Sida 143 av 246
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 dec 2020 15:15
av martinot
Banane skrev:nek0 skrev:mati skrev:Det är inte bara dyrt, det är dessutom vilseledande. Genom att ta en betydande del av kostnaden via ett årsabonnemang döljer Ionity de verkliga kWh-priserna på ett i mina ögon ganska fult sätt. Folk tycker att 3:30 eller 3:40 (eller vad det nu kostar) låter ganska billigt. Och det är inte heller så farligt att behöva betala 199kr/månad. Och det hade faktiskt inte varit dyrt om det hade varit antingen det ena eller det andra.
Men att deras modell med kWh-pris + årsabonnemang i själva verket betyder ett galet högt pris per kWh, såvida man inte laddar flera tusen kWh per år hos Ionity, inser nog inte så många såvida man inte räknar ut det i detalj. Och jag förmodar att de flesta inte orkar att räkna så noga. Och det är precis det Ionity hoppas på.
Hade de bakat in 100kWh/månad i abonnemangs pris och därefter tagit 3,4kr/kWh hade man accepterat ett sånt abonnemang. Som det är nu är det värdelöst att teckna abonnemannget
Om det är värdelöst eller inte beror på hur mycket du kör.
Nyfiken; Betalar
du själv för Inonity, eller är det bara något som du tycker
andra skall pröjsa utan vidare för?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 dec 2020 15:30
av martinot
point1 skrev:Banane skrev:KnightRider skrev:Ionitys app finns inte längre i App Store. Är det någon med Android som kan kolla om den finns i motsvarande Google Play? Dessutom så visas ingen karta i appen. Kan det vara så att Ionity gått i konken pga för höga priser och nu lägger de ner allt?
Ionity har en bra och logisk strategi. Jag tycker de gör rätt. Om ett par tusen om år för abonnemanget inte är värt det så är behovet av snabbladdning för den personen så litet att priset inte spelar så stor roll.
Kvar blir allmän butthurtedness och gnäll för gnällets egen skull.
Knappast, det är som att säga att om man inte vill betala 200 kr/månad till Circle K är behovet av tankning så litet att priset inte spelar så stor roll. Hela problemet ligger i att man behöver ha flera abonnemangstjänster, om man inte äger en Tesla. Och det är en slippery slope för helt plötsligt sitter man med abbonnemang från Bee, Fortum, IONITY och några andra för att klara resa runt i Europa.
Bra liknelse.
Precis som det kostar att sätta upp laddare, så är det dyrt att investera i nya bensinmackar och pumpstationer. Har aldrig hört talas om sådana galet stora prisskillnader när vi tidigare hade en bensin-ICE, och när vi tankar vår diesel-ICE så skiljer det inte i närheten så mycket i kr/l för bränsle som på elladdningssidan. Visst kan man få några tiotals ören per liter i pris om man är med i rätt klubb/medlemskap i CK, OKQ8, etc. Men dels så kostar det inte i närheten av de pengarna att bli medlem (oftast gratis) som Ionity vill ha betalt, och dels så är priserna helt OK även utan medlemskap.
Det är bara eltokar bakom rosa glasögon som kan tycka att ett sådant här system och soppa som finns på elbilssidan idag är något bra och vettigt. Hade besinmackar gjort något liknade för ICE-bilister så hade kunderna tyckt att det hela vore ett helt sjukt skämt, och ingen hade någonsin gått med på att ta sådan skit.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 dec 2020 15:38
av martinot
Banane skrev:
Den stora vitsen med abonnemang är att se till att inte Ionity blir fullt av Teslor och bilar som laddar max 50kW.
Eftersom Inonitys "rabbaterade" priser ändå är bra mycket dyrare, trots Teslas höjning av SuC-priserna, så är den risken extremt liten.
Sedan undrar jag varför de skulle ladda i max 50 kW?
Jag laddar max 230 kW på 250 kW-laddare.
Banane skrev:
Dvs med abonnemanget hos Ionity betalar du inte bara för rätten att ladda billigare. Du köper dig även högre tillgänglighet. Jag betalar mer än gärna 200 i månaden för att slippa köa t ex.
Fast är inte tillgängligheten fortfarande, iaf. i Sverige, rätt usel på sina håll?
Banane skrev:Jag betalar mer än gärna 200 i månaden för att slippa köa t ex.
Gör du det då (i verkligheten), eller är det bara ett tomt argument från dig?
Dessutom; är köerna mindre hos Inonity än hos Tesla? I verkligheten? Vilken statistik bygger du ditt påstående på undrar jag.
Har hört flera gånger talas om de som kommit fram till Inonity med antingen upptagna laddare (de har ofta bara 2 eller 4 stycken, vilket är rätt patetiskt), eller där den lediga varit trasig.
Även om jag vet att det förekommit i extrema fall, så har jag själv aldrig någonsin kommit fram till en SuC som inte haft en ledig plats med fungerande laddare.
Jag gillar idén med Inoity, och var extremt positiv och hypad på det när det lanserades!
