Sida 16 av 30
Re: Sono Motors
Postat: 17 apr 2019 07:48
av Jerker
MaLund13 skrev:Jodå, bara klicka på Sign Up så får man välja tid
Aha! Jag tolkade det som att man länken bara var för nyhetsbrevet! Nu har jag bokat tid!
Tyvärr med de gamla prototyperna, men bättre än inget!
Re: Sono Motors
Postat: 17 apr 2019 07:52
av Surfaren
Bjelke skrev:Den skulle om det stämmer landa ruskigt nära drömgränsen för SMBP (jo jag vet att den bytt namn eg)...
240tkr är väl nedersta gränsen för ett bidrag på 60tkr (25%)...
Jag får det till 279900 kr* med svensk moms. Så ruskigt nära är det väl inte?
* Google: 25500/1.19*1.25 eur in sek
Re: Sono Motors
Postat: 17 apr 2019 08:05
av Jerker
Surfaren skrev:Bjelke skrev:Den skulle om det stämmer landa ruskigt nära drömgränsen för SMBP (jo jag vet att den bytt namn eg)...
240tkr är väl nedersta gränsen för ett bidrag på 60tkr (25%)...
Jag får det till 279900 kr* med svensk moms. Så ruskigt nära är det väl inte?
* Google: 25500/1.19*1.25 eur in sek
Fördelen med att den byggs i Sverige blir då att kostnaderna för att ta den i trafik här blir mindre. Man slipper ju hela processen med privatimport. Lite extra kostnader lär det ändå bli, så räkna med runt 230000 efter bidrag. För en bil med dragkrok!

Re: Sono Motors
Postat: 17 apr 2019 08:07
av Zalman3
Jerker skrev:Surfaren skrev:Bjelke skrev:Den skulle om det stämmer landa ruskigt nära drömgränsen för SMBP (jo jag vet att den bytt namn eg)...
240tkr är väl nedersta gränsen för ett bidrag på 60tkr (25%)...
Jag får det till 279900 kr* med svensk moms. Så ruskigt nära är det väl inte?
* Google: 25500/1.19*1.25 eur in sek
Fördelen med att den byggs i Sverige blir då att kostnaderna för att ta den i trafik här blir mindre. Man slipper ju hela processen med privatimport. Lite extra kostnader lär det ändå bli, så räkna med runt 230000 efter bidrag. För en bil med dragkrok!

Grymt bra!
Re: Sono Motors
Postat: 17 apr 2019 09:12
av fth
Provkörning bokad 2019-05-01 19:00 Trosta park!
Det här blir kul, jag är lite sugen på att beställa en bara för att göra föräldrarna fossilfria
/fth
Re: Sono Motors
Postat: 17 apr 2019 10:22
av BEV[e-Rage]
Tysk biltillverkare lägger produktion i Sverige hos ett Kinesiskt företag..
I vilket fall jättekul för Trollhättan!
Re: Sono Motors
Postat: 17 apr 2019 10:24
av Jerker
BEV[e-Rage] skrev:Tysk biltillverkare lägger produktion i Sverige hos ett Kinesiskt företag..
I vilket fall jättekul för Trollhättan!
Det är en liten värld...
Re: Sono Motors
Postat: 17 apr 2019 10:37
av LarsL
Power To Go
Thanks to biSono, the bidirectional charging technology, you can use your Sion as mobile energy storage wherever you are. While camping, on the construction site, or simply at home. A regular household plug can be used to power all common electronic devices with up to 3.7 kW. The car can deliver even more power when using a Type 2 plug, powering high-voltage devices with up to 11 kW.
11 kW ut från batteriet. Det gör ju att den här bilen blir ett komplett backup system för huset.
Re: Sono Motors
Postat: 17 apr 2019 10:42
av Jerker
LarsL skrev:
Power To Go
Thanks to biSono, the bidirectional charging technology, you can use your Sion as mobile energy storage wherever you are. While camping, on the construction site, or simply at home. A regular household plug can be used to power all common electronic devices with up to 3.7 kW. The car can deliver even more power when using a Type 2 plug, powering high-voltage devices with up to 11 kW.
11 kW ut från batteriet. Det gör ju att den här bilen blir ett komplett backup system för huset.
Exakt! Dessutom 230V/16A uttag, ett i bagaget och ett i fronten. Det gör bilen till en perfekt campingbil. Den står i solen och laddar sig själv och man kan driva diverse hushållsmaskiner med el från bilens uttag.

