Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

lator skrev:
Jaha, finns det någon sanning i detta eller...? Jag hade ju inte tänkt eftermontera nåt "oljud" i nån elbil.
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... ar-de-kor/
Jag fattar inte, är det inte redan på plats med den lagen?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Bjelke skrev:
lator skrev:
Jaha, finns det någon sanning i detta eller...? Jag hade ju inte tänkt eftermontera nåt "oljud" i nån elbil.
Jo, men nu hävdas det att alla elbilar måste montera detta ljud retroaktivt...:( Inte så lätt på en El-Clio från 97.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

lator skrev:
Trodde också den var på plats redan och att den bara gällde elbil ej hybrider. Lite konstigt att den bara gäller upp till 30 km/h, känns som många kommer köra lite fortare då för att slippa ljudet typ 35 i stället för 25.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

lator skrev:
Bjelke skrev:
lator skrev:
Jo, men nu hävdas det att alla elbilar måste montera detta ljud retroaktivt...:( Inte så lätt på en El-Clio från 97.
Detta vansinne måste ju kunna motlobbas...
vigge50

Inlägg av vigge50 »

I kvartalsrapporten och även under samtalet sades det att Tesla jobbar mycket med att få ner användningen av kobolt i sina batterier vilket dels leder till lättare batterier men även billigare då priset på kobolt har gått upp rejält den senaste tiden. Nu har företaget Benchmark Mineral Intelligence försökt uppskatta hur mycket Tesla använder i Model 3 utifrån de uppgifter som finns att tillgå och kommit fram till en ganska väsentlig minskning.

Bild

https://www.teslarati.com/tesla-battery ... -industry/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

lator skrev:
Bjelke skrev:
lator skrev:
Hur är det med cyklar då? Måste de installera ett moppe-ljud nu? Ny svensk forskning som jag har gjort själv visar att cyklister löper större risk att krocka med blinda bilförare jämfört med de som kör mc. Men det gäller bara i låga hastigheter. Höghastighetscyklar måste låta som en Harley Davidson.
Den dagen man tvingas köra med brum-brum ljud i elbilar kommer jag att göra mig skyldig till trafikbrott varenda gång jag åker iväg. Finns inte på tapeten att jag tillför artificiellt motorljud i en värld som skulle behöva vara lite tystare. Vi behöver mindre buller, inte mer!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Hyundai har nu problem med att de inte får tag i tillräckligt mycket batterier så de har stoppat försäljningen av modellår 2018 av Ionic electric, finns väll stor risk att detta kommer påverka Kona framöver också i så fall.

https://www.greencarreports.com/news/11 ... tric-sales
Användarvisningsbild
ironjack
Teslaägare

Inlägg av ironjack »

mati skrev:
Ny svensk forskning som jag har gjort själv visar att cyklister löper större risk att krocka med blinda bilförare jämfört med de som kör mc. Men det gäller bara i låga hastigheter. Höghastighetscyklar måste låta som en Harley Davidson.
:lol:
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
lator skrev:
Bjelke skrev:
lator skrev:
Hur är det med cyklar då? Måste de installera ett moppe-ljud nu? Ny svensk forskning som jag har gjort själv visar att cyklister löper större risk att krocka med blinda bilförare jämfört med de som kör mc. Men det gäller bara i låga hastigheter. Höghastighetscyklar måste låta som en Harley Davidson.
Den dagen man tvingas köra med brum-brum ljud i elbilar kommer jag att göra mig skyldig till trafikbrott varenda gång jag åker iväg. Finns inte på tapeten att jag tillför artificiellt motorljud i en värld som skulle behöva vara lite tystare. Vi behöver mindre buller, inte mer!
Bland det sjukaste jag hört på länge, retroaktiva saker på redan godkända fordon är fasiken sanslöst,
då ska vi ha bälte i alla fordon, ABS-bromsar på rubbet, backspeglar och blinkers på alla gamla bilar osv osv osv...
Och förutom att man kan konstatera att det mestadels är nonsens så skulle det ju isf gälla precis allt som kan
framdrivas under ett visst DB-tal dvs även andra ruskigt tysta fordon samt såklart alla hybrider inkl mild-hybrider...
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Jäkla idioti.
Kommer att vägra installera detta.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

EU vill visserligen införa ljud på elbilar från och med nästa år.
Men endast på nya bilar. Ej retrofit. Vet inte varifrån de fick den idén.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

