Sida 148 av 239
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 14 dec 2022 20:27
av kalle_sala
Dagfinn skrev:Jimboo99 skrev:Dagfinn skrev:Nu jävlar kom sms:et, upphämtning bokat tisdag 20e!
Grattis! Har du beställt X eller S?
X Plaid, svart med vita säten och 20".
Vars ska du hämta upp den nånstans?
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 14 dec 2022 20:28
av Dagfinn
kalle_sala skrev:Dagfinn skrev:Jimboo99 skrev:Dagfinn skrev:Nu jävlar kom sms:et, upphämtning bokat tisdag 20e!
Grattis! Har du beställt X eller S?
X Plaid, svart med vita säten och 20".
Vars ska du hämta upp den nånstans?
Göteborg, Exportgatan.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 14 dec 2022 20:52
av Nect
Snart kommer vi se en drös med nya S och X som bara snurrar runt när alla vill prova prestandan mitt i vintern

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 14 dec 2022 20:54
av Dansken
Bara jag som skickar ”kontroll sms” till mig själva varje kvart, för att kontrollera om telefonen fortfarande fungerar?
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 14 dec 2022 21:37
av bjornnilsson
southofcold skrev:fth skrev:southofcold skrev:Hej i tråden,
Nyfiken fråga men är det någon som har ett reservationsnummer som är "högre" än RN114417580 och som har fått leveransbesked?
Det var nog rätt många som beställde S/X
innan lanseringen av refresh, dom ligger ju rimligen före oss som beställde direkt efter eventet.
/fth
Så är det säkert. Det var lite det som jag "undrade över". Kanske skall vända på fråga - vad har ni som fått lev. besked för RN-nummer (5 första siffrorna)? Vill försöka förstå hur "långt bak i kön" jag ligger och när jag rimligen kan förvänta mig en bil. Man börjar ju - som vissa andra här också - bli lite sugen.
RN1144188xx här så våra RN är väldigt nära. Beställde Plaid tidig morgon efter eventet. Jag är klar såtillvida att jag fått bud på inbytesbilen som jag accepterat men ingen slutfaktura/VIN och leveransdatum Jan-Mars. Det kanske är så ändå att Tesla går efter beställningsordning och vi kanske får glädja oss åt våra bilar i Mars istället. Det blir nog bra det med.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 14 dec 2022 21:46
av AKarlsson
Syns det några parkeringssensorer?
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 14 dec 2022 21:51
av Tars
Dansken skrev:Bara jag som skickar ”kontroll sms” till mig själva varje kvart, för att kontrollera om telefonen fortfarande fungerar?
BANANER I FRUNKEN!!!!
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 14 dec 2022 22:08
av Milo14
bjornnilsson skrev:southofcold skrev:fth skrev:southofcold skrev:Hej i tråden,
Nyfiken fråga men är det någon som har ett reservationsnummer som är "högre" än RN114417580 och som har fått leveransbesked?
Det var nog rätt många som beställde S/X
innan lanseringen av refresh, dom ligger ju rimligen före oss som beställde direkt efter eventet.
/fth
Så är det säkert. Det var lite det som jag "undrade över". Kanske skall vända på fråga - vad har ni som fått lev. besked för RN-nummer (5 första siffrorna)? Vill försöka förstå hur "långt bak i kön" jag ligger och när jag rimligen kan förvänta mig en bil. Man börjar ju - som vissa andra här också - bli lite sugen.
RN1144188xx här så våra RN är väldigt nära. Beställde Plaid tidig morgon efter eventet. Jag är klar såtillvida att jag fått bud på inbytesbilen som jag accepterat men ingen slutfaktura/VIN och leveransdatum Jan-Mars. Det kanske är så ändå att Tesla går efter beställningsordning och vi kanske får glädja oss åt våra bilar i Mars istället. Det blir nog bra det med.
