Sida 16 av 28
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 03 nov 2021 14:25
av fth
Johlei skrev:Fotobevis som skickas till berört bolag kanske hjälper? De lär ju veta vem som har skiftet just då!
Håller med, fota och maila, det skulle jag gjort.
/fth
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 04 nov 2021 00:35
av martinot
fth skrev:Johlei skrev:Fotobevis som skickas till berört bolag kanske hjälper? De lär ju veta vem som har skiftet just då!
Håller med, fota och maila, det skulle jag gjort.
/fth
Jo, det låter som ett bra förslag. Sådant där är inte OK. Saboterar verkligen för de som behöver ladda, och är beredda att betala för det.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 04 nov 2021 09:50
av Bjelke
martinot skrev:fth skrev:Johlei skrev:Fotobevis som skickas till berört bolag kanske hjälper? De lär ju veta vem som har skiftet just då!
Håller med, fota och maila, det skulle jag gjort.
/fth
Jo, det låter som ett bra förslag. Sådant där är inte OK. Saboterar verkligen för de som behöver ladda, och är beredda att betala för det.
Det har ju dessutom redan visat sig fungera förut

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 06 nov 2021 10:05
av Gargamel
Fick sitta ensam och ladda igår kväll runt halv 9 i skärholmen, fick även komma upp i 81kW i laddhastighet (hade inte förvärmt bilen, utan värmde den medans den laddade). En viss skillnad när inte det är gratis och taxibilar bodde där.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 06 nov 2021 10:20
av taliz
Jag svängde förbi en station i Köpenhamn i onsdags då den ligger rätt nära mitt kontor.
Två av fyra laddare stod som lediga i appen. När jag kom tid var det dock bara två som funkade, och fyra taxi i kö.
Minns hur det snackades i elbilens begynnelse om att det aldrig skulle funka för taxi, de körde minsann så mkt och långt och hade inte tid att ladda.
Verkar ju som de har hur mkt tid som helst i praktiken.

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 08 nov 2021 08:34
av biffen
Vädermotet har haft en trasig 150kw i flera veckor och nu är båda sönder och nedsläckta. Inte ens när det finns ekonomiskt incitament kan de hålla igång skiten.
Det är för få 50+laddare i hela Göteborg och det börjar bli ett rejält hinder. Straffskatten funkar ju inte om det inte finns lösningar. Det blir inte bättre när man haft årets sämsta morgon med 3% kvar och kommer dit.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 08 nov 2021 11:13
av martinot
biffen skrev:Vädermotet har haft en trasig 150kw i flera veckor och nu är båda sönder och nedsläckta. Inte ens när det finns ekonomiskt incitament kan de hålla igång skiten.
Det är för få 50+laddare i hela Göteborg och det börjar bli ett rejält hinder. Straffskatten funkar ju inte om det inte finns lösningar. Det blir inte bättre när man haft årets sämsta morgon med 3% kvar och kommer dit.
Trist!
Jag tror inte att det är en kommersiellt gångbar vinst för företagen som säljer laddningsmöjligheter idag. Även om de tar ett par kronor per kWh el så misstänker jag starkt att det totalt sätt och rent ekonomisk är en ren förlustaffär i dag.
Det är troligen så att de startar tidigt för att få teknikerfarenheter, bygga för framtida marknadspositioner, stärka sin miljöprofil eller sälja något annat som de tjänar pengar på (kaffe/bulle hos CK och bilar hos Tesla).
Detta sagt så ursäktar detta inte på något sätt trasiga laddpunkter. Är det något som är värre än köer så är det just trasiga laddare.
Tyvärr så är min egna erfarenhet av CK inte så bra. Kändes som det fungerade bättre för att par år sedan när de precis började. Då strulade tekniken mindre upplevde jag det som.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 08 nov 2021 13:49
av dfa
martinot skrev:
Det är troligen så att de startar tidigt för att få teknikerfarenheter, bygga för framtida marknadspositioner, stärka sin miljöprofil eller sälja något annat som de tjänar pengar på (kaffe/bulle hos CK och bilar hos Tesla).
