Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 10 jun 2022 21:23
Billiga mil verkligen 

https://teslaclubsweden.se/forum/
Är ju trevligt om den rullat som 60a länge då det minskar degraderingen. Det troligaste är kanske att den uppgraderats 2019, var väl då de sänkte priset drastiskt om jag minns rätt.flipmac skrev:Vad tror ni om denna? Jag har mest kollat på senare årsmodeller men gissar att denna har ap1 och mcu1 samt inte ccs-uppgraderad. Enligt car.info är det en 60d men det verkar ju stämma med mjukvaruuppgraderingen till 75d.
Något annat att tänka på med 2016?
Tesla Model X 75D 6-sits Free Suc https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /101701141
Chrille84 skrev:https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /101812364
Varför så lågt pris? Ligger ju 300’ under motsvarande andra.
Chrille84 skrev:Ja - något lurt känns det onekligen.
Ni lär väl vilja ha en som inte är "moms-smittad"? Det är väl det viktigaste kan jag tänka mig. Importerad bil = helförsäkring från dag 1 också, men det hade du koll på redan ser jag nu när jag skriversimahl skrev:Har börjat kika lite på en tesla model 3 som förmånsbil. Då min chef inte gillar planering så lutar det åt en import från någon av alla dessa som finns på blocket.
Jag själv bryr mig inte då det handlar om en förmånsbil, har den gått 500-1000 mil gör mig ingenting då jag är van att köra sådan bil som förmånsbil för att kunna hantera snabba byten när det väl gäller.
Hur som...
1. Spelar det någon roll för mig om man tar en importerad tesla 3 som förmånsbil?
2. Förmånsvärdet förändras inte?
3. Försäkringen är dyrare men mig spelar det väl ingen roll?
4. Handlar främst om en RWD, men har lite svårt att förstå skillnaden på nedan
4a. sr+
4b "nya 60kwh-batteriet"
4c lpf-batteri, hur vet man vilka som har det? känns som det är värt att satsa på. Kör oftast till och från jobbet = 8 m tor men blir en hel del långa resor så vill ha så lång range som möjligt. lr är antagligen inget alternativ..
Min chef har tidigare kört importerad dodge via företaget så antar han vet vad skillnaden är. Försäkring är vad den är. Vad är momssmittad bil?TobbeTesla skrev:Ni lär väl vilja ha en som inte är "moms-smittad"? Det är väl det viktigaste kan jag tänka mig. Importerad bil = helförsäkring från dag 1 också, men det hade du koll på redan ser jag nu när jag skriversimahl skrev:Har börjat kika lite på en tesla model 3 som förmånsbil. Då min chef inte gillar planering så lutar det åt en import från någon av alla dessa som finns på blocket.
Jag själv bryr mig inte då det handlar om en förmånsbil, har den gått 500-1000 mil gör mig ingenting då jag är van att köra sådan bil som förmånsbil för att kunna hantera snabba byten när det väl gäller.
Hur som...
1. Spelar det någon roll för mig om man tar en importerad tesla 3 som förmånsbil?
2. Förmånsvärdet förändras inte?
3. Försäkringen är dyrare men mig spelar det väl ingen roll?
4. Handlar främst om en RWD, men har lite svårt att förstå skillnaden på nedan
4a. sr+
4b "nya 60kwh-batteriet"
4c lpf-batteri, hur vet man vilka som har det? känns som det är värt att satsa på. Kör oftast till och från jobbet = 8 m tor men blir en hel del långa resor så vill ha så lång range som möjligt. lr är antagligen inget alternativ..
En bil som varit privatägd är "momssmittad" då halva momsen inte går att dra av. Dvs man vill att bilen ska ha ägts av företag hela tiden, då kan man fortsätta dra av halva momsen.simahl skrev:Min chef har tidigare kört importerad dodge via företaget så antar han vet vad skillnaden är. Försäkring är vad den är. Vad är momssmittad bil?TobbeTesla skrev:Ni lär väl vilja ha en som inte är "moms-smittad"? Det är väl det viktigaste kan jag tänka mig. Importerad bil = helförsäkring från dag 1 också, men det hade du koll på redan ser jag nu när jag skriversimahl skrev:Har börjat kika lite på en tesla model 3 som förmånsbil. Då min chef inte gillar planering så lutar det åt en import från någon av alla dessa som finns på blocket.
Jag själv bryr mig inte då det handlar om en förmånsbil, har den gått 500-1000 mil gör mig ingenting då jag är van att köra sådan bil som förmånsbil för att kunna hantera snabba byten när det väl gäller.
Hur som...
1. Spelar det någon roll för mig om man tar en importerad tesla 3 som förmånsbil?
2. Förmånsvärdet förändras inte?
3. Försäkringen är dyrare men mig spelar det väl ingen roll?
4. Handlar främst om en RWD, men har lite svårt att förstå skillnaden på nedan
4a. sr+
4b "nya 60kwh-batteriet"
4c lpf-batteri, hur vet man vilka som har det? känns som det är värt att satsa på. Kör oftast till och från jobbet = 8 m tor men blir en hel del långa resor så vill ha så lång range som möjligt. lr är antagligen inget alternativ..