Men med den slöa utbyggningstakten (som sackat enormt i förhållande till planer), och så få dåligt underhållna laddare, och helt sjuka priser, så har jag fn. nästan helt tappat tron på de. Såg enormt bra ut i planeringsfasen (för jag vill verkligen inget annat än att Tesla skall få konkurrens till sin SuC), men
i verkligheten blev det tyvärr inte i närheten av hypen.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 dec 2020 15:42
av vigge50
martinot skrev:Banane skrev:
Den stora vitsen med abonnemang är att se till att inte Ionity blir fullt av Teslor och bilar som laddar max 50kW.
Eftersom Inonitys "rabbaterade" priser ändå är bra mycket dyrare, trots Teslas höjning av SuC-priserna, så är den risken extremt liten.
Sedan undrar jag varför de skulle ladda i max 50 kW?
Jag laddar max 230 kW på 250 kW-laddare.
Banane skrev:
Dvs med abonnemanget hos Ionity betalar du inte bara för rätten att ladda billigare. Du köper dig även högre tillgänglighet. Jag betalar mer än gärna 200 i månaden för att slippa köa t ex.
Fast är inte tillgängligheten fortfarande, iaf. i Sverige, rätt usel på sina håll?
Banane skrev:Jag betalar mer än gärna 200 i månaden för att slippa köa t ex.
Gör du det då (i verkligheten), eller är det bara ett tomt argument från dig?
Han syftar på all de mindre elbilar som inte kan ladda snabbare än 50 kW, alltså de flesta bilarna som har ett batteri mindre än 60 kWh.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 dec 2020 15:49
av martinot
vigge50 skrev:martinot skrev:Banane skrev:
Den stora vitsen med abonnemang är att se till att inte Ionity blir fullt av Teslor och bilar som laddar max 50kW.
Eftersom Inonitys "rabbaterade" priser ändå är bra mycket dyrare, trots Teslas höjning av SuC-priserna, så är den risken extremt liten.
Sedan undrar jag varför de skulle ladda i max 50 kW?
Jag laddar max 230 kW på 250 kW-laddare.
Banane skrev:
Dvs med abonnemanget hos Ionity betalar du inte bara för rätten att ladda billigare. Du köper dig även högre tillgänglighet. Jag betalar mer än gärna 200 i månaden för att slippa köa t ex.
Fast är inte tillgängligheten fortfarande, iaf. i Sverige, rätt usel på sina håll?
Banane skrev:Jag betalar mer än gärna 200 i månaden för att slippa köa t ex.
Gör du det då (i verkligheten), eller är det bara ett tomt argument från dig?
Han syftar på all de mindre elbilar som inte kan ladda snabbare än 50 kW, alltså de flesta bilarna som har ett batteri mindre än 60 kWh.
Ok, men varför nämner han då specifikt Tesla???
This does not compute.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 dec 2020 16:34
av metchristian
Fattar inte va IONITY håller på med.. Uppsala ser ut att vara redo sen länge.. va fan väntar de på? Flera etron o id3 kunder som är fly förbannade över detta.. va är det tar som tar sån tid.. del tvingas stanna i Enköping dvs flera mil för tidigt pga detta. Pendlar mellan vrås o Örbyhus med min tesla.. så j skönt att slippa räckviddsproblem... 25mil t/r. Bara vetskapen att 2 supercharger finns längs sträckan är ju betryggande. Nä här har IONITY något att bita i..
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 dec 2020 16:46
av Bjelke
martinot skrev:Apropå restauranger; man kan nog till en del jämföra offentliga laddstolpar med att ta en kaffe på stan.
Själva kaffet kanske bara kostar 40 öre, men du betalar inte för själva kaffet, utan för att servicen och infrastrukturen finns på plats. Bekvämligheten att kunna köpa en kaffe på stan har ett värde för dig som kund som är långt mycket större än själva kaffekostnaden.
Kommer nog alltid vara billigare att både ladda sin elbil hemma, eller att göra en kopp kaffe hemma.
Sedan kan jag instämma i att just Ionitys priser är galet höga i dagsläget!
Oavsett kostnader för infrastruktur (som är den stora kostnaden, och kanske inte främst elen i sig). När Ionity kommer ner till 3-4 SEK/kWh så kan jag tänka mig att ladda hos de. Tills vidare så skippar jag det (har aldrig laddat hos de), såvida det inte är absolut nödfall (har aldrig hänt mig).
Jag kan inte ens med stor möda se likheten med Waynes-kaffe eller bubbelvatten på Pressbyrån och alla
andra liknande jämförelser mot snabbladdning, snabbladdning är i grunden tänkt för långresor och då är det
verkligen inte frivillig lyxkonsumtion på det sättet som kaffe på stan är, inte ens på sjukt långa vägar i närheten,
jag kan köpa den där koppen kaffe om jag verkligen har lust och råd men framförallt så jag kan jag avstå,
det är helt och fullt mitt egna val om jag vill lyxa till det.
Kommer jag däremot längs E4an på en långresa och behöver ladda så är det raka motsatsen, jag MÅSTE ju ladda
liksom, jag har i den situationen inget val. Dessa laddare är ju i princip uppförda helt för det syftet.
