Sida 143 av 231
Re: VW I.D
Postat: 26 nov 2020 10:06
av chaffis75
Zalman3 skrev:Bjelke skrev:Laban skrev:mati skrev: Ett djupfryst batteri laddar inte snabbare än så och det tar mycket lång tid att få upp temperaturen.
Jag har alltid undrat över det där. Cellernas inre resistans genererar värme när de laddas och de måste kylas för att inte bli för varma. Ändå tar det lång tid för dem att värmas upp om de är kalla.
Hade man varit tvungen att värma cellerna utifrån hade jag köpt problemet men så är ju inte fallet.
Är det kanske låg inre resistans när cellen är riktigt kall ?
Problemet är att när cellen är kall så tål den inte hög ström och då blir det ju inte mycket värme heller
(ström gånger inre resistans), en riktigt kall cell kan knappt laddas alls och genererar då heller obefintligt med värme
och kommer alltså inte ens ”igång” utan yttre värmetillförsel...
Ibland är naturen emot oss...
Ett snabbt sätt att värma batteriet är att gasa på rejält!
Om motorn är på 400 kW och du bara får ut 75% pga kyla så är det ändå 300 kW.
Teslabjörn visar ju i någon video hur han kör som en jojo. Dvs gasa, regen, gasa, regen osv. Ja de lär värma upp batteriet, frågan är hur nyttigt de är..
Re: VW I.D
Postat: 26 nov 2020 11:20
av Mickep
id har värmare och kylning(?)
Re: VW I.D
Postat: 26 nov 2020 11:23
av PapaD
Ja. Ingen info dock. Blir kul när en app dyker upp med det.
Re: VW I.D
Postat: 26 nov 2020 14:16
av wcarlsson
På tal om app, finns det app för att styra kupévärmare?
Re: VW I.D
Postat: 26 nov 2020 14:20
av PapaD
Japp.
Re: VW I.D
Postat: 26 nov 2020 16:22
av mati
chaffis75 skrev:
Teslabjörn visar ju i någon video hur han kör som en jojo. Dvs gasa, regen, gasa, regen osv. Ja de lär värma upp batteriet, frågan är hur nyttigt de är..
Sådana roligheter kunde man göra förr i tiden när det var gratis (eller billigt) att ladda. Jag tror inte att jag skulle avsiktligt vilja förbruka så mycket ström som möjligt när det kostar mer än att tanka bensin.
Re: VW I.D
Postat: 26 nov 2020 19:47
av PapaD
Fick bilen patchad idag. Trevligt på Möller, beställde cykelkrok när jag var inne. Tänkte köpa det i Tyskland, billigare moms där, men de var så trevliga att jag stöder dem istället. Infotainment blev litet snärtigare efter patch. Och airbagvarningen försvann. Skönt! Provade golf 8 som lånebil. Skönt att hämta id3 efteråt, vilket steg bakåt golf känns i jämförelse. Med förbränningsmotor menar jag. Varvtal går hur som hipp, växlar upp och ner och moment på hjul och acc är helt oförutsägbart. Funkar bara fullgas typ, att smidigt smyga fram i korsning var nästan svårt. Plötsligt skuttar bilen fram och ingen motorbroms. Blä.
Re: VW I.D
Postat: 26 nov 2020 23:05
av martinot
PapaD skrev:Fick bilen patchad idag. Trevligt på Möller, beställde cykelkrok när jag var inne. Tänkte köpa det i Tyskland, billigare moms där, men de var så trevliga att jag stöder dem istället. Infotainment blev litet snärtigare efter patch. Och airbagvarningen försvann. Skönt! Provade golf 8 som lånebil. Skönt att hämta id3 efteråt, vilket steg bakåt golf känns i jämförelse. Med förbränningsmotor menar jag. Varvtal går hur som hipp, växlar upp och ner och moment på hjul och acc är helt oförutsägbart. Funkar bara fullgas typ, att smidigt smyga fram i korsning var nästan svårt. Plötsligt skuttar bilen fram och ingen motorbroms. Blä.
Gott!
Men trist att de inte erbjuder tex. en e-Golf istället som lånebil.
Lämnar man in en elbil så tycker jag att man även skall få en elbil som lånebil!
Har du fått den nya mjukvaran med OTA-uppdatering (så du slipper åka in på verkstad vid nästa uppdatering av mjukvaran)?
Re: VW I.D
Postat: 26 nov 2020 23:35
av PapaD
Tyvärr inte. De är så hemliga, men jag fick vibbar av att det krävs byte av ngn elektronik för den slutliga OTA patchen. Men de ville inte säga om så är fallet. För tydligen är OTA patchen klar och kommer i seriebilarna nu. Men VW håller fast vid att vi testpiloter får vänta till Q1. Jag tror inte Möller får all info heller tyvärr.
Jag håller med om lånebil, men de har ju nästan inga elbilar ännu. De två de hade var upptagna av provåkmingar.
Re: VW I.D
Postat: 27 nov 2020 06:33
av mati
Jag har också fattat det som att det krävs byte av någon komponent för att OTA ska fungera.
Re: VW I.D
Postat: 27 nov 2020 16:31
av PapaD
Re: VW I.D
Postat: 27 nov 2020 16:50
av Zalman3
ID3 sålde något bättre än Renault Zoe i Europa i oktober.
En Zoe kan man efter rabatt och stöd köpa för 246.791kr.
viewtopic.php?f=27&t=22941&hilit=Zoe+Opel+corsa
När kan jag köpa en ID3 under 250.000kr netto i Sverige?
Re: VW I.D
Postat: 27 nov 2020 17:01
av thnis
Ganska dumt att jämföra 2 bilar i 2 helt olika storleksklasser bara för att de är eldrivna. Man jämför väl aldrig en Golf med en Passat?