TiborBlomhall skrev:
Ja, det var ju det som var min ursprungliga fråga. Tyckte det lär lite väl tokigt men man vet ju aldrig. Ibland slår det slint på riktigt... :o
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

lator skrev:
TiborBlomhall skrev:
Ja, det var ju det som var min ursprungliga fråga. Tyckte det lär lite väl tokigt men man vet ju aldrig. Ibland slår det slint på riktigt... :o
Jag hittar inte källan till att detta ska gälla retroaktivt, någon annan (Bylund brukar ju vara kung på det ;) ) som hittat vart (om)?
93% av dom blinda har problem med att höra bilarna (antar att det gäller alla sorter typ) osv, jo det förstår nog alla men blinda har det jobbigt med allt, och döva
har sjukt svårt att höra bilar. Jag gissar att blinda och döva kommer att ha ungefär lika svårt med dessa situationer även med ljudtillsatser, det är och förblir mitt
ansvar att inte köra på andra.
E-center i Söderhamn har gågator mellan alla bilrader, det är riktigt bra däremot (men kostar yta istället såklart) och hjälper ALLA.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

E-Golfen har ju en såndär brum-brum ljudgenerator. Fast en ganska mild sådan. Man hör den knappt i trafikbullret, skulle den nu vara påslagen, vilket den aldrig är.
Häromdagen körde vi på en parkering där det gick folk lite överallt. De hörde såklart inte att vi kom glidande. Och så provade vi att sätta på brum-brum-ljudet. Folk reagerade inte ett dyft. De fattade inte i alla fall att det var en bil som kom. Tills nån råkade vända på huvudet, och då såg de oss. Brum-brum-generatorns nytta kan alltså starkt ifrågasättas. Jag dödade förresten minst två blinda och tre döva personer i den vevan. Eftersom de varken såg eller hörde mig tänkte jag, äsch, kör på dem bara. Det är ju uppenbarligen så det går till. ;)
I det sammanhanget undrar jag också varför denna onödiga manick är standard på e-Golf i Sverige, men i Tyskland är det tillval. Än så länge är det väl inte lag på det eller? Är svenskarna lite extra blinda och döva så att det behövs redan nu?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Går alldeles utmärkt att slå av ljuden med LeafSpy, så nu är Leafen tysk. Om man inte har AC:n igång för den låter som en ICE.
Jag har aldrig upplevt att någon inte upptäckt bilen för att den inte låter. Förstår inte heller riktigt hur gångarna skulle reagera? Hoppa ur vägen? :roll: Om nu någon skulle vara påväg att gå in i i bilen, tex pga hörlurar och iPhone, så tutar jag till (ja, det är okej eftersom det då är fara).
När jag har gått på parkeringar eller liknande har jag ibland stött på ICE-holes som varvar motorn bakom oss. Jävla sätt som oftast får mig att gå lite långsammare.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Hela denna grej med "störljud" (ej fisk) är helt barockt. Det är ju lagstadgat och självklart att man inte får köra över människor oavsett om de hör dig komma eller ej. Jag (liksom många andra) önskar inget vitt brus som ingen kommer att uppfatta då det är det vanligaste ljudet utomhus utan en tuta som avger ett diskret ljud som märks då det kommer stötvis och inte kontinuerligt.
Vem tar på sig att lobba för detta i Bryssel eller var det nu kan passa?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Går alldeles utmärkt att slå av ljuden med LeafSpy, så nu är Leafen tysk.
En tystad japanare blir alltså en tysk. ;)

Själv kommer jag också försöka göra allt för att slippa ljudet. Det är ju som sagt var inte bilen som kör utan föraren och så länge gående eller cyklister följer trafikregler så ser jag inte behovet av ljud på just elbilar. Det vore bättre att kräva bullerdämpning på ljudmiljöförstörarna så kommer alla bilar höras, lösningen är ju inte att skruva upp volymen när man tycker att medtrafikanterna väsnas för mycket.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

lator skrev:
När man klickar igenom:
http://www.rnib.org.uk/rnibconnect/sile ... sight-loss

Lobbats häftigt för detta i England, men en undersökning från 2008, avgasbilar har blivit tystare sen dess också? Och har för mig att guide_dogs rapporten som nu är borta var en enkät bland synskadade, inte hundägare men har inte de hyfsad hörsel? De hör troligen skillnad på om man kör med olagligt däckmönster
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

https://www.bloomberg.com/news/articles ... -and-tesla
“The vehicles I’ve seen are far superior to anything Tesla has,” Mike Jackson, chief executive officer of U.S. vehicle retailer AutoNation Inc., said on an earnings call Tuesday, referring to German carmakers’ electric lineups. “They are in a massive pivot and shift away from diesel investment into electrification in both pure electric and plug-in hybrid.”
Dom bilar han har sett.. Vi vet inte pris, exakt när de ska börja produceras och antalet men han vet att de är mycket bättre än Teslas bilar. Trots att han sannolikt bara har sett bilarna på youtube, bilar som dessutom är konceptbilar. Imponerande.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