Nu känner jag att jag pendlar mellan två ytterligheter, men i mina mörka stunder funderar jag på om inte alla bensinbolags utbyggnadsplaner bara är green washing och att de igentligen inte är speciellt intresserade av elbilister.
Förhoppnigsvis, och när de får lite eld i baken från Tesla SuC, får vi se lite mer seriösa försök att bygga (och underhålla) laddnätverk från andra aktörer.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 08 nov 2021 14:03
av Mickep
Ägarna tjänar inga pengar på bensin. Det är kringtjänster som motiverar omsättningen.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 08 nov 2021 14:17
av IcePic
Mickep skrev:Ägarna tjänar inga pengar på bensin. Det är kringtjänster som motiverar omsättningen.
Överlag prov-tankade jag en 6-7 ggr på C-Ks snabbladdare.
Har köpt lite i kiosken, tvättat bilen där och även köpt på BurgerKing:en intill, men sedan de skulle ha ohemult betalt för sin el så får de exakt 0 av mig i extraförsäljning. Så jag hoppas lite på att de ska se på det nuvarande läget och anpassa sig neråt lite grann, annars är det helt ointressant för mig utom i desperat panik varpå jag antagligen inte kommer fika i macken heller.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 08 nov 2021 14:58
av chaffis75
IcePic skrev:Mickep skrev:Ägarna tjänar inga pengar på bensin. Det är kringtjänster som motiverar omsättningen.
Överlag prov-tankade jag en 6-7 ggr på C-Ks snabbladdare.
Har köpt lite i kiosken, tvättat bilen där och även köpt på BurgerKing:en intill, men sedan de skulle ha ohemult betalt för sin el så får de exakt 0 av mig i extraförsäljning. Så jag hoppas lite på att de ska se på det nuvarande läget och anpassa sig neråt lite grann, annars är det helt ointressant för mig utom i desperat panik varpå jag antagligen inte kommer fika i macken heller.
Gratis laddning är bara kast, skapar köer så man inte kan ladda när man behöver. Jag är glad de började ta betalt innan vi var i Göteborg förra veckan, de underlättade för oss är jag övertygad om.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 08 nov 2021 16:29
av lloydfabege
Mickep skrev:Ägarna tjänar inga pengar på bensin. Det är kringtjänster som motiverar omsättningen.
Finns det några siffror på detta? Det slängs runt lite då och då. Påståenden om att det är omöjligt att tjäna pengar på snabbladdning, det är omöjligt att tjäna pengar på bensin/dieselförsäljning.
Sysslar Recharge, Incharge, Mer, Virta etc med välgörenhet tillsammans med obemannade bränslestationer där det inte finns någon kringförsäljning?
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 08 nov 2021 16:33
av martinot
lloydfabege skrev:Mickep skrev:Ägarna tjänar inga pengar på bensin. Det är kringtjänster som motiverar omsättningen.
Finns det några siffror på detta? Det slängs runt lite då och då. Påståenden om att det är omöjligt att tjäna pengar på snabbladdning, det är omöjligt att tjäna pengar på bensin/dieselförsäljning.
Sysslar Recharge, Incharge, Mer, Virta etc med välgörenhet tillsammans med obemannade bränslestationer där det inte finns någon kringförsäljning?
Skulle vara bra att se siffror.
Misstänker dock att de obemannade kedjorna med försäljning av fossilbränsle går med vinst, och att de nuvarande snabbladdarna för elbilar går med förlust. Det är min kvalificerade gissning, men de som har siffror får gärna komma upp med det.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 09 nov 2021 10:53
av A76
chaffis75 skrev:IcePic skrev:Mickep skrev:Ägarna tjänar inga pengar på bensin. Det är kringtjänster som motiverar omsättningen.
Överlag prov-tankade jag en 6-7 ggr på C-Ks snabbladdare.
Har köpt lite i kiosken, tvättat bilen där och även köpt på BurgerKing:en intill, men sedan de skulle ha ohemult betalt för sin el så får de exakt 0 av mig i extraförsäljning. Så jag hoppas lite på att de ska se på det nuvarande läget och anpassa sig neråt lite grann, annars är det helt ointressant för mig utom i desperat panik varpå jag antagligen inte kommer fika i macken heller.
