Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Postat: 03 mar 2017 09:56
Och inte Reault, men Nissan, och det är väl samma koncern?lator skrev:Bentley, Rolls Royce och Alfa Romeo ser jag inte på listan... Och inte Koenigsegg.
Och inte Reault, men Nissan, och det är väl samma koncern?lator skrev:Bentley, Rolls Royce och Alfa Romeo ser jag inte på listan... Och inte Koenigsegg.
Renault säljs nog inte i Amerikat. Precis som PSA (Citroen, Peugeot). Det är därför de inte är med.Jerker skrev:Och inte Reault, men Nissan, och det är väl samma koncern?lator skrev:Bentley, Rolls Royce och Alfa Romeo ser jag inte på listan... Och inte Koenigsegg.
Aha! Ja, så är det nog!mati skrev:Renault säljs nog inte i Amerikat. Precis som PSA (Citroen, Peugeot). Det är därför de inte är med.Jerker skrev:Och inte Reault, men Nissan, och det är väl samma koncern?lator skrev:Bentley, Rolls Royce och Alfa Romeo ser jag inte på listan... Och inte Koenigsegg.
Helt sant tyvärrmati skrev:Förvisso. Men innebär det nu att man är låst till Tesla forever? Känns som att valfriheten är lite begränsad, framförallt när man inte har råd med en Tesla. BYD är ju inte med på listan ser jag.Bjelke skrev:Det är nog bra att bli påmind om det här ibland, jag hade nästan glömt bort det redan...
Ja det kändes lite dyrt va?mati skrev:Jag fick nu en offert på 366.400kr minus supermiljöbilspremie. Det är mellanutrustningen PremiumEco. Ganska dåligt tycker jag. Det bekräftar bara min uppfattning att de inte vill sälja elbilar.
Ja, det är lite mycket. Det motsvarar en "rabatt" på 7,5% mot listpriset, 30.000kr. De kallar det för företagsrabatt. När jag räknar in att min sambo (som ska köra bilen i slutändan) egentligen inte tyckte om Ioniq så blir det lite fel liksom. Jag får inte den där "rätta känslan" så att säga.Bjelke skrev:Ja det kändes lite dyrt va?mati skrev:Jag fick nu en offert på 366.400kr minus supermiljöbilspremie. Det är mellanutrustningen PremiumEco inkl metalliclack. Ganska dåligt tycker jag. Det bekräftar bara min uppfattning att de inte vill sälja elbilar.
Tack för tipset, men jag tror inte det blir någon Ioniq för oss. Jag vill inte att min kära kvinna kör omkring i en bil hon inte tycker om. Även om jag är ganska säker på att det skulle bli mycket billigare att köra företagsleasad elbil än att behålla den privatägda bensinbilen, så måste det ändå kännas rätt. Och det gör det inte just nu, Ioniq känns lite grann som ett nerbyte jämfört med hennes Mazda. Trots att den är eldriven.LarsL skrev:Örebro har haft bra priser kolla hos dem.
Känns som en normal rabatt man får hos handlare (de är ju ingen välgörenhetsinrättning) men 7.5% är ju inte lite, med avdraget så är det ändå 70 000.Bjelke skrev:Ja det kändes lite dyrt va?mati skrev:Jag fick nu en offert på 366.400kr minus supermiljöbilspremie. Det är mellanutrustningen PremiumEco. Ganska dåligt tycker jag. Det bekräftar bara min uppfattning att de inte vill sälja elbilar.
