Sida 148 av 231

Re: VW I.D

Postat: 07 dec 2020 12:37
av Dasko
Har även jag beställt en 1st MAX.
Lite nyfiken, vad fick du för uppskattad leveranstid av handlaren?

Re: VW I.D

Postat: 07 dec 2020 12:38
av Dasko
iAkita skrev:
Skabb1 skrev:
iAkita skrev:
Sådär, då var en ID4 1st max beställd och en lång och jobbig väntan på bilen påbörjad! Det ska bli spännande att se vad den går för om SECC genomförs på samma sätt som 2020 även kommande sommar.
Spännande. Grattis! Håll oss uppdaterade!

Vad gjorde att du valde MAX framöver 1st?

Jag har försökt forska lite om skillnaden men VW utrustningslista på webben är ganska hafsigt ihopslängd upplever jag. Bland annat funderar jag på skillnaden i förarstödsystem modellerna emellan. Kan någon bringa klarhet?
Tack! ID4 1st skulle vara ett ganska stort steg ner i utrustningsnivå jämfört med min e-Niro, så den kändes inte aktuell (även om den säljs till ett fyndpris med tanke på vad man får). Den utrustning utöver 1st som jag får med Max som jag är mest intresserad av är LED-matrix, bättre och elektriskt reglerade stolar med svankstöd och massagefunktion, travel assist istället för lane assist, akusikglas, och motoriserad baklucka med rörelsesensor. Sen skadar det inte att den har HUD och panoramaglastak, även om det inte hade varit en dealbreaker.
Har även jag beställt en 1st MAX.
Lite nyfiken, vad fick du för uppskattad leveranstid av handlaren?

Re: VW I.D

Postat: 07 dec 2020 12:41
av iAkita
Dasko skrev:
iAkita skrev:
Skabb1 skrev:
iAkita skrev:
Sådär, då var en ID4 1st max beställd och en lång och jobbig väntan på bilen påbörjad! Det ska bli spännande att se vad den går för om SECC genomförs på samma sätt som 2020 även kommande sommar.
Spännande. Grattis! Håll oss uppdaterade!

Vad gjorde att du valde MAX framöver 1st?

Jag har försökt forska lite om skillnaden men VW utrustningslista på webben är ganska hafsigt ihopslängd upplever jag. Bland annat funderar jag på skillnaden i förarstödsystem modellerna emellan. Kan någon bringa klarhet?
Tack! ID4 1st skulle vara ett ganska stort steg ner i utrustningsnivå jämfört med min e-Niro, så den kändes inte aktuell (även om den säljs till ett fyndpris med tanke på vad man får). Den utrustning utöver 1st som jag får med Max som jag är mest intresserad av är LED-matrix, bättre och elektriskt reglerade stolar med svankstöd och massagefunktion, travel assist istället för lane assist, akusikglas, och motoriserad baklucka med rörelsesensor. Sen skadar det inte att den har HUD och panoramaglastak, även om det inte hade varit en dealbreaker.
Har även jag beställt en 1st MAX.
Lite nyfiken, vad fick du för uppskattad leveranstid av handlaren?
Grattis! Säljaren var väldigt vag angående leveranstid och ville inte lova för mycket, men antagligen andra halvan av mars någon gång. Du då?

Re: VW I.D

Postat: 07 dec 2020 12:44
av jbark
iAkita skrev:
Skabb1 skrev:
iAkita skrev:
Sådär, då var en ID4 1st max beställd och en lång och jobbig väntan på bilen påbörjad! Det ska bli spännande att se vad den går för om SECC genomförs på samma sätt som 2020 även kommande sommar.
Spännande. Grattis! Håll oss uppdaterade!

Vad gjorde att du valde MAX framöver 1st?

Jag har försökt forska lite om skillnaden men VW utrustningslista på webben är ganska hafsigt ihopslängd upplever jag. Bland annat funderar jag på skillnaden i förarstödsystem modellerna emellan. Kan någon bringa klarhet?
Tack! ID4 1st skulle vara ett ganska stort steg ner i utrustningsnivå jämfört med min e-Niro, så den kändes inte aktuell (även om den säljs till ett fyndpris med tanke på vad man får). Den utrustning utöver 1st som jag får med Max som jag är mest intresserad av är LED-matrix, bättre och elektriskt reglerade stolar med svankstöd och massagefunktion, travel assist istället för lane assist, akusikglas, och motoriserad baklucka med rörelsesensor. Sen skadar det inte att den har HUD och panoramaglastak, även om det inte hade varit en dealbreaker.
Hur är det med nyckelfritt system på 1st? Är det bara i bilen eller även så att man slipper ta upp den för att komma in?

