Menar du mig? Blir lite rädd att jag tänker fel... Men det står ju så här:
Standardreturperioden är en (1) kalenderdag efter leverans. Om du har fått din bil levererad utan att tidigare ha gjort en prov- eller demonstrationskörning med oss förstår vi att du kan behöva ytterligare tid att lära känna din bil. I sådant fall erbjuder vi dig sju (7) kalenderdagar efter leverans för att lämna tillbaka din bil, enligt villkoren i denna policy.
Vad riskerar man? Handpenningen på 30 000:-? Eller får man tillbaka ALLT?
Var läser du det här? Får man den texten på bekräftelsen eller? Funderar på att göra som du har gjort...
När du har gjort din design och tryckt på "Fortsätt" så dyker länken om återlämning upp strax ovanför Mastercard/Visa-ikonerna.
Menar du mig? Blir lite rädd att jag tänker fel... Men det står ju så här:
Standardreturperioden är en (1) kalenderdag efter leverans. Om du har fått din bil levererad utan att tidigare ha gjort en prov- eller demonstrationskörning med oss förstår vi att du kan behöva ytterligare tid att lära känna din bil. I sådant fall erbjuder vi dig sju (7) kalenderdagar efter leverans för att lämna tillbaka din bil, enligt villkoren i denna policy.
Vad riskerar man? Handpenningen på 30 000:-? Eller får man tillbaka ALLT?
Var läser du det här? Får man den texten på bekräftelsen eller? Funderar på att göra som du har gjort...
Allt Verdi skriver stämmer. Köper du privat (som jag) så har man hängslen och livrem, då tillkommer nämligen diatansköpslagen med 14 dagars ångerrätt, vilket även står specat vid beställning.
Aha, men samma ångerrätt 1 dag gäller då inte företag eller?
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Menar du mig? Blir lite rädd att jag tänker fel... Men det står ju så här:
Standardreturperioden är en (1) kalenderdag efter leverans. Om du har fått din bil levererad utan att tidigare ha gjort en prov- eller demonstrationskörning med oss förstår vi att du kan behöva ytterligare tid att lära känna din bil. I sådant fall erbjuder vi dig sju (7) kalenderdagar efter leverans för att lämna tillbaka din bil, enligt villkoren i denna policy.
Vad riskerar man? Handpenningen på 30 000:-? Eller får man tillbaka ALLT?
Var läser du det här? Får man den texten på bekräftelsen eller? Funderar på att göra som du har gjort...
När du har gjort din design och tryckt på "Fortsätt" så dyker länken om återlämning upp strax ovanför Mastercard/Visa-ikonerna.
Man har dessutom 7 dagar på sig att cancellera efter beställning. Om priserna ligger kvar i mitten av nästa vecka är jag osäker på hur jag gör.
Menar du mig? Blir lite rädd att jag tänker fel... Men det står ju så här:
Standardreturperioden är en (1) kalenderdag efter leverans. Om du har fått din bil levererad utan att tidigare ha gjort en prov- eller demonstrationskörning med oss förstår vi att du kan behöva ytterligare tid att lära känna din bil. I sådant fall erbjuder vi dig sju (7) kalenderdagar efter leverans för att lämna tillbaka din bil, enligt villkoren i denna policy.
Vad riskerar man? Handpenningen på 30 000:-? Eller får man tillbaka ALLT?
Var läser du det här? Får man den texten på bekräftelsen eller? Funderar på att göra som du har gjort...
Allt Verdi skriver stämmer. Köper du privat (som jag) så har man hängslen och livrem, då tillkommer nämligen diatansköpslagen med 14 dagars ångerrätt, vilket även står specat vid beställning.
Jag beställde som företag. Är lite oklart om jag har 14 dagar eller 7 dagar på mig att ändra mig.
Det står så här.
Men även att man hela tiden kan ändra finansieringsmetod. Dock kanske INTE mellan privat och företag?
I vilket fall har jag först och främst en vecka på mig att ta reda på mer. Ringer Tesla till veckan.
Menar du mig? Blir lite rädd att jag tänker fel... Men det står ju så här:
Standardreturperioden är en (1) kalenderdag efter leverans. Om du har fått din bil levererad utan att tidigare ha gjort en prov- eller demonstrationskörning med oss förstår vi att du kan behöva ytterligare tid att lära känna din bil. I sådant fall erbjuder vi dig sju (7) kalenderdagar efter leverans för att lämna tillbaka din bil, enligt villkoren i denna policy.
Vad riskerar man? Handpenningen på 30 000:-? Eller får man tillbaka ALLT?
Var läser du det här? Får man den texten på bekräftelsen eller? Funderar på att göra som du har gjort...
Allt Verdi skriver stämmer. Köper du privat (som jag) så har man hängslen och livrem, då tillkommer nämligen diatansköpslagen med 14 dagars ångerrätt, vilket även står specat vid beställning.
Jag beställde som företag. Är lite oklart om jag har 14 dagar eller 7 dagar på mig att ändra mig.
Det står så här.
ånger.png
Men även att man hela tiden kan ändra finansieringsmetod. Dock kanske INTE mellan privat och företag?
finans.png
I vilket fall har jag först och främst en vecka på mig att ta reda på mer. Ringer Tesla till veckan.
14 dagar är ju efter leverans och för privatkund?
Bra dock att du ringer, blir intressant att få lite klarhet samt att se om de själva har någon koll.
Haha. Ja, nu ser jag. Gamla stolarna också. Kanske därför den är så billig?