Vi har RN114214662 och bilen (MS LR) var med på båten till Zeebrugge. Har inte fått sms än men "lovad leverans" av säljaren i Malmö innan nyår. Beställde bilen 18 nov 2020
Micke
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 14 dec 2022 22:25
av Pontus
Dansken skrev:Bara jag som skickar ”kontroll sms” till mig själva varje kvart, för att kontrollera om telefonen fortfarande fungerar?
Kan du skicka ett till mig också, jag börjar misstänka att min telefon också gått sönder.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 15 dec 2022 00:38
av SR-71-BlackBird
Hur gör ni med FSD, funderar på att nöja mig med ”uppgraderad autopilot”.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 15 dec 2022 04:22
av Dafro
Roligt att läsa denna tråden just nu, ni är som barn på julafton.
Men förstår er helt, lång väntan på något gott.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 15 dec 2022 06:49
av PhR34k
SR-71-BlackBird skrev:Hur gör ni med FSD, funderar på att nöja mig med ”uppgraderad autopilot”.
Jag tycker autopilot räcker. Har testat både autopilot och uppgraderad autopilot.
Har ej testat fsd men det enda jag saknade när jag hade enbart autopilot mot uppgraderad autopilot var filbytet som blir lite drygt om man inte har det men det är ändå ok.
När alla funktionerna funkar i Sverige kan jag absolut tänka mig att betala för det men med tanke på hur svårt dom har att få till en fungerande automatiskt vindrutetorkare eller helljus avbländade så undrar jag hur länge det dröjer innan fsd faktiskt kommer fungera.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 15 dec 2022 07:20
av Legato
SR-71-BlackBird skrev:Hur gör ni med FSD, funderar på att nöja mig med ”uppgraderad autopilot”.
FSD är helt otänkbart för mig. Ger ju inget mervärde överhuvudtaget. Gör den det i framtiden så köper jag till det då.
För mig är valet mellan EAP eller inget.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 15 dec 2022 07:22
av fakerlind
Legato skrev:SR-71-BlackBird skrev:Hur gör ni med FSD, funderar på att nöja mig med ”uppgraderad autopilot”.
FSD är helt otänkbart för mig. Ger ju inget mervärde överhuvudtaget. Gör den det i framtiden så köper jag till det då.
För mig är valet mellan EAP eller inget.
Enig - vill dock minnas att jag gillade autoparkering-funktionen på min 2016 MS - men i övrigt skulle jag nog nöja mig med vanlig AP. Är det inte ngn annan grafik när man väljer FSD, eller har jag drömt det?
Edit: såg nu att jag hade drömt det.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 15 dec 2022 07:30
av Gustafsson
Jag har FSD idag. När jag köpte det för fyra år sedan trodde jag det skulle komma åtminstone någon användbar funktion, men av det blev det inget. Nada! Sällan man blivit mer lurad om jag ska vara elak.
Jag skänker hellre pengarna till bättre behövande, Tesla behöver inte heller mer pengar för att ställa om världen till fossilfritt.
Klarar mig bra med ”basic” AP.
Är dock spänd på vad den nya radarn det ryktas om ska komma kan bidra med. Sådan finns ju inte i de bilar som levereras nu vad jag vet.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 15 dec 2022 10:05
av renes
SR-71-BlackBird skrev:Hur gör ni med FSD, funderar på att nöja mig med ”uppgraderad autopilot”.
Jag har (igen) beställt med FSD. Och är samtidigt rätt säker på att det inte kommer bli värt det, men hoppet har man ju alltid.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 15 dec 2022 10:59
av Gustafsson
Försöker hitta uppgift om max AC- laddström. Den är ju högre än för 3/Y för de gamla facelift S (24 A/fas, jfrt 16A/fas ). Vore nice om det fortfarande är så eller ännu hellre 32 A.
Nån som vet?
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 15 dec 2022 11:05
av Dagfinn
Gustafsson skrev:Försöker hitta uppgift om max AC- laddström. Den är ju högre än för 3/Y för de gamla facelift S (24 A/fas, jfrt 16A/fas ). Vore nice om det fortfarande är så eller ännu hellre 32 A.