Re: VW I.D
Postat: 27 nov 2020 18:15
av Zalman3
thnis skrev:
Ganska dumt att jämföra 2 bilar i 2 helt olika storleksklasser bara för att de är eldrivna. Man jämför väl aldrig en Golf med en Passat?

Verkar som ID3 45 kWh landar på 349.900kr.
Med 5 % i rabatt och 70.000kr i stöd landar man på 262.500kr.
Re: VW I.D
Postat: 27 nov 2020 18:57
av vigge50
Zalman3 skrev:thnis skrev:
Ganska dumt att jämföra 2 bilar i 2 helt olika storleksklasser bara för att de är eldrivna. Man jämför väl aldrig en Golf med en Passat?

Verkar som ID3 45 kWh landar på 349.900kr.
Med 5 % i rabatt och 70.000kr i stöd landar man på 262.500kr.
Men då har du 330 km räckvidd istället för 390 km enligt WLTP. Eller är 20% räckvidd inom felmarginalen?
Re: VW I.D
Postat: 27 nov 2020 19:15
av PapaD
Är inte WLTP på 420 för 58 kWh? Har de sänkt? Inte för att jag tror på den siffran, men...

Ironi
Re: VW I.D
Postat: 27 nov 2020 19:29
av vigge50
PapaD skrev:Är inte WLTP på 420 för 58 kWh? Har de sänkt? Inte för att jag tror på den siffran, men...

Ironi
Det är det, men Zalman3 tyckte att det var rimligt att jämföra ID3 45 kWh med en Renault Zoe eftersom priset inte skilde så mycket. Då behöver man dock räkna med det lilla batteriet vilket gör att räckvidden skiljer en del. Om du tar en ID3 med 58 kWh så är räckvidden 420 km.
Re: VW I.D
Postat: 27 nov 2020 19:40
av Zalman3
Renault Zoe:
Längd 4087mm
Bagage 338 liter
ID3:
Längd 4261(+174mm)
Bagage 385 liter(+47 liter)
Re: VW I.D
Postat: 27 nov 2020 20:33
av vigge50
Zalman3 skrev:Renault Zoe:
Längd 4087mm
Bagage 338 liter
ID3:
Längd 4261(+174mm)
Bagage 385 liter(+47 liter)
Oj, så en ID3 har inte ens elfönsterhissar bak som standard?
Eller kan det vara mer än bara bagageutrymme och räckvidd som påverkar ett köp kanske?
Synd att Nissan inte erbjuder 100 kWh till sin e-NV200, den hade ju haft lång räckvidd, stort bagageutrymme och möjlighet att ha upp till sju sittplatser. Skulle ju verkligen ta kål på Model X då den antagligen skulle vara billigare och därmed ett bättre köp...
Re: VW I.D
Postat: 27 nov 2020 23:20
av Zalman3
Nu pratas det om ID2, en elbil i 20.000 euro klassen.
Volkswagen konkretiserar sina långt omhuldade planer för en liten elbil. I nästa expansionsfas från 2023 planeras en liten bil för cirka 20 000 euro.
Helt elektrisk: Volkswagen-chef Herbert vill därför ha en bil för kunder för vilka ID.3 är för dyrt - men inte före 2023
https://www.manager-magazin.de/unterneh ... 1c0181-amp
Re: VW I.D
Postat: 28 nov 2020 14:43
av Zalman3
VW-dotterbolaget Group Components har nu publicerat vilka delar som divisionen kallar "Components" levererar för ID.4 och i vilka anläggningar dessa komponenter och deras preliminära produkter tillverkas.
Sammantaget säger Volkswagen Group Components (VWGC) att de bidrar med cirka 40 procent av det totala mervärdet till E-SUV, vilket påstås vara tio procentenheter mer än en jämförbar förbränningsmodell. VWGC är en oberoende affärsenhet och ansvarar för utveckling och tillverkning av strategiska komponenter för koncernens varumärken.
https://www.electrive.net/2020/11/27/vw ... mponenten/
Re: VW I.D
Postat: 28 nov 2020 18:39
av mati
Har pratat med en VW säljare idag angående provkörning av ID4. Enligt honom kommer det ta åtminstone till februari 2021 tills demobilarna är på plats för provkörning. Leverans av redan beställda bilar sker ännu senare, trots att de är redan tillverkade. Han hade ingen officiell förklaring för detta, men han trodde att det kan bero på att VW prioriterar leveranser av ID3.
Jag pratade med honom även angående vår e-Golf. Han sa en sak som jag inte hade förväntat mig av en bilsäljare. "Golfen är en bättre bil än ID3, om du inte måste byta, behåll den. Förläng leasingen, köp ut den privat om nåt år. Du kommer inte få en lika problemfri bil om du byter den mot en ID3".
Wow. Det var klara och ärliga besked.