Den här jämförelsen dyker upp Inger sjuttioelva gånger per månad och är precis lika ogiltig varje gång. Punkt.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 dec 2020 16:57
av mati
martinot skrev:
Har hört flera gånger talas om de som kommit fram till Inonity med antingen upptagna laddare (de har ofta bara 2 eller 4 stycken, vilket är rätt patetiskt), eller där den lediga varit trasig.
Jag hann inte ladda mer än kanske ett dussin gånger hos Ionity innan de förklarade med sin nya prissättning att de helst vill att jag ska ladda någon annanstans. Men de gångerna jag har laddat där har det sällan varit smärtfritt. Antingen så gick det lååååågsamt som attan, eller så gick det inte alls, eller så bröts laddningen, osv osv. Och nästan alltid var minst en av laddarna trasig, dvs röda lampa lös. Och varje gång jag var på väg till en Ionity-station var jag rädd att skiten kanske inte kommer fungera. Alltid mån om att ha lite reserv i batteriet. Det har kanske blivit bättre numera, det vet jag inte. Men jag utgår ifrån att de fortfarande har en bit kvar till Tesla-nivåer. Dvs komma fram med tomt batteri, koppla in sladden, gå därifrån och glöm bilen tills du får en notifiering i appen.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 dec 2020 17:05
av martinot
Bjelke skrev:martinot skrev:Apropå restauranger; man kan nog till en del jämföra offentliga laddstolpar med att ta en kaffe på stan.
Själva kaffet kanske bara kostar 40 öre, men du betalar inte för själva kaffet, utan för att servicen och infrastrukturen finns på plats. Bekvämligheten att kunna köpa en kaffe på stan har ett värde för dig som kund som är långt mycket större än själva kaffekostnaden.
Kommer nog alltid vara billigare att både ladda sin elbil hemma, eller att göra en kopp kaffe hemma.
Sedan kan jag instämma i att just Ionitys priser är galet höga i dagsläget!
Oavsett kostnader för infrastruktur (som är den stora kostnaden, och kanske inte främst elen i sig). När Ionity kommer ner till 3-4 SEK/kWh så kan jag tänka mig att ladda hos de. Tills vidare så skippar jag det (har aldrig laddat hos de), såvida det inte är absolut nödfall (har aldrig hänt mig).
Jag kan inte ens med stor möda se likheten med Waynes-kaffe eller bubbelvatten på Pressbyrån och alla
andra liknande jämförelser mot snabbladdning, snabbladdning är i grunden tänkt för långresor och då är det
verkligen inte frivillig lyxkonsumtion på det sättet som kaffe på stan är, inte ens på sjukt långa vägar i närheten,
jag kan köpa den där koppen kaffe om jag verkligen har lust och råd men framförallt så jag kan jag avstå,
det är helt och fullt mitt egna val om jag vill lyxa till det.
Kommer jag däremot längs E4an på en långresa och behöver ladda så är det raka motsatsen, jag MÅSTE ju ladda
liksom, jag har i den situationen inget val. Dessa laddare är ju i princip uppförda helt för det syftet.
Den här jämförelsen dyker upp Inger sjuttioelva gånger per månad och är precis lika ogiltig varje gång. Punkt.
Var inte ett exempel eller analogi med vad som var livsnödvändigt - även om vissa hävdar att kaffe är det för dem!
Var en jämförelse och analogi med att det är infrastruktur och service som kostar mycket (laddare, laddstolpar, mark, nätanslutning, elektriker/UH-människor, kaffemaskin, cafélokal, barista/personal, etc.), och inte enbart inköp av el till spotpris på elbörsen, eller enbart inköpspriserna för kaffebönorna med vatten.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 dec 2020 17:06
av OfarligTesla
Bjelke skrev:
Jag kan inte ens med stor möda se likheten med Waynes-kaffe eller bubbelvatten på Pressbyrån och alla
andra liknande jämförelser mot snabbladdning, snabbladdning är i grunden tänkt för långresor och då är det
verkligen inte frivillig lyxkonsumtion på det sättet som kaffe på stan är, inte ens på sjukt långa vägar i närheten,
jag kan köpa den där koppen kaffe om jag verkligen har lust och råd men framförallt så jag kan jag avstå,
det är helt och fullt mitt egna val om jag vill lyxa till det.
Kommer jag däremot längs E4an på en långresa och behöver ladda så är det raka motsatsen, jag MÅSTE ju ladda
liksom, jag har i den situationen inget val. Dessa laddare är ju i princip uppförda helt för det syftet.
Den här jämförelsen dyker upp Inger sjuttioelva gånger per månad och är precis lika ogiltig varje gång. Punkt.
Fast liknelsen är ju korrekt på sitt sätt, det är inte varan "el" du betalar för utan att någon lagt stora summor pengar på att uppföra en plats där du kan få köpa varan. Så vad elen kostar hemma är rätt irrelevant för vad elen kan kosta i en snabbladdare, lika lite som det är relevant för Wayne's kaffets pris ifall du kan brygga eget hemma för en krona.
