Eller hur. Och att jag går i fällan och käftar med dem varenda lilla gång dessutom...Kalle skrev:Aaaah, komentarerna i den articklen... frustrerandedanni skrev:Är det alltså sånt som Aftonbladet vill ta betalt för? Det är ju den recension som Teknikens Värld redan haft online gratis ett bra tag: http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... 0d-357490/Jojje167 skrev:Aftonbladet plus testar Model X 90D
http://i.imgur.com/9LBENxZ.jpg
Artikel i media
Moderator: Redaktion
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Artikel i media
Strongt ändådanni skrev:Eller hur. Och att jag går i fällan och käftar med dem varenda lilla gång dessutom...


Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Model 3 LR AWD -21
Re: Artikel i media
+1Jojje167 skrev:Strongt ändådanni skrev:Eller hur. Och att jag går i fällan och käftar med dem varenda lilla gång dessutom...Tycker den där bilden på duvan säger det mesta

- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Hybricon drar ner på personal (dom som tillverkar elbussar)
http://www.svenskverkstad.se/busstillve ... -173642705
http://www.svenskverkstad.se/busstillve ... -173642705
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Hur orkar du egentligen med att besvara alla kommentarer? Visst kliar det i fingrarna och man slår sig för pannan så den blöder, men det är slöseri med tid.danni skrev:Eller hur. Och att jag går i fällan och käftar med dem varenda lilla gång dessutom...Kalle skrev:Aaaah, komentarerna i den articklen... frustrerande
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Jo, jag vet. Men jag kan verkligen inte låta bli. Det gnager på mig annars. Jag är allergisk mot när folk har felmati skrev:Hur orkar du egentligen med att besvara alla kommentarer? Visst kliar det i fingrarna och man slår sig för pannan så den blöder, men det är slöseri med tid.danni skrev:Eller hur. Och att jag går i fällan och käftar med dem varenda lilla gång dessutom...Kalle skrev:Aaaah, komentarerna i den articklen... frustrerande


Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4385
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Artikel i media
Även om du inte övertygar trollen så är det fler som läser kommentarerna och förhoppningsvis tar till sig. Det är bra att de inte står oemotsagda.
Model Y LR AWD 2022
Re: Artikel i media
Det är så roligt att läsa att alla som inte har samma åsikt automatiskt blir definierade som troll. En sådan kommentar gör att man själv är en lika dålig kålsupare (troll). Försök ha en balanserad syn på det hela istället och inse att det inte är svart eller vitt.jonasl skrev:Även om du inte övertygar trollen så är det fler som läser kommentarerna och förhoppningsvis tar till sig. Det är bra att de inte står oemotsagda.
Re: Artikel i media
Jag tycker att Dannis kommentarer till denna artikeln är väldigt sakliga, om än emotionellt laddade till slutet. Tyvärr är vissa människor fullkomligt resistenta mot fakta och argument och då blir det lätt lite hetsigt. Alla har naturligtvis rätt till sin egen åsikt och det är bra att alla inte tycker lika. Men när folk vräker ur sig en massa saker som de medvetet hittar på eller när de bygger sina antaganden på helt felaktiga grunder så måste man ju kunna förklara hur det står till. Om då personen i fråga inte är beredd att ta till sig ny information utan istället börjar gapa och attackera så tycker jag ordet troll är på sin plats.hooked skrev:Det är så roligt att läsa att alla som inte har samma åsikt automatiskt blir definierade som troll. En sådan kommentar gör att man själv är en lika dålig kålsupare (troll). Försök ha en balanserad syn på det hela istället och inse att det inte är svart eller vitt.jonasl skrev:Även om du inte övertygar trollen så är det fler som läser kommentarerna och förhoppningsvis tar till sig. Det är bra att de inte står oemotsagda.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media Elon Musik rådgivare till Trump!
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4385
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Artikel i media
Fast då missförstår du mig. Jag uppskattar t.ex. dina inlägg här mycket. Det du skriver är ju verklighetsförankrat och relevant, och dina åsikter är baserade på det, definitivt inget trollande.hooked skrev:Det är så roligt att läsa att alla som inte har samma åsikt automatiskt blir definierade som troll. En sådan kommentar gör att man själv är en lika dålig kålsupare (troll). Försök ha en balanserad syn på det hela istället och inse att det inte är svart eller vitt.
Troll är för mig de som tycker för tyckandets sak och inte har något som helst vettigt bakom sina argument. I de fall de ens har argument och inte bara är skriver att det är skit av för att det inte är som det alltid varit.
Model Y LR AWD 2022
Re: Artikel i media
Fair point!jonasl skrev:Fast då missförstår du mig. Jag uppskattar t.ex. dina inlägg här mycket. Det du skriver är ju verklighetsförankrat och relevant, och dina åsikter är baserade på det, definitivt inget trollande.hooked skrev:Det är så roligt att läsa att alla som inte har samma åsikt automatiskt blir definierade som troll. En sådan kommentar gör att man själv är en lika dålig kålsupare (troll). Försök ha en balanserad syn på det hela istället och inse att det inte är svart eller vitt.
Troll är för mig de som tycker för tyckandets sak och inte har något som helst vettigt bakom sina argument. I de fall de ens har argument och inte bara är skriver att det är skit av för att det inte är som det alltid varit.
Ber lite om ursäkt att jag kanske var lite väl dömande i min kommentar. Tack också för din positiva feedback!
Men generellt är kommentarsfällt på artiklar lite väl mkt pajkastning så jag försöker hålla mig borta från dem, även om det såklart ibland är lite underhållning att läsa när ytterlighet möter ytterlighet.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Alla som inte har samma åsikt är inte automatiskt troll. Men just på Teknikens Värld finns det flera som definitivt är troll. "Visdomsmannen", "Autonom", "Fast Er", "Dan" och ett par till. Det går överhuvudtaget inte ha nyanserade, givande diskussioner med dem, för de har alldeles för starka filter mellan sig själva och verkligheten. Sen finns det en del som kritiserar Tesla utifrån rimliga ståndpunkter och som det går att föra ett resonemang med. De är såklart inte troll.hooked skrev:Det är så roligt att läsa att alla som inte har samma åsikt automatiskt blir definierade som troll. En sådan kommentar gör att man själv är en lika dålig kålsupare (troll). Försök ha en balanserad syn på det hela istället och inse att det inte är svart eller vitt.jonasl skrev:Även om du inte övertygar trollen så är det fler som läser kommentarerna och förhoppningsvis tar till sig. Det är bra att de inte står oemotsagda.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Artikel i media
Visste inte vart jag skulle lägga följande, men jag tänkte att det kanske passar i denna tråd.
https://www.youtube.com/watch?v=8jGuqfvA4kY
https://www.youtube.com/watch?v=8jGuqfvA4kY
Re: Artikel i media
blackberry ska satsa på.......fanfar........ drumroll
autonoma bilar
http://fortune.com/2016/12/19/blackberr ... ch-center/
autonoma bilar
http://fortune.com/2016/12/19/blackberr ... ch-center/
ms 76132 "Eleamore"
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
coolt nyss intervjuade dom en teslaägare vid Tönnebro helt av en slump angående trafiken idag på E4an osv (P4),
Nng här?
Nng här?

