommer ju behövas 10 olika 'broar' över fälgekrarna som binder ihop alla 10 bitarna i ringen. För att det ska kunna bli snyggt så behöver ju de 10 'broarna' antagligen vara så tunna som möjligt i djupled sett från kameralinsen som tagit den här bilden. Spontant så skulle jag nog tro att det blir bäst att lägga de här 'broarna' längs den inre radien av en sån ring istället för längs den yttre – men där kanske man kan ha olika estetiska preferenser... Det kan ju även bero på var man skulle kunna få minst 'utstick' i djupled på de här 'broarna'...

EDIT:
Om man vill kan man ju även göra X antal lämpligt dimensionerade hål i ringen med syfte att 'dränera' regnvatten.

Och en fördel med en sån ring borde ju kunna bli märkbart lägre förbrukning efter som det ju just är längst ut i fälgen som såna här aeroförbättringar gör mest nytta...

Bild

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 10 jun 2024 16:30
av SwedishAdvocate
Forts.

Eller så kanske det går att sätta 'broarna' bakom fälgekrarna... Men i så fall så kommer det ju bli en liten byggsats med 20 bitar... ;)

Och frågan är väl om det finns plats för en sån lösning med tanke på bromsoket...

EDIT:
Det kanske det går att reducera byggsatsen ovan till elva bitar ifall man istället har en ring som binder ihop de tio inläggen från insidan...

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 10 jun 2024 17:08
av HelectriC
Är det någon som vet om de nya sportstolarna har inställbara rygg- och lårstöd, dvs bredden på dynan/ryggstödet. Och hur ser det ut med längden på sittdynan, är den fast som på vanliga Model 3 (och tyvärr aningen för kort för de flesta) eller har man lagt till funktionalitet i sportstolarna eller eventuellt iaf gjort den lite längre?

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 14 jun 2024 08:58
av holden
HenricL skrev: 08 jun 2024 19:54
Har en M3P 2022 inklusive Tesla original vinterhjul från 2022. Vet ni om dessa 20tum vinterhjul funkar med en 2024 M3 P?
/Henric
En fråga på samma tema och förmodligen våldsamt repriserad - måste man ha 20 tummare eller funkar mindre hjul?

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 14 jun 2024 10:37
av AAKEE
holden skrev: 14 jun 2024 08:58
HenricL skrev: 08 jun 2024 19:54
Har en M3P 2022 inklusive Tesla original vinterhjul från 2022. Vet ni om dessa 20tum vinterhjul funkar med en 2024 M3 P?
/Henric
En fråga på samma tema och förmodligen våldsamt repriserad - måste man ha 20 tummare eller funkar mindre hjul?
Det torde gå att dubbelkolla, men det ser nog ut som ungefär samma bromsar som tidigare M3P. De är inte gigantiska på den så det fungerar med 19” utan problem och 18” för de flesta fälgar på äldre M3P.

Även om det inte skulle vara samma bromsar så syns det på bilderna att det är gott om plats för mindre hjul.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 14 jun 2024 10:52
av OscarA
Avbokade min Performance Grå/svart
Skulle hämtas den 20e i Göteborg, så hoppas någon annan av er som väntar får den snabbt! :)

Blev att jag får ta en MYP QS som ska komma snart istället.. ett spädbarn och en 4åring..
Det som svider mest är faktiskt skärmen bak som var en gudagåva i S’en för min 4åring

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 14 jun 2024 10:54
av T4s
OscarA skrev: 14 jun 2024 10:52
Avbokade min Performance Grå/svart
Skulle hämtas den 20e i Göteborg, så hoppas någon annan av er som väntar får den snabbt! :)

Blev att jag får ta en MYP QS som ska komma snart istället.. ett spädbarn och en 4åring..
Det som svider mest är faktiskt skärmen bak som var en gudagåva i S’en för min 4åring
Skärmen skulle inte överleva en dag med min 5åring. iPad med fäste dock :D

