Eftersom facket säger att dom gör detta för dom anställda.
Skulle en rimlig lösning vara att dom som nu strejkar för lägga till sakerna ifrån kollektivavtalet som dom saknar i sina anställningsavtal och Tesla får tala om vad dom anser att det skulle kosta i lägre lön och mindre förmåner?
Alla blir nöjda eller?
Har jag uppfattat blockaden fel, eller är det så att den endast gäller utdelning och upphämtning av paket/post till/från Teslas lokaler? I så fall borde väl Tesla bara kunna åka till Postnords sorteringscentral och hämta upp plåtarna som de har beställt själva? Jag har själv hämtat paket direkt från Postnords central flera gånger, går utmärkt.
Du har uppfattat fel. Skyltarna måste skickas.
De skulle skickas. Jag menar bara att istället för att skyltarna delas ut till Tesla så hämtar Tesla dem av Postnord direkt.
Alternativt att Tesla väljer att skicka skyltarna till en adress i Danmark/Norge och bara åker dit och hämtar dem. Eller måste de levereras till en svensk adress?
Satirens själva uppgift är just att vissa ska tycka den är träffande och rolig medan andra tycka den är smaklös. Har vi fler tecknarbegåvningar startar jag gärna en ny tråd med satirteckningar om konflikten. Kan till och med göra det till en tävling med fina priser.
Har jag uppfattat blockaden fel, eller är det så att den endast gäller utdelning och upphämtning av paket/post till/från Teslas lokaler? I så fall borde väl Tesla bara kunna åka till Postnords sorteringscentral och hämta upp plåtarna som de har beställt själva? Jag har själv hämtat paket direkt från Postnords central flera gånger, går utmärkt.
Du har uppfattat fel. Skyltarna måste skickas.
De skulle skickas. Jag menar bara att istället för att skyltarna delas ut till Tesla så hämtar Tesla dem av Postnord direkt.
Alternativt att Tesla väljer att skicka skyltarna till en adress i Danmark/Norge och bara åker dit och hämtar dem. Eller måste de levereras till en svensk adress?
För att citera Transportstyrelsen:
"Skyltarna skickas till den adress som den registrerade ägaren har i vägtrafikregistret."
Edit: Och för företag gäller:
"Kan jag välja egen leveransadress för paket [med skyltar]?
Nej. Adressen ska vara den officiella som framgår av postnummerservice.se.
Om Tesla levererar bilen precis som vanligt men utan skyltar.
Så får ägaren anmäla skyltarna stulna/tappade. Köa på polisstationen för att få temporära gula skyltar och sedan beställa hem nya till sin egen adress.
Steget med temporära går ju att hoppa över. Så fort man står som ägare kan man ju bara beställa skyltarna hem. Men hade varit lite kul med en enorm kö hos polisen för att få tillfälliga gula.
Så man ska ljuga för polisen? Låter inte som en toppenlösning. Och om anmälningar om stulna/borttappade (hur man nu tappar bort regskyltar) skyltar ökar med ett par tusen procent, du tror inte att svenska myndigheter blir lite skeptiska? Hur ska man kunna visa att man tappat eller fått skyltar stulna om man aldrig ens fått dem levererade? Känns som det finns en del svagheter i din plan..
Om Tesla levererar bilen precis som vanligt men utan skyltar.
Så får ägaren anmäla skyltarna stulna/tappade. Köa på polisstationen för att få temporära gula skyltar och sedan beställa hem nya till sin egen adress.
Steget med temporära går ju att hoppa över. Så fort man står som ägare kan man ju bara beställa skyltarna hem. Men hade varit lite kul med en enorm kö hos polisen för att få tillfälliga gula.
Så man ska ljuga för polisen? Låter inte som en toppenlösning. Och om anmälningar om stulna/borttappade (hur man nu tappar bort regskyltar) skyltar ökar med ett par tusen procent, du tror inte att svenska myndigheter blir lite skeptiska? Hur ska man kunna visa att man tappat eller fått skyltar stulna om man aldrig ens fått dem levererade? Känns som det finns en del svagheter i din plan..
Om Tesla levererar bilen precis som vanligt men utan skyltar.
Så får ägaren anmäla skyltarna stulna/tappade. Köa på polisstationen för att få temporära gula skyltar och sedan beställa hem nya till sin egen adress.
Steget med temporära går ju att hoppa över. Så fort man står som ägare kan man ju bara beställa skyltarna hem. Men hade varit lite kul med en enorm kö hos polisen för att få tillfälliga gula.
Så man ska ljuga för polisen? Låter inte som en toppenlösning. Och om anmälningar om stulna/borttappade (hur man nu tappar bort regskyltar) skyltar ökar med ett par tusen procent, du tror inte att svenska myndigheter blir lite skeptiska? Hur ska man kunna visa att man tappat eller fått skyltar stulna om man aldrig ens fått dem levererade? Känns som det finns en del svagheter i din plan..
Vadå ljuga? Dom är ju stulna...