Åtminstone 10% hade jag räknat med. Han skröt med att de hade så fina rabatter för företag, vilket innebär att en privatperson skulle antagligen få än mindre rabatt. Med ett uppskattat restvärde på bara 40% efter 3 år och en kontantinsats på 20% blir det 4200 kr/månad. Steget till en snik S60 är inte jättestort kan jag säga. Och då har man garanterat inga problem med räckvidden eller laddning.Mickep skrev:
Känns som en normal rabatt man får hos handlare (de är ju ingen välgörenhetsinrättning) men 7.5% är ju inte lite, med avdraget så är det ändå 70 000.
runt 7% har jag fått hos andra handlare så det verkar vara standard. (nu verkar "tyvärr" de sälja ganska bra så då kommer bli mindre villiga att skänka bort bilar)
Vad hade varit ett ok pris på bilen? (vad hade förväntas?)
Jag håller med om det. Vad får dig att resonera så?Lophornis skrev:Ang bilen finns det förbättring potential.
Först är man bortskämd med att kunna ställa in i menyerna lite automatiskt. Ex stol och ratt värme, sedan skulle jag föredra om man kunde spara eller att bilen kommer ihåg vad för mode man körde när man stänger av bilen.mati skrev:Jag håller med om det. Vad får dig att resonera så?Lophornis skrev:Ang bilen finns det förbättring potential.
Va?apkungen skrev:Jag antar att du har koll på att man måste göra på ett visst sätt för att bilen ska låsa upp laddkabellåset va? Tror att det är att man måste hålla in upplåsningsknappen på nyckeln eller trycka två gånger eller hur det nu var. Minns inte exakt.
Jag var mera påläst och införstådd på bilen än någon av de två försäljarna jag hade kontakt med. De fick ju själva slå i instruktionsboken när de skulle visa nollning av förbrukningen. Jag fick ju bort handsken när jag använde nödvajern. Sedan funkade det med alla Typ2 kontakter jag testade på stan och inkl min Tesla box. Undrar om förvärmningen funkar utan att ladda?apkungen skrev:Annars kan du ju höra av dig till återförsäljaren.
Jag såg att du nu även provkört Renault Zoe med det nya större batteriet:iAkita skrev:Ok, men felet på räckviddsuppskattningen blir lika stort om du råkade säga fel och du hade kört 45 km istället för att du hade 45 km kvar. Bilen uppskattade ju räckvidden till 188 km när du startade, så om du bara har 105 km kvar efter att ha kört 45 km så har det försvunnit 83 km räckvidd under 45 km körning. Det är en ännu större feluppskattning. Hmm, en så pass optimistisk GOM har jag nog aldrig sett hos en elbil, den blir ju hopplöst oanvändbar om den tappar 80 km på bara 45 km körning. I synnerhet om du kört i 100-110 km/h i flera mil och sen tappar halva räckvidden för att du ökar till 125 km/h.apkungen skrev:Haha, Jag tror att jag kanske hade åkt 45km. Det stämmer isf bättre överens med var jag var, penis efter Södertälje, och räckviddsmätaren som då bara sjönk lite mer än faktiskt sträcka. Måste kolla upp det där.iAkita skrev:Trevlig video, jag tycker inte det gjorde så mycket att den var tidvis lite skakig och ur fokus.apkungen skrev:Nu har jag äntligen fått ändan ur och klippt ihop en video av min provkörning. Ursäkta den dåliga kvallitén på video. Ljudet är ok iaf.
Hur som helst, jag ser att du startade med fullt batteri. Enligt kartan du visar 00:41 in i videon körde du 118 km från Stockholm till Eskilstuna, och du kom fram med 25 km kvar enligt GOM. Man har alltså en reell räckvidd på 12-13 mil på motorväg vintertid om man vill ha ett par mil i marginal? Lite av en besvikelse och mindre än vad jag trodde faktiskt, många hävdar ju att man kommer bortåt 20 mil. Vad hade du för snitthastighet på hela sträckan enligt bilen (de första milen verkar ju inte ha gått så snabbt) och vad motsvarar det på riktigt (eller iallfafall på GPS:en)?
