Sida 143 av 515
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 22 nov 2023 23:10
av anticimex
Tesla: Ni har i alla fall mitt stöd att dra detta så långt det bara går. Och ju längre IF Metall går, desto mer torde stödet för dem (och kanske i förlängningen fackförbund överlag) sjunka (i alla fall bland dem som
kan övertalas).
Här lite input ang. post-utdelningen och registreringsskyltar:
1) Vad jag förstått, från en bekant, kan man ansöka om tillfällig registreringsskylt i väntan på den riktiga, från Polisen.
https://polisen.se/lagar-och-regler/tra ... on/fordon/ Ändamålet är att man förlorat sin riktiga skylt. Och det kan man ju hävda i detta fallet. Ser fram emot (och förväntar mig) att IF Metall lägger blockad mot Polisförbundet. Den provisoriska skylten är giltig tills den riktiga kommit fram.
2) Har frågat PTS om de anser Postnords vägran att lämna ut post är förenlig med Postlag (2010:1045) 3 kap. 1 § §1. (som citerats ovan). Om det inte redan finns prejudicerande domar i EU-domstolen (vilket säkert kan ältas) så känns det rimligt att dra detta till EU-domstolen för att få just ett prejudikat som svenska myndigheter, inklusive tillsynsmyndigheter, måste rätta sig efter.
EDIT:
3) Har frågat Transportstyrelsen om de kan komma fram till någon lösning som kringgår blockaden eller om ej, varför inte.
Verkar rimligt med egen personal som servar superchargers också.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 22 nov 2023 23:13
av ReNewAble
iAkita skrev: ↑22 nov 2023 20:49
ReNewAble skrev: ↑22 nov 2023 20:36
iAkita skrev: ↑22 nov 2023 19:34
Alla ni som ganska kategoriskt uttalar er om att Teslas nuvarande villkor är minst lika bra eller sannolikt bättre än vad det skulle vara än om de tecknade ett kollektivavtal: Hur vet ni det? Eftersom de inte tecknat ett kollektivavtal finns det ju inget att jämföra med.
Men då ni trots allt verkar övertygade om detta kan ni kanske ge insikt i hur villkoren ser ut för följande punkter för den berörda kategorin anställda hos Tesla. Ligger det på minimumnivå eller högre, och i så fall hur mycket högre?
1. Ersättning vid föräldraledighet?
2. Sjukpenning/långtidssjukskrivning?
3. Ersättning/stöd vid uppsägning/arbetslöshet?
4. Restidsersättning och traktamente?
5. Försäkringar, till exempel personskadeförsäkring och grupplivförsäkring?
6. Antal semesterdagar?
7. Möjlighet till lönerevision/enskiljda lönesamtal?
Jag har själv ingen aning, men eftersom många är så säkra på att de anställda som tagits ut i strejk inte har något att vinna på att teckna kollektivavtal (trots att man inte vet hur ett sånt avtal skulle se ut), så antar jag att ni har någon form av insikt.
Jag tänker så här: De flesta på Tesla har jobbat i branschen innan, förmodligen en stor del på företag med kollektivavtal. Om de nu anser att villkoren på Tesla är bättre för dem än vad de får med ett kollektivavtal - vad har vi för anledning att anse att de har fel?
Jag vet inte, och jag är inte intresserad av den typen av spekulationer. Man kan lika gärna vända på frågan och fråga sig vad det finns för anledning att de 10-25% inom yrkeskategorin hos Tesla som faktiskt strejkar, om nu villkoren är bättre utan kollektivavtal. Och har de i Umeå mycket sämre villkor än Teslaanställda i resten av Sverige? Med samma resonemang finns det ju anledning att tro det, eftersom det är många som strejkar där vad jag förstått.
Sammantaget blir det alltså bara spekulationer byggd på antaganden som ingen verkar kunna verifiera. Jag är mer intresserad av vad de som kategoriskt uttalar sig om att Teslas nuvarande villkor är minst lika bra (eller sannolikt bättre) än vad det skulle vara än om de tecknade ett kollektivavtal har för insikter i frågan. Framförallt är jag intresserad hur man kan uttala sig om nuvarande villkor, jämfört med villkoren i ett kollektivavtal som inte ens finns.
De sju punkter jag listar i det citerade inlägget är ju iallafall en startpunkt där man kan bidra med insikter till en eller flera av punkterna, för att göra diskussionen mer konkret och visa att man faktiskt har något på fötterna som man baserar sina slutsatser på.
Det där blir ju alltid beroende av vad man har för personliga preferenser. En anställningsform som passar mig kanske inte passar dig osv. Uppenbarligen är en övertygande del nöjda. Det hjälper inte att du listar en massa punkter för oss att ta reda på då detta, om vi skulle lyckas, bara skulle leda till en ny diskussion om detta verkligen är bättre eller sämre än kollektivavtalet. Och då har vi återigen förmodligen lika många åsikter som skribenter.
Det som har betydelse är vad de Teslaanställda tycker.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 22 nov 2023 23:17
av Ptesla
termosen skrev: ↑22 nov 2023 22:34
Får PostNord verkligen neka att man hämtar ut sin egen egendom?
Detta undrar jag med över. Borde inte det klassas som stöld?