Re: VW I.D

Postat: 07 dec 2020 12:46
av Dasko
iAkita skrev:
Dasko skrev:
iAkita skrev:
Skabb1 skrev:
iAkita skrev:
Sådär, då var en ID4 1st max beställd och en lång och jobbig väntan på bilen påbörjad! Det ska bli spännande att se vad den går för om SECC genomförs på samma sätt som 2020 även kommande sommar.
Spännande. Grattis! Håll oss uppdaterade!

Vad gjorde att du valde MAX framöver 1st?

Jag har försökt forska lite om skillnaden men VW utrustningslista på webben är ganska hafsigt ihopslängd upplever jag. Bland annat funderar jag på skillnaden i förarstödsystem modellerna emellan. Kan någon bringa klarhet?
Tack! ID4 1st skulle vara ett ganska stort steg ner i utrustningsnivå jämfört med min e-Niro, så den kändes inte aktuell (även om den säljs till ett fyndpris med tanke på vad man får). Den utrustning utöver 1st som jag får med Max som jag är mest intresserad av är LED-matrix, bättre och elektriskt reglerade stolar med svankstöd och massagefunktion, travel assist istället för lane assist, akusikglas, och motoriserad baklucka med rörelsesensor. Sen skadar det inte att den har HUD och panoramaglastak, även om det inte hade varit en dealbreaker.
Har även jag beställt en 1st MAX.
Lite nyfiken, vad fick du för uppskattad leveranstid av handlaren?
Grattis! Säljaren var väldigt vag angående leveranstid och ville inte lova för mycket, men antagligen andra halvan av mars någon gång. Du då?
Tack detsamma!
"Början av sommaren i bästa fall". Står dock Q1 när jag loggar in på "min wolkswagen".

Re: VW I.D

Postat: 07 dec 2020 12:52
av iAkita
jbark skrev:
iAkita skrev:
Skabb1 skrev:
iAkita skrev:
Sådär, då var en ID4 1st max beställd och en lång och jobbig väntan på bilen påbörjad! Det ska bli spännande att se vad den går för om SECC genomförs på samma sätt som 2020 även kommande sommar.
Spännande. Grattis! Håll oss uppdaterade!

Vad gjorde att du valde MAX framöver 1st?

Jag har försökt forska lite om skillnaden men VW utrustningslista på webben är ganska hafsigt ihopslängd upplever jag. Bland annat funderar jag på skillnaden i förarstödsystem modellerna emellan. Kan någon bringa klarhet?
Tack! ID4 1st skulle vara ett ganska stort steg ner i utrustningsnivå jämfört med min e-Niro, så den kändes inte aktuell (även om den säljs till ett fyndpris med tanke på vad man får). Den utrustning utöver 1st som jag får med Max som jag är mest intresserad av är LED-matrix, bättre och elektriskt reglerade stolar med svankstöd och massagefunktion, travel assist istället för lane assist, akusikglas, och motoriserad baklucka med rörelsesensor. Sen skadar det inte att den har HUD och panoramaglastak, även om det inte hade varit en dealbreaker.
Hur är det med nyckelfritt system på 1st? Är det bara i bilen eller även så att man slipper ta upp den för att komma in?
I 1st Max räcker det att du har nyckeln med dig, men det gör det inte i 1st om jag förstår det rätt.

Re: VW I.D

Postat: 07 dec 2020 13:52
av Yeahman82
Dasko skrev:
iAkita skrev:
Grattis! Säljaren var väldigt vag angående leveranstid och ville inte lova för mycket, men antagligen andra halvan av mars någon gång. Du då?
Tack detsamma!
"Början av sommaren i bästa fall". Står dock Q1 när jag loggar in på "min wolkswagen".
Jag har också beställd en Max. Grattis till oss :-)

Jag var faktiskt i kontakt med handlaren idag och han sa att jag kan räkna med leverans "någonstans i slutet feb början av mars, enligt den senaste informationen jag har från VW". Underligt att de ger så olika prognoser.

