Filosoferar över det höga Nissan Leaf intresset på forumet.
Är det för att bilen inte finns att köra än, mycket att spekulera om tills vi vet?
Bilen är prisvärd?
Provkörning får ske i februari, alla fall i Umeå.
Sällan pratar vi om Norges mest sålda elbil 2017 e-golf eller Hyundai Ioniq.
Alla tre är bra elbilar men olika.
Hyundai Ioniq förmodligen regerande mästare i låg förbrukning. Fullspäckad med utrustning.
Kan inte vara misstro för bilar för den delen av klotet då Leafen är från samma del av klotet.
Extremt få registrerade än men det kanske ökar. http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... &start=460
E-golf, klart dyrast.
Hoppas den är lika driftsäker som Leafen och trevlig att köra. Annars blir frun missnöjd som gillar Leafen som pendlarbil.
Våra synpunkter för har vi mest skrivit här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... hilit=golf
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 11 dec 2017 19:58
av vigge50
Monark1954 skrev:
Filosoferar över det höga Nissan Leaf intresset på forumet.
Är det för att bilen inte finns att köra än, mycket att spekulera om tills vi vet?
Bilen är prisvärd?
Provkörning får ske i februari, alla fall i Umeå.
Sällan pratar vi om Norges mest sålda elbil 2017 e-golf eller Hyundai Ioniq.
Alla tre är bra elbilar men olika.
Hyundai Ioniq förmodligen regerande mästare i låg förbrukning. Fullspäckad med utrustning.
Kan inte vara misstro för bilar för den delen av klotet då Leafen är från samma del av klotet.
Extremt få registrerade än men det kanske ökar. http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... &start=460
E-golf, klart dyrast.
Hoppas den är lika driftsäker som Leafen och trevlig att köra. Annars blir frun missnöjd som gillar Leafen som pendlarbil.
Våra synpunkter för har vi mest skrivit här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... hilit=golf
Du skriver att det sällan är diskussion om Ioniq och så länkar du till en av flera trådar om den som har över 460 inlägg, har den inte diskuterats menar du? Nissan Leaf är världens mest sålda elbil och nu har den kommit med längre räckvidd, det är väll inte så konstigt att den diskuteras?
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 11 dec 2017 21:03
av mati
Monark1954 skrev:
Filosoferar över det höga Nissan Leaf intresset på forumet.
Är det för att bilen inte finns att köra än, mycket att spekulera om tills vi vet?
Leaf har i mångas ögon varit den enda vettiga elbilen under många år. Ganska stor, hyfsat med räckvidd, inte astronomiskt dyr. Den är världens mest sålda elbil och det säger en del. Trots utseendet har folk köpt den. Mycket talar för att Leaf2 blir ännu bättre och populärare.
Ioniq har ju inte funnits så länge. Framförallt har det varit svårt att få tag på den, och det är väl fortfarande ganska långa leveranstider. Men jag ser allt fler Ioniq på vägarna. Den bilen blir nog populär. Helt klart.
E-Golf har funnits ett antal år, och i Norge är den väldigt vanlig. Men i resten av världen är den en underdog. Den hade med sina små batterier och det höga priset ingen chans att konkurrera med Leaf & Co. Få har ens märkt att den har återuppstått med mycket större batterier och lägre förbrukning till samma pris som föregångaren. Och att VW gör allt för att inte behöva sälja den gör saken inte bättre.
E-Golfens fördel är att den är så normal. Den sticker inte ut, och har man kört Golf förut så känner man igen sig. Jag tog körkort på en Golf 2, och den var lättkörd redan då. Same but different.
Ändå så tror jag inte att e-Golf har en chans mot Nya Leaf. Priset och den långa leveranstiden, plus att ingen vet att den finns, kommer att hålla försäljningssiffrorna nere. Förmodligen precis som VW vill.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 11 dec 2017 23:46
av iAkita
mati skrev:
Monark1954 skrev:
Filosoferar över det höga Nissan Leaf intresset på forumet.
Är det för att bilen inte finns att köra än, mycket att spekulera om tills vi vet?
Leaf har i mångas ögon varit den enda vettiga elbilen under många år. Ganska stor, hyfsat med räckvidd, inte astronomiskt dyr. Den är världens mest sålda elbil och det säger en del. Trots utseendet har folk köpt den. Mycket talar för att Leaf2 blir ännu bättre och populärare.