Gratis laddning är bara kast, skapar köer så man inte kan ladda när man behöver. Jag är glad de började ta betalt innan vi var i Göteborg förra veckan, de underlättade för oss är jag övertygad om.
Trådskrivaren skrev inte att gratisladdning var att föredra, bara att det är ockerpriser nu..
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 09 nov 2021 16:19
av Gargamel
Ni som klagar på CK:s 6,30 kan ju ladd på bee-laddaren bredvid
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 09 nov 2021 16:49
av Off Grid Byggaren
Är det roamingavgiften som gör det höga priset?
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 09 nov 2021 19:44
av Gargamel
Off Grid Byggaren skrev:Är det roamingavgiften som gör det höga priset?
Ingen aning, merca visar bara Bee på CK i skärholmen, och jag valde navigation dit för att förvärma batteriet tills jag kom fram (vilket inte hade gjorts typ, fick sisådär 38kW i hastighet tills jag passerade 55%, då 80kW)
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 09 nov 2021 19:53
av Off Grid Byggaren
Gargamel skrev:Off Grid Byggaren skrev:Är det roamingavgiften som gör det höga priset?
Ingen aning, merca visar bara Bee på CK i skärholmen, och jag valde navigation dit för att förvärma batteriet tills jag kom fram (vilket inte hade gjorts typ, fick sisådär 38kW i hastighet tills jag passerade 55%, då 80kW)
På Mer anges priset mellan 3,40 - 5,00 beroende på vilket abonnemang du har.
Så då lägger Mercedes på minst 3,25 i roamingavgiften?
Ungefär lika som Audi e-tron chargin service.
Bekvämlighet kostar en del tydligen.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 15 nov 2021 07:01
av Robertrimmevik
Off Grid Byggaren skrev:Gargamel skrev:Off Grid Byggaren skrev:Är det roamingavgiften som gör det höga priset?
Ingen aning, merca visar bara Bee på CK i skärholmen, och jag valde navigation dit för att förvärma batteriet tills jag kom fram (vilket inte hade gjorts typ, fick sisådär 38kW i hastighet tills jag passerade 55%, då 80kW)
På Mer anges priset mellan 3,40 - 5,00 beroende på vilket abonnemang du har.
Så då lägger Mercedes på minst 3,25 i roamingavgiften?
Ungefär lika som Audi e-tron chargin service.
Bekvämlighet kostar en del tydligen.
E-tron charging services har sänkt det påslaget avsevärt när det gäller MER. Så nu kör jag kortet istället för appen.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 15 nov 2021 17:35
av Gargamel
Riktigt skönt nu när CK tar betalt, och 4 taxibilar inte ockuperar laddarna som de gjorde när det var gratis, men lite dyrt, mot vad jag skulle kunna få med ionity, om det hade funnits en i närheten av mig
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 16 nov 2021 13:03
av IcePic
Gargamel skrev:Riktigt skönt nu när CK tar betalt, och 4 taxibilar inte ockuperar laddarna som de gjorde när det var gratis, men lite dyrt, mot vad jag skulle kunna få med ionity, om det hade funnits en i närheten av mig
Tittar in på appen lite då och då, verkar som om det är ledigt i princip hela tiden numera i Stockholm iallafall, så det är väl "bra" på nåt sätt utom att hela projektet kommer se ut som ett misslyckande.
De tjänade ju inget när det var gratis, men de ser inte ut att tjäna många kronor nu heller annat än att elräkningen är låg.
Appen visar att det är gratis i Danmark fortfarande, så bor man nära nog så kanske...

Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 16 nov 2021 17:06
av chaffis75
A76 skrev:chaffis75 skrev:IcePic skrev:Mickep skrev:Ägarna tjänar inga pengar på bensin. Det är kringtjänster som motiverar omsättningen.
Överlag prov-tankade jag en 6-7 ggr på C-Ks snabbladdare.
Har köpt lite i kiosken, tvättat bilen där och även köpt på BurgerKing:en intill, men sedan de skulle ha ohemult betalt för sin el så får de exakt 0 av mig i extraförsäljning. Så jag hoppas lite på att de ska se på det nuvarande läget och anpassa sig neråt lite grann, annars är det helt ointressant för mig utom i desperat panik varpå jag antagligen inte kommer fika i macken heller.