Edit: Hur användbar skulle du förresten säga att räckviddsuppskattaren är? Fem minuter in i videon säger du att bilen anger 105 km i kvarvarande räckvidd, och att du bara har 45 km kvar till du är framme. När du väl kommer fram har du bara 25 km räckvidd kvar enligt GOM. Det har alltså försvunnit 80 km räckvidd under 45 km körning. Är den alltid så oprecis och överoptimistisk, 18% kvar i batteriet efter 118 km körning ger ju bara en körsträcka på lite drygt 14 mil till tomt...
Fram till Södertälje höll jag en hastighet på 100km/h i snitt, exklusive första milen, pendlade mellan 90-110. Efter Södertälje, precis då jag pratade om räckvidden, ökade jag till 125km/h och då sjunker räckvidden som du vet.
Ja jag började med att stå still och värma upp bilen lite, det gjorde jag även med BMW i3an. Sen körde jag 120km och kom fram med 25km kvar, dvs 145km räckvidd. (Jag uppskattar det till något längre i konstant 112km/h, nämligen 155km).
Helt rätt ambition, men väldigt svårt i praktiken. Du måste köra samma sträcka i båda riktningarna många många gånger för att komma fram till jämförbara räckvidder och förbrukningar. Det räcker till exempel att vinden ligger lite annorlunda eller det blåser 3 m/s mer i motvind för att du ska få stor skillnad i förbrukning, i synnerhet när du kör i 125 km/h. En motvind på bara 3 m/s motsvarar en hastighetsökning på 11 km/h. Om så var fallet när du körde i3 men inte Ionic så förklarar det i princip hela skillnaden i förbrukning. Samma sak vad det gäller batteritemperatur. Några få graders temperaturskillnad vid start kan ge väldigt stor skillnad i konsumtion vid långa temperaturer.apkungen skrev:Jag kör alla bilar likadant och när jag körde i3an 33kWh kom jag inte ens fram. De sista milen sänkte jag till 90 och kom fram med 6km marginal. Hade jag fortsatt lika hade nog bilen dött helt efter 113km. (Jag uppskattade det till 120km i 112km/h)
Renaults räckviddkalkylator anger en räckvidd på 18-19 mil 110 km/h vid 0 till 5 grader, vilket lite drygt motsvarar den konsumtion jag har i verkliga livet. Med en snitthastighet på 100 km/h på hela sträckan som du haft med i3 och Ionic så kommer du istället 20-21 mil enligt räckviddkalkylatorn (du visar inte genomsnittshastigheten för Ionic men jag utgår från att du kört båda likadant). Så om du kör exakt likadant och under samma förhållanden som du gjorde med i3 och Ionic, så kommer du komma flera mil längre i Zoe. 13 kWh mer användbar energi i Zoe är inte lite. Vi får se hur väl du lyckas.apkungen skrev:Det gäller ju att jämföra alla bilar lika. Jag kör ett hårdtest! Nu ska jag härnäst försöka få tag på en zoe 40 och se hur den ter sig i dessa förhållanden. Jag gissar på 160km räckvidd för mig på denna sträcka.
Min erfarenhet av Zoens räckviddsgissare är att den visar mer i början, faller snabbt så man inte tror att man ska komma fram, och sen hämtar den sig och till slut kommer man fram med den marginal man skulle ha haft från början. Detta gäller iaf när man kör ekonomiskt, dvs i 70-80 km/h. Försöker åskådliggöra det med ett diagram. Den svarta linjen är den faktiska sträcka man har kvar, den röda är Zoens gissometers uppfattning om räckvidden. Lite överdrivet, men ni fattar kanske principen:iAkita skrev:Utifrån ditt test verkar det som om mina egna erfarenheter av förbrukningen i Zoe R240 går att överföra direkt på nya R40. Ditt test bekräftar också att Renaults räckviddskalkylator är väldigt precis. Som jag skrev ovan anger den en räckvidd på 18-19 mil vid de förhållanden och hastigheter som du körde, och din egen slutsats blev 18.5 mil. Snyggt jobbat till både dig och Renault!