Ioniq har ju inte funnits så länge. Framförallt har det varit svårt att få tag på den, och det är väl fortfarande ganska långa leveranstider. Men jag ser allt fler Ioniq på vägarna. Den bilen blir nog populär. Helt klart.
E-Golf har funnits ett antal år, och i Norge är den väldigt vanlig. Men i resten av världen är den en underdog. Den hade med sina små batterier och det höga priset ingen chans att konkurrera med Leaf & Co. Få har ens märkt att den har återuppstått med mycket större batterier och lägre förbrukning till samma pris som föregångaren. Och att VW gör allt för att inte behöva sälja den gör saken inte bättre.
E-Golfens fördel är att den är så normal. Den sticker inte ut, och har man kört Golf förut så känner man igen sig. Jag tog körkort på en Golf 2, och den var lättkörd redan då. Same but different.
Ändå så tror jag inte att e-Golf har en chans mot Nya Leaf. Priset och den långa leveranstiden, plus att ingen vet att den finns, kommer att hålla försäljningssiffrorna nere. Förmodligen precis som VW vill.
Fast nu verkar det som om det börjar ta fart på försäljningen av e-Golf i resten av Europa också, trots VW's ointresse att marknadsföra den. I oktober såldes det nästan lika många e-Golf som Zoe, det ska bli spännande att se Novembersiffrorna när de kommer:
Tycker det är en intressant reflektion som görs i länken ovan om att de två bäst säljande elbilarna är motsvarande modeller som de två bäst säljande fossilbilarna i respektive klass (dvs Golf och Clio). Är det så det kommer bli framöver? Samma gamla vanliga bilar som toppar försäljningen, bara de att de kommer drivas med el istället. Blir det elektrifiering av de modeller som köparna redan känner till som till sist kommer leda till elbilarnas riktiga genombrott?
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 12 dec 2017 07:30
av mati
iAkita skrev:
Fast nu verkar det som om det börjar ta fart på försäljningen av e-Golf i resten av Europa också, trots VW's ointresse att marknadsföra den. I oktober såldes det nästan lika många e-Golf som Zoe, det ska bli spännande att se Novembersiffrorna när de kommer:
Kul, det visste jag inte. De kanske ökar produktionstakten nu så att man får sin bil lite tidigare. Det hade inte varit fel.
Om jag fattar det rätt så skulle de flytta produktionen av E-Golf till Dresden eller vad det nu var. Jag hängde inte riktigt med och hörde bara med halva örat när jag var i Wolfsburg förra veckan. Men nån förändring skulle ske.
Jag tror absolut att folk fortsätter att köpa "vanliga" bilar. Det är helt rimligt att de flesta vill fortsätta köra de modellerna de är vana vid. Folk vill inte ha udda spaceiga bilar som ser ut som antingen Kalle-Anka bilen eller en TIE-fighter eller nåt. Jag känner folk som alltid har kört Golf. En ny bil varje eller vart annat år. Det är det VW kallar för "Generation Golf". Man växte upp med den bilen. Det är bara konsekvent och logiskt att man bara byter drivlina, men resten behåller man.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 12 dec 2017 07:47
av vigge50
mati skrev:
iAkita skrev:
Fast nu verkar det som om det börjar ta fart på försäljningen av e-Golf i resten av Europa också, trots VW's ointresse att marknadsföra den. I oktober såldes det nästan lika många e-Golf som Zoe, det ska bli spännande att se Novembersiffrorna när de kommer:
Kul, det visste jag inte. De kanske ökar produktionstakten nu så att man får sin bil lite tidigare. Det hade inte varit fel.
Om jag fattar det rätt så skulle de flytta produktionen av E-Golf till Dresden eller vad det nu var. Jag hängde inte riktigt med och hörde bara med halva örat när jag var i Wolfsburg förra veckan. Men nån förändring skulle ske.
Jag tror absolut att folk fortsätter att köpa "vanliga" bilar. Det är helt rimligt att de flesta vill fortsätta köra de modellerna de är vana vid. Folk vill inte ha udda spaceiga bilar som ser ut som antingen Kalle-Anka bilen eller en TIE-fighter eller nåt. Jag känner folk som alltid har kört Golf. En ny bil varje eller vart annat år. Det är det VW kallar för "Generation Golf". Man växte upp med den bilen. Det är bara konsekvent och logiskt att man bara byter drivlina, men resten behåller man.