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Tjänsteresa?Bjelke skrev:själv är jag på Mars och åker enligt bilen
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Ja absolutPontus skrev:Tjänsteresa?Bjelke skrev:själv är jag på Mars och åker enligt bilen

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Ett litet julklappstips för elbils nördar mycket kul lösning. http://www.mestmotor.se/recharge
Re: Artikel i media
http://www.di.se/nyheter/elbilister-vil ... -tillbaka/
9 av 10 byter aldrig till oljebrännare igen. God jul!
9 av 10 byter aldrig till oljebrännare igen. God jul!
Re: Artikel i media
Håkan Matson gillar verkligen verkligen inte Tesla..
http://www.di.se/bil/el-suv-med-brutala-prestanda/
LÅNG MODELL. Tesla Model X är över fem meter lång och väger nära 2,5 ton. Bilens tyngd märks också på vägen – och i styrningen.
Av HÅKAN MATSON
Publicerad: 25 december 2016, 09:10
Teslas suv Model X är en bjässe. Drygt fem meter lång, nästan 2,5 ton tung. Även om utsläppen från det obefintliga avgasröret är noll kan man fundera över hur energieffektivt det är att släpa runt på denna väldiga massa.
X är byggd på samma grundteknik som Model S och har alltså ett golv fyllt med batterier, något som ger stabilitet och goda utrymmen. Både bak och fram finns bagageutrymmen, även om det senare i den fyrhjulsdrivna D-versionen begränsas av en elmotor. Bilens tyngd märks också på vägen. På släta motorvägar trivs Model X bäst, på dåliga danska testvägar rullar den tungt och okänsligt, något som man också kan notera vid tvärgående skarvar i vägbanan. Då kan man också notera knirr och knarr från interiören, det låter inte precis som en bil för 1 miljon kronor.
TESLA MODEL X
Pris: från 1.006000 kronor. Testbilen P90D från 1.104000 kronor.
Motor: elmotor bak på 510 hk, elmotor fram på 263 hk, systemeffekt 539 hk, vridmoment 830 Nm.
Energiförbrukning: 217 Wh/km.
Koldioxidutsläpp: 0 gram/km.
Längd x bredd x höjd: 502 x 207 x 168 cm.
Bagageutrymme: 544 liter (sju säten) 958 liter (fem säten).
Tjänstevikt: 2.468 kilo.
Bilens tyngd märks också när den ska styras. Det krävs en del muskelkraft för att baxa den runt. Med den våldsamma motorkraft – 830 Nm – som finns mellan hjulaxlarna bör man närma sig gaspedalen med viss försiktighet, annars blir körningen ryckig. Men utvecklar man förmågan att använda motorbromsen kan bilen också köras mjukt just vid inbromsningar.
Fatta ett smart beslut: Ta hjälp när du ska sälja bilen (extern tjänst)
Prestanda är brutala – men använder man dem stiger också energiförbrukningen. Officiellt ska Model X förbruka 217 Wh/km, men i testbilen låg den hela tiden över 300 och nådde till och med 340 Wh/km. Då är det läge att hålla reda på räckvidden, eftersom Model X helst ska laddas med snabbladdare – annars tar det dagar. Nu anges räckvidden förvirrande nog på fyra olika sätt: Rated, Typical, Average och Instant. Rated är en fullkomligt ointressant och onödig siffra, eftersom den visar vad bilen är certifierad för.
Utrymmena är okej, men inte stora. Fram sitter man – med den väldiga vindrutan – som i ett växthus. Lite lustigt för en bil som har som ambition att minska växthuseffekten.
I undanmanöverprovet understyr och kränger Model X kraftigt och den höga vikten märks. Klarar med vissa besvär 70 km/tim.
HÅKAN MATSON
hakan.matson@di.se
http://www.di.se/bil/el-suv-med-brutala-prestanda/
LÅNG MODELL. Tesla Model X är över fem meter lång och väger nära 2,5 ton. Bilens tyngd märks också på vägen – och i styrningen.
Av HÅKAN MATSON
Publicerad: 25 december 2016, 09:10