Jag ser förresten ingenting om leveranstid på "Min Volkswagen" utan där står det bara att bilen är beställd. Var ser ni den informationen?

Re: VW I.D

Postat: 07 dec 2020 14:07
av jbark
iAkita skrev:
jbark skrev:
iAkita skrev:
Skabb1 skrev:
iAkita skrev:
Sådär, då var en ID4 1st max beställd och en lång och jobbig väntan på bilen påbörjad! Det ska bli spännande att se vad den går för om SECC genomförs på samma sätt som 2020 även kommande sommar.
Spännande. Grattis! Håll oss uppdaterade!

Vad gjorde att du valde MAX framöver 1st?

Jag har försökt forska lite om skillnaden men VW utrustningslista på webben är ganska hafsigt ihopslängd upplever jag. Bland annat funderar jag på skillnaden i förarstödsystem modellerna emellan. Kan någon bringa klarhet?
Tack! ID4 1st skulle vara ett ganska stort steg ner i utrustningsnivå jämfört med min e-Niro, så den kändes inte aktuell (även om den säljs till ett fyndpris med tanke på vad man får). Den utrustning utöver 1st som jag får med Max som jag är mest intresserad av är LED-matrix, bättre och elektriskt reglerade stolar med svankstöd och massagefunktion, travel assist istället för lane assist, akusikglas, och motoriserad baklucka med rörelsesensor. Sen skadar det inte att den har HUD och panoramaglastak, även om det inte hade varit en dealbreaker.
Hur är det med nyckelfritt system på 1st? Är det bara i bilen eller även så att man slipper ta upp den för att komma in?
I 1st Max räcker det att du har nyckeln med dig, men det gör det inte i 1st om jag förstår det rätt.
Ja det är så jag tolkat det med tyvärr. Lite synd då vi har det som krav och en max blir för dyr med tanke på laddnätverket kontra Tesla. Det lutar nog mot en sr+ för oss då.

Re: VW I.D

Postat: 07 dec 2020 14:32
av Dasko
Yeahman82 skrev:
Dasko skrev:
iAkita skrev:
Grattis! Säljaren var väldigt vag angående leveranstid och ville inte lova för mycket, men antagligen andra halvan av mars någon gång. Du då?
Tack detsamma!
"Början av sommaren i bästa fall". Står dock Q1 när jag loggar in på "min wolkswagen".
Jag har också beställd en Max. Grattis till oss :-)

Jag var faktiskt i kontakt med handlaren idag och han sa att jag kan räkna med leverans "någonstans i slutet feb början av mars, enligt den senaste informationen jag har från VW". Underligt att de ger så olika prognoser.

Jag ser förresten ingenting om leveranstid på "Min Volkswagen" utan där står det bara att bilen är beställd. Var ser ni den informationen?
Du har rätt.
Inser att jag blandar ihop saker. Det var avtalet det stod Q1 på.

Re: VW I.D

Postat: 07 dec 2020 16:00
av iAkita
jbark skrev:
iAkita skrev:
jbark skrev:

Hur är det med nyckelfritt system på 1st? Är det bara i bilen eller även så att man slipper ta upp den för att komma in?
I 1st Max räcker det att du har nyckeln med dig, men det gör det inte i 1st om jag förstår det rätt.
Ja det är så jag tolkat det med tyvärr. Lite synd då vi har det som krav och en max blir för dyr med tanke på laddnätverket kontra Tesla. Det lutar nog mot en sr+ för oss då.
Fast du kan få en del rabatt på ID4 Max, vilket gör att den kostar ganska exakt lika mycket som en SR+ (mindre om du vill ha dragkrok). Då får du en större och bättre utrustad bil med 77 kWh tillgänglig batterikapacitet, jämfört med 49 kWh i Model 3 SR+ (enligt "Teslabjörns" tester). Prestandamässigt vinner såklart Teslan överlägset, om det är viktigt för dig.

Re: VW I.D

Postat: 07 dec 2020 19:42
av Revoltra
Beställde en 1d4 1st. Tycker den verkar prisvärd.

edit: nähä det blev ingen beställning än, måste skriva på några papper först.