Nån som vet?
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... D578F.html
"Vid trefasladdning (om tillämpligt i din region) visas den tillgängliga strömmen per fas (upp till 32 Ampere). Under laddningen visar den högra statusflaggan trefassymbolen framför den visade strömmen."
Edit: Hahaha, det finns några goa översättningar i den manualen:
Parkera Fyrkantig ratt
Autostyrningen bedömer hur den bäst kan hjälpa dig att styra Model X. När autostyrning är påslagen kräver den att du håller i fyrkantig ratt. Om funktionen inte upptäcker dina händer på fyrkantig ratt under en viss tidsperiod blinkar en lampa längs instrumentpanelens överkant och följande meddelande visas: Vrid lätt på rektangulärratten
Min ratt har fyra kanter,
fyra kanter har min ratt.
Och har den ej fyra kanter,
då är den ej min ratt!
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 15 dec 2022 11:08
av Legato
Gustafsson skrev:Försöker hitta uppgift om max AC- laddström. Den är ju högre än för 3/Y för de gamla facelift S (24 A/fas, jfrt 16A/fas ). Vore nice om det fortfarande är så eller ännu hellre 32 A.
Nån som vet?
Är inte säker men har för mig att jag tidigare sett att det fortfarande är 24A/16,5 kW som gäller.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 15 dec 2022 11:45
av Jimboo99
Prata med tesla nyss kom lastbil/lastbilar med model s igår till malmö som är påväg upp eller framme idag (min var med där iallafall

)
Till stockholm.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 15 dec 2022 11:45
av AndIT
Legato skrev:Gustafsson skrev:Försöker hitta uppgift om max AC- laddström. Den är ju högre än för 3/Y för de gamla facelift S (24 A/fas, jfrt 16A/fas ). Vore nice om det fortfarande är så eller ännu hellre 32 A.
Nån som vet?
Är inte säker men har för mig att jag tidigare sett att det fortfarande är 24A/16,5 kW som gäller.
Jag har inget egentligt belägg för detta, men tror det enbart sitter enkelladdare i bilarna sedan flera år? (Raven åtminstone?!)
Utifrån nedan länk så skulle isf laddhastigheten uppgå till Max 11kW, som på 3/Y
https://www.tesla.com/sv_SE/support/hom ... ing-speeds
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 15 dec 2022 11:54
av Dagfinn
Verkar vara 24 ampere på 400v trefas fortfarande? Ingen asterisk på s/x här iaf:
https://www.tesla.com/sv_SE/support/hom ... rd-charger
Ännu en bingogrej kanske, vi får veta nästa vecka.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 15 dec 2022 11:55
av Monark1954
AndIT skrev:Legato skrev:Gustafsson skrev:Försöker hitta uppgift om max AC- laddström. Den är ju högre än för 3/Y för de gamla facelift S (24 A/fas, jfrt 16A/fas ). Vore nice om det fortfarande är så eller ännu hellre 32 A.
Nån som vet?
Är inte säker men har för mig att jag tidigare sett att det fortfarande är 24A/16,5 kW som gäller.
Jag har inget egentligt belägg för detta, men tror det enbart sitter enkelladdare i bilarna sedan flera år? (Raven åtminstone?!)
Utifrån nedan länk så skulle isf laddhastigheten uppgå till Max 11kW, som på 3/Y
https://www.tesla.com/sv_SE/support/hom ... ing-speeds
I manualen står det
"Anm
Vid trefasladdning (om tillämpligt i din region) visas den tillgängliga strömmen per fas (upp till 32 Ampere). Under laddningen visar den högra statusflaggan trefassymbolen framför den visade strömmen."
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 15 dec 2022 11:59
av fakerlind
Flera på TMC som bekräftade 16.6kw på nya S.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 15 dec 2022 12:12
av Gustafsson
Vi får se snart nog. Iaf 24 A sannolikt då..