Folk verkar inte förstå att Tesla har lagt stora summor på att bygga sitt laddnätverk som bland annat kommer från sålda bilar. Jag skulle inte bli förvånad om jag betalat sjukt mycket mer per kWh än Ionity tar ifall vi räknar in den delen av mina Teslor pris som gått till att finansiera utbyggnatione av Superchargers.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 dec 2020 17:09
av Banane
metchristian skrev:Fattar inte va IONITY håller på med.. Uppsala ser ut att vara redo sen länge.. va fan väntar de på? Flera etron o id3 kunder som är fly förbannade över detta.. va är det tar som tar sån tid.. del tvingas stanna i Enköping dvs flera mil för tidigt pga detta. Pendlar mellan vrås o Örbyhus med min tesla.. så j skönt att slippa räckviddsproblem... 25mil t/r. Bara vetskapen att 2 supercharger finns längs sträckan är ju betryggande. Nä här har IONITY något att bita i..
Är nog inte Ionitys fel.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 dec 2020 17:11
av Fredrik j
metchristian skrev:Fattar inte va IONITY håller på med.. Uppsala ser ut att vara redo sen länge.. va fan väntar de på? Flera etron o id3 kunder som är fly förbannade över detta.. va är det tar som tar sån tid.. del tvingas stanna i Enköping dvs flera mil för tidigt pga detta. Pendlar mellan vrås o Örbyhus med min tesla.. så j skönt att slippa räckviddsproblem... 25mil t/r. Bara vetskapen att 2 supercharger finns längs sträckan är ju betryggande. Nä här har IONITY något att bita i..
Stanna i Enköping flera mil förtidigt? Det beror väl på var man kommer ifrån och var man ska? Om man pendlar 25mil t/r spelar det väl mindre roll hur många landställen det finns på vägen?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 dec 2020 17:15
av martinot
Banane skrev:metchristian skrev:Fattar inte va IONITY håller på med.. Uppsala ser ut att vara redo sen länge.. va fan väntar de på? Flera etron o id3 kunder som är fly förbannade över detta.. va är det tar som tar sån tid.. del tvingas stanna i Enköping dvs flera mil för tidigt pga detta. Pendlar mellan vrås o Örbyhus med min tesla.. så j skönt att slippa räckviddsproblem... 25mil t/r. Bara vetskapen att 2 supercharger finns längs sträckan är ju betryggande. Nä här har IONITY något att bita i..
Är nog inte Ionitys fel.
Noterar att tidigare inlägg går helt obesvarade av dig.

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 dec 2020 17:34
av mati
Bjelke skrev:Dessa laddare är ju i princip uppförda helt för det syftet.
Den här jämförelsen dyker upp Inger sjuttioelva gånger per månad och är precis lika ogiltig varje gång. Punkt.
100 tummar upp för den Bjelke.
Jag har en helt annan liknelse som passar mycket bättre. Och det är de tyska rastplatserna (eller i princip alla offentliga platser och restauranger) där det kostar massor att gå på toaletten. Och helst ska man betala med mynt som man såklart inte har (=udda laddkort från lokal leverantör). Du är nödig, i begrepp att bajsa eller kissa på dig, och beredd att ge vad som helst för att komma förbi den där metallbommen eller den arga tanten som inte släpper in dig utan att du har lagt 2€ i hennes tallrik.
Är det lyxkonsumption att gå på toaletten för 20 kronor som man kan välja bort om man vill? Eller är det ett iskallt utnyttjande av folk som inte har något val i det ögonblicket?
För mig är Ionity den arga tanten med tallriken och mynten på.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 dec 2020 17:48
av metchristian
Fredrik j skrev:metchristian skrev:Fattar inte va IONITY håller på med.. Uppsala ser ut att vara redo sen länge.. va fan väntar de på? Flera etron o id3 kunder som är fly förbannade över detta.. va är det tar som tar sån tid.. del tvingas stanna i Enköping dvs flera mil för tidigt pga detta. Pendlar mellan vrås o Örbyhus med min tesla.. så j skönt att slippa räckviddsproblem... 25mil t/r. Bara vetskapen att 2 supercharger finns längs sträckan är ju betryggande. Nä här har IONITY något att bita i..
Stanna i Enköping flera mil förtidigt? Det beror väl på var man kommer ifrån och var man ska? Om man pendlar 25mil t/r spelar det väl mindre roll hur många landställen det finns på vägen?
Stannar vid circle k o köper dricka/korv ibland.
Mött flera vid IONITY laddaren där som vill ladda i uppsala istället dvs vill att det skall komma igång.. jag kör ju tesla så jag bryr mig inte me bubblar man lite så sa några så till mig i alla fall... sa inte att dem kör 25mil t/r (jag gör det) en jag pratade med bodde i Bålsta o hade ingen laddare hemma utan åkte till Enköping 2ggr i veckan och klarade sig utmärkt med det.. så alla har ju olika behov så klart...
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 dec 2020 18:00
av Banane
martinot skrev:Banane skrev:metchristian skrev:Fattar inte va IONITY håller på med.. Uppsala ser ut att vara redo sen länge.. va fan väntar de på? Flera etron o id3 kunder som är fly förbannade över detta.. va är det tar som tar sån tid.. del tvingas stanna i Enköping dvs flera mil för tidigt pga detta. Pendlar mellan vrås o Örbyhus med min tesla.. så j skönt att slippa räckviddsproblem... 25mil t/r. Bara vetskapen att 2 supercharger finns längs sträckan är ju betryggande. Nä här har IONITY något att bita i..