Så det är surare för företaget, men för mig spelar det ingen roll?TobbeTesla skrev:En bil som varit privatägd är "momssmittad" då halva momsen inte går att dra av. Dvs man vill att bilen ska ha ägts av företag hela tiden, då kan man fortsätta dra av halva momsen.simahl skrev:Min chef har tidigare kört importerad dodge via företaget så antar han vet vad skillnaden är. Försäkring är vad den är. Vad är momssmittad bil?TobbeTesla skrev:Ni lär väl vilja ha en som inte är "moms-smittad"? Det är väl det viktigaste kan jag tänka mig. Importerad bil = helförsäkring från dag 1 också, men det hade du koll på redan ser jag nu när jag skriversimahl skrev:Har börjat kika lite på en tesla model 3 som förmånsbil. Då min chef inte gillar planering så lutar det åt en import från någon av alla dessa som finns på blocket.
Jag själv bryr mig inte då det handlar om en förmånsbil, har den gått 500-1000 mil gör mig ingenting då jag är van att köra sådan bil som förmånsbil för att kunna hantera snabba byten när det väl gäller.
Hur som...
1. Spelar det någon roll för mig om man tar en importerad tesla 3 som förmånsbil?
2. Förmånsvärdet förändras inte?
3. Försäkringen är dyrare men mig spelar det väl ingen roll?
4. Handlar främst om en RWD, men har lite svårt att förstå skillnaden på nedan
4a. sr+
4b "nya 60kwh-batteriet"
4c lpf-batteri, hur vet man vilka som har det? känns som det är värt att satsa på. Kör oftast till och från jobbet = 8 m tor men blir en hel del långa resor så vill ha så lång range som möjligt. lr är antagligen inget alternativ..
Om du bara kommer behöva betala förmånsvärdet och din arbetsgivare inte bryr sig alls vad bilen kostar dem så spelar det ingen roll nej. Låter idiotiskt av arbetsgivaren dock. Många företag har ju dock förmånsbilar som ska vara "kostnadsneutrala för arbetsgivaren" där den anställde får stå för nettokostnaden för bilen. Isf spelar det roll.simahl skrev:Så det är surare för företaget, men för mig spelar det ingen roll?TobbeTesla skrev:En bil som varit privatägd är "momssmittad" då halva momsen inte går att dra av. Dvs man vill att bilen ska ha ägts av företag hela tiden, då kan man fortsätta dra av halva momsen.simahl skrev:Min chef har tidigare kört importerad dodge via företaget så antar han vet vad skillnaden är. Försäkring är vad den är. Vad är momssmittad bil?TobbeTesla skrev:Ni lär väl vilja ha en som inte är "moms-smittad"? Det är väl det viktigaste kan jag tänka mig. Importerad bil = helförsäkring från dag 1 också, men det hade du koll på redan ser jag nu när jag skriversimahl skrev:Har börjat kika lite på en tesla model 3 som förmånsbil. Då min chef inte gillar planering så lutar det åt en import från någon av alla dessa som finns på blocket.
Jag själv bryr mig inte då det handlar om en förmånsbil, har den gått 500-1000 mil gör mig ingenting då jag är van att köra sådan bil som förmånsbil för att kunna hantera snabba byten när det väl gäller.
Hur som...
1. Spelar det någon roll för mig om man tar en importerad tesla 3 som förmånsbil?
2. Förmånsvärdet förändras inte?
3. Försäkringen är dyrare men mig spelar det väl ingen roll?
4. Handlar främst om en RWD, men har lite svårt att förstå skillnaden på nedan
4a. sr+
4b "nya 60kwh-batteriet"
4c lpf-batteri, hur vet man vilka som har det? känns som det är värt att satsa på. Kör oftast till och från jobbet = 8 m tor men blir en hel del långa resor så vill ha så lång range som möjligt. lr är antagligen inget alternativ..
Känns väl ändå ganska onödigt att välja en importerad som kostar företaget typ dubbelt så mycket, importerade brukar ändå knappt vara billigare ändå. Sen riskerar man bilar som varit krockade och repareras halvtaffligt och sen importerats till Sverige. Brukar ofta gå via nån öststat isf men inte alltid.simahl skrev:Verkar som att mitt svar inte kom fram men...
Min arbetsgivare bryr sig inte, får välja ganska fritt annars vet han att jag söker mig till annat. Varit så pass länge att jag får något "extra"
Kostnadsneutrala bilar existerar inte hos oss, så länge man kan övertala VD att man förtjänar bilen så är det lugnt. Har fastnat för el-bil och 500-600 tkr kan jag inte hitta någon bättre än en M3/M3SR+ importerad eller ej.
Alla SR+ med chassinummer som börjar på LRW (dvs är tillverkade i kina) och har svarta lister runt fönstren har LFP-batteri.simahl skrev:4c lpf-batteri, hur vet man vilka som har det?
Min 100D från december 2017 har fri SuC.Remuz skrev:Finns ett fåtal P100D med fri suc, inga 100D. 90D borde finnas dock...
Men bara för förste ägaren?improwise skrev:Min 100D från december 2017 har fri SuC.Remuz skrev:Finns ett fåtal P100D med fri suc, inga 100D. 90D borde finnas dock...
Prisrekord. Inga vinterdäck heller. Men vad är atom?Tellus skrev:Model Y LR 2021, med atom, blybatteri och lilla HV batteriet för 860![]()
https://www.blocket.se/annons/skane/tes ... /102715146