Det skulle man ju kanske kunna hävda i ett vardigligt språkbruk påverkat av den frustration man känner. Men för stöld krävs tillägnelseuppsåt och att någon "tager" något. Här i bästa fall någon slags olovligt förfogande, om vi bortser från att företag inte kan vara gärningsman.
Det börjar synas lite mer i utländska sajter nu om strejken, framför allt om cirkusen med reg.skyltarna.
Man tycker Sverige är korrupt etc. ska inte köpa svenska produkter typ IKEA. Inte bra!
Ikea är ju inte ett svenskt bolag. Kamprad lämnade landet redan 1973...
Om Tesla levererar bilen precis som vanligt men utan skyltar.
Så får ägaren anmäla skyltarna stulna/tappade. Köa på polisstationen för att få temporära gula skyltar och sedan beställa hem nya till sin egen adress.
Steget med temporära går ju att hoppa över. Så fort man står som ägare kan man ju bara beställa skyltarna hem. Men hade varit lite kul med en enorm kö hos polisen för att få tillfälliga gula.
Så man ska ljuga för polisen? Låter inte som en toppenlösning. Och om anmälningar om stulna/borttappade (hur man nu tappar bort regskyltar) skyltar ökar med ett par tusen procent, du tror inte att svenska myndigheter blir lite skeptiska? Hur ska man kunna visa att man tappat eller fått skyltar stulna om man aldrig ens fått dem levererade? Känns som det finns en del svagheter i din plan..
Då är det ju en dum idé att ta anställning på ett sådant företag om det inte passar dig? Finns massor med tjänster som har krav som inte passar alla (om man bortser från rena kompetenskrav). Kan t ex vara att man måste resa i tjänsten, jobba skift, jobba natt, långa pendlingsavstånd osv…
Vad som passar kan snabbt ändras.
Det räcker med att du får barn eller blir sjuk så är du ju rökt på en "högpresterande" arbetsplats.
Varför är du rökt då? Sjuk får man vara och man har även rätt till föräldraledighet.
En arbetsplats med sån kultur brukar premiera övertidsarbete snarare än vabbande om man säger så. Du kan ju glömma att du får samma löneutveckling som din kollega som kan jobba 60 timmar i veckan medan du snittar 35...
Om dina snittade 35 timmar är utförda på ett högre kompetensplan eller bara lika effektiva som den andres 60 timmar, så ser jag inte något hinder för liknande eller högre ersättning.
Det måste väl rimligen finnas något sätt som Tesla kan komma åt sina skyltar även om Postnord vägrar leverera dem? Jag tänker hämta på plats hos Postnord eller kanske hos Transportstyrelsen.
Kan Postnord vägra Tesla tillgång till sin egendom?
Ett sätt runt det här skulle kunna vara att man på något sätt kan nyregistrera bilen direkt på slutkund så att skylten skickas till denne, man tar med den när man skall hämta ut bilen och tesla monterar på plats. Då skulle posten behöva sätta upp ett system som, eller personer som manuellt, söker i bilregistret för att veta om det är en teslaskylt eller ej (vet inte ens om regnumret är angivet på försändelsen) och jag har väldigt svårt att tro att de rent juridiskt skulle få avstå att dela ut post till privatpersoner eller av Tesla oberoende företag pga av en blockad mot Tesla.
Transportstyrelsens presschef skriver till mig att nej, det finns inga möjligheter att hämta skyltar hos myndigheten:
"Skyltar levereras direkt till en bilägare från vår skylttillverkare utan att gå via Transportstyrelsen. Och det Anna Berggrund sagt till DI stämmer. Vi har inskrivet i vårt avtal med skylttillverkaren att de SKA lämna skyltarna till en postdistributör. Enligt Kammarkollegiets avtal som statliga myndigheter ska använda sig av är Postleverantören i dagsläget PostNord."
Post och Telestyrelsens pressansvarige säger till mig om Postnord agerande:
Som sagt så finns det i postlagen en långtgående utdelningsplikt. PTS följer frågan och har möjlighet att inleda tillsyn.
- Kan du utveckla något om vad som krävs för att PTS _skall_ inleda tillsyn? Behövs ett klagomål från drabbad part, till exempel?
"PTS tillsyn utövas antingen på eget initiativ eller efter inkomna synpunkter/klagomål från allmänheten eller andra aktörer på postmarknaden.
Vi avgör dock självständigt om tillsyn ska inledas. Så det finns ingen automatik i att ett klagomål leder till tillsyn".
Mer än så får jag inte ur dem. Men ett inlämnat klagomål från TM Sweden AB skadar uppenbarligen inte.
Om vi vanligt folk räknas som allmänheten så tar jag gärna information om hur man lämnar synpunkter till PTS. Ju fler som gör det ju större sannolikhet är att dom tillslut måste undersöka skiten?
Det börjar synas lite mer i utländska sajter nu om strejken, framför allt om cirkusen med reg.skyltarna.
Man tycker Sverige är korrupt etc. ska inte köpa svenska produkter typ IKEA. Inte bra!