Jag tror eGolf har slagit nytt person bästa i Europa fyra gånger de senaste fem månaderna, mycket händer när man ökar batterikapaciteten. Nu ska det dock tilläggas att i juni var det 1409 stycken och i oktober var det 2159 så ingen jätteökning men det går åt rätt håll.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 12 dec 2017 10:26
av Henrik Torphammar
Monark1954 skrev:
Filosoferar över det höga Nissan Leaf intresset på forumet.
Är det för att bilen inte finns att köra än, mycket att spekulera om tills vi vet?
Bilen är prisvärd?
Jag funderar också på detta. Teslapodden hajpar också nya leaf på lite lösa grunder. Det är ju ingen "ny" Leaf utan en facelift. Den drar mycket mer ström än konkurrenternas nya bilar och den har inte 40kWh utan ~35kWh tillgängligt. Detta gör att räckviddsmässigt är Ioniq lika bra i princip.
Eftersom Ioniq drar mindre ström blir den inbyggda laddaren snabbare i kph räknat. Ioniq kan även ladda med 70kW DC medan Leaf40 har samma 47kW som innan.
Det är alltså mycket hajp kring en bil som egentligen inte är mer hopp än från Leaf 24 till Leaf30. Nissans PR avdelning har lyckats, det var väl allt
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 12 dec 2017 10:34
av vigge50
Henrik Torphammar skrev:
Monark1954 skrev:
Filosoferar över det höga Nissan Leaf intresset på forumet.
Är det för att bilen inte finns att köra än, mycket att spekulera om tills vi vet?
Bilen är prisvärd?
Jag funderar också på detta. Teslapodden hajpar också nya leaf på lite lösa grunder. Det är ju ingen "ny" Leaf utan en facelift. Den drar mycket mer ström än konkurrenternas nya bilar och den har inte 40kWh utan ~35kWh tillgängligt. Detta gör att räckviddsmässigt är Ioniq lika bra i princip.
Eftersom Ioniq drar mindre ström blir den inbyggda laddaren snabbare i kph räknat. Ioniq kan även ladda med 70kW DC medan Leaf40 har samma 47kW som innan.
Det är alltså mycket hajp kring en bil som egentligen inte är mer hopp än från Leaf 24 till Leaf30. Nissans PR avdelning har lyckats, det var väl allt
Vad jag har läst så är det motsatsen, Nissan har nu följt Renault och presenterar endast den användbara delen av batteriet precis som Hyundai. Om det stämmer vet jag dock inte.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 12 dec 2017 10:53
av Henrik Torphammar
vigge50 skrev:
Vad jag har läst så är det motsatsen, Nissan har nu följt Renault och presenterar endast den användbara delen av batteriet precis som Hyundai. Om det stämmer vet jag dock inte.
4% kvar blir 246km på en laddning. 7km/kWh ger 246/7=35kWh tillgängligt vid körning vid 14kWh/100km vilket är ganska mesigt kört.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 12 dec 2017 11:07
av 12man
Är ju lite glaset över detta, den Leaf som annonseras nu är som bäst halvny, jag tycker den känns halvgammal...
Finns det nån info på den förhoppningsvis nya 60kwh Leafen som komma skall?
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 12 dec 2017 11:39
av Henrik Torphammar
12man skrev:
Finns det nån info på den förhoppningsvis nya 60kwh Leafen som komma skall?
Jag sticker ut hakan och menar att den aldrig kommer komma. Det behövs en ny bil, en ny plattform för att lyckas med det.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 12 dec 2017 11:52
av chaffis75
Henrik Torphammar skrev:
12man skrev:
Finns det nån info på den förhoppningsvis nya 60kwh Leafen som komma skall?
Jag sticker ut hakan och menar att den aldrig kommer komma. Det behövs en ny bil, en ny plattform för att lyckas med det.
Men är inte en 60kWh Leaf officiell och ska komma mot slutet av 2018? Däremot har vi väl inte alla detaljer som tex laddnings effekter.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 12 dec 2017 12:03
av Henrik Torphammar
chaffis75 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
12man skrev:
Finns det nån info på den förhoppningsvis nya 60kwh Leafen som komma skall?
Jag sticker ut hakan och menar att den aldrig kommer komma. Det behövs en ny bil, en ny plattform för att lyckas med det.