Re: Sono Motors
Postat: 17 apr 2019 10:55
av LarsL
Undrar vad Nissan tar för sin V2G lösning? Här ingår den ju på köpet!
Re: Sono Motors
Postat: 17 apr 2019 12:31
av bullen
35kwh 11kw för runt 250 papp. Det är ju rätt bra pris för batteribackup till huset. Finns den med väggfäste?


Re: Sono Motors
Postat: 17 apr 2019 12:42
av Jerker
bullen skrev:35kwh 11kw för runt 250 papp. Det är ju rätt bra pris för batteribackup till huset. Finns den med väggfäste?



Glöm inte att den har solceller inbyggda också!
Re: Sono Motors
Postat: 17 apr 2019 12:48
av zyax
Jerker skrev:bullen skrev:35kwh 11kw för runt 250 papp. Det är ju rätt bra pris för batteribackup till huset. Finns den med väggfäste?



Glöm inte att den har solceller inbyggda också!
Sommarstuga OFF-grid + Sono låter som en plan för några.
Re: Sono Motors
Postat: 17 apr 2019 12:59
av LarsL
Den är ju bättre än stationärt batteri för det går ju att åka till en snabbladdare och fylla på om inte solcellerna räcker till.
Re: Sono Motors
Postat: 27 apr 2019 10:14
av Jerker
Jag har nu varit och provkört Sion i Trollhättan vid NEVS fabrik.
Själva provkörningen är ju tämligen ointressant för mig som van elbilist och för att detta fortfarande är de gamla prototyperna som ju ändå kommer att skilja sig en hel del från produktionsbilen. Men jag kunde ställa lite fler frågor och jag försökte grotta lite i det här med dragkroken och det fanns en kvinna där som var lite mer kunnig i det rent tekniska kring den. Hon sa att de 750 kg som de i dagsläget uppger som max dragvikt gäller obromsat EU-släp. De har ännu inte bestämt hur mycket den kommer att få dra när det gäller bromsade släp. Det kan de inte göra förrän efter att de genomfört fysiska krocktester (till skillnad från datorsimulationer). Först efter det kan de sätta dragvikten för bromsade släp. Vad gäller motorns och batteriets kapacitet är det inga problem att dra tyngre släp, utan det är säkerhetsaspekterna som styr detta. Så det kan mycket väl bli så att bilen får dra tyngre bromsade släp.
Re: Sono Motors
Postat: 27 apr 2019 10:23
av LarsL
Hoppas de har designat infästningen så att den kan hantera riktigt ordentliga vikter då. 1500 till 2000 kg hade varit sjukt bra! Hoppfullt!
Re: Sono Motors
Postat: 27 apr 2019 10:30
av Klintan
Krocktester för att sätta dragvikt var något nytt. Det borde gå att räkna fram?
De prover som görs för att få en dragkrok godkänd på Model S i Tyskland ska ju förhoppningsvis inte vara förstörande.
Re: Sono Motors
Postat: 27 apr 2019 10:32
av Jerker
LarsL skrev:Hoppas de har designat infästningen så att den kan hantera riktigt ordentliga vikter då. 1500 till 2000 kg hade varit sjukt bra! Hoppfullt!
Jag tror att de siktar på 1300 kg. Det stod det i tidigare dokument.
Re: Sono Motors
Postat: 27 apr 2019 10:34
av LarsL
Jerker skrev:LarsL skrev:Hoppas de har designat infästningen så att den kan hantera riktigt ordentliga vikter då. 1500 till 2000 kg hade varit sjukt bra! Hoppfullt!
Jag tror att de siktar på 1300 kg. Det stod det i tidigare dokument.
Det är okej för min del! Detta kan bli en suverän andrabil. Hoppas verkligen nu att allt går vägen och att de får igång produktionen.
Re: Sono Motors
Postat: 27 apr 2019 10:35
av Jerker
Klintan skrev:Krocktester för att sätta dragvikt var något nytt. Det borde gå att räkna fram?
De prover som görs för att få en dragkrok godkänd på Model S i Tyskland ska ju förhoppningsvis inte vara förstörande.
Hon sa att de måste göra riktiga krocktester för att dubbelkolla att simulationerna stämmer. De gör väl först en massa simulationer utifrån en massa olika scenarier och justerar konstruktionen efter det. Sen är det slutgiltiga att göra riktiga krocktester och det är de som blir det slutgiltiga svaret på om de har räknat rätt.