Gratis laddning är bara kast, skapar köer så man inte kan ladda när man behöver. Jag är glad de började ta betalt innan vi var i Göteborg förra veckan, de underlättade för oss är jag övertygad om.
Trådskrivaren skrev inte att gratisladdning var att föredra, bara att det är ockerpriser nu..
Och jag har bara skrivit att de är bra att de tar betalt så varför försöker du skapa en konflikt här?
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 16 nov 2021 17:14
av Gargamel
IcePic skrev:Gargamel skrev:Riktigt skönt nu när CK tar betalt, och 4 taxibilar inte ockuperar laddarna som de gjorde när det var gratis, men lite dyrt, mot vad jag skulle kunna få med ionity, om det hade funnits en i närheten av mig
Tittar in på appen lite då och då, verkar som om det är ledigt i princip hela tiden numera i Stockholm iallafall, så det är väl "bra" på nåt sätt utom att hela projektet kommer se ut som ett misslyckande.
De tjänade ju inget när det var gratis, men de ser inte ut att tjäna många kronor nu heller annat än att elräkningen är låg.
Appen visar att det är gratis i Danmark fortfarande, så bor man nära nog så kanske...

Båda snabbladdaren och slöladdaren var lediga nu när jag ramla förbi idag igen, bara haka på och laddar nu med 80kW efter en tur runt Stockholm.
Dåligt att man fortfarande måste hålla på med skoten BankID som ck-appen dessutom inte klarar av att öppna själv för att reservera 600kr
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 16 nov 2021 17:26
av chaffis75
Gargamel skrev:IcePic skrev:Gargamel skrev:Riktigt skönt nu när CK tar betalt, och 4 taxibilar inte ockuperar laddarna som de gjorde när det var gratis, men lite dyrt, mot vad jag skulle kunna få med ionity, om det hade funnits en i närheten av mig
Tittar in på appen lite då och då, verkar som om det är ledigt i princip hela tiden numera i Stockholm iallafall, så det är väl "bra" på nåt sätt utom att hela projektet kommer se ut som ett misslyckande.
De tjänade ju inget när det var gratis, men de ser inte ut att tjäna många kronor nu heller annat än att elräkningen är låg.
Appen visar att det är gratis i Danmark fortfarande, så bor man nära nog så kanske...

Båda snabbladdaren och slöladdaren var lediga nu när jag ramla förbi idag igen, bara haka på och laddar nu med 80kW efter en tur runt Stockholm.
Dåligt att man fortfarande måste hålla på med skoten BankID som ck-appen dessutom inte klarar av att öppna själv för att reservera 600kr
Bankid beror nog på vilket kort du använder. Mitt CK kort behöver inte Bankid..
Vad för kort har du?
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Postat: 16 nov 2021 17:29
av Gargamel
chaffis75 skrev:Gargamel skrev:IcePic skrev:Gargamel skrev:Riktigt skönt nu när CK tar betalt, och 4 taxibilar inte ockuperar laddarna som de gjorde när det var gratis, men lite dyrt, mot vad jag skulle kunna få med ionity, om det hade funnits en i närheten av mig
Tittar in på appen lite då och då, verkar som om det är ledigt i princip hela tiden numera i Stockholm iallafall, så det är väl "bra" på nåt sätt utom att hela projektet kommer se ut som ett misslyckande.
De tjänade ju inget när det var gratis, men de ser inte ut att tjäna många kronor nu heller annat än att elräkningen är låg.
Appen visar att det är gratis i Danmark fortfarande, så bor man nära nog så kanske...

Båda snabbladdaren och slöladdaren var lediga nu när jag ramla förbi idag igen, bara haka på och laddar nu med 80kW efter en tur runt Stockholm.
Dåligt att man fortfarande måste hålla på med skoten BankID som ck-appen dessutom inte klarar av att öppna själv för att reservera 600kr
Bankid beror nog på vilket kort du använder. Mitt CK kort behöver inte Bankid..
Vad för kort har du?
Mitt bankkort, som funkar bra utan BankID i andra appar