Är nog inte Ionitys fel.
Noterar att tidigare inlägg går helt obesvarade av dig.

Jag orkar inte. Tycker jag talat om hur jag resonerar. Ni tycker att elbilister ska få allt billigt och subventionerat. Jag börjar ledsna på den attityden. Får kraftiga vänstervibbar av hela tankesystemet.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 dec 2020 19:51
av mati
Du fattar verkligen inte eller? Det har ingenting att göra med att vilja ha saker billigt och annan vänsterskit. Det är mycket mer komplicerat än så. Men jag orkar inte heller förklara det en femtioelfte gång.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 dec 2020 19:57
av Nilp
Banane skrev:OfarligTesla skrev:point1 skrev:Knappast, det är som att säga att om man inte vill betala 200 kr/månad till Circle K är behovet av tankning så litet att priset inte spelar så stor roll. Hela problemet ligger i att man behöver ha flera abonnemangstjänster, om man inte äger en Tesla. Och det är en slippery slope för helt plötsligt sitter man med abbonnemang från Bee, Fortum, IONITY och några andra för att klara resa runt i Europa.
Fast behöver man verkligen det? Förutom Norrland och vissa av svenska fjällen så börjar vi ju komma till en punkt när de allra flesta mer eller mindre kan åka fritt via Ionity, och för att klara fjällen krävs ju inte direkt några månadsabbonemang.
Skillnaden med Tesla är ju att alla som köper bilen har tvingats betala för ett livstidsabonnemsng (bilens livstid) direkt vid köpet, även om de aldrig kommer snabbladdare. De använder bara två olika sätt att ta betalt på och tycker inte ett tvingande abonnemang på något sätt är bättre än ett du kan välja att betala för.
Vore enklast för Audi att lägga 20 tusen extra på varje bil och ge den 10 års abonnemang på Ionity automatiskt. Ingen skulle reagera på om bilen kostade 820 eller 840 tusen. Men nu när man måste betala 200 spänn i månaden blir det ett jävla liv. Antar att man köper bil med stora plånboken men betalar elen med lilla?
Den stora vitsen med abonnemang är att se till att inte Ionity blir fullt av Teslor och bilar som laddar max 50kW. Ionity är byggt för E-Tron, EQC osv som är på långresa. Då vill du inte att det står en massa Sundsvallsbor som laddar sina i3, Zoe, Citigo och andra långsamladdande bilar och tar upp plats för såna som är på väg till typ Åre. Hur gör man då det? Jo, på det sätt som Ionity gjort. Att fler inte förstår storheten i deras strategi är mind boggling.
Dvs med abonnemanget hos Ionity betalar du inte bara för rätten att ladda billigare. Du köper dig även högre tillgänglighet. Jag betalar mer än gärna 200 i månaden för att slippa köa t ex.
Håller med till 100%. Betalar mer än gärna för tillgängligheten. Detta innebär att jag inte behöver trängs med Teslor, Polestars och Kia. Helt rätt strategi tycker jag. Bra Ionity!
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 dec 2020 19:59
av Svenssons
Banane skrev:martinot skrev:Banane skrev:metchristian skrev:Fattar inte va IONITY håller på med.. Uppsala ser ut att vara redo sen länge.. va fan väntar de på? Flera etron o id3 kunder som är fly förbannade över detta.. va är det tar som tar sån tid.. del tvingas stanna i Enköping dvs flera mil för tidigt pga detta. Pendlar mellan vrås o Örbyhus med min tesla.. så j skönt att slippa räckviddsproblem... 25mil t/r. Bara vetskapen att 2 supercharger finns längs sträckan är ju betryggande. Nä här har IONITY något att bita i..
Är nog inte Ionitys fel.
Noterar att tidigare inlägg går helt obesvarade av dig.

Jag orkar inte. Tycker jag talat om hur jag resonerar. Ni tycker att elbilister ska få allt billigt och subventionerat. Jag börjar ledsna på den attityden. Får kraftiga vänstervibbar av hela tankesystemet.
Själv har jag aldrig tyckt att laddning skall vara subventionerat på något sätt utan tjatat om att vi får räkna med uppåt 5:- per kWh för snabbladdning. 8:70 per kWh ligger en bit norr om detta...
Du argumenterar utifrån teoretisk vinkel utan erfarenhet verkar det som. Abonnemang öppnar inte upp för laddning utan köer. Dels är det sällan kö på andra laddare heller men om du vill kan du ladda på Ionity även utan abonnemang. Dessutom kommer det nu en del modeller som t.ex. ID3 som kommer ladda på Ionity i 50-100 kW och ta upp laddplats mot bättre vetande. ID3 verkar kunna ladda för lite billigare än 8:70 kr/kWh utan att behöva betala för abonnemang t.ex. och Hyundai/Kia har gått med Ionity. Nya Ioniq laddar inte snabbare än ca 35 kW vid SoC över 60%, misstänker att systerbil från Kia har samma egenskaper.
