Volkswagen ID 6 to arrive with 435-mile range in 2023
Electric saloon and estate also due to get 200kW charging.
Meanwhile, Autocar can confirm that Volkswagen is planning to upgrade the charging capacity of the ID 3. It will receive a 130kW charging option next July, plus a 170kW option is set to become available by December 2021, allowing a 93-mile range extension on a 10-minute charge.
Kommer det som en OTA eller kräver det ny hårdvara tro?
Med VWs historik är det väl stor risk för det senare.
Med tanke på att den högre hastigheten på 200 kW gäller ID.6 som ligger ett par år bort och inte nuvarande modeller så behövs nog ingen uppdatering via OTA utan den får det nog från början
Jo det fattar jag också. Syftade på 130 respektive 170kw.
Sorry, det var jag som inta använde ögonen
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Jag blir oerhört förvånad, börjar rent av gå i kyrkan, om jag får uppdaterad laddhastighet OTA som fungerar. Kan aldrig tro att duktiga ingenjörer byggt systemet för framtiden, det vore ju på tok för dyrt. Nej,det är nog framtida bilar som får den hårdvaran.
Hände min M3, så helt omöjligt att det skulle hända även ID skulle jag inte utesluta helt.
Hur tillförlitlig är We Connect-appen på ID3?
Jag kör en eGolf 2020 nu och det funkar oftast, men är väldigt segt. Just nu funkar det inte alls, ”something went wrong”.
Funderar på att hyra en ID3 Max härnäst. eGolfens räckvidd är verkligen usel. Med några mil kvar på min 11 mil commute begränsade den hastigheten till 120kmh trots att jag startade med varm bil och 100%. Visst det var lite blött, men ändå 6-7 grader så inte ens vinter riktigt.
Men asså seriöst, om man maxar upp mot hastighetsbegränsningen, så är det väl inte så konstigt att räckvidden blir kort? Att du klagar på att man sedan enbart kan köra 120kmh, så måste det ju betyda att du kört betydligt fortare? eGolfen får självklart sämre räckvidd om man kör som på Autobahn. DET kan väl ändå inte komma som någon överraskning? Vilken räckvidd har andra elbilar om man kör de nära maxhastighet?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag kör en eGolf 2020 nu och det funkar oftast, men är väldigt segt. Just nu funkar det inte alls, ”something went wrong”.
Funderar på att hyra en ID3 Max härnäst. eGolfens räckvidd är verkligen usel. Med några mil kvar på min 11 mil commute begränsade den hastigheten till 120kmh trots att jag startade med varm bil och 100%. Visst det var lite blött, men ändå 6-7 grader så inte ens vinter riktigt.
Men asså seriöst, om man maxar upp mot hastighetsbegränsningen, så är det väl inte så konstigt att räckvidden blir kort? Att du klagar på att man sedan enbart kan köra 120kmh, så måste det ju betyda att du kört betydligt fortare? eGolfen får självklart sämre räckvidd om man kör som på Autobahn. DET kan väl ändå inte komma som någon överraskning? Vilken räckvidd har andra elbilar om man kör de nära maxhastighet?
Behåller de priset så kan 170kW versionen bli riktigt intressant (också om de inför gratis laddning på ionity!)
Märkligt att de har 3 års gratis laddning i USA, men inte här på hemmamarknaden i Europa.
De tvingades ju bygga en helt egen laddinfrastruktur där efter de fuskat med utsläppen. De har ju inget helt eget i Sverige.
Visst är det så, men de är ju ändå direkta både initiativtagare och delägare i Ionity. Så borde inte vara omöjligt att kunna få till samma deal där (om de hade velat) tycker man. Då hade de verkligen kunnat utnyttja sin USP emot Polestar och andra kineser som inte har några egna laddnätverk. Kan inte låta bli att tycka att det är lite av en missad möjlighet för VAG.
36kwh är helt enkelt alldeles för lite IMO. Zoen med 55kwh gick fint att pendla med.
Kommer lätt 25 mil när jag snittar min M3 på 150.[/quote]
Nu är ju inte det här forumet tänkt att man ska skryta över att man skiter i lagar. Inte heller att man kandiderar för Darwin awards. Håll det i Flashback eller darknet. Ska ni köra i de hastigheterna så gör det i ett annat land.
Hoppas Taliz inte hyr en ID3. Vi gubbar trivs med låg försäkringspremie, vill inte ha performance kultur på den.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Nu är ju inte det här forumet tänkt att man ska skryta över att man skiter i lagar. Inte heller att man kandiderar för Darwin awards. Håll det i Flashback eller darknet. Ska ni köra i de hastigheterna så gör det i ett annat land.
Hoppas Taliz inte hyr en ID3. Vi gubbar trivs med låg försäkringspremie, vill inte ha performance kultur på den.[/quote][/quote][/quote][/quote]
Autobahn har de hastigheterna (och de gånger jag kört 150 i Sverige så har det varit på 120-vägar i bra väglag och dagsljus, dvs. sedvanliga 30+). Inga risker från min sida.
Du får givetvis göra dina egna bedömningar och val här i licet. Gärna utan nedsättande personangrepp också.
28,8 kWh per mil med snittfart 105 km/h var rätt så hög förbrukning. Kanske var hård motvind.
