Sorry, det var jag som inta använde ögonentaliz skrev:Jo det fattar jag också. Syftade på 130 respektive 170kw.Maw skrev:Med tanke på att den högre hastigheten på 200 kW gäller ID.6 som ligger ett par år bort och inte nuvarande modeller så behövs nog ingen uppdatering via OTA utan den får det nog från börjantaliz skrev:Kommer det som en OTA eller kräver det ny hårdvara tro?Zalman3 skrev:https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... range-2023
Volkswagen ID 6 to arrive with 435-mile range in 2023
Electric saloon and estate also due to get 200kW charging.
Meanwhile, Autocar can confirm that Volkswagen is planning to upgrade the charging capacity of the ID 3. It will receive a 130kW charging option next July, plus a 170kW option is set to become available by December 2021, allowing a 93-mile range extension on a 10-minute charge.
Äntligen så kommer ID med lite snabbare laddning.
Med VWs historik är det väl stor risk för det senare.
VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: VW I.D
Märkligt att de har 3 års gratis laddning i USA, men inte här på hemmamarknaden i Europa.Mickep skrev:Behåller de priset så kan 170kW versionen bli riktigt intressant (också om de inför gratis laddning på ionity!)

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: VW I.D
Hände min M3, så helt omöjligt att det skulle hända även ID skulle jag inte utesluta helt.PapaD skrev:Jag blir oerhört förvånad, börjar rent av gå i kyrkan, om jag får uppdaterad laddhastighet OTA som fungerar. Kan aldrig tro att duktiga ingenjörer byggt systemet för framtiden, det vore ju på tok för dyrt. Nej,det är nog framtida bilar som får den hårdvaran.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: VW I.D
De tvingades ju bygga en helt egen laddinfrastruktur där efter de fuskat med utsläppen. De har ju inget helt eget i Sverige.martinot skrev:Märkligt att de har 3 års gratis laddning i USA, men inte här på hemmamarknaden i Europa.Mickep skrev:Behåller de priset så kan 170kW versionen bli riktigt intressant (också om de inför gratis laddning på ionity!)
Re: VW I.D
Men asså seriöst, om man maxar upp mot hastighetsbegränsningen, så är det väl inte så konstigt att räckvidden blir kort? Att du klagar på att man sedan enbart kan köra 120kmh, så måste det ju betyda att du kört betydligt fortare? eGolfen får självklart sämre räckvidd om man kör som på Autobahn. DET kan väl ändå inte komma som någon överraskning? Vilken räckvidd har andra elbilar om man kör de nära maxhastighet?taliz skrev:Hur tillförlitlig är We Connect-appen på ID3?
Jag kör en eGolf 2020 nu och det funkar oftast, men är väldigt segt. Just nu funkar det inte alls, ”something went wrong”.
Funderar på att hyra en ID3 Max härnäst. eGolfens räckvidd är verkligen usel. Med några mil kvar på min 11 mil commute begränsade den hastigheten till 120kmh trots att jag startade med varm bil och 100%. Visst det var lite blött, men ändå 6-7 grader så inte ens vinter riktigt.
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW I.D
Kommer lätt 25 mil när jag snittar min M3 på 150.HelectriC skrev:Men asså seriöst, om man maxar upp mot hastighetsbegränsningen, så är det väl inte så konstigt att räckvidden blir kort? Att du klagar på att man sedan enbart kan köra 120kmh, så måste det ju betyda att du kört betydligt fortare? eGolfen får självklart sämre räckvidd om man kör som på Autobahn. DET kan väl ändå inte komma som någon överraskning? Vilken räckvidd har andra elbilar om man kör de nära maxhastighet?taliz skrev:Hur tillförlitlig är We Connect-appen på ID3?
Jag kör en eGolf 2020 nu och det funkar oftast, men är väldigt segt. Just nu funkar det inte alls, ”something went wrong”.
Funderar på att hyra en ID3 Max härnäst. eGolfens räckvidd är verkligen usel. Med några mil kvar på min 11 mil commute begränsade den hastigheten till 120kmh trots att jag startade med varm bil och 100%. Visst det var lite blött, men ändå 6-7 grader så inte ens vinter riktigt.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: VW I.D
Visst är det så, men de är ju ändå direkta både initiativtagare och delägare i Ionity. Så borde inte vara omöjligt att kunna få till samma deal där (om de hade velat) tycker man. Då hade de verkligen kunnat utnyttja sin USP emot Polestar och andra kineser som inte har några egna laddnätverk. Kan inte låta bli att tycka att det är lite av en missad möjlighet för VAG.jbark skrev:De tvingades ju bygga en helt egen laddinfrastruktur där efter de fuskat med utsläppen. De har ju inget helt eget i Sverige.martinot skrev:Märkligt att de har 3 års gratis laddning i USA, men inte här på hemmamarknaden i Europa.Mickep skrev:Behåller de priset så kan 170kW versionen bli riktigt intressant (också om de inför gratis laddning på ionity!)