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 14 jun 2024 18:57
av SwedishAdvocate
Autogefül-snubben som enligt egen uppgift är 1,89 lång sitter i baksätet (vid 08:26 in i videon). Undrar om det verkligen stämmer som han säger och illustrerar när det gäller benutrymme?... Har själv inte suttit bak i 3 Highland Perf. Men kan det verkligen vara så pass mkt mindre benutrymme i den jämfört med en 2019 M3 LR AWD?... Jag är man och 1,87 och har suttit bak i en '19 M3 bakom en 2 meter lång förare. Nu var det ett tag sen och jag kommer inte ihåg hur mkt benutrymme jag hade, men jag minns att det inte var några problem att få plats. Autogefül-snubben påstår att han sitter bakom sig själv, men det undrar jag... Känns som han dragit bak förarsätet längre än så...

Minns även att han sa att han fick plats i baksätet i halvkombiversionen av ID.7 i sin video om den. Även det tyckte jag var konstigt eftersom jag inte kan sitta raklång i den utan att ta i taket med huvudet. Har för mig att det syntes att han hade satt sig rätt ihopsjunken i den ID.7-videon...

https://youtu.be/TQC7cY0YCkU?t=507

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 14 jun 2024 19:00
av mikebike
SwedishAdvocate skrev: 14 jun 2024 18:57
Autogefül-snubben som enligt egen uppgift är 1,89 lång sitter i baksätet (vid 08:26 in i videon). Undrar om det verkligen stämmer som han säger och illustrerar när det gäller benutrymme?... Har själv inte suttit bak i 3 Highland Perf. Men kan det verkligen vara så pass mkt mindre benutrymme i den jämfört med en 2019 M3 LR AWD?... Jag är man och 1,87 och har suttit bak i en '19 M3 bakom en 2 meter lång förare. Nu var det ett tag sen och jag kommer inte ihåg hur mkt benutrymme jag hade, men jag minns att det inte var några problem att få plats. Autogefül-snubben påstår att han sitter bakom sig själv, men det undrar jag... Känns som han dragit bak förarsätet längre än så...

Minns även att han sa att han fick plats i baksätet på halvkombiversionen av ID.7 i sin video om den. Även det tyckte jag var konstigt eftersom jag inte kan sitta raklång i den utan att ta i taket med huvudet. Har för mig att det syntes att han hade satt sig rätt ihopsjunken i den ID.7-videon...

https://youtu.be/TQC7cY0YCkU?t=507
Problemet med Model 3 är att baksätespassagerare inte kan ha fötterna under stolen framför.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 14 jun 2024 19:04
av SwedishAdvocate
mikebike skrev: 14 jun 2024 19:00
SwedishAdvocate skrev: 14 jun 2024 18:57
Autogefül-snubben som enligt egen uppgift är 1,89 lång sitter i baksätet (vid 08:26 in i videon). Undrar om det verkligen stämmer som han säger och illustrerar när det gäller benutrymme?... Har själv inte suttit bak i 3 Highland Perf. Men kan det verkligen vara så pass mkt mindre benutrymme i den jämfört med en 2019 M3 LR AWD?... Jag är man och 1,87 och har suttit bak i en '19 M3 bakom en 2 meter lång förare. Nu var det ett tag sen och jag kommer inte ihåg hur mkt benutrymme jag hade, men jag minns att det inte var några problem att få plats. Autogefül-snubben påstår att han sitter bakom sig själv, men det undrar jag... Känns som han dragit bak förarsätet längre än så...

Minns även att han sa att han fick plats i baksätet på halvkombiversionen av ID.7 i sin video om den. Även det tyckte jag var konstigt eftersom jag inte kan sitta raklång i den utan att ta i taket med huvudet. Har för mig att det syntes att han hade satt sig rätt ihopsjunken i den ID.7-videon...

https://youtu.be/TQC7cY0YCkU?t=507
Problemet med Model 3 är att baksätespassagerare inte kan ha fötterna under stolen framför.
Hur lång är du och hur stora fötter har du?