Re: VW I.D
Postat: 28 nov 2020 18:42
av Zalman3
mati skrev:Har pratat med en VW säljare idag angående provkörning av ID4. Enligt honom kommer det ta åtminstone till februari 2021 tills demobilarna är på plats för provkörning. Leverans av redan beställda bilar sker ännu senare, trots att de är redan tillverkade. Han hade ingen officiell förklaring för detta, men han trodde att det kan bero på att VW prioriterar leveranser av ID3.
Jag pratade med honom även angående vår e-Golf. Han sa en sak som jag inte hade förväntat mig av en bilsäljare. "Golfen är en bättre bil än ID3, om du inte måste byta, behåll den. Förläng leasingen, köp ut den privat om nåt år. Du kommer inte få en lika problemfri bil om du byter den mot en ID3".
Wow. Det var klara och ärliga besked.

ID3 är ju 40% billigare att tillverka än en e-Golf.
Måste väl märkas någonstans.
Re: VW I.D
Postat: 28 nov 2020 18:48
av martinot
mati skrev:Har pratat med en VW säljare idag angående provkörning av ID4. Enligt honom kommer det ta åtminstone till februari 2021 tills demobilarna är på plats för provkörning. Leverans av redan beställda bilar sker ännu senare, trots att de är redan tillverkade. Han hade ingen officiell förklaring för detta, men han trodde att det kan bero på att VW prioriterar leveranser av ID3.
Jag pratade med honom även angående vår e-Golf. Han sa en sak som jag inte hade förväntat mig av en bilsäljare. "Golfen är en bättre bil än ID3, om du inte måste byta, behåll den. Förläng leasingen, köp ut den privat om nåt år. Du kommer inte få en lika problemfri bil om du byter den mot en ID3".
Wow. Det var klara och ärliga besked.

Tror inte ID4 kommer att börja att levereras ordentligt till slutkunder förens om ca. ett år från nu.
Gillar ärliga försäljare. Ovanligt, men inger förtroende. Snyggt gjort!

Re: VW I.D
Postat: 28 nov 2020 21:37
av sjohunden
martinot skrev:mati skrev:Har pratat med en VW säljare idag angående provkörning av ID4. Enligt honom kommer det ta åtminstone till februari 2021 tills demobilarna är på plats för provkörning. Leverans av redan beställda bilar sker ännu senare, trots att de är redan tillverkade. Han hade ingen officiell förklaring för detta, men han trodde att det kan bero på att VW prioriterar leveranser av ID3.
Jag pratade med honom även angående vår e-Golf. Han sa en sak som jag inte hade förväntat mig av en bilsäljare. "Golfen är en bättre bil än ID3, om du inte måste byta, behåll den. Förläng leasingen, köp ut den privat om nåt år. Du kommer inte få en lika problemfri bil om du byter den mot en ID3".
Wow. Det var klara och ärliga besked.

Tror inte ID4 kommer att börja att levereras ordentligt till slutkunder förens om ca. ett år från nu.
Gillar ärliga försäljare. Ovanligt, men inger förtroende. Snyggt gjort!

Jag har fått prel. leverans i vecka 5-6 för min i oktober lagda ID4 beställning. Återstår såklart att se om detta infrias men hoppas på i alla fall på Q1.