Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 23 nov 2023 11:34
Vi får väl lägga det till den övriga katastrofpubliceringen om Sverige avs gängkriminalitet, koranbränning, antisemitism etc….
Antal strejkdagar är ett av flera mått på hur bra det är, men ser man till helheten har svenska arbetare haft en sämre löneutveckling är grannländerna i många år.ONSatan skrev: ↑23 nov 2023 10:21Tror du eller vill du det?WilleTesla skrev: ↑23 nov 2023 09:53Sveriges fackförbunds extremt generösa rättigheter bygger på ansvarsfullhet. Efter detta missbruk av strejkrätten kommer dessa privilegier att begränsas.
Ny lagstiftning:
• Strejker som främst drabbar tredje part, förbjuds.
• Sympatistrejker, förbjuds.
• En proportionalitetsprincip, införs.
• Rätten att tacka nej till KA, bli tydligare i lagen.
Det blir en LexTesla, var så säker.
Det finns INGET parti i riksdagen som driver det du vill.
Dvs ingen från extremvänster till extremhöger vill driva det du säger kommer hända.
Sverige har extremt lågt antal strejker pga den fredsplikt som kommer med KA. Varken politiker, fack eller ens näringsliv vill ändra på detta.
Det är klart att det ska löna sig, och det gör det. Även där det finns kollektivavtal.OfarligTesla skrev: ↑23 nov 2023 11:28Min erfarenhet är att det är inte timmarna som spelar roll utan vad som levereras så hur många övertidstimmar man lägger säger inte så mycket. Och jag förstår faktiskt inte vad som är så hemskt med att löneutveckling skulle baseras på vad man faktiskt tillfört verksamheten? Det är väldigt omotiverande att producera mycket och hållas tillbaka för att någon som producerar mindre skall få samma löneutveckling, varför ens producera mer om man inte får något extra för det?
Eller är det kanske för att dom får sina intäkter på grund av kollektivavtalen, kanske?AktivEffekt skrev: ↑23 nov 2023 08:57Precis.Verdi_ skrev: ↑23 nov 2023 08:16Vad som passar kan snabbt ändras.ReNewAble skrev: ↑23 nov 2023 08:04
Då är det ju en dum idé att ta anställning på ett sådant företag om det inte passar dig? Finns massor med tjänster som har krav som inte passar alla (om man bortser från rena kompetenskrav). Kan t ex vara att man måste resa i tjänsten, jobba skift, jobba natt, långa pendlingsavstånd osv…
Det räcker med att du får barn eller blir sjuk så är du ju rökt på en "högpresterande" arbetsplats.
Varför tror ni att den största företagsorganisationen backar kollektivavtalen?
Vi är det land som har minst strejkdagar i hela världen kanske?
Förstår att man som Teslaägare är arg för att man drabbas, men ilskan borde rikta sig mot Elon Musk. Korkat.
Är inte det jobbiga här hur du får hem bilen? Den får ju inte köras utan plåtar. Så du måste antingen köra från Tesla till polisen. Eller vänta till du får hem plåtarna och ta med dig dem till Tesla.-JTM3- skrev: ↑23 nov 2023 11:36Om Tesla levererar bilen precis som vanligt men utan skyltar.
Så får ägaren anmäla skyltarna stulna/tappade. Köa på polisstationen för att få temporära gula skyltar och sedan beställa hem nya till sin egen adress.
Steget med temporära går ju att hoppa över. Så fort man står som ägare kan man ju bara beställa skyltarna hem. Men hade varit lite kul med en enorm kö hos polisen för att få tillfälliga gula.
Tycker inte det lönar sig speciellt mycket att prestera mycket jämfört med lite i Sverige, löneskillnaderna i samma roll är ofta ganska små. I andra länder kan det vara ett mycket stort gap mellan de som presterar mycket och de som inte gör det. Tror garanterat detta bidrar till varför det är så svårt att hitta kompetens i Sverige idag, vi tappar mycket talanger till andra länder.Verdi_ skrev: ↑23 nov 2023 11:37Det är klart att det ska löna sig, och det gör det. Även där det finns kollektivavtal.
Men samhället är till för alla så en viss utjämning behövs tycker jag. Därför tycker jag de som idag presterar bäst ska ha lite ödmjukhet och lojalitet med andra som av en eller annan anledning inte gör det.
Rätt vad det är så kan en depression, en cancerdiagnos eller vad fasiken som helst slå till. Då är det ju gött att de bästa inte springer iväg med hela kakan.
Meningen med allt är väl ändå att vi ska leva bra liv och inte jobba ihjäl oss i strävan efter ännu mer pengar och status?
Elon verkar absolut vara en rövhatt men jag tycker inte det är skrivet i sten att vår "svenska modell" aldrig någonsin får ifrågasättas och lagar och regler runt den aldrig någonsin ska ändras.