12man skrev:
... Och har för mig att guide_dogs rapporten som nu är borta var en enkät bland synskadade, inte hundägare men har inte de hyfsad hörsel? De hör troligen skillnad på om man kör med olagligt däckmönster
Ja, hundar är skitduktiga på sånt. Jag kan berätta en liten anekdot från mina egna vovvar. Jag brukar jobba hemma, medan sambon pendlar till jobbet. Varje kväll när hon kommer hem vaknar hundarna till och skäller. Tills vi skaffade e-Golfen. Då märkte de inte när matte kom. Och inte jag heller för den delen. Det tog tre dagar då hade hundarna lärt sig hur bilen låter (eller inte låter?). Jag hör fortfarande inte när den rullar in på gräsmattan. Men hundarna skäller precis som tidigare när en brummande bensinbil kom. Och då är de ändå inomhus!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Nä, oljudsgeneratorn i Leaf är fullkomligt verkningslös. Det ända som är ibland är att folk tittar konstigt på en när man ska backa om man råkat glömma att stänga av eländet. Då låter man som någon konstig hittepå-lastbil, men för det mesta går det totalt ignorerat förbi.

En mini-tuta avsedd för gångfart och fotgängare hade däremot varit suverän att ha, den vanliga tutan riskerar man ju att skrämma ihjäl folk med om man kommer bakom dom.

Man kanske skulle ha haft en sådan här för sådana tillfällen? :lol: Bild
Användarvisningsbild
Lasse
elbilist

Inlägg av Lasse »

"Han ska prova Sveriges första elektriska traktor"
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6948843

Tydligen fungerar det inte med batterier då de är "för klena" utan ska köra med förlängningsladd.
Ska man skratta eller gråta? :D
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Lasse skrev:

Tydligen fungerar det inte med batterier då de är "för klena" utan ska köra med förlängningsladd.
Trodde artikeln var från 1/4... Hur tjock kabel är det? Läser vi dagens Tibor-artikel så har vi Blincoln uppgift på 20 kW för effekten att knuffa bilen i konstant 90 km/h på platt mark. Min bil drar ca 50% mer under normal körning, dvs 30 kW. Jag har dock inga problem att ligga i timmar på Autobahn och vi har exempel på Model X med släp som drar mer än dubbla min förbrukning. Det går alltså få ut uppåt 50-60 kW konstant från Teslas batterier. Skulle du ha en kabel för traktorn till det så krävs trefas 64A och det är ju ingen klen kabel... Under kortare tider så kan men ju få ut mycket mer än så från batterierna så klena är de inte.

Det lär dock bli rätt dyrt att ha batteripack som klarar av konstant 50 kW under 5 timmar t.ex. En trefaskabel för 64A på flera hundra meter lär ju dock inte vara särskilt billig heller...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

Men skall man plöja i 200 mil utan paus så är det svårt med batteri
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Verdi

Inlägg av Verdi »

Lasse skrev:

En modern traktor som ska användas på fälten för plöjning, harvning och annat tungt verkar idag ligga på åtminstone 100 kW. Jag skulle säga att man utnyttjar säkert 70-80% av den effekten mer eller mindre hela tiden. Grejen med effekten i en jordbrukare är att man faktiskt använder den. Så är det ju inte på en personbil. Då använder man bara maxeffekten under några sekunder då och då. En starkare traktor orkar dra ett större redskap och/eller köra snabbare. Tid är pengar.

Dvs ett 100kWh-batteri skulle kanske räcka max 2 timmar. Sen får man ladda med 22 kW eller vad man nu har på gården i 5 timmar innan man kan köra igen. Det säger sig självt att det inte är acceptabelt. Då kanske man kan plöja i 3 timmar om dagen.

Med det sagt verkar den här sladdlösningen fullkomligt idiotisk. Man behöver väl åtminstone 50kW matning hela tiden och ett litet batteri som buffert. Och så måste fältet ligga i direkt anslutning till gården. Hur många har det så?

En klenare gårdstraktor med frontlastare som används för lättare uppgifter fungerar dock säkert utmärkt med batteridrift. Har för mig att det redan finns på marknaden.

Edit: En googling senare:
http://www.ja.se/artikel/55035/100-proc ... fendt.html
http://www.landlantbruk.se/lantbruk/hel ... s-pa-sima/
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 2 gång.
Skriv svar