Medelhastigheten säger inte så mycket om man inte vet om det varit perioder med stadstrafik, köer, m.m. Han säger i videon att de körde mellan 100 och 160 km/h på autobahn, och han uppskattar att man kommer 25 mil i 150 km/h på 90% laddning vintertid. Det kan inte anses vara dåligt för den här typen av bil. Laddaddkurvan ser iallafall bra ut tycker jag. 96 kW i snitt mellan 5-80%, och 88 kW i snitt mellan 5-90%.
Vi får säkert se mer imorgon. Embargot på informationen från de provkörningar som hållts för journalister/youtubers i Wolfsburg i dagarna släpps imorgon kl 13, om jag inte är felinformerad. Väldigt spännande för mig som beställt en! Laddkurvan verkar iallafall lovande, så länge förbrukningen är ok.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Kommer det Northvolt batterier i ID bilarna från juli 2021?
Volkswagen will introduce dramatic improvement to the current ID models like the ID.3 hatch that, from July 2021, will get new batteries that can withstand 130kW charging as standard.
There will also be the option of a 170kW variant that can add 150km of range in just 10 minutes using a rapid DC charger.
28,8 kWh per mil med snittfart 105 km/h var rätt så hög förbrukning. Kanske var hård motvind.
Medelhastigheten säger inte så mycket om man inte vet om det varit perioder med stadstrafik, köer, m.m. Han säger i videon att de körde mellan 100 och 160 km/h på autobahn, och han uppskattar att man kommer 25 mil i 150 km/h på 90% laddning vintertid. Det kan inte anses vara dåligt för den här typen av bil. Laddaddkurvan ser iallafall bra ut tycker jag. 96 kW i snitt mellan 5-80%, och 88 kW i snitt mellan 5-90%.
Vi får säkert se mer imorgon. Embargot på informationen från de provkörningar som hållts för journalister/youtubers i Wolfsburg i dagarna släpps imorgon kl 13, om jag inte är felinformerad. Väldigt spännande för mig som beställt en! Laddkurvan verkar iallafall lovande, så länge förbrukningen är ok.
Stämmer ganska väl med min egen erfarenhet gällande M3 LR AWD med 18"-fälgar (dock utan aeroskapslar). Dock utan någon stadskörning, men med en hel del kraftig acceleration och inbromsningar (beroende på trafik). Dvs. jag körde inte alls snålt på något sätt.
Men att VW ID får liknande siffror bådar mycket bra för de bilarna, och ett mycket gott betyg att de ligger så nära Tesla M3 i range. Känns som VAG potentiellt lyckats enormt väl tycker jag.
Synd att bilen inte begränsar hastigheten till noll i det här fallet. Och om inte bilen gör det så kan man bara hoppas att farbror blå gör det. Jag vill nämligen helst inte möta bilister som helt uppenbarligen tycker att hastighetbegränsningar inte gäller för dem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Kommer det Northvolt batterier i ID bilarna från juli 2021?
Volkswagen will introduce dramatic improvement to the current ID models like the ID.3 hatch that, from July 2021, will get new batteries that can withstand 130kW charging as standard.
There will also be the option of a 170kW variant that can add 150km of range in just 10 minutes using a rapid DC charger.
Synd att bilen inte begränsar hastigheten till noll i det här fallet. Och om inte bilen gör det så kan man bara hoppas att farbror blå gör det. Jag vill nämligen helst inte möta bilister som helt uppenbarligen tycker att hastighetbegränsningar inte gäller för dem.
Du behöver inte vara orolig. Motorvägar är mötesfria.
Min tolkning är att NMC inte tål lika hög laddeffekt som NCA. Därmed blir det svårt för VW att optimera laddkurvan som Tesla kan göra. Med NMC "måste" man ta längre stopp, eftersom toppeffekten inte är så hög i början.
Med NCA kan man välja att göra korta stopp och ladda ofta om man vill ta sig fram snabbast möjligt, eller långa stopp om man så önskar då totala laddtiden inte blir längre än NMC trots lägre effekt på slutet.
Min tolkning är att NMC inte tål lika hög laddeffekt som NCA. Därmed blir det svårt för VW att optimera laddkurvan som Tesla kan göra. Med NMC "måste" man ta längre stopp, eftersom toppeffekten inte är så hög i början.
Med NCA kan man välja att göra korta stopp och ladda ofta om man vill ta sig fram snabbast möjligt, eller långa stopp om man så önskar då totala laddtiden inte blir längre än NMC trots lägre effekt på slutet.
Så är det kanske, men jag tycker ändå 96 kW i snitt mellan 5-80%, eller för den delen 82 kWh i snitt mellan 5-95%, är högst rimlig effekt. Sen är det än så länge oftast avståndet mellan HPC-laddarna som avgör hur långt ett stopp blir om man inte kör Tesla, förutom längs E6 där det börjar bli tätare mellan laddarna. Oftast blir det korta stopp då nästa laddare brukar ligga 15-20 mil bort. Men i och med att ID4 går att ladda nästan fullt under till exempel en lunch så möjliggör det även att hoppa över laddare. Så viss glädje kommer jag nog ha av att den har en hög genomsnittlig effekt ända upp till 95%.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)