Tesla borde helt enkelt åka till PostNord, be att få hämta ut sin egendom, och om personalen inte lämnar över den, tillkalla polis för att gripa den person som hindrar dem från att få tillgång till sin egendom för stöld.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 22 nov 2023 23:28
av JonasH
Ja man kan ju undra hur långt IF Metall är beredda att gå med att neka företag och medborgare tillgång till samhällskritiska tjänster som post, polis och räddningstjänst t.ex.
Ska de hindra ambulans eller polis att åka till Tesla om det sker en olycka? Skulle inte förvåna mig.
IF Metall börjar mer och mer likna beskyddarverksamhet.
Skriv på och betala så förstör vi inte ditt företag…
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 22 nov 2023 23:48
av Ptesla
JonasH skrev: ↑22 nov 2023 23:28
Ja man kan ju undra hur långt IF Metall är beredda att gå med att neka företag och medborgare tillgång till samhällskritiska tjänster som post, polis och räddningstjänst t.ex.
Ska de hindra ambulans eller polis att åka till Tesla om det sker en olycka? Skulle inte förvåna mig.
IF Metall börjar mer och mer likna beskyddarverksamhet.
Skriv på och betala så förstör vi inte ditt företag…
Fast skriver man på och betalar förstör de ju också ens företag, vilket Hydro, Werksta och min favvo-lackfirma här i stan får känna på nu:
https://www.di.se/nyheter/larmet-fran-v ... ens-hotas/
Det är ju till och med en sämre deal än beskyddarverksamhet, då du förlorar hur du än gör.
Vem skriver frivilligt under ett avtal som gör att facket (maffian), när de vill utöva sin makt, kan krossa ditt företag? Finns inte en chans att Tesla skriver på ett sånt maffiakontrakt.
Helt absurt att detta förfarande kan vara lagligt i en demokrati, ren maffiaverksamhet. Hoppas verkligen Tesla med sin djupa plånbok kan processa kring detta i Europadomstolen och få ordning på det här uppenbart riggade system som av någon outgrundlig anledning tillåts existera och förstöra bolag, folks liv och Sveriges anseende och attraktionskraft för investeringar och innovativa företagsamma människor.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 22 nov 2023 23:51
av iAkita
ReNewAble skrev: ↑22 nov 2023 23:13
iAkita skrev: ↑22 nov 2023 20:49
ReNewAble skrev: ↑22 nov 2023 20:36
iAkita skrev: ↑22 nov 2023 19:34
Alla ni som ganska kategoriskt uttalar er om att Teslas nuvarande villkor är minst lika bra eller sannolikt bättre än vad det skulle vara än om de tecknade ett kollektivavtal: Hur vet ni det? Eftersom de inte tecknat ett kollektivavtal finns det ju inget att jämföra med.
Men då ni trots allt verkar övertygade om detta kan ni kanske ge insikt i hur villkoren ser ut för följande punkter för den berörda kategorin anställda hos Tesla. Ligger det på minimumnivå eller högre, och i så fall hur mycket högre?
1. Ersättning vid föräldraledighet?
2. Sjukpenning/långtidssjukskrivning?
3. Ersättning/stöd vid uppsägning/arbetslöshet?
4. Restidsersättning och traktamente?
5. Försäkringar, till exempel personskadeförsäkring och grupplivförsäkring?
6. Antal semesterdagar?
7. Möjlighet till lönerevision/enskiljda lönesamtal?
Jag har själv ingen aning, men eftersom många är så säkra på att de anställda som tagits ut i strejk inte har något att vinna på att teckna kollektivavtal (trots att man inte vet hur ett sånt avtal skulle se ut), så antar jag att ni har någon form av insikt.
Jag tänker så här: De flesta på Tesla har jobbat i branschen innan, förmodligen en stor del på företag med kollektivavtal. Om de nu anser att villkoren på Tesla är bättre för dem än vad de får med ett kollektivavtal - vad har vi för anledning att anse att de har fel?
Jag vet inte, och jag är inte intresserad av den typen av spekulationer. Man kan lika gärna vända på frågan och fråga sig vad det finns för anledning att de 10-25% inom yrkeskategorin hos Tesla som faktiskt strejkar, om nu villkoren är bättre utan kollektivavtal. Och har de i Umeå mycket sämre villkor än Teslaanställda i resten av Sverige? Med samma resonemang finns det ju anledning att tro det, eftersom det är många som strejkar där vad jag förstått.
Sammantaget blir det alltså bara spekulationer byggd på antaganden som ingen verkar kunna verifiera. Jag är mer intresserad av vad de som kategoriskt uttalar sig om att Teslas nuvarande villkor är minst lika bra (eller sannolikt bättre) än vad det skulle vara än om de tecknade ett kollektivavtal har för insikter i frågan. Framförallt är jag intresserad hur man kan uttala sig om nuvarande villkor, jämfört med villkoren i ett kollektivavtal som inte ens finns.
De sju punkter jag listar i det citerade inlägget är ju iallafall en startpunkt där man kan bidra med insikter till en eller flera av punkterna, för att göra diskussionen mer konkret och visa att man faktiskt har något på fötterna som man baserar sina slutsatser på.
Det där blir ju alltid beroende av vad man har för personliga preferenser. En anställningsform som passar mig kanske inte passar dig osv. Uppenbarligen är en övertygande del nöjda. Det hjälper inte att du listar en massa punkter för oss att ta reda på då detta, om vi skulle lyckas, bara skulle leda till en ny diskussion om detta verkligen är bättre eller sämre än kollektivavtalet. Och då har vi återigen förmodligen lika många åsikter som skribenter.