Om Ionity kostar 2400:- per år i fast pris (abonnemang går bara teckna per år) och 3,50 kr per kWh i rörligt så krävs det att man laddar minst 1600 kWh per år för att Ionity ska vara billigare än platser som tar 5:- per kWh utan rörligt pris. Det är bra många kWh. Vet du med att dig att du behöver ladda så mycket så har även konkurrenterna abonnemangsalternativ som drar ner kostnaderna. Det enda som Ionity tillför för icke Tesla-bilar är ytterligare laddstationer för flexiblare laddning och möjligheten att ladda över 150 kW. Nu är det väl i princip endast Porsche Taycan som kan nyttja den snabbare laddhastigheten. Övriga icke Teslabilar laddar lika snabbt på Eons eller Bees 150 kW-laddare.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 dec 2020 20:34
av iAkita
mati skrev:Banane skrev:
Du får väl 3,50:-/kWh istället för 8,70:-/h om du har abonnemang?
Om jag nu mot bättre vetande skulle ge mig ut på långfärd med en långsamladdande bil skulle jag nog sikta på Ionity-stationerna ändå. Att de står i kluster om åtminstone 4 st är en betydande trygghet för mig som är värt mer än några tiotals kronor. Jag har väldigt lite förståelse för sådana som gör sig stora besvär för att spara småpengar.
Vad du måste göra intresserar mig egentligen inte. Kör du för lite för att abonnemanget ska löna sig så får du väl strunta i det och istället ta kostnaden när du väl laddar? Är det så lite så blir det ändå ingen betydande kostnad. Att det retar dig sitter i ditt huvud och är inget reellt problem, även om du verkar älska att skriva hur knapert du har det och hur små marginaler du har. Jag antar dock att de flesta som väljer en E-Tron för uppåt en miljon har lite större marginaler än så.
Det stämmer att antalet körda mil i Sverige per registrerad bil är ca 1200 mil. Fast där har du alla bilar medräknade. Småbilar som är familjens andra eller tredje, sportbilar, veteranbilar, bilar som borde skrotas och inte kan köras, samlingsbilar osv. Det är även så att de nyaste bilarna rullar mest och en stor bil rullar mer än en liten. En stor ny familje-SUV som en E-Tron är kommer alltså antagligen att snitta betydligt mer än 1200 mil per år.
Det du får hos Ionity är ett laddstopp på 40 minuter istället för ett på 120 minuter. De 80 minuterna betyder allt för upplevelsen. 40 minuter är ok. Du ska på muggen, köpa en kaffe, sträcka på benen. Det kanske tar 15-20 minuter. Att vänta de kvarvarande 20 minuterna är väsensskilt från att sitta och vänta i 100 minuter. Det senare är inte acceptabelt och något jag inte skulle välja om det så vore gratis.
Alltså antingen så uttrycker jag mig bara på ett obegripligt sätt eller så är det verkligen svårt att förstå.
Nej, det kostar inte 3:50kr/kWh. Det kostar 3:50 (eller 3:30 hos Audi)
PLUS årsavgift på knappt 2400kr. Årsavgiften utgör en betydande del i totalkostnaden, man kan inte bara bortse från den summan, så som du och många andra verkar göra. Man måste snabbladda ofantligt många mil varje år för att ens komma i närheten av kWh-priset som andra laddoperatörer tar för samma tjänst. Jag pratar inte om 50kW laddning.
Ytterst få gör så många långresor per år att Ionity-abonnemanget skulle bli ett vettigt alternativ. Och det är precis det som stör mig. Man föranleds att tro att det är förmånligt att teckna ett Ionity-abonnemang och att man på det viset kan ladda billigare än hos alla andra. "Kolla här, du betalar bara 3:30kr/kWh med vårt abonnemang, billigt va?" Men i själva verket är det snordyrt. Notera att abonnemanget marknadsförs även för små elbilar som ID3, inte bara för dyra långfärdsbilar som e-tron. Och även med en e-tron blir det svårt att ha ett sådant körmönster. Den som gör så många långresor kommer kanske inte ens att skaffa en elbil utan en diesel.
Det må vara så att Ionity i Sverige fortfarande inte har någon större konkurrens. Men i Ionitys hemland Tyskland har de fått massiv konkurrens som är betydligt billigare, åtminstone för normalbilister med ett körmönster som innebär några få hundra långfärdsmil per år. Men det är inte lätt att inse för den oinsatte eftersom kWh-priset verkar vid första ögonblicket vara högre hos konkurrenterna.
Du får gärna ladda hos Ionity bäst du vill om du vill betala för det. Vad som retar mig och vad som sitter i mitt huvud har inte du att göra med. Men jag kan säga en sak, det stör mig att Ionity lurar folk genom att använda sig av en abonnemangsmodell som gör det omöjligt för oinsatta före detta fossilbilister att räkna ut vad laddning kommer att kosta på årsbasis. De lurar folk genom att förespegla att det är ett billigt alternativ, vilket det inte är. De lurar folk genom att påstå att de kan erbjuda nånting som ingen annan kan erbjuda ("premiumtjänst"). Vad nu det skulle vara för nånting magiskt.