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: VW I.D
36kwh är helt enkelt alldeles för lite IMO. Zoen med 55kwh gick fint att pendla med.HelectriC skrev:Men asså seriöst, om man maxar upp mot hastighetsbegränsningen, så är det väl inte så konstigt att räckvidden blir kort? Att du klagar på att man sedan enbart kan köra 120kmh, så måste det ju betyda att du kört betydligt fortare? eGolfen får självklart sämre räckvidd om man kör som på Autobahn. DET kan väl ändå inte komma som någon överraskning? Vilken räckvidd har andra elbilar om man kör de nära maxhastighet?taliz skrev:Hur tillförlitlig är We Connect-appen på ID3?
Jag kör en eGolf 2020 nu och det funkar oftast, men är väldigt segt. Just nu funkar det inte alls, ”something went wrong”.
Funderar på att hyra en ID3 Max härnäst. eGolfens räckvidd är verkligen usel. Med några mil kvar på min 11 mil commute begränsade den hastigheten till 120kmh trots att jag startade med varm bil och 100%. Visst det var lite blött, men ändå 6-7 grader så inte ens vinter riktigt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
[quote="martinot".. ].
Kommer lätt 25 mil när jag snittar min M3 på 150.[/quote]
Nu är ju inte det här forumet tänkt att man ska skryta över att man skiter i lagar. Inte heller att man kandiderar för Darwin awards. Håll det i Flashback eller darknet. Ska ni köra i de hastigheterna så gör det i ett annat land.
Hoppas Taliz inte hyr en ID3. Vi gubbar trivs med låg försäkringspremie, vill inte ha performance kultur på den.
Kommer lätt 25 mil när jag snittar min M3 på 150.[/quote]
Nu är ju inte det här forumet tänkt att man ska skryta över att man skiter i lagar. Inte heller att man kandiderar för Darwin awards. Håll det i Flashback eller darknet. Ska ni köra i de hastigheterna så gör det i ett annat land.
Hoppas Taliz inte hyr en ID3. Vi gubbar trivs med låg försäkringspremie, vill inte ha performance kultur på den.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW I.D
Nu är ju inte det här forumet tänkt att man ska skryta över att man skiter i lagar. Inte heller att man kandiderar för Darwin awards. Håll det i Flashback eller darknet. Ska ni köra i de hastigheterna så gör det i ett annat land.PapaD skrev:[quote="martinot".. ].
Kommer lätt 25 mil när jag snittar min M3 på 150.
Hoppas Taliz inte hyr en ID3. Vi gubbar trivs med låg försäkringspremie, vill inte ha performance kultur på den.[/quote][/quote][/quote][/quote]
Autobahn har de hastigheterna (och de gånger jag kört 150 i Sverige så har det varit på 120-vägar i bra väglag och dagsljus, dvs. sedvanliga 30+). Inga risker från min sida.
Du får givetvis göra dina egna bedömningar och val här i licet. Gärna utan nedsättande personangrepp också.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2502
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: VW I.D
28,8 kWh per mil med snittfart 105 km/h var rätt så hög förbrukning. Kanske var hård motvind.Revoltra skrev:Test av id4 laddkurva: https://www.youtube.com/watch?v=ee6ESgoo3cw
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: VW I.D
Medelhastigheten säger inte så mycket om man inte vet om det varit perioder med stadstrafik, köer, m.m. Han säger i videon att de körde mellan 100 och 160 km/h på autobahn, och han uppskattar att man kommer 25 mil i 150 km/h på 90% laddning vintertid. Det kan inte anses vara dåligt för den här typen av bil. Laddaddkurvan ser iallafall bra ut tycker jag. 96 kW i snitt mellan 5-80%, och 88 kW i snitt mellan 5-90%.Off Grid Byggaren skrev:28,8 kWh per mil med snittfart 105 km/h var rätt så hög förbrukning. Kanske var hård motvind.Revoltra skrev:Test av id4 laddkurva: https://www.youtube.com/watch?v=ee6ESgoo3cw
Vi får säkert se mer imorgon. Embargot på informationen från de provkörningar som hållts för journalister/youtubers i Wolfsburg i dagarna släpps imorgon kl 13, om jag inte är felinformerad. Väldigt spännande för mig som beställt en! Laddkurvan verkar iallafall lovande, så länge förbrukningen är ok.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: VW I.D
Kommer det Northvolt batterier i ID bilarna från juli 2021?
https://www.motoring.com.au/flagship-20 ... ge-127754/
Volkswagen will introduce dramatic improvement to the current ID models like the ID.3 hatch that, from July 2021, will get new batteries that can withstand 130kW charging as standard.