Det som har betydelse är vad de Teslaanställda tycker.
Ok, så då ska vi alltså tillbaka till en situation där de som nöjer sig med minst får jobbet? Passar inte villkoren just dig för att du är säg kvinna, gammal, har småbarn, inte har möjlighet att jobba övertid till orimliga villkor, eller vad det än må vara, så finns det säkert någon annan som skulle vara nöjd. Iallafall så länge de är friska, unga, inte råkar ut för förändrade familjeförhållanden, en olycka, eller blir uppsagda.
Det låter inte som en jättebra idé i mina öron. I synnerhet inte under lågkonjunkturer eller i branscher med överskott på arbetskraft. Tvärt om låter det som den situation som rådde för ca 100 år sen, när man vackert fick stå med mössan i hand och nöja sig med det man fick.
Märkligt förresten att inte en enda har kunnat uttala sig om en enda av punkterna jag listar, samtidigt som så många i tråden är tvärsäkra på att villkoren är minst lika bra utan kollektivavtal.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 23 nov 2023 00:05
av Nucky
Om någon, eller människorna på facket tror att Tesla med Elon i spetsen ska skriva på det dom önskar så kan de drömma vidare.
Facket kommer krossa många småföretagare innan detta är slut och dom ger upp. Elon kommer inte att ge sig
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 23 nov 2023 00:09
av Bengt
iAkita skrev: ↑22 nov 2023 23:51
ReNewAble skrev: ↑22 nov 2023 23:13
iAkita skrev: ↑22 nov 2023 20:49
ReNewAble skrev: ↑22 nov 2023 20:36
iAkita skrev: ↑22 nov 2023 19:34
Alla ni som ganska kategoriskt uttalar er om att Teslas nuvarande villkor är minst lika bra eller sannolikt bättre än vad det skulle vara än om de tecknade ett kollektivavtal: Hur vet ni det? Eftersom de inte tecknat ett kollektivavtal finns det ju inget att jämföra med.
Men då ni trots allt verkar övertygade om detta kan ni kanske ge insikt i hur villkoren ser ut för följande punkter för den berörda kategorin anställda hos Tesla. Ligger det på minimumnivå eller högre, och i så fall hur mycket högre?
1. Ersättning vid föräldraledighet?
2. Sjukpenning/långtidssjukskrivning?
3. Ersättning/stöd vid uppsägning/arbetslöshet?
4. Restidsersättning och traktamente?
5. Försäkringar, till exempel personskadeförsäkring och grupplivförsäkring?
6. Antal semesterdagar?
7. Möjlighet till lönerevision/enskiljda lönesamtal?
Jag har själv ingen aning, men eftersom många är så säkra på att de anställda som tagits ut i strejk inte har något att vinna på att teckna kollektivavtal (trots att man inte vet hur ett sånt avtal skulle se ut), så antar jag att ni har någon form av insikt.
Jag tänker så här: De flesta på Tesla har jobbat i branschen innan, förmodligen en stor del på företag med kollektivavtal. Om de nu anser att villkoren på Tesla är bättre för dem än vad de får med ett kollektivavtal - vad har vi för anledning att anse att de har fel?
Jag vet inte, och jag är inte intresserad av den typen av spekulationer. Man kan lika gärna vända på frågan och fråga sig vad det finns för anledning att de 10-25% inom yrkeskategorin hos Tesla som faktiskt strejkar, om nu villkoren är bättre utan kollektivavtal. Och har de i Umeå mycket sämre villkor än Teslaanställda i resten av Sverige? Med samma resonemang finns det ju anledning att tro det, eftersom det är många som strejkar där vad jag förstått.
Sammantaget blir det alltså bara spekulationer byggd på antaganden som ingen verkar kunna verifiera. Jag är mer intresserad av vad de som kategoriskt uttalar sig om att Teslas nuvarande villkor är minst lika bra (eller sannolikt bättre) än vad det skulle vara än om de tecknade ett kollektivavtal har för insikter i frågan. Framförallt är jag intresserad hur man kan uttala sig om nuvarande villkor, jämfört med villkoren i ett kollektivavtal som inte ens finns.
De sju punkter jag listar i det citerade inlägget är ju iallafall en startpunkt där man kan bidra med insikter till en eller flera av punkterna, för att göra diskussionen mer konkret och visa att man faktiskt har något på fötterna som man baserar sina slutsatser på.
Det där blir ju alltid beroende av vad man har för personliga preferenser. En anställningsform som passar mig kanske inte passar dig osv. Uppenbarligen är en övertygande del nöjda. Det hjälper inte att du listar en massa punkter för oss att ta reda på då detta, om vi skulle lyckas, bara skulle leda till en ny diskussion om detta verkligen är bättre eller sämre än kollektivavtalet. Och då har vi återigen förmodligen lika många åsikter som skribenter.
Det som har betydelse är vad de Teslaanställda tycker.
Ok, så då ska vi alltså tillbaka till en situation där de som nöjer sig med minst får jobbet? Passar inte villkoren just dig för att du är säg kvinna, gammal, har småbarn, inte har möjlighet att jobba övertid till orimliga villkor, eller vad det än må vara, så finns det säkert någon annan som skulle vara nöjd. Iallafall så länge de är friska, unga, inte råkar ut för förändrade familjeförhållanden, en olycka, eller blir uppsagda.
