Re: Artikel i media
Postat: 02 maj 2018 17:51
Elon har en del att göra sägs det, domedagen verkar nära säger artikeln
https://www.svd.se/detta-maste-musk-kla ... 2018-05-02
https://www.svd.se/detta-maste-musk-kla ... 2018-05-02
Den var faktiskt riktigt rolig.Remuz skrev:Elon har en del att göra sägs det, domedagen verkar nära säger artikeln
https://www.svd.se/detta-maste-musk-kla ... 2018-05-02
Kan någon tala om vad det handlar om?Remuz skrev:Elon har en del att göra sägs det, domedagen verkar nära säger artikeln
https://www.svd.se/detta-maste-musk-kla ... 2018-05-02
Hur kom dom fram till den siffran?Svenssons skrev:Den oberoende Sveriges Radio hade ett helt objektivt inslag om Tesla i Ekonominyheterna idag:
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=178
Bara så ni vet det så är Model 3 Teslas "verkliga sorgebarn" och Tesla förlorar drygt 200 000 kr per såld bil...
Förlusten för Q4 delat med antal levererade bilar för Q4 antagligen. Sedan tvingades Tesla att avbryta tillverkningen av Model 3 flera gånger (spelar ingen roll att det var plannerade avbrott för att öka produktionstakten). Dessutom så antyder SR att Elons citat om "deeper into hell" har att göra med förlustsiffrorna och inte tillverkningen av Model 3. Det är visst tekniska problem med tillverkningen av Model 3 också vilket jag missat.Pontus skrev:Hur kom dom fram till den siffran?Svenssons skrev:Den oberoende Sveriges Radio hade ett helt objektivt inslag om Tesla i Ekonominyheterna idag:
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=178
Bara så ni vet det så är Model 3 Teslas "verkliga sorgebarn" och Tesla förlorar drygt 200 000 kr per såld bil...
Av texten här låter det som att om dom säljer en model 3 till så kommer dom förlora ytterligare 200.000 kr vilket är helt fel. Om inte Tesla själva talat om exakt vad en model 3 kostar, avskrivningstid för utvecklingsarbetet mm borde detta vara en siffra omöjlig att räkna ut.Svenssons skrev:Förlusten för Q4 delat med antal levererade bilar för Q4 antagligen. Sedan tvingades Tesla att avbryta tillverkningen av Model 3 flera gånger (spelar ingen roll att det var plannerade avbrott för att öka produktionstakten). Dessutom så antyder SR att Elons citat om "deeper into hell" har att göra med förlustsiffrorna och inte tillverkningen av Model 3. Det är visst tekniska problem med tillverkningen av Model 3 också vilket jag missat.Pontus skrev:Hur kom dom fram till den siffran?Svenssons skrev:Den oberoende Sveriges Radio hade ett helt objektivt inslag om Tesla i Ekonominyheterna idag:
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=178
Bara så ni vet det så är Model 3 Teslas "verkliga sorgebarn" och Tesla förlorar drygt 200 000 kr per såld bil...
Precis och det är så de flesta kommer att uppfatta inslaget från oberoende "objektiva" Sveriges Radio. Det är inte första gång det inför kvartalsrapport kommer negativa artiklar och stämningar från flera håll för att sedan efter rapporten lugna ner sig och sedan kommer de positiva nyheter innan allt börjar om. Jag är nyfiken vem som står bakom ordvalen och vinklingarna på Ekonominyheternas inslag.Pontus skrev:Av texten här låter det som att om dom säljer en model 3 till så kommer dom förlora ytterligare 200.000 kr vilket är helt fel. Om inte Tesla själva talat om exakt vad en model 3 kostar, avskrivningstid för utvecklingsarbetet mm borde detta vara en siffra omöjlig att räkna ut.
Nu finns AMS på Readly!Jerker skrev:Men fortfarande inte på Readly...
Och på AMS hemsida med lite fler bilder än i tidningen. Öppen för alla (tror jag).bonath skrev:Nu finns AMS på Readly!Jerker skrev:Men fortfarande inte på Readly...
Den var öppen för mig i alla fall.Pontus skrev:Och på AMS hemsida med lite fler bilder än i tidningen. Öppen för alla (tror jag).bonath skrev:Nu finns AMS på Readly!Jerker skrev:Men fortfarande inte på Readly...
Edit: Jag trodde fel.
Intresset för elbilar ökar både bland hyresgäster och bostadsföretag. ”Förbered så många laddplatser ni kan” är uppmaningen från Fastighetsägarna.
Ett seminarium som branschorganisationens Stockholmsavdelning arrangerade på tisdagen lockade omkring 80 deltagare. Och den här gången var responsen en helt annan än för bara två år sedan när många av deltagare ifrågasatte huruvida laddboxar eller -stolpar verkligen behövs. Nu ville de veta allt om hur man går till väga.
***
Fastighetsägare har också märkt av det ökande intresset, säger Anni Carpelan.
– Många företag får frågor från boende. Behovet kommer bara att öka.
***
Räcker det med en väggmonterad laddbox blir kostnaden en bra bit under 10 000 kronor. Laddstolpar kan kosta upp till 50 000, eftersom de kräver markarbeten.
Det finns också de som har farhågor för att effektuttaget kommer att öka dramatiskt när elbilarna blir fler, men fastighetsägare har inte så mycket att oroa sig för.
– Eftersom många redan har sänkt energianvändningen i sina fastigheter finns det kapacitet i elcentralen.