There will also be the option of a 170kW variant that can add 150km of range in just 10 minutes using a rapid DC charger.
https://www.motoring.com.au/flagship-20 ... ge-127754/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Stämmer ganska väl med min egen erfarenhet gällande M3 LR AWD med 18"-fälgar (dock utan aeroskapslar). Dock utan någon stadskörning, men med en hel del kraftig acceleration och inbromsningar (beroende på trafik). Dvs. jag körde inte alls snålt på något sätt.iAkita skrev:Medelhastigheten säger inte så mycket om man inte vet om det varit perioder med stadstrafik, köer, m.m. Han säger i videon att de körde mellan 100 och 160 km/h på autobahn, och han uppskattar att man kommer 25 mil i 150 km/h på 90% laddning vintertid. Det kan inte anses vara dåligt för den här typen av bil. Laddaddkurvan ser iallafall bra ut tycker jag. 96 kW i snitt mellan 5-80%, och 88 kW i snitt mellan 5-90%.Off Grid Byggaren skrev:28,8 kWh per mil med snittfart 105 km/h var rätt så hög förbrukning. Kanske var hård motvind.Revoltra skrev:Test av id4 laddkurva: https://www.youtube.com/watch?v=ee6ESgoo3cw
Vi får säkert se mer imorgon. Embargot på informationen från de provkörningar som hållts för journalister/youtubers i Wolfsburg i dagarna släpps imorgon kl 13, om jag inte är felinformerad. Väldigt spännande för mig som beställt en! Laddkurvan verkar iallafall lovande, så länge förbrukningen är ok.
Men att VW ID får liknande siffror bådar mycket bra för de bilarna, och ett mycket gott betyg att de ligger så nära Tesla M3 i range. Känns som VAG potentiellt lyckats enormt väl tycker jag.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: VW I.D
Synd att bilen inte begränsar hastigheten till noll i det här fallet. Och om inte bilen gör det så kan man bara hoppas att farbror blå gör det. Jag vill nämligen helst inte möta bilister som helt uppenbarligen tycker att hastighetbegränsningar inte gäller för dem.HelectriC skrev:Men asså seriöst, om man maxar upp mot hastighetsbegränsningen, så är det väl inte så konstigt att räckvidden blir kort? Att du klagar på att man sedan enbart kan köra 120kmh, så måste det ju betyda att du kört betydligt fortare? eGolfen får självklart sämre räckvidd om man kör som på Autobahn. DET kan väl ändå inte komma som någon överraskning? Vilken räckvidd har andra elbilar om man kör de nära maxhastighet?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Är det nån här som är sugen på GTX modellen?
https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... d-4-gtx-ev
Volkswagen ID 4 GTX.
The ID 4 SUV will be followed by a coupe version badged ID 5, and that model will also gain a hot GTX version utilising the same powertrain.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19955
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW I.D
Det låter i tidigaste laget men NÅN gång ska ju deras batterier dit liksomZalman3 skrev:Kommer det Northvolt batterier i ID bilarna från juli 2021?
Volkswagen will introduce dramatic improvement to the current ID models like the ID.3 hatch that, from July 2021, will get new batteries that can withstand 130kW charging as standard.
There will also be the option of a 170kW variant that can add 150km of range in just 10 minutes using a rapid DC charger.
https://www.motoring.com.au/flagship-20 ... ge-127754/
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: VW I.D
Du behöver inte vara orolig. Motorvägar är mötesfria.mati skrev:Synd att bilen inte begränsar hastigheten till noll i det här fallet. Och om inte bilen gör det så kan man bara hoppas att farbror blå gör det. Jag vill nämligen helst inte möta bilister som helt uppenbarligen tycker att hastighetbegränsningar inte gäller för dem.HelectriC skrev:Men asså seriöst, om man maxar upp mot hastighetsbegränsningen, så är det väl inte så konstigt att räckvidden blir kort? Att du klagar på att man sedan enbart kan köra 120kmh, så måste det ju betyda att du kört betydligt fortare? eGolfen får självklart sämre räckvidd om man kör som på Autobahn. DET kan väl ändå inte komma som någon överraskning? Vilken räckvidd har andra elbilar om man kör de nära maxhastighet?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Min tolkning är att NMC inte tål lika hög laddeffekt som NCA. Därmed blir det svårt för VW att optimera laddkurvan som Tesla kan göra. Med NMC "måste" man ta längre stopp, eftersom toppeffekten inte är så hög i början.iAkita skrev:Medelhastigheten säger inte så mycket om man inte vet om det varit perioder med stadstrafik, köer, m.m. Han säger i videon att de körde mellan 100 och 160 km/h på autobahn, och han uppskattar att man kommer 25 mil i 150 km/h på 90% laddning vintertid. Det kan inte anses vara dåligt för den här typen av bil. Laddaddkurvan ser iallafall bra ut tycker jag. 96 kW i snitt mellan 5-80%, och 88 kW i snitt mellan 5-90%.Off Grid Byggaren skrev:28,8 kWh per mil med snittfart 105 km/h var rätt så hög förbrukning. Kanske var hård motvind.Revoltra skrev:Test av id4 laddkurva: https://www.youtube.com/watch?v=ee6ESgoo3cw
Vi får säkert se mer imorgon. Embargot på informationen från de provkörningar som hållts för journalister/youtubers i Wolfsburg i dagarna släpps imorgon kl 13, om jag inte är felinformerad. Väldigt spännande för mig som beställt en! Laddkurvan verkar iallafall lovande, så länge förbrukningen är ok.