Det verkar ju fungera eftersom det uppenbarligen finns folk som tycker att de gör rätt så som de gör. Det är mycket beklagligt. Jag har en helt annan åsikt och jag hoppas som sagt att de kursar snart och att de ersätts med lite mer seriösa spelare.
Ärligt talat så börjar jag bli så vansinnigt less på det här gnället. Varenda gång jag ser att det är ett nytt inlägg i Ionity tråden hoppas jag att det ska handla om att en ny station öppnat eller planeras, och så möts jag av samma gamla hackiga skiva på repris. Jag tror de flesta förstått att du tycker Ionity är dyra vid det här laget. Det är helt ok, men snälla, move along.
Jag tycker faktiskt att du uppvisar en nedlåtande attityd jämtemot gemene man när du antyder att upplägget med abonnemang är svårt att förstå och konstruerat för att lura kunderna. Det är inte ett dugg svårt att förstå, det är bara att räkna. Laddar man mer än 450 kWh per år på Ionity så lönar det sig med abonnemang, och gör man inte det så lönar det sig inte med abonnemang. Svårare än så är det inte. För dig lönar det sig tydligen inte, vilket innebär att du måste ladda för under 4000 kr per år längs med vägen. Om du ligger precis på gränsen och laddar just 450 kWh per år blir din årliga merkostnad ca 2400 kr vid nuvarnade prisnivå (8,70 kr/kWh), jämfört med om det hade kostat 3,30 kr/kWh även utan abonnemang.
Har man inte den marginalen kanske man inte ska köpa eTron till att börja med, men det är inte det som är problemet, eller hur? Även om kostnaden kanske är irriterande så är det ändå en försumbar del av din totala bilkostnad. För Ionity däremot är 8,70 eller 3,30 med abonnemang, vs 3,30 kr/kWh utan abonnemang, ganska garanterat skillnaden mellan en iallfall nästan hållbar affärsidé på sikt och stora årliga förluster. En sak kan jag i alla fall säga helt säkert, och det är att Ionity har möjliggjort smidiga långresor inom Sverige med andra bilar än Tesla, vilket gör att folk som inte kan eller vill köpa en Model 3 SR+ med 49 kWh i batteriet för 590 000 kr till exempel kan leasa en ID med 58 kWh batteri för drygt 3000 kr i månaden och ändå spara en jäkla massa pengar, även om de så laddar tusentals kWh per år hos Ionity.
Ursäkta ”ranten”. Jag har i flera år alltid läst dina inlägg med intresse. Men just det här ämnet tycker jag känns uttjatat nu.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 dec 2020 20:36
av iAkita
Bjelke skrev:martinot skrev:Apropå restauranger; man kan nog till en del jämföra offentliga laddstolpar med att ta en kaffe på stan.
Själva kaffet kanske bara kostar 40 öre, men du betalar inte för själva kaffet, utan för att servicen och infrastrukturen finns på plats. Bekvämligheten att kunna köpa en kaffe på stan har ett värde för dig som kund som är långt mycket större än själva kaffekostnaden.
Kommer nog alltid vara billigare att både ladda sin elbil hemma, eller att göra en kopp kaffe hemma.
Sedan kan jag instämma i att just Ionitys priser är galet höga i dagsläget!
Oavsett kostnader för infrastruktur (som är den stora kostnaden, och kanske inte främst elen i sig). När Ionity kommer ner till 3-4 SEK/kWh så kan jag tänka mig att ladda hos de. Tills vidare så skippar jag det (har aldrig laddat hos de), såvida det inte är absolut nödfall (har aldrig hänt mig).
Jag kan inte ens med stor möda se likheten med Waynes-kaffe eller bubbelvatten på Pressbyrån och alla
andra liknande jämförelser mot snabbladdning, snabbladdning är i grunden tänkt för långresor och då är det
verkligen inte frivillig lyxkonsumtion på det sättet som kaffe på stan är, inte ens på sjukt långa vägar i närheten,
jag kan köpa den där koppen kaffe om jag verkligen har lust och råd men framförallt så jag kan jag avstå,
det är helt och fullt mitt egna val om jag vill lyxa till det.
Kommer jag däremot längs E4an på en långresa och behöver ladda så är det raka motsatsen, jag MÅSTE ju ladda
liksom, jag har i den situationen inget val. Dessa laddare är ju i princip uppförda helt för det syftet.
Den här jämförelsen dyker upp Inger sjuttioelva gånger per månad och är precis lika ogiltig varje gång. Punkt.
Eh, alltså, det är ingen som tvingar dig att ladda på Ionity eller att köra elbil överhuvudtaget, lika lite som någon tvingar dig att köpa kolsyrat vatten eller dyrt kaffe på stan. Det finns gott om andra alternativ som inte är lika dyra. Är du inte nöjd med den service eller den upplevelse de erbjuder så får du väl antingen acceptera att Ionity tar mer betalt för en bättre service, alternativt börja tanka bensin/diesel för 15 kr litern igen, eller vad det nu kostar nu för tiden.