Låter som att det borde finnas nåt slags kollektivavtal om konfliktersättningSparrow skrev: ↑23 nov 2023 10:39Eran roliga tanke bygger på ett missförstånd. Facket har ingen skyldighet att betala konfliktersättning. De erbjuder konfliktersättning.Pontus skrev: ↑23 nov 2023 10:23Det är faktiskt en ganska rolig tanke. Speciellt om dom skriver det avtalet och personen i fråga är med i facket redan och väljer att gå ut i strejk samma dag. Då kostar det facket väldigt mycket mer än för Tesla?
Finns det någon max tak på ersättningen ifrån facket? Det rörliga delarna baseras på de senaste 6 månaderna eller?
De kan när de vill ändra konfliktersättningen till vad de vill. Om Tesla försöker någon lustighet så har Facket ingen skyldighet att betala.
Så stort talangtapp till andra länder kan vi väl inte ha? Hur många? Är alla som flyttar utomlands talanger?OfarligTesla skrev: ↑23 nov 2023 11:46Tycker inte det lönar sig speciellt mycket att prestera mycket jämfört med lite i Sverige, löneskillnaderna i samma roll är ofta ganska små. I andra länder kan det vara ett mycket stort gap mellan de som presterar mycket och de som inte gör det. Tror garanterat detta bidrar till varför det är så svårt att hitta kompetens i Sverige idag, vi tappar mycket talanger till andra länder.Verdi_ skrev: ↑23 nov 2023 11:37Det är klart att det ska löna sig, och det gör det. Även där det finns kollektivavtal.
Men samhället är till för alla så en viss utjämning behövs tycker jag. Därför tycker jag de som idag presterar bäst ska ha lite ödmjukhet och lojalitet med andra som av en eller annan anledning inte gör det.
Rätt vad det är så kan en depression, en cancerdiagnos eller vad fasiken som helst slå till. Då är det ju gött att de bästa inte springer iväg med hela kakan.
Meningen med allt är väl ändå att vi ska leva bra liv och inte jobba ihjäl oss i strävan efter ännu mer pengar och status?
Ja jag håller med om att pengar och arbete inte är allt men frågan är varför man då inte gör det lättare för sig själv och lägger sig på den lägre nivån som andra håller? Att producera mycket för mer eller mindre samma ersättning för att andra skall ta det lugnt tycker jag inte är rättvist det heller.
Ett fack som representerar dig i förhandlingar med ditt fack?TiborBlomhall skrev: ↑23 nov 2023 11:55Låter som att det borde finnas nåt slags kollektivavtal om konfliktersättning![]()
Jo absolut, får bli en del av nybilsrutinen. Åka till Tesla, kolla över bilen och skriva på, taxi till polisen för att hämta skyltar så man kan åka hem sen med Teslan. Alternativet är ju att man skriver på och sedan hämtar bilen så fort man fått nya skyltarna hemskickade. Så två besök till Tesla. Lite bökigt men vad ska man annars göra?Sparrow skrev: ↑23 nov 2023 11:46Är inte det jobbiga här hur du får hem bilen? Den får ju inte köras utan plåtar. Så du måste antingen köra från Tesla till polisen. Eller vänta till du får hem plåtarna och ta med dig dem till Tesla.-JTM3- skrev: ↑23 nov 2023 11:36Om Tesla levererar bilen precis som vanligt men utan skyltar.
Så får ägaren anmäla skyltarna stulna/tappade. Köa på polisstationen för att få temporära gula skyltar och sedan beställa hem nya till sin egen adress.
Steget med temporära går ju att hoppa över. Så fort man står som ägare kan man ju bara beställa skyltarna hem. Men hade varit lite kul med en enorm kö hos polisen för att få tillfälliga gula.
Exakt. Fackception.Sparrow skrev: ↑23 nov 2023 11:57Ett fack som representerar dig i förhandlingar med ditt fack?TiborBlomhall skrev: ↑23 nov 2023 11:55Låter som att det borde finnas nåt slags kollektivavtal om konfliktersättning![]()
"Skriver på" gör man via BankID så man behöver inte fysiskt besöka Tesla för det.-JTM3- skrev: ↑23 nov 2023 11:59Jo absolut, får bli en del av nybilsrutinen. Åka till Tesla, kolla över bilen och skriva på, taxi till polisen för att hämta skyltar så man kan åka hem sen med Teslan. Alternativet är ju att man skriver på och sedan hämtar bilen så fort man fått nya skyltarna hemskickade. Så två besök till Tesla. Lite bökigt men vad ska man annars göra?Sparrow skrev: ↑23 nov 2023 11:46Är inte det jobbiga här hur du får hem bilen? Den får ju inte köras utan plåtar. Så du måste antingen köra från Tesla till polisen. Eller vänta till du får hem plåtarna och ta med dig dem till Tesla.-JTM3- skrev: ↑23 nov 2023 11:36Om Tesla levererar bilen precis som vanligt men utan skyltar.
Så får ägaren anmäla skyltarna stulna/tappade. Köa på polisstationen för att få temporära gula skyltar och sedan beställa hem nya till sin egen adress.
Steget med temporära går ju att hoppa över. Så fort man står som ägare kan man ju bara beställa skyltarna hem. Men hade varit lite kul med en enorm kö hos polisen för att få tillfälliga gula.