Med NCA kan man välja att göra korta stopp och ladda ofta om man vill ta sig fram snabbast möjligt, eller långa stopp om man så önskar då totala laddtiden inte blir längre än NMC trots lägre effekt på slutet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Beställde idag.
Fick 40% rabatt på vinterdäcken.
Honungsgul ID4 1st edition.
Säljaren sade att det är sagt leverans i April, men att det ryktades om att dom skulle komma tidigare.
Fick 40% rabatt på vinterdäcken.
Honungsgul ID4 1st edition.
Säljaren sade att det är sagt leverans i April, men att det ryktades om att dom skulle komma tidigare.
Re: VW I.D
Så är det kanske, men jag tycker ändå 96 kW i snitt mellan 5-80%, eller för den delen 82 kWh i snitt mellan 5-95%, är högst rimlig effekt. Sen är det än så länge oftast avståndet mellan HPC-laddarna som avgör hur långt ett stopp blir om man inte kör Tesla, förutom längs E6 där det börjar bli tätare mellan laddarna. Oftast blir det korta stopp då nästa laddare brukar ligga 15-20 mil bort. Men i och med att ID4 går att ladda nästan fullt under till exempel en lunch så möjliggör det även att hoppa över laddare. Så viss glädje kommer jag nog ha av att den har en hög genomsnittlig effekt ända upp till 95%.taliz skrev:Min tolkning är att NMC inte tål lika hög laddeffekt som NCA. Därmed blir det svårt för VW att optimera laddkurvan som Tesla kan göra. Med NMC "måste" man ta längre stopp, eftersom toppeffekten inte är så hög i början.iAkita skrev:Medelhastigheten säger inte så mycket om man inte vet om det varit perioder med stadstrafik, köer, m.m. Han säger i videon att de körde mellan 100 och 160 km/h på autobahn, och han uppskattar att man kommer 25 mil i 150 km/h på 90% laddning vintertid. Det kan inte anses vara dåligt för den här typen av bil. Laddaddkurvan ser iallafall bra ut tycker jag. 96 kW i snitt mellan 5-80%, och 88 kW i snitt mellan 5-90%.Off Grid Byggaren skrev:28,8 kWh per mil med snittfart 105 km/h var rätt så hög förbrukning. Kanske var hård motvind.Revoltra skrev:Test av id4 laddkurva: https://www.youtube.com/watch?v=ee6ESgoo3cw
Vi får säkert se mer imorgon. Embargot på informationen från de provkörningar som hållts för journalister/youtubers i Wolfsburg i dagarna släpps imorgon kl 13, om jag inte är felinformerad. Väldigt spännande för mig som beställt en! Laddkurvan verkar iallafall lovande, så länge förbrukningen är ok.
Med NCA kan man välja att göra korta stopp och ladda ofta om man vill ta sig fram snabbast möjligt, eller långa stopp om man så önskar då totala laddtiden inte blir längre än NMC trots lägre effekt på slutet.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: VW I.D
Grattis! Min åf står fast vid slutet av februari/början av mars. Jag hoppas att han har rätt.Revoltra skrev:Beställde idag.
Fick 40% rabatt på vinterdäcken.
Honungsgul ID4 1st edition.
Säljaren sade att det är sagt leverans i April, men att det ryktades om att dom skulle komma tidigare.
Den honungsgula är riktigt snygg! Synd bara att min arbetsgivare bara tillåter gråa och svarta bilar
Re: VW I.D
Riktigt najs. Grattis. Jag hade tagit en blå eller också en honungsgul.Revoltra skrev:Beställde idag.
Fick 40% rabatt på vinterdäcken.
Honungsgul ID4 1st edition.
Säljaren sade att det är sagt leverans i April, men att det ryktades om att dom skulle komma tidigare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.