Det låter inte som en jättebra idé i mina öron. I synnerhet inte under lågkonjunkturer eller i branscher med överskott på arbetskraft. Tvärt om låter det som den situation som rådde för ca 100 år sen, när man vackert fick stå med mössan i hand och nöja sig med det man fick.
Märkligt förresten att inte en enda har kunnat uttala sig om en enda av punkterna jag listar, samtidigt som så många i tråden är tvärsäkra på att villkoren är minst lika bra utan kollektivavtal.
Att du inte får svar på dina punkter 1-7 beror nog på att ingen annan heller vet svaren, förutom de som jobbar på Tesla, och de verkar ju vara nöjda, något som är viktigare än att vi får svar på frågorna.
Personligen undrar jag om Metall har fått reda på vad de anställda på Tesla har för förmåner då de går ut till sina LO-kollegor och säger att de Teslaanställda har löner och förmåner som ligger under KA medans Tesla och deras personal säger att löner och förmåner är bättre (med 2 undantag som korrigeras till nyår).
Det som du tycker är märkligt tycker jag och många andra verkar sanningsenligt, nämligen att Teslas personal till allra största del jobbar vidare och säger att de har bra lön och villkor.
Jag pratade med en tekniker i Malmö idag och frågade hur det var med strejken, och han svarade glatt att ”vi jobbar på som vanligt”.
Här är ett uttalande från en annan anställd.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 23 nov 2023 00:59
av Leon
ReNewAble skrev: ↑22 nov 2023 23:13
Det där blir ju alltid beroende av vad man har för personliga preferenser. En anställningsform som passar mig kanske inte passar dig osv. Uppenbarligen är en övertygande del nöjda. Det hjälper inte att du listar en massa punkter för oss att ta reda på då detta, om vi skulle lyckas, bara skulle leda till en ny diskussion om detta verkligen är bättre eller sämre än kollektivavtalet. Och då har vi återigen förmodligen lika många åsikter som skribenter.
Det som har betydelse är vad de Teslaanställda tycker.
Kunde inte sagt det bättre själv.
iAkita skrev: ↑22 nov 2023 23:51
Ok, så då ska vi alltså tillbaka till en situation där de som nöjer sig med minst får jobbet? Passar inte villkoren just dig för att du är säg kvinna, gammal, har småbarn, inte har möjlighet att jobba övertid till orimliga villkor, eller vad det än må vara, så finns det säkert någon annan som skulle vara nöjd. Iallafall så länge de är friska, unga, inte råkar ut för förändrade familjeförhållanden, en olycka, eller blir uppsagda.
Det låter inte som en jättebra idé i mina öron. I synnerhet inte under lågkonjunkturer eller i branscher med överskott på arbetskraft. Tvärt om låter det som den situation som rådde för ca 100 år sen, när man vackert fick stå med mössan i hand och nöja sig med det man fick.
Nej, vi skall inte tillbaka till en sådan situation. Vi har ju facket som en rättighet i vårt land. Så fort de anställda känner att man inte har bra villkor eller blir behandlade felaktigt så ber man om hjälp. IF Metall har många medlemmar som arbetar för Tesla så de kan känna av situationen och har insyn.
Man har med andra ord kanske agerat för hårt, hastigt och utan stöd från majoriteten anställda. Det är klart att denna situation hade varit annorlunda om majoriteten ville strejka. Då hade IF Metall inte heller behövt locka anställda.
Missförstå mig inte. Försöker bara i all välmening förklara varför det i alla fall känns fel för mig, och kanske andra också, att sympatisera med dessa stridsåtgärder. Det känns som man behöver stödet från de anställda först.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 23 nov 2023 01:00
av psaaf
Nucky skrev: ↑23 nov 2023 00:05
Om någon, eller människorna på facket tror att Tesla med Elon i spetsen ska skriva på det dom önskar så kan de drömma vidare.
Facket kommer krossa många småföretagare innan detta är slut och dom ger upp. Elon kommer inte att ge sig
Jag undrar om inte Elon kommer få nöja sig med en Amazon-lösning för att rädda ansiktet till slut.
Även om det inte framstår så på TCS:s forum så är en stor majoritet i Sverige på fackets sida, och jag har svårt att se att detta i förlängningen inte kommer få en stort negativ påverkan på Teslas försäljning. Vilket inte bara är dåligt för Tesla utan även för vår omställning till eldrift.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 23 nov 2023 03:05
av eloon
Ptesla skrev: ↑22 nov 2023 23:17
termosen skrev: ↑22 nov 2023 22:34
Får PostNord verkligen neka att man hämtar ut sin egen egendom?
Detta undrar jag med över. Borde inte det klassas som stöld?
Tesla borde helt enkelt åka till PostNord, be att få hämta ut sin egendom, och om personalen inte lämnar över den, tillkalla polis för att gripa den person som hindrar dem från att få tillgång till sin egendom för stöld.
Det finns något som heter Postlagen där det står tydligt att ALLA användare (privatpersoner och juridiska personer) har rätt att få post. Man hoppas nästan att Tesla stämmer Postnord för en kvartal av leveransförluster. Tyvärr är det ju oss skattebetalarna som tar notan i slutändan för denna missköt skandalbolag.