Minns inte om jag kunde ha fötterna under stolen, men jag är som sagt 1,87 lång och har storlek 44 i skor. Och jag kommer ihåg att det inte var några som helst problem att få plats med fötterna i en 2019 M3 LR AWD när jag satt bakom en 2 meter lång förare...

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 14 jun 2024 21:41
av Jimel
Kan kropsproportioner spela in? Lång överkropp och korta ben vs tvärt om?

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 14 jun 2024 22:43
av current
En öppen fråga till er som beställt denna bil, hur resonerar ni? Alltså bilen är ju inte gjord för bankörning. Sett flera videos där batteri / motor är överhettade efter 5-6 minuter på bana. Man kan ju även se på bromsarna hur veka dom är, jämför med bromsar på AMG / M-biar så är det jättestor skillnad. I vardagen har man heller ingen nytta av effekten. Vill man ha en elbil som fungerar på bana är Ioniq 5N ett bättre val då den verkar klara att kyla drivlinan. Vad är det för hål denna bil ska fylla, prestandan i en Long range eller till och med en bakhjulsdriven trea är ju fantastiskt i vardagen.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 14 jun 2024 22:49
av Maw
current skrev: 14 jun 2024 22:43
En öppen fråga till er som beställt denna bil, hur resonerar ni? Alltså bilen är ju inte gjord för bankörning. Sett flera videos där batteri / motor är överhettade efter 5-6 minuter på bana. Man kan ju även se på bromsarna hur veka dom är, jämför med bromsar på AMG / M-biar så är det jättestor skillnad. I vardagen har man heller ingen nytta av effekten. Vill man ha en elbil som fungerar på bana är Ioniq 5N ett bättre val då den verkar klara att kyla drivlinan. Vad är det för hål denna bil ska fylla, prestandan i en Long range eller till och med en bakhjulsdriven trea är ju fantastiskt i vardagen.
0-100 bragging rights kanske? ;)

Jag hade gärna haft en m3p bara för att ha grym acceleration lite då och då i vardagen. Uppskattar det hos Polestaren jag har nu och skulle gärna köpa en m3p om den uppfyllde mina krav i övrigt.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 14 jun 2024 22:58
av martinot
current skrev: 14 jun 2024 22:43
En öppen fråga till er som beställt denna bil, hur resonerar ni? Alltså bilen är ju inte gjord för bankörning. Sett flera videos där batteri / motor är överhettade efter 5-6 minuter på bana. Man kan ju även se på bromsarna hur veka dom är, jämför med bromsar på AMG / M-biar så är det jättestor skillnad. I vardagen har man heller ingen nytta av effekten. Vill man ha en elbil som fungerar på bana är Ioniq 5N ett bättre val då den verkar klara att kyla drivlinan. Vad är det för hål denna bil ska fylla, prestandan i en Long range eller till och med en bakhjulsdriven trea är ju fantastiskt i vardagen.
Jag kan absolut tänka mig en bensinare för ren barnkörning (funderar på en 458 eller en 12cylindri), men för vardagskörning så är det få elbilar som kombinerar låg förbrukning med den fina sportigheten lika grymt väl som just Tesla gör.

Själv älskar jag kombon av vardagsbilar som både kan köras sportigt, men ändå snålt och effektivt för långkörning. Rätt unikt att vara miljövänligt, sportigt och ekonomiskt på samma gång. Ingen dum kombo alls (för mig personligen).

Nu har jag inte hunnit att testa nya Highland av M3P, men enligt Autogefühl så verkar den främsta kompromissen vara stolarna. Där får man göra ett val om man prioriterar bekvämligheten eller sportigheten. Är ju utmärkt att man kan välja mellan både AWD-modellen och P-modellen. Alla kan få den som passar de bäst.

Visst har jag testat andra bilar som alternativ, som tex. Polestar 2 PP, och Porsche Taycan Turbo. Det är väl främst mellan dessa som det stått för mig.