Värt att strejka för!TiborBlomhall skrev: ↑23 nov 2023 11:59Exakt. Fackception.Sparrow skrev: ↑23 nov 2023 11:57Ett fack som representerar dig i förhandlingar med ditt fack?TiborBlomhall skrev: ↑23 nov 2023 11:55Låter som att det borde finnas nåt slags kollektivavtal om konfliktersättning![]()
![]()
OfarligTesla skrev: ↑23 nov 2023 11:37Elon har inte gjort något gällande IF Metall förutom att han har kommenterat Trafikverket/registreringsskyltar-beslutet. Att inte teckna avtal med fackföreningar är ett många år gammalt beslut som gäller Tesla över hel världen.
Ok då borde detta funka i de fall Postnord har stulit skyltarna:TiborBlomhall skrev: ↑23 nov 2023 12:00"Skriver på" gör man via BankID så man behöver inte fysiskt besöka Tesla för det.-JTM3- skrev: ↑23 nov 2023 11:59Jo absolut, får bli en del av nybilsrutinen. Åka till Tesla, kolla över bilen och skriva på, taxi till polisen för att hämta skyltar så man kan åka hem sen med Teslan. Alternativet är ju att man skriver på och sedan hämtar bilen så fort man fått nya skyltarna hemskickade. Så två besök till Tesla. Lite bökigt men vad ska man annars göra?Sparrow skrev: ↑23 nov 2023 11:46Är inte det jobbiga här hur du får hem bilen? Den får ju inte köras utan plåtar. Så du måste antingen köra från Tesla till polisen. Eller vänta till du får hem plåtarna och ta med dig dem till Tesla.-JTM3- skrev: ↑23 nov 2023 11:36Om Tesla levererar bilen precis som vanligt men utan skyltar.
Så får ägaren anmäla skyltarna stulna/tappade. Köa på polisstationen för att få temporära gula skyltar och sedan beställa hem nya till sin egen adress.
Steget med temporära går ju att hoppa över. Så fort man står som ägare kan man ju bara beställa skyltarna hem. Men hade varit lite kul med en enorm kö hos polisen för att få tillfälliga gula.
Vadå skulle facket kunna ändra på villkoren över en natt utan att meddela sina medlemmar???Sparrow skrev: ↑23 nov 2023 10:39Eran roliga tanke bygger på ett missförstånd. Facket har ingen skyldighet att betala konfliktersättning. De erbjuder konfliktersättning.Pontus skrev: ↑23 nov 2023 10:23Det är faktiskt en ganska rolig tanke. Speciellt om dom skriver det avtalet och personen i fråga är med i facket redan och väljer att gå ut i strejk samma dag. Då kostar det facket väldigt mycket mer än för Tesla?
Finns det någon max tak på ersättningen ifrån facket? Det rörliga delarna baseras på de senaste 6 månaderna eller?
De kan när de vill ändra konfliktersättningen till vad de vill. Om Tesla försöker någon lustighet så har Facket ingen skyldighet att betala.
Företag i Sverige har länge haft problem att hitta kompetens, vi tappar inte bara på att folk från Sverige flyttar utomlands men även på att det blir svårare att attrahera personal. Sverige har såklart mycket som är bra också men en lägre lönenivå för högkvalificerade tjänster gör det garanterat svårare.
Man får köra utan skyltar till polisen för att hämta de provisoriska. Det är enda resan utan skyltar som tillåts.-JTM3- skrev: ↑23 nov 2023 11:59Jo absolut, får bli en del av nybilsrutinen. Åka till Tesla, kolla över bilen och skriva på, taxi till polisen för att hämta skyltar så man kan åka hem sen med Teslan. Alternativet är ju att man skriver på och sedan hämtar bilen så fort man fått nya skyltarna hemskickade. Så två besök till Tesla. Lite bökigt men vad ska man annars göra?Sparrow skrev: ↑23 nov 2023 11:46Är inte det jobbiga här hur du får hem bilen? Den får ju inte köras utan plåtar. Så du måste antingen köra från Tesla till polisen. Eller vänta till du får hem plåtarna och ta med dig dem till Tesla.-JTM3- skrev: ↑23 nov 2023 11:36Om Tesla levererar bilen precis som vanligt men utan skyltar.
Så får ägaren anmäla skyltarna stulna/tappade. Köa på polisstationen för att få temporära gula skyltar och sedan beställa hem nya till sin egen adress.
Steget med temporära går ju att hoppa över. Så fort man står som ägare kan man ju bara beställa skyltarna hem. Men hade varit lite kul med en enorm kö hos polisen för att få tillfälliga gula.
Du har uppfattat fel. Skyltarna måste skickas.webbu skrev: ↑23 nov 2023 12:52Har jag uppfattat blockaden fel, eller är det så att den endast gäller utdelning och upphämtning av paket/post till/från Teslas lokaler? I så fall borde väl Tesla bara kunna åka till Postnords sorteringscentral och hämta upp plåtarna som de har beställt själva? Jag har själv hämtat paket direkt från Postnords central flera gånger, går utmärkt.