Det här är statlig censur.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 23 nov 2023 05:18
av Jwe
Jwe skrev: ↑07 nov 2023 15:34
Den ömma punkten för Tesla är registreringen av nya bilar. Strejkas det så det blockeras blir det svårt. (Lagligt? Är ju en myndighet?)
Alla andra konfliktåtgärder har nog Tesla fantasi att kringgå.
Tråkigt att få rätt i min spaning för dryga 2v sedan.
Hur länge dröjer det innan Elon knackar på dörren till skylttillverkaren och i samma stil som facket ger ett "oemotståndligt" erbjudande?
Kan någon form av privatimport lösa detta? Verkar orealistiskt men ………
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 23 nov 2023 05:49
av Jerka
Jag är normalt för facket, men det är väldigt svårt att bedöma hur det ligger till här - stämmer det att 90% av de anställda på Tesla motsätter sig kollektivavtal, och stämmer det att de har bättre villkor som det är? Uppgifterna finns i anställningsavtal som ju inte är offentliga handlingar, så jag förstår att det är svårt att få fram, men ändå.
Om facket till slut vinner och Tesla mot de anställdas vilja skriver på ett avtal som innebär en försämring för de anställda, då har de nog vunnit en pyrrhusseger. Vem vill vara med i facket efter det, och kommer en borgerlig regering sitta still i båten om det kommer krav på hårdare regleringar av fackliga strejkmöjligheter?
Är det däremot så att facket har rätt, de anställda har dåliga avtal och tvingas bryta strejken med hot om uppsägning eller missade förmåner, då sympatiserar jag förstås med facket. Men det är inte den bild som växer fram i mina ögon. Är det så, då borde facket visa korten och vara mer transparenta i hur opinionen ser ut hos de Teslaanställda.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 23 nov 2023 06:18
av Mippaloo
Vet inte om EU artikel 17 rätt till egendom kan tillämpas i detta fallet.
"Var och en har rätt att besitta lagligen förvärvad egendom, att nyttja den, att förfoga över den och att testamentera bort den. Ingen får berövas sin egendom utom då samhällsnyttan kräver det, i de fall och under de förutsättningar som föreskrivs i lag och mot rättmätig ersättning för sin förlust i rätt tid."
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 23 nov 2023 06:31
av Pontus
Är skyltarna Teslas egendom innan dom tagit emot dom? Rent juridiskt.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 23 nov 2023 06:41
av A76
iAkita skrev: ↑22 nov 2023 23:51
ReNewAble skrev: ↑22 nov 2023 23:13
iAkita skrev: ↑22 nov 2023 20:49
ReNewAble skrev: ↑22 nov 2023 20:36
iAkita skrev: ↑22 nov 2023 19:34
Alla ni som ganska kategoriskt uttalar er om att Teslas nuvarande villkor är minst lika bra eller sannolikt bättre än vad det skulle vara än om de tecknade ett kollektivavtal: Hur vet ni det? Eftersom de inte tecknat ett kollektivavtal finns det ju inget att jämföra med.
Men då ni trots allt verkar övertygade om detta kan ni kanske ge insikt i hur villkoren ser ut för följande punkter för den berörda kategorin anställda hos Tesla. Ligger det på minimumnivå eller högre, och i så fall hur mycket högre?
1. Ersättning vid föräldraledighet?
2. Sjukpenning/långtidssjukskrivning?
3. Ersättning/stöd vid uppsägning/arbetslöshet?
4. Restidsersättning och traktamente?
5. Försäkringar, till exempel personskadeförsäkring och grupplivförsäkring?
6. Antal semesterdagar?
7. Möjlighet till lönerevision/enskiljda lönesamtal?
Jag har själv ingen aning, men eftersom många är så säkra på att de anställda som tagits ut i strejk inte har något att vinna på att teckna kollektivavtal (trots att man inte vet hur ett sånt avtal skulle se ut), så antar jag att ni har någon form av insikt.
Jag tänker så här: De flesta på Tesla har jobbat i branschen innan, förmodligen en stor del på företag med kollektivavtal. Om de nu anser att villkoren på Tesla är bättre för dem än vad de får med ett kollektivavtal - vad har vi för anledning att anse att de har fel?
Jag vet inte, och jag är inte intresserad av den typen av spekulationer. Man kan lika gärna vända på frågan och fråga sig vad det finns för anledning att de 10-25% inom yrkeskategorin hos Tesla som faktiskt strejkar, om nu villkoren är bättre utan kollektivavtal. Och har de i Umeå mycket sämre villkor än Teslaanställda i resten av Sverige? Med samma resonemang finns det ju anledning att tro det, eftersom det är många som strejkar där vad jag förstått.
Sammantaget blir det alltså bara spekulationer byggd på antaganden som ingen verkar kunna verifiera. Jag är mer intresserad av vad de som kategoriskt uttalar sig om att Teslas nuvarande villkor är minst lika bra (eller sannolikt bättre) än vad det skulle vara än om de tecknade ett kollektivavtal har för insikter i frågan. Framförallt är jag intresserad hur man kan uttala sig om nuvarande villkor, jämfört med villkoren i ett kollektivavtal som inte ens finns.
De sju punkter jag listar i det citerade inlägget är ju iallafall en startpunkt där man kan bidra med insikter till en eller flera av punkterna, för att göra diskussionen mer konkret och visa att man faktiskt har något på fötterna som man baserar sina slutsatser på.