Tack Elon! IF Metall! Vilka hjältar att skapa den här soppan av principskäl. Pragmatism är inte deras paradgren.
Det börjar synas lite mer i utländska sajter nu om strejken, framför allt om cirkusen med reg.skyltarna.
Man tycker Sverige är korrupt etc. ska inte köpa svenska produkter typ IKEA. Inte bra!
Vi får väl lägga det till den övriga katastrofpubliceringen om Sverige avs gängkriminalitet, koranbränning, antisemitism etc….
Det går bra nu…
Olika krafter arbetar fan stenhårt på att köra Sverige(och andra länder) i botten. När kommer santa Klaus Schwab?
Om Tesla levererar bilen precis som vanligt men utan skyltar.
Så får ägaren anmäla skyltarna stulna/tappade. Köa på polisstationen för att få temporära gula skyltar och sedan beställa hem nya till sin egen adress.
Steget med temporära går ju att hoppa över. Så fort man står som ägare kan man ju bara beställa skyltarna hem. Men hade varit lite kul med en enorm kö hos polisen för att få tillfälliga gula.
Är inte det jobbiga här hur du får hem bilen? Den får ju inte köras utan plåtar. Så du måste antingen köra från Tesla till polisen. Eller vänta till du får hem plåtarna och ta med dig dem till Tesla.
Med lite tur utökas blockaden till polisförbundet snart så att polisen vägrar att befatta sig med ( = stoppa ) Teslor.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 23 nov 2023 14:15
av Xmag
Lustigt nog hittade jag detta om ”Sverigemodellen” inom bikerkulturen.
Ser väldiga likheter med ”Den svenska modellen”
"1 § Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år."
Å andra sidan: "2 kap. 14 § regeringsformen, ‘’En förening av arbetstagare samt arbetsgivare och en förening av arbetsgivare har rätt att vidta stridsåtgärder på arbetsmarknaden’’, om inte annat följer av lag eller avtal.” Det finns vidare ingen rätt till strejk under rådande kollektivavtal."
Tesla Sverige kommer att lägga ut till annan underleverantör med KA och sitta mest och styra från kontoret i Sverige. Håller på denna lösning.
Ja, det har man ju gjort innan. Man har ju t.ex. använt Werksta för garantireparationer (vagnskadegarantin).
Det är ju ett sätt att komma ur det här utan att behöva kollektivavtal.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 23 nov 2023 14:41
av erfaren bilmek
Insane sa Musk.
Jag säger att Europa är inte USA och omvänt.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 23 nov 2023 14:54
av RagWal
Utgår ifrån att skyltarna kan distribueras på annat vis efter några beslut om dispens etc. Kan ju inte vara så att man under påstådd Force Majeure kan få en myndighet att inte fungera.
Vad har vi annars att vänta vid värre kriser än ett företag som inte vill teckna kollektivavtal? "Sorry, men vi kan bara skicka ammunition i det emballaget och enda upphandlade tillverkaren strejkar just nu. Välkommen åter."
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 23 nov 2023 14:56
av Idesta
LO Borgen. De är inte riktigt i ”rätt” tid. Klockan går 35 minuter fel…
LO Borgen. De är inte riktigt i ”rätt” tid. Klockan går 35 minuter fel…
Undrar om de har har rätt tillstånd för sin reklamskylt de satt upp där? Känns osannolikt så kanske något att anmäla.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 23 nov 2023 16:12
av erfaren bilmek
Denna förklarar bättre än jag.
Så hur skall vi ha det?
Som nu att det är frivilligt med KA men när de anställda har sämre villkor än andra så blir det konflikt. Både Tesla och IF Metall följer lagen och det blir en kamp inom lagens ramar.
Utgår ifrån att skyltarna kan distribueras på annat vis efter några beslut om dispens etc. Kan ju inte vara så att man under påstådd Force Majeure kan få en myndighet att inte fungera.
Om Tesla levererar bilen precis som vanligt men utan skyltar.
Så får ägaren anmäla skyltarna stulna/tappade. Köa på polisstationen för att få temporära gula skyltar och sedan beställa hem nya till sin egen adress.
Steget med temporära går ju att hoppa över. Så fort man står som ägare kan man ju bara beställa skyltarna hem. Men hade varit lite kul med en enorm kö hos polisen för att få tillfälliga gula.
Så man ska ljuga för polisen? Låter inte som en toppenlösning. Och om anmälningar om stulna/borttappade (hur man nu tappar bort regskyltar) skyltar ökar med ett par tusen procent, du tror inte att svenska myndigheter blir lite skeptiska? Hur ska man kunna visa att man tappat eller fått skyltar stulna om man aldrig ens fått dem levererade? Känns som det finns en del svagheter i din plan..
Man borde inte behöva blanda in polisen.
Kan inte Tesla överlåta bilen till köparen utan regskyltar. Den nya ägaren kontaktar transportstyrelsen och berättat att bilen saknar skyltar varvid man behöver beställa nya?