Precis. Tesla har kommit på att de kan få ner kostnaderna på bilarna genom att återanvända gamla inbytesdelar från äldre bilar. Säkert ingen som märker då man ser suddigt av Ludicrous.
Den här prisutvecklingen är ju både underlig och underbar. För mig som ännu inte slagit till är det bara att hoppas på att priserna håller sig kvar på dessa nivåer. OM det nu är så att allt inte är ett misstag, kan jag bara tänka att mig att det är en fråga om att få fler att välja större batterier eller gå hela vägen till P-modellerna. Vet ju inte P-andelen för Tesla S/X totalt, men om utvecklingen i Norge är något att gå efter så förstår jag att man behöver göra något. Och det spelar ju ingen roll att man tjänar snuskiga pengar på en Performance (som rimligtvis har i princip samma tillverkningskostnad som en Long Range) om det bara är ett fåtal som köper dem. Kanske blir det så att när elbilsmarknader mognar, att många inser att man klarar sig rätt bra på minsta batteriet.
Så här ser antalet registrerade bilar i Norge ut (källa teslastats.no):
I början låg tyngdpunkten på P-modeller
5174st SP85/SP85+
846st S85
Sedan kom Dual Motor och P-modellerna började kosta mer och tappade andelar
1172st SP85D
1331st S85D
491st SP90D
1801st S90D
Med 100-batteriet fortsatte utvecklingen
256st SP100D
915st S100D
Under tiden har man sålt hela 5791st S75D!!
Jag undrar om man inte trots prissänkningen lyckas höja snittintäkten för S/X. Om jag går till mig själv hade jag, som privatköpare, förut inte kunnat motivera något annat än ett 75-batteri. Men med dagens prissättning känns det helt naturligt att slanta upp för Performance.
Andra märken har olika priser på olika marknader. Tesla har inte gjort så tidigare men kanske det är ändrat nu?
Ingenting är omöjligt. Frågan är varför man i så fall gör detta. Om S/X säljer dåligt i Europa så varför inte justera priserna enligt den amerikanska prissänkningen först och se vad som händer ? Och varför sänka priser så drastiskt på just L varianten ? Vill man sälja fler S/X i Europa tror jag 888k för standard varianten hade räckt långt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Andra märken har olika priser på olika marknader. Tesla har inte gjort så tidigare men kanske det är ändrat nu?
Ingenting är omöjligt. Frågan är varför man i så fall gör detta. Om S/X säljer dåligt i Europa så varför inte justera priserna enligt den amerikanska prissänkningen först och se vad som händer ? Och varför sänka priser så drastiskt på just L varianten ? Vill man sälja fler S/X i Europa tror jag 888k för standard varianten hade räckt långt.
Jag tror någon i Sverige har gjort fel men det är tillräckligt nära så man har valt att bara köra vidare med det.
Glöm då inte att de saker du förvarar i den öppna centerkonsollen flyger åt h-vete när du sätter plattan i mattan.
Tycker det gäller på min 100D också. Får säga till passagerare att säkra allt löst, stänga alla flaskor, samt luta tillbaka huvudet innan man avser att trampa gasen i botten.
Bra dock att du ringer, blir intressant att få lite klarhet samt att se om de själva har någon koll.
Trodde 14 dagar var att du hade den tiden på dig att ångra dig nu efter beställning?
Det är 14 dagar efter att du fått varan och kunnat inspekterat den, om försäljaren inte i formerar om ångerrätten har du 6 månaders ångerrätt. Men det gäller bara privatpersoner, företag kan skriva avtal på annat sätt.
Nix, däremot hade jag av misstag råkat få med vinterdäck men det förklarade inte hela prispåslaget. Provade med min frus iPad och då blev kontantpriset helt rätt när jag gick in i Designstudion (dvs 1 022 180:- utan några tillval för en S PL). Gjorde en omstart och rensade webbhistorik i min iPad och nu blir allt rätt även i den
Ofta ligger "gamla" val man gjort med. Tex andra fälgar, vinterdäck osv, även då man tex byter mellan vanlig 100D och P osv. Har själv blivit lurad flera gånger då man är inne och provbygger lite olika kombinationer.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Kan också hända att någon köpare inte heller känner till om det här och köper en tesla för överpris?
OT: VERDI är det du som hängde på autopower förut?
Prissänkningen på P100D påverkar nog inte priserna på begagnade Teslor i stor utsträckning. Som det skrivits om tidigare så rullar det 256 P100DL i Norge av totalt 19527st. Varför skulle folk dumpa priserna för att P100D nu kostar cirka 1mSEK? Minimal marknad av de bilarna så 85D eller P85D kommer inte påverkas, största värdeminskningen har redan tagit plats.
Tänk om folk börjar sälja sina bilar väldigt billigt nu i halvpanik för att man beställt en ny. Sen när man sålt så får man ett mail från Tesla om att priset var fel och en prisjustering uppåt ett par 100k. Halvjobbigt läge...
Kan också hända att någon köpare inte heller känner till om det här och köper en tesla för överpris?
OT: VERDI är det du som hängde på autopower förut?
Japp, många Teslor till salu nu för mer än aktuella nypriset. Jag har också lagt märke till att ingen verkar veta om det här. Inga blaskor som skriver nånting. Eller så tror de inte på det och tar det ett för tidigt aprilskämt. Jag ringde min säljare som håller på med förberedelserna för försäljning av min Model S och han fattade inte vad jag menar. I hans värld finns inte att en biltillverkare sänker priserna med en tredjedel över natt. Men andra biltillverkare har inte heller en vd som röker på för mycket ibland.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14