Re: VW I.D

Postat: 07 dec 2020 20:28
av Maw
Har också beställt en Id4 Max, en vit. Avgörande för mig jämfört med den enklare Id4 var att det enligt Skatteverkets bilförmånsberäkning knappt skiljer något i förmånsvärde så som förmånsbil blir merkostnaden inte speciellt stor. Tror det skulle skilja mindre än 500 kr per månad i nettolöneavdrag.

Utrustning på Max som jag värdesätter mycket är Matrix led, Travel assist, traffic alert, panoramatak, bättre stolar med bättre klädsel, större skärm, DCC, HUD, 3-zons klima, passagerarskydssystem, akustikrutor och elbaklucka.
Har en lite förhoppning om att det ska vara uppgraderat ljudsystem också, har sett en del filmklipp på Id4 med sub i bagaget och dubbla högtalare i bakdörrarna. Men det är nog ganska osannolikt att det blir det.

Större fälgar hade jag nog helst varit utan men det får gå ;)

Re: VW I.D

Postat: 07 dec 2020 20:37
av mikebike
Jag skulle kunna betala extra för att slippa glastak.

Re: VW I.D

Postat: 07 dec 2020 20:48
av Bjelke
mikebike skrev:
Jag skulle kunna betala extra för att slippa glastak.
Samma här, oavsett bil... försökte med min Tesla från 2018 men det gick inte för sig se :lol:
(Dom hade ”nyligen” slutat med det alternativet)

Re: VW I.D

Postat: 07 dec 2020 21:03
av iAkita
mikebike skrev:
Jag skulle kunna betala extra för att slippa glastak.
Jag är inte heller överdrivet förtjust i det, men ID4 har iallafall ett motoriserat solskydd som man kan stänga om man vill slippa ha solen i huvudet.

Re: VW I.D

Postat: 07 dec 2020 21:22
av mikebike
iAkita skrev:
mikebike skrev:
Jag skulle kunna betala extra för att slippa glastak.
Jag är inte heller överdrivet förtjust i det, men ID4 har iallafall ett motoriserat solskydd som man kan stänga om man vill slippa ha solen i huvudet.
Det är mest ljud, men även ljud och dyra reparationskostnader jag tänker på.

Re: VW I.D

Postat: 07 dec 2020 23:02
av martinot
Mickep skrev:
I staterna får man tydligen 3 års!!! fri snabbladdning på 150 kW stationerna på electrify america. Varför får man inte samma på ionity i EU?
Har också noterat det innan, och håller med om att det är inkonsekvent. Trist att VAG inte bjuder på samma deal för oss i Europa (där är det ju mer lika globalt på Tesla-sidan).

Re: VW I.D

Postat: 07 dec 2020 23:05
av 4dy
martinot skrev:
Mickep skrev:
I staterna får man tydligen 3 års!!! fri snabbladdning på 150 kW stationerna på electrify america. Varför får man inte samma på ionity i EU?
Har också noterat det innan, och håller med om att det är inkonsekvent. Trist att VAG inte bjuder på samma deal för oss i Europa (där är det ju mer lika globalt på Tesla-sidan).

Det är ju en struntsumma. Man kan säkert pruta 5 tusen på nåt annat hur lätt som helst.

Re: VW I.D

Postat: 07 dec 2020 23:09
av martinot
taliz skrev:
vigge50 skrev:
taliz skrev:
På tal om ID4 så skall det tydligen levereras 4000 bilar nu i december.
Men de verkar alla hamna i Tyskland och Nederländerna vad jag förstår.

Förövrigt är ju 587 fortfarande en hel del mer än 549. ;)
Vad får du 549 ifrån? Tesla har höjt priserna så en SR+ kostar 579 och sen tillkommer 12 för dragkrok och 9 för destination avgift. Så nä, en Model 3 med dragkrok skulle kostat mer.
549 på lagerbilar.
Ahh. Bra pris (grymt mycket elbil för pengarna, om modellen passar).

Re: VW I.D

Postat: 07 dec 2020 23:13
av martinot
iAkita skrev:
jbark skrev:
iAkita skrev:
Skabb1 skrev:
iAkita skrev:
Sådär, då var en ID4 1st max beställd och en lång och jobbig väntan på bilen påbörjad! Det ska bli spännande att se vad den går för om SECC genomförs på samma sätt som 2020 även kommande sommar.
Spännande. Grattis! Håll oss uppdaterade!