Jag har så enormt svårt att förstå den här diskussionen. Om det dyker upp en ny aktör på marknaden som erbjuder en premiumservice med lyxiga lounger och laddare varannan mil längs med vägarna för 100 kr per kWh, så skulle det inte på något som helst vis göra mitt liv som elbilsförare sämre. Jag skulle inte utnyttja deras service, men inte heller komma på tanken att gnälla mig till leda för att de är så dyra. Är du lika upprörd för att det kostar extra med förstaklass på flygen?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 dec 2020 20:46
av Anderzzon
Jag håller med om att det är mycket gnäll över Ionitys prismodell som börjar bli uttjatad. Men det jag kan störa mig på är att de inte erbjuder abonnemang till allmänheten utan det går bara via biltillverkarna.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 dec 2020 20:53
av martinot
Banane skrev:martinot skrev:Banane skrev:metchristian skrev:Fattar inte va IONITY håller på med.. Uppsala ser ut att vara redo sen länge.. va fan väntar de på? Flera etron o id3 kunder som är fly förbannade över detta.. va är det tar som tar sån tid.. del tvingas stanna i Enköping dvs flera mil för tidigt pga detta. Pendlar mellan vrås o Örbyhus med min tesla.. så j skönt att slippa räckviddsproblem... 25mil t/r. Bara vetskapen att 2 supercharger finns längs sträckan är ju betryggande. Nä här har IONITY något att bita i..
Är nog inte Ionitys fel.
Noterar att tidigare inlägg går helt obesvarade av dig.

Jag orkar inte. Tycker jag talat om hur jag resonerar. Ni tycker att elbilister ska få allt billigt och subventionerat. Jag börjar ledsna på den attityden. Får kraftiga vänstervibbar av hela tankesystemet.
Jag vill inte ha det subventionerat. Är kapitalist och stor icke-socialist.
Det jag önskar se (skillnad på att önska, och begära) är mer konkurrens till Tesla. Både till deras bilar och konkurrens till deras laddnätverk. Konkurrens på marknaden är alltid bra och hälsosamt för oss konsumenter.
Gällande subventioner så kan jag ju nämna att Tesla byggt sina laddstationer som privat kommersiellt företag utan subventioner, medans Ionity tagit emot miljontals kronor från EU i subventioner för att bygga sina laddstationer.
Var just pga. den önskade konkurrensen initialt
väldigt positiv till Ionity, men tyvärr så uteblev ju den konkurrensen när de inte alls höll sina utbyggnadsplaner, mycket färre stationer, sämre underhållna än Teslas, och betydligt färre per laddats (ofta så lite som 4 stycken på motsvarande ställe som Tesla har 40 stycken), och till väldigt höga priser som inte är speciellt konkurrenskraftiga emot Tesla. Detta trots både abonnemangsavgifter och subventioner från EU.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 dec 2020 20:59
av Banane
martinot skrev:Banane skrev:martinot skrev:Banane skrev:metchristian skrev:Fattar inte va IONITY håller på med.. Uppsala ser ut att vara redo sen länge.. va fan väntar de på? Flera etron o id3 kunder som är fly förbannade över detta.. va är det tar som tar sån tid.. del tvingas stanna i Enköping dvs flera mil för tidigt pga detta. Pendlar mellan vrås o Örbyhus med min tesla.. så j skönt att slippa räckviddsproblem... 25mil t/r. Bara vetskapen att 2 supercharger finns längs sträckan är ju betryggande. Nä här har IONITY något att bita i..
Är nog inte Ionitys fel.
Noterar att tidigare inlägg går helt obesvarade av dig.

Jag orkar inte. Tycker jag talat om hur jag resonerar. Ni tycker att elbilister ska få allt billigt och subventionerat. Jag börjar ledsna på den attityden. Får kraftiga vänstervibbar av hela tankesystemet.
Jag vill inte ha det subventionerat. Är kapitalist och stor icke-socialist.
Det jag önskar se (skillnad på att önska, och begära) är mer konkurrens till Tesla. Både till deras bilar och konkurrens till deras laddnätverk. Konkurrens på marknaden är alltid bra och hälsosamt för oss konsumenter.
Gällande subventioner så kan jag ju nämna att Tesla byggt sina laddstationer som privat kommersiellt företag utan subventioner, medans Ionity tagit emot miljontals kronor från EU i subventioner för att bygga sina laddstationer.
Skulle vara roligt att veta vad SuC-nätverket kostat Tesla och vad det kostar att hålla igång. Tror inte de går plus direkt.
Tesla har fått massor av subventioner. Bland annat i Sverige. 40 tusen per bil förr, nu 60 tusen per bil och snart 70...
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 dec 2020 21:03
av Svenssons
Banane skrev:
Skulle vara roligt att veta vad SuC-nätverket kostat Tesla och vad det kostar att hålla igång. Tror inte de går plus direkt.
Tesla har fått massor av subventioner. Bland annat i Sverige. 40 tusen per bil förr, nu 60 tusen per bil och snart 70...
Tesla får inte en krona av dessa subventioner. Det är elbilsköpare som får dessa och de kan välja vilken elbil de vill köpa. Ionity har fått ca 400 miljoner kr i direkt bidrag från EU, troligen mer pengar i lokala bidrag.