Det där blir ju alltid beroende av vad man har för personliga preferenser. En anställningsform som passar mig kanske inte passar dig osv. Uppenbarligen är en övertygande del nöjda. Det hjälper inte att du listar en massa punkter för oss att ta reda på då detta, om vi skulle lyckas, bara skulle leda till en ny diskussion om detta verkligen är bättre eller sämre än kollektivavtalet. Och då har vi återigen förmodligen lika många åsikter som skribenter.
Det som har betydelse är vad de Teslaanställda tycker.
Ok, så då ska vi alltså tillbaka till en situation där de som nöjer sig med minst får jobbet? Passar inte villkoren just dig för att du är säg kvinna, gammal, har småbarn, inte har möjlighet att jobba övertid till orimliga villkor, eller vad det än må vara, så finns det säkert någon annan som skulle vara nöjd. Iallafall så länge de är friska, unga, inte råkar ut för förändrade familjeförhållanden, en olycka, eller blir uppsagda.
Det låter inte som en jättebra idé i mina öron. I synnerhet inte under lågkonjunkturer eller i branscher med överskott på arbetskraft. Tvärt om låter det som den situation som rådde för ca 100 år sen, när man vackert fick stå med mössan i hand och nöja sig med det man fick.
Märkligt förresten att inte en enda har kunnat uttala sig om en enda av punkterna jag listar, samtidigt som så många i tråden är tvärsäkra på att villkoren är minst lika bra utan kollektivavtal.
Har du ens ett uns av koll på våra arbetsrättsliga lagar? Mycket av det du jollrar om avseende om man är kvinna, för gammal etc finns reglerat i lag.
Facket har med denna blockad visat sitt rätta jag som en organisation som bara ser till sitt eget bästa, inte sina medlemmars, inte företag som faktiskt är de som erbjuder arbete och lön för utfört sådant, och inte Sveriges bästa! Så länge kollektivavtal INTE är obligatoriskt och inskrivet i lagen så är deras beteende inget annat än klassiska maffiafasoner! Facket har tappat förståelsen för mitt och ditt och kämpar nu bara för sin egen överlevnad. Som tur är har de själva skjutit sig i sank nu.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 23 nov 2023 06:45
av JonasH
Jerka skrev: ↑23 nov 2023 05:49
Jag är normalt för facket, men det är väldigt svårt att bedöma hur det ligger till här - stämmer det att 90% av de anställda på Tesla motsätter sig kollektivavtal, och stämmer det att de har bättre villkor som det är? Uppgifterna finns i anställningsavtal som ju inte är offentliga handlingar, så jag förstår att det är svårt att få fram, men ändå.
Om facket till slut vinner och Tesla mot de anställdas vilja skriver på ett avtal som innebär en försämring för de anställda, då har de nog vunnit en pyrrhusseger. Vem vill vara med i facket efter det, och kommer en borgerlig regering sitta still i båten om det kommer krav på hårdare regleringar av fackliga strejkmöjligheter?
Är det däremot så att facket har rätt, de anställda har dåliga avtal och tvingas bryta strejken med hot om uppsägning eller missade förmåner, då sympatiserar jag förstås med facket. Men det är inte den bild som växer fram i mina ögon. Är det så, då borde facket visa korten och vara mer transparenta i hur opinionen ser ut hos de Teslaanställda.
Ordförande för IF Metall har ju sagt att Tesla avtal är dåligt eftersom det inte är deras (IF Metalls) avtal om pensioner mm. Med andra ord är avtalets innehåll betydelselöst. Det som är viktigt är att det betalas in pengar till de försäkringslösningar som LO/IF Metall äger och tjänar pengar på.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 23 nov 2023 06:50
av Fredrik j
Pontus skrev: ↑23 nov 2023 06:31
Är skyltarna Teslas egendom innan dom tagit emot dom? Rent juridiskt.
Man betalar ju för dom när man beställer.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 23 nov 2023 07:01
av Cantona
iAkita skrev: ↑22 nov 2023 23:51
ReNewAble skrev: ↑22 nov 2023 23:13
iAkita skrev: ↑22 nov 2023 20:49
ReNewAble skrev: ↑22 nov 2023 20:36
iAkita skrev: ↑22 nov 2023 19:34
Alla ni som ganska kategoriskt uttalar er om att Teslas nuvarande villkor är minst lika bra eller sannolikt bättre än vad det skulle vara än om de tecknade ett kollektivavtal: Hur vet ni det? Eftersom de inte tecknat ett kollektivavtal finns det ju inget att jämföra med.
Men då ni trots allt verkar övertygade om detta kan ni kanske ge insikt i hur villkoren ser ut för följande punkter för den berörda kategorin anställda hos Tesla. Ligger det på minimumnivå eller högre, och i så fall hur mycket högre?
1. Ersättning vid föräldraledighet?
2. Sjukpenning/långtidssjukskrivning?
3. Ersättning/stöd vid uppsägning/arbetslöshet?
4. Restidsersättning och traktamente?
5. Försäkringar, till exempel personskadeförsäkring och grupplivförsäkring?
6. Antal semesterdagar?
7. Möjlighet till lönerevision/enskiljda lönesamtal?
Jag har själv ingen aning, men eftersom många är så säkra på att de anställda som tagits ut i strejk inte har något att vinna på att teckna kollektivavtal (trots att man inte vet hur ett sånt avtal skulle se ut), så antar jag att ni har någon form av insikt.