Vad gjorde att du valde MAX framöver 1st?

Jag har försökt forska lite om skillnaden men VW utrustningslista på webben är ganska hafsigt ihopslängd upplever jag. Bland annat funderar jag på skillnaden i förarstödsystem modellerna emellan. Kan någon bringa klarhet?
Tack! ID4 1st skulle vara ett ganska stort steg ner i utrustningsnivå jämfört med min e-Niro, så den kändes inte aktuell (även om den säljs till ett fyndpris med tanke på vad man får). Den utrustning utöver 1st som jag får med Max som jag är mest intresserad av är LED-matrix, bättre och elektriskt reglerade stolar med svankstöd och massagefunktion, travel assist istället för lane assist, akusikglas, och motoriserad baklucka med rörelsesensor. Sen skadar det inte att den har HUD och panoramaglastak, även om det inte hade varit en dealbreaker.
Hur är det med nyckelfritt system på 1st? Är det bara i bilen eller även så att man slipper ta upp den för att komma in?
I 1st Max räcker det att du har nyckeln med dig, men det gör det inte i 1st om jag förstår det rätt.
Låter ju inte alls som nyckellöst då (låter snarare som precis alla gamla ICE fungerat de senaste 10 åren), eller har jag missat något?

Men grattis till ny bil (som jag tycker verkar extremt vettig i mycket övrigt), och förstår att det är spännande tider att vänta! :)

Re: VW I.D

Postat: 08 dec 2020 03:06
av PapaD
12 V problemet är löst tillsammans med OTA patchen, det låter ju bra. Samtidigt tycks de inte ta kontroll över mjukvaruuppdatering utan låter Continental sköta det. De förstår verkligen inte vertikal integrering alls.
https://insideevs.com/news/458898/volks ... nctioning/

Re: VW I.D

Postat: 08 dec 2020 08:53
av Mickep
Vad bra att det verkar löst. Få se vad de hittar på i framtiden.
Min dator brickades en gång efter en linuxuppdatering, så även den säkraste system kan fallera med uppdateringar. (tips, var inte först utan vänta några dagar och låt de naiva drabbas först av ev oförutsedda funktioner)

Re: VW I.D

Postat: 08 dec 2020 13:59
av Bjelke
mikebike skrev:
iAkita skrev:
mikebike skrev:
Jag skulle kunna betala extra för att slippa glastak.
Jag är inte heller överdrivet förtjust i det, men ID4 har iallafall ett motoriserat solskydd som man kan stänga om man vill slippa ha solen i huvudet.
Det är mest ljud, men även ljud och dyra reparationskostnader jag tänker på.
Ungefär lika för mig, med tillägget att glastaket inte tillför någon som helst nytta eller glädje för mig whatsoever,
det är verkligen att betala extra för något helt meningslöst med sämre funktion (för mig iaf).
Jag har (nästan) full förståelse för att en del vill ha det, men då borde det vara ett tillval.

Re: VW I.D

Postat: 08 dec 2020 17:55
av HelectriC
På Ipace bör man välja till glastak annars får man en bil som tydligen transporterar in vägljud ordentlig i bilen. Plåttaket isolerar alltså mindre än glastaket.

För övrigt så är det öppningsbara glastaket det jag saknar mest från Model S. Det var helt fantastiskt!

Re: VW I.D

Postat: 08 dec 2020 21:40
av mati
HelectriC skrev:
På Ipace bör man välja till glastak annars får man en bil som tydligen transporterar in vägljud ordentlig i bilen. Plåttaket isolerar alltså mindre än glastaket.

För övrigt så är det öppningsbara glastaket det jag saknar mest från Model S. Det var helt fantastiskt!
Håller med. Att öppna glastaket är det första jag gör när jag sätter mig i bilen på sommarn. Första milen rullar jag genom skogslandskap, man hör fågelkvitter, man känner alla dofter. Det är som att åka cab. Okej, framme på större vägar stänger jag taket fort som fanken igen. Dieselos och brum-brum buller kan jag vara utan. Men det öppningsbara panoramataket är bland det bästa med hela bilen.