Jag kan tänka mig att det krocktestunderlag som t.ex Tesla redan har räcker för att sen beräkna en dragvikt, men eftersom Sono inte gjort några krocktester alls än så vill de väl inte spekulera i dragvikten innan de vet säkert.
Re: Sono Motors
Postat: 27 apr 2019 10:46
av LarsL
Man borde kunna säga vilken vikt man strävar efter att uppnå, men det kanske är bra att de är försiktiga i sina löften.
Hur är det med farthållare? Jag har förstått att de inte planerar att ha några avancerade funktioner som laneassist eller adaptivfarthållare men en vanlig farthållare kommer väl i alla fall? Det är ju nästan ett kräv om man ska lunka fram med släp.
Re: Sono Motors
Postat: 27 apr 2019 21:08
av Jerker
LarsL skrev:Man borde kunna säga vilken vikt man strävar efter att uppnå, men det kanske är bra att de är försiktiga i sina löften.
Hur är det med farthållare? Jag har förstått att de inte planerar att ha några avancerade funktioner som laneassist eller adaptivfarthållare men en vanlig farthållare kommer väl i alla fall? Det är ju nästan ett kräv om man ska lunka fram med släp.
Det blir en enkel farthållare, om jag har förstått det rätt.
Re: Sono Motors
Postat: 28 apr 2019 23:21
av PoloPrinsen
Ja det blir en vanlig farthållare, iaf efter vad en av de från sonomotors berättade i Trollhättan tidigare idag då jag var där och provkörde prototypen samt pratade med personalen.
Dragvikt ej spikat ännu som nyss nämns i tråden, dock så verkar det vara spikat att det blir det enda valet man kommer att få/tvingas göra vid bilköpet vad gäller själva bilen. Försökte få till att det blir ÄNNU smidigare mm i produktionen om även draget skulle vara standard men det var ...hmmm svårövertygat om vi säger så.
Appropå storlek inne i bilen.... den är stor nog för förare i 2+ metersklassen och även de med 100-130 kg får rum. Kanske inte "bakom sig själv", men definitivt inga problem att sitta 3 fullvuxna + 1 mycket storvuxen person. Speciellt med tanke på att baksätesutrymmet kommer bli avsevärt större då bilen förlängs med 18 cm till produktions modellen jämfört med nuvarande demo/prototypmodell.
Det märks verkligen att detta är en bil för folks vardagslivsbehov, Sion kommer förmodligen att i mångas ögon ses som en vettig andrabil i familjen. Men som sen när man väl skaffar sig en så tror jag det kommer visa sig att den kommer användas till "allt" och att familjens fina förstabil kommer komma lite i skymundan.
Mvh PP
Re: Sono Motors
Postat: 29 apr 2019 06:12
av Jerker
LarsL skrev:Man borde kunna säga vilken vikt man strävar efter att uppnå, men det kanske är bra att de är försiktiga i sina löften.
I tidigare dokument stod det att man strävade efter 1300 kg, och när jag frågade om detta och sa att jag har ett släp som är typat för en högre vikt än 750 så undrade de om det var 1300 kg. Så jag tror att det är den vikten de har tänkt sig.
Re: Sono Motors
Postat: 29 apr 2019 06:56
av Laban
Enligt fullycharged videon så siktar de på 750 kg. Men det kan förstås ha ändrats, speciellt om bilen också ska bli 18 cm längre än prototypen vilket man inte nämnde någonting om i den videon. Den var iofs filmad förra sommaren så mycket kan ha hänt sen dess.
Personligen har jag gått från att inte vara speciellt intresserad till att fundera på om vi inte ska köpa en Sono som andrabil, om priset blir det rätta, helst en bit under 300k före subvention. Högbyggd lite skåpbilsaktig med 650l bagageutrymme trots modest storlek. Dragkrok !! Vi klarar oss med 750 kg. Sen alla roliga saker som Typ 2 uttag på 11 kW, schuko som ger 3 kW. Solcellerna förstås. Som andrabil skulle vi antagligen klara oss utan att ladda under sommarhalvåret.