Jag tänker så här: De flesta på Tesla har jobbat i branschen innan, förmodligen en stor del på företag med kollektivavtal. Om de nu anser att villkoren på Tesla är bättre för dem än vad de får med ett kollektivavtal - vad har vi för anledning att anse att de har fel?
Jag vet inte, och jag är inte intresserad av den typen av spekulationer. Man kan lika gärna vända på frågan och fråga sig vad det finns för anledning att de 10-25% inom yrkeskategorin hos Tesla som faktiskt strejkar, om nu villkoren är bättre utan kollektivavtal. Och har de i Umeå mycket sämre villkor än Teslaanställda i resten av Sverige? Med samma resonemang finns det ju anledning att tro det, eftersom det är många som strejkar där vad jag förstått.
Sammantaget blir det alltså bara spekulationer byggd på antaganden som ingen verkar kunna verifiera. Jag är mer intresserad av vad de som kategoriskt uttalar sig om att Teslas nuvarande villkor är minst lika bra (eller sannolikt bättre) än vad det skulle vara än om de tecknade ett kollektivavtal har för insikter i frågan. Framförallt är jag intresserad hur man kan uttala sig om nuvarande villkor, jämfört med villkoren i ett kollektivavtal som inte ens finns.
De sju punkter jag listar i det citerade inlägget är ju iallafall en startpunkt där man kan bidra med insikter till en eller flera av punkterna, för att göra diskussionen mer konkret och visa att man faktiskt har något på fötterna som man baserar sina slutsatser på.
Det där blir ju alltid beroende av vad man har för personliga preferenser. En anställningsform som passar mig kanske inte passar dig osv. Uppenbarligen är en övertygande del nöjda. Det hjälper inte att du listar en massa punkter för oss att ta reda på då detta, om vi skulle lyckas, bara skulle leda till en ny diskussion om detta verkligen är bättre eller sämre än kollektivavtalet. Och då har vi återigen förmodligen lika många åsikter som skribenter.
Det som har betydelse är vad de Teslaanställda tycker.
Ok, så då ska vi alltså tillbaka till en situation där de som nöjer sig med minst får jobbet? Passar inte villkoren just dig för att du är säg kvinna, gammal, har småbarn, inte har möjlighet att jobba övertid till orimliga villkor, eller vad det än må vara, så finns det säkert någon annan som skulle vara nöjd. Iallafall så länge de är friska, unga, inte råkar ut för förändrade familjeförhållanden, en olycka, eller blir uppsagda.
Det låter inte som en jättebra idé i mina öron. I synnerhet inte under lågkonjunkturer eller i branscher med överskott på arbetskraft. Tvärt om låter det som den situation som rådde för ca 100 år sen, när man vackert fick stå med mössan i hand och nöja sig med det man fick.
Märkligt förresten att inte en enda har kunnat uttala sig om en enda av punkterna jag listar, samtidigt som så många i tråden är tvärsäkra på att villkoren är minst lika bra utan kollektivavtal.
Alltså proportionerna? Vi talar alltså om ett bolag med ca 400 anställda i Sverige, oklart hur många av dessa är servicetekniker. huvudsakligen försäljningsverksamhet om du ser till nettoomsättning. Som tydligt har framgått i tråden och för oss som har en tesla så är ju de besvärliga effekterna riktade mot teslaägare och fristående företag som har relation till Tesla. Vi pratar alltså om ett ganska litet företag I Sverige om vi ser till antalet anställda som i sin tur skapar arbetstillfällen kring sina produkter i långt större utsträckning. Jag förstår inte hur kollektivavtalets vara eller inte vara på något sätt riskerar att hota den svenska modellen. Det är som att IF Metall ser på TM Sverige och tolkar in hela den globala verksamheten, vilket såklart är snömos eftersom mandatet är begränsat till Teslas svenska verksamhet.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 23 nov 2023 07:09
av Airlift
psaaf skrev: ↑23 nov 2023 01:00
Nucky skrev: ↑23 nov 2023 00:05
Om någon, eller människorna på facket tror att Tesla med Elon i spetsen ska skriva på det dom önskar så kan de drömma vidare.
Facket kommer krossa många småföretagare innan detta är slut och dom ger upp. Elon kommer inte att ge sig
Jag undrar om inte Elon kommer få nöja sig med en Amazon-lösning för att rädda ansiktet till slut.
Även om det inte framstår så på TCS:s forum så är en stor majoritet i Sverige på fackets sida, och jag har svårt att se att detta i förlängningen inte kommer få en stort negativ påverkan på Teslas försäljning. Vilket inte bara är dåligt för Tesla utan även för vår omställning till eldrift.
Vi alla bedömer vår omvärld utifrån storleken på sin egen bubbla såklart.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 23 nov 2023 07:11
av Airlift
Det facket gör nu är ju att elda upp huset för att bli av med getingen.