Men är inte en 60kWh Leaf officiell och ska komma mot slutet av 2018? Däremot har vi väl inte alla detaljer som tex laddnings effekter.
Som sagt.... jag tror aldrig den kommer
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 12 dec 2017 12:36
av 12man
Henrik Torphammar skrev:
12man skrev:
Finns det nån info på den förhoppningsvis nya 60kwh Leafen som komma skall?
Jag sticker ut hakan och menar att den aldrig kommer komma. Det behövs en ny bil, en ny plattform för att lyckas med det.
Den kanske kommer heta nåt annat men nissan vill väl sälja eldriven bil i det segmentet 2018/2019 också? Vw Golf finns ju ända upp till #8 numera, Nissan bilar funkar ju bra annars..men det som mest diskuterats hittills i denna tråd är ju inte leaf2 utan nån facelift med lite större batteri
Den kommande? "Leafixen" med klimatiserade batterier, vassare laddning och uppröjd under huven? och ett säljande utseende, vets det inget om idag eller?
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 12 dec 2017 12:37
av LarsL
Jo planen ligger så sedan tidigare. Och till skillnad mot Tesla så verkar de följa sina planer.
En av styrkorna med Leaf 2 är ju att stora delar är beprövade. Sedan finns det några få som ska snacka ner Leaf hela tiden... eller hur?
Henke du klagar på vägegenskaperna hos Leaf, men vad tror du om vägegenskaperna för Ioniq? Det är svårt att dölja en dålig design även om tex Porsche lyckats.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 12 dec 2017 12:45
av Henrik Torphammar
LarsL skrev:
Henke du klagar på vägegenskaperna hos Leaf, men vad tror du om vägegenskaperna för Ioniq? Det är svårt att dölja en dålig design även om tex Porsche lyckats.
Väghållningen är ingen deal breaker men det blir tröttsamt när man tvärt om försöker hylla väghållningen, som inte är speciellt bra, i synnerhet inte på 2014. Ioniqs väghållning vet jag inget om. Skall provköra vid tillfälle. Samma sak med Teslas väghållning som inte heller lever upp till sportbilshajpen.
Finns ju ingen anledning att försöka skönmåla någonting och ingen anledning att tracka ner. Jag kan härleda alla mina påståenden. Ibland blir jag lite sur och filmar när jag gör det dessutom.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 12 dec 2017 20:21
av Monark1954
Väghållning.
Jag har argumenterat varför vi valt en e-Golf i stället för Leaf 2.
Man är det något vi kommer sakna är det Leafens väghållning. Vår Tekna med de större fälgarna och originaldäck är helt fantastisk. Den känns som en gokart. Även min fru och vår son uppskattar Leafens väghållning.
Beskrivningar av e-golfens sättning säger att den är lite mjukare fjädrad och däckskrik kan uppstå i rondeller om den provoceras.
Har haft ganska många bilar genom åren och provat många hyrbilar så jag kan inte förstå att en elbil med lång tyngdpunkt har dålig väghållning och speciellt inte Leafen. Ja en tung Tesla kanske har svårt med älgtesten men det vore kul att jämföra Leafen i en älgtest med andra bilar.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 12 dec 2017 20:29
av mati
Monark1954 skrev:
Beskrivningar av e-golfens sättning säger att den är lite mjukare fjädrad och däckskrik kan uppstå i rondeller om den provoceras.
Ja och ja. Golfen är mjuk, och däckskrik är inte svårt att få fram.
Men den är underbar att köra, just för att den är så komfortabel. Det är ingen gokart och ingen sportbil förvisso, men ändå så kan man ha roligt i kurvorna. Den är ganska lagom.
Om man jämför med Model S, som jag upplever som ganska stum i fjädringen, så är e-Golfen extremt mjuk. Bra på grusvägar.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 16 dec 2017 10:54
av Teslaspolen
Johnny Smith på Fully Charged kör nya Nissan Leaf.
Måste säga att exteriören är ett stort steg fram, men insidan har faktiskt lyckats att bli sämre utseendemässigt vilket är tråkigt. Speciellt ogillar jag ratten samt att dom bytt till en sådan där hemsk analog hastighetsmätare.
Re: Nya Nissan Leaf
Postat: 16 dec 2017 10:55
av LarsL
Fast den nya ratten går ju att hålla i utan att få skavsår på tummen...