Men totalt sett, så även om jag inte bestämt mig 100%, så lutar det helt klart åt den nya M3P. Men kommer självklart provköra själv först innan jag bestämmer mig, samt lyssna på fler som kört.

Autogefühl:

Tesla Model 3 Performance driving REVIEW with German Autobahn

"This is our in-depth review of the 2025 Tesla Model 3 Performance. We're taking a look at Exterior, Interior and the driving experience."



00:00 Model 3 Performance features
02:21 Battery and range
03:37 Supercharging
03:54 Interior quality
04:33 Sports seats and comfort
06:02 Driver POV and settings
06:57 Automatic gear selection
07:48 Storage
08:26 Rear seats
09:24 Trunk / boot
10:11 Acceleration and Autobahn
14:32 High speed
15:15 Are supercars done?
16:54 Model 3 instead of Porsche?
19:02 Suspension and comfort
20:55 Performance efficiency
22:33 Price
23:23 Efficiency and range

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 14 jun 2024 23:08
av Legato
current skrev: 14 jun 2024 22:43
En öppen fråga till er som beställt denna bil, hur resonerar ni? Alltså bilen är ju inte gjord för bankörning. Sett flera videos där batteri / motor är överhettade efter 5-6 minuter på bana. Man kan ju även se på bromsarna hur veka dom är, jämför med bromsar på AMG / M-biar så är det jättestor skillnad. I vardagen har man heller ingen nytta av effekten. Vill man ha en elbil som fungerar på bana är Ioniq 5N ett bättre val då den verkar klara att kyla drivlinan. Vad är det för hål denna bil ska fylla, prestandan i en Long range eller till och med en bakhjulsdriven trea är ju fantastiskt i vardagen.
Bankörning? Som om det vore ett standard-användningsområde... Skulle gissa att färre än 1 på 100 av alla M3P som sålts körs på bana.

Har sett flera tester som hyllar bilen för att den presterar strålande både till vardags och vid aktiv körning. Har inga som helst planer för bana, hade jag haft det hade jag byggt om en bil specifikt för ändamålet.

5N med en massa syntetiskt trams i form av låtsasväxlar och låtsasljud är ointressant för mig personligen. Tycker den känns väldigt pubertal (även till utseendet).

Påslaget i pris jämfört med LR är IMO löjligt litet för det man får... Vettiga stolar, bättre hjulupphängning och dämpare, mycket finare fälgar, track mode mm. Jag trodde bilen skulle bli långt dyrare och jag tror den är ett fantastiskt val, särskilt som förmånsbil då den klarar 700k gränsen.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 14 jun 2024 23:16
av holden
current skrev: 14 jun 2024 22:43
En öppen fråga till er som beställt denna bil, hur resonerar ni? Alltså bilen är ju inte gjord för bankörning. Sett flera videos där batteri / motor är överhettade efter 5-6 minuter på bana. Man kan ju även se på bromsarna hur veka dom är, jämför med bromsar på AMG / M-biar så är det jättestor skillnad. I vardagen har man heller ingen nytta av effekten. Vill man ha en elbil som fungerar på bana är Ioniq 5N ett bättre val då den verkar klara att kyla drivlinan. Vad är det för hål denna bil ska fylla, prestandan i en Long range eller till och med en bakhjulsdriven trea är ju fantastiskt i vardagen.
Jag resonerar så här: kommer aldrig köra på bana, hade tänkt mig ännu en M3LR men prisskillnaden är försumbar och kul med bättre dämpare och mer punch när andan faller på. En vardagsbil utan kompromisser med komforten men med lite extra godis när man råkar på vägar som inbjuder till lite mer ”dynamisk” körning, som det brukar heta i reklamen. Och jag tror Tesla träffat väldigt rätt med det konceptet istället för att göra en extrem banbil.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 14 jun 2024 23:34
av OscarA
Att få le och känna lite påväg till jobb/förskola gör det till en perfekt vardagsbil! (Även om jag skippar den nu)