Smh
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 23 nov 2023 07:28
av Fosilfri2035
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 23 nov 2023 07:41
av iAkita
A76 skrev: ↑23 nov 2023 06:41
iAkita skrev: ↑22 nov 2023 23:51
ReNewAble skrev: ↑22 nov 2023 23:13
iAkita skrev: ↑22 nov 2023 20:49
ReNewAble skrev: ↑22 nov 2023 20:36
Jag tänker så här: De flesta på Tesla har jobbat i branschen innan, förmodligen en stor del på företag med kollektivavtal. Om de nu anser att villkoren på Tesla är bättre för dem än vad de får med ett kollektivavtal - vad har vi för anledning att anse att de har fel?
Jag vet inte, och jag är inte intresserad av den typen av spekulationer. Man kan lika gärna vända på frågan och fråga sig vad det finns för anledning att de 10-25% inom yrkeskategorin hos Tesla som faktiskt strejkar, om nu villkoren är bättre utan kollektivavtal. Och har de i Umeå mycket sämre villkor än Teslaanställda i resten av Sverige? Med samma resonemang finns det ju anledning att tro det, eftersom det är många som strejkar där vad jag förstått.
Sammantaget blir det alltså bara spekulationer byggd på antaganden som ingen verkar kunna verifiera. Jag är mer intresserad av vad de som kategoriskt uttalar sig om att Teslas nuvarande villkor är minst lika bra (eller sannolikt bättre) än vad det skulle vara än om de tecknade ett kollektivavtal har för insikter i frågan. Framförallt är jag intresserad hur man kan uttala sig om nuvarande villkor, jämfört med villkoren i ett kollektivavtal som inte ens finns.
De sju punkter jag listar i det citerade inlägget är ju iallafall en startpunkt där man kan bidra med insikter till en eller flera av punkterna, för att göra diskussionen mer konkret och visa att man faktiskt har något på fötterna som man baserar sina slutsatser på.
Det där blir ju alltid beroende av vad man har för personliga preferenser. En anställningsform som passar mig kanske inte passar dig osv. Uppenbarligen är en övertygande del nöjda. Det hjälper inte att du listar en massa punkter för oss att ta reda på då detta, om vi skulle lyckas, bara skulle leda till en ny diskussion om detta verkligen är bättre eller sämre än kollektivavtalet. Och då har vi återigen förmodligen lika många åsikter som skribenter.
Det som har betydelse är vad de Teslaanställda tycker.
Ok, så då ska vi alltså tillbaka till en situation där de som nöjer sig med minst får jobbet? Passar inte villkoren just dig för att du är säg kvinna, gammal, har småbarn, inte har möjlighet att jobba övertid till orimliga villkor, eller vad det än må vara, så finns det säkert någon annan som skulle vara nöjd. Iallafall så länge de är friska, unga, inte råkar ut för förändrade familjeförhållanden, en olycka, eller blir uppsagda.
Det låter inte som en jättebra idé i mina öron. I synnerhet inte under lågkonjunkturer eller i branscher med överskott på arbetskraft. Tvärt om låter det som den situation som rådde för ca 100 år sen, när man vackert fick stå med mössan i hand och nöja sig med det man fick.
Märkligt förresten att inte en enda har kunnat uttala sig om en enda av punkterna jag listar, samtidigt som så många i tråden är tvärsäkra på att villkoren är minst lika bra utan kollektivavtal.
Har du ens ett uns av koll på våra arbetsrättsliga lagar? Mycket av det du jollrar om avseende om man är kvinna, för gammal etc finns reglerat i lag.
Ja, jag har hyfsad koll på de arbetsrättsliga lagarna. Det var därför jag skrev utöver miniminivån i mitt inlägg med de 7 punkterna. Jag även koll på att det inte finns en lagstadgad minimilön, vilket en del verkar bortse från i sina svar på mitt inlägg. Rent teoretiskt skulle alltså Tesla kunna betala blivande anställda hur lite som helst, så länge de inte har kollektivavtal. Även de redan anställda kan teoretiskt få en ny roll/arbetsbeskrivning, med en annan lön.
Jag vet inte om en del medvetet fultolkar mitt inlägg eller om jag uttryckte mig otydligt. Jag medger att det var hårddraget, vilket var ett misstag då det uppenbarligen tar bort fokus från mina huvudpunkter.
Utan information blir det omöjligt att föra en saklig debatt. Jag tog för givet att det fanns de i tråden som hade insikt i Tesla-anställdas arbetsvillkor eftersom man är så säker på att de är bra. Det finns uppenbarligen de hos Tesla som tycker de är tillräckligt bra, medan andra inte tycker det och därför strejkar. Det kan mycket väl bero på att en del enbart ser till lönen och tycker den är viktigast, medan andra ser till helheten. Nöjdheten inom yrkeskategorin blir därför svårt att ta som utgångspunkt i en diskussion kring om villkoren är bättre än med ett kollektivavtal eller inte.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 23 nov 2023 07:56
av frippe
Ett KA innehåller en heldel viktiga aspekter på förhållandet mellan AG och AT där ett KA utgör kittet som fyller ut vår minimilagstiftning med ett HUR det ska fungera. Så i avsaknaden av ett KA, skulle jag vilja veta hur Tesla uppfyller MBL §19a samt AML kap 6.
För här på sidan har det mest handlat om det ekonomiska kring pension men möjlighet till insyn i verksamhet samt arbetsmiljö är som jag ser det otroligt viktigt.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 23 nov 2023 08:00
av Lurkern
Insyn i verksamhet låter som något facket inte skall ha. Arbetsskydd, javisst.