Teslas suv Model X är en bjässe. Drygt fem meter lång, nästan 2,5 ton tung. Även om utsläppen från det obefintliga avgasröret är noll kan man fundera över hur energieffektivt det är att släpa runt på denna väldiga massa.
X är byggd på samma grundteknik som Model S och har alltså ett golv fyllt med batterier, något som ger stabilitet och goda utrymmen. Både bak och fram finns bagageutrymmen, även om det senare i den fyrhjulsdrivna D-versionen begränsas av en elmotor. Bilens tyngd märks också på vägen. På släta motorvägar trivs Model X bäst, på dåliga danska testvägar rullar den tungt och okänsligt, något som man också kan notera vid tvärgående skarvar i vägbanan. Då kan man också notera knirr och knarr från interiören, det låter inte precis som en bil för 1 miljon kronor.
TESLA MODEL X
Pris: från 1.006000 kronor. Testbilen P90D från 1.104000 kronor.
Motor: elmotor bak på 510 hk, elmotor fram på 263 hk, systemeffekt 539 hk, vridmoment 830 Nm.
Energiförbrukning: 217 Wh/km.
Koldioxidutsläpp: 0 gram/km.
Längd x bredd x höjd: 502 x 207 x 168 cm.
Bagageutrymme: 544 liter (sju säten) 958 liter (fem säten).
Tjänstevikt: 2.468 kilo.
Bilens tyngd märks också när den ska styras. Det krävs en del muskelkraft för att baxa den runt. Med den våldsamma motorkraft – 830 Nm – som finns mellan hjulaxlarna bör man närma sig gaspedalen med viss försiktighet, annars blir körningen ryckig. Men utvecklar man förmågan att använda motorbromsen kan bilen också köras mjukt just vid inbromsningar.
Fatta ett smart beslut: Ta hjälp när du ska sälja bilen (extern tjänst)
Prestanda är brutala – men använder man dem stiger också energiförbrukningen. Officiellt ska Model X förbruka 217 Wh/km, men i testbilen låg den hela tiden över 300 och nådde till och med 340 Wh/km. Då är det läge att hålla reda på räckvidden, eftersom Model X helst ska laddas med snabbladdare – annars tar det dagar. Nu anges räckvidden förvirrande nog på fyra olika sätt: Rated, Typical, Average och Instant. Rated är en fullkomligt ointressant och onödig siffra, eftersom den visar vad bilen är certifierad för.
Utrymmena är okej, men inte stora. Fram sitter man – med den väldiga vindrutan – som i ett växthus. Lite lustigt för en bil som har som ambition att minska växthuseffekten.
I undanmanöverprovet understyr och kränger Model X kraftigt och den höga vikten märks. Klarar med vissa besvär 70 km/tim.
HÅKAN MATSON
hakan.matson@di.se
Re: Artikel i media
Jag visste inte att växthus bidrog till växthuseffekten
. Måste jag demontera mitt växthus nu när man kör elbil?!

2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Re: Artikel i media
Det stod att hybridförare inte har samma vilja att stanna kvar.. Det kan jag som hybridägare skriva under på.. Nästa bil blir alltså inte en hybrid, utan en bil helt utan fossilmotor.Swede1 skrev:http://www.di.se/nyheter/elbilister-vil ... -tillbaka/
9 av 10 byter aldrig till oljebrännare igen. God jul!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Jag har länge varit inne på en hybrid men på senare tid bestämma mig för elbil om jag har råd annars fossil. Denna artikel bekräftar att de är precis så jag ska göra.joel80 skrev:Det stod att hybridförare inte har samma vilja att stanna kvar.. Det kan jag som hybridägare skriva under på.. Nästa bil blir alltså inte en hybrid, utan en bil helt utan fossilmotor.Swede1 skrev:http://www.di.se/nyheter/elbilister-vil ... -tillbaka/
9 av 10 byter aldrig